مطالب پيشنهادي
.

صاحب پاساژ علاالدین کیست؟ + بیوگرافی

تاريخ : ۲۲ اردیبهشت
بازديد : 1837

پاساژ علاالدین ، اگر گوشی خریده اید حتما یکبار این نام را شنیده اید و یا حضورا به پاساژ علاالدین قطب اصلی موبایل در تهران و ایران رفته اید.

صاحب پاساژ کیست؟ چه کاره بود ؟ در ادامه درباره حاج رضا علاالدین ، صاحب پاساژ علاالدین بیشتر خواهید خواهند

alaedin صاحب پاساژ علاالدین کیست؟ + بیوگرافی

مشخصات فردی:

در اتاق حاج رضا علاءالدین؛ مدیر پاساژ معروف « علاءالدین» در تقاطع خیابان جمهورى و حافظ، همه چیز جمع و جور و کوچک است، کاغذها و وسایل روى میز نشان از هویت صاحب آن مى دهند. نوعى از پراکندگى و عدم نظم که در بى نظمى سامان خاص خود را دارند.

دوران زندگی:

حاج رضا علاءالدین که در رشته ریاضی تحصیل کرده، پسر بزرگ حاج ناصر علاءالدین و از یک خانواده ۶نفره، مدیر و صاحب پاساژ علاءالدین است که نام خود را بر ملک خود نهاده است.
وی درمورد نام پاساژ میگوید:«شاید اشتباه کردم و نباید از نام فامیل خودمان استفاده مى کردم. ولى مى شود گفت هم خوب است و هم بد. در بعضى مواقع خوب و از برخى جهات بد است».

ساخت پاساژ علاءالدین:

«ناصر علاءالدین » که کاسبی قدیمیست ، از ابتداى دهه ۵۰ در تقاطع خیابان جمهورى و حافظ کاسب بوده و کارگاه و فروشگاه پلاستیک فروشى داشته که آرام آرام بر وسعت آن افزوده ،به طورى که در سال ۵۳ حدود هزار متر از فضاى کنونى پاساژ را خریدارى کرده است. این وضعیت تا پایان جنگ و سال هاى ۶۸ تا ۷۰ که بخش دیگرى از زمین هاى اطراف خریدارى شده ادامه یافته. پس از تهیه نقشه و طى مراحل قانونى از ابتداى سال ۷۴ تخریب و ساخت مجموعه شروع شده است. این ساخت و ساز ۴ سال به طول انجامیده و از سال ۷۸ تا ۷۹ آرام آرام و فاز به فاز واگذارى ها آغاز گشته و در نهایت ۱۱ طبقه با حدود ۱۱۰۰ مغازه در سه فاز واگذار شده است.
این مجموعه به چنان شهرتى دست یافته که کمتر کسى است که از موبایل صحبت کند و یاد و نامى از «علاءالدین» نکند. علاءالدین بورس اصلى گوشى موبایل در تهران و به تبع آن در ایران است. نبض گوشى موبایل در آنجا مى زند.

نظام مالى کاسب هاى پاساژ:

اکثر شرکت هاى بزرگ موبایل سازى،برای خود دفتری در آنجا دارند و گوشه اى براى خود گرفته اند. در و دیوارش از درون و از بیرون پر از تبلیغات است. این البته خاصیت بازار است که از نئون تا بیلبورد براى معرفى جنس نو و تازه استفاده کنند. مغازه هایى کوچک اما زیاد، درست مثل آنچه که خود «حاج رضا» درباره نظام مالى کاسب هاى پاساژ مى گوید: «اینجا کاسب ها، سود کم مى گیرند، ولى در عوض زیاد مى فروشند. این یک نوع انتخاب استراتژى براى فتح بازار است».
وى اعتقاد دارد که پاساژ قشنگى نمى خواهد . قشنگى باید در رفتار و برخورد کاسب ها باشد:فرد باید کاسب خوشنام و درستى باشد . ما این مجموعه را به آدم هاى سالم و صادق فروختیم و از آنها استفاده کردیم. براى ما مهم است که چه کسى مى خرد. ما براى این که این مجموعه راه بیفتد مغازه ها را به افراد جوان و جویاى کار با شرایط ۴۰ تا ۶۰ ماه قسطى واگذار کردیم.

مطلب پیشنهادی :   آموزش تصویری ترفند ذخیره کردن عکس های اینستاگرام با کیفیت اصلی

اظهارات حاج رضا علاءالدین در خصوص رونق بازار موبایل ایران در پاساژ :

براى این که این بازار راه بیفتد و رونق بگیرد خون دلها خوردیم و رنج ها کشیدیم. این طورى نبوده که همه چیز حاضر و آماده باشد. این همه پاساژ در این منطقه ساخته شده،ولى هیچ کدام نتوانسته اند به جایگاه و اهمیت علاءالدین برسند. به جز تبلیغات، حسن خلق کاسب هاى پاساژ هم اهمیت داشته است. ضمن این که ما تلاش کردیم مشترى هایى که به علاءالدین مى آیند راضى بروند و اگر اختلافى هم بین کاسب با مشترى پیش آمد،آن را حل و فصل مى کنیم.محلى را در نیم طبقه پاساژ براى حل و فصل اختلاف بین مشترى و کاسب راه اندازى کردیم. این محل با مدیریت ما و با همکارى کاسب هاى خوشنام پاساژ اداره مى شود. بسیارى از مشکلات پیش آمده را به خوبى حل و فصل کرده ایم و اکثراً به نفع مشترى تصمیم گرفته ایم تا مردم راضى از اینجا بروند.

تبدیل پارکینگ به مغازه:

او حتی ۳ طبقه پارکینگ مجتمع علاءالدین را تبدیل به مغازه کرده است:
پارکینگ اینجا بلااستفاده بود، ضمن این که از ابتدا قرار ما با شهردارى هم همین بود. با این حال طبق قانون شهرسازى به دلیل نزدیکى در ورودى پارکینگ به تقاطع نمى توانستیم از آن بهره بردارى کنیم. لذا مقرر شد که از این فضا به نحو دیگرى استفاده شود که با توافقات صورت گرفته تبدیل به مغازه شد.

مطلب پیشنهادی :   جواب های بازی آمپاس اندروید ( بازی با کلمات )

او از برنامه هایش برای آینده گفت:

برنامه داریم که ۱۰ پاساژ مشابه در ۱۰ نقطه تهران بسازیم و هر کدام را به یک صنف و کالا اختصاص دهیم تا قطب تجارى خاص کالا ایجاد شود. امیدواریم مسئولان با سهل نمودن شرایط براى کارآفرینان و ایجاد امکانات سرمایه گذارى باعث تولید و کارآفرینى بیشترى شوند.
آنچه علاء‌الدین را از دیگر پاساژها متفاوت کرده، نحوه مدیریت مالک اصلی این مجموعه است.

شایعه ارتباط حاج رضا با افراد خاص:

وی در پاسخ به این پرسش:در بازار شایع شده که شما به فردخاصى «وصل» هستید. آیا درست است؟مى گوید: «نه والله. من جز خدا به کسى وصل نیستم و با هیچ فرد و گروهى هم که جزو مردان سیاسى کشور باشند مراوده و بده بستان ندارم. البته همه کسانى را هم که به مردم خدمت مى کنند دوست دارم» .

انکار اعمال نفوذ براى تغییرات در سطوح مدیریتى:

او اعمال نفوذ خود را براى تغییرات در سطوح مدیریتى برخى دستگاه ها را هم انکار نموده و می گوید: «دلیلى ندارد که چنین اقداماتى را انجام بدهم.
من فقط از رئیس پاسگاه منطقه درخواست کردم که یک باجه و کیوسک پلیس زیر پل بگذارند تا این منطقه که مورد رجوع خانواده ها و مردم است با امنیت بیشترى مواجه باشد. ضمن آن که این محل به دلیل این که کاسب هاى فراوانى دارد و حجم قابل توجهى پول جابه جا مى شود نیازمند امنیت بیشترى است که پلیس در این زمینه مى تواند یار و کمک رسان کسبه و مردمى باشد که به اینجا رجوع مى کنند. ما فقط پول و هزینه نصب کیوسک پلیس را پرداخت کردیم. همین».

اظهارات شاغلین در این پاساژ:

پاساژ علاءالدین روزانه برای حدود هفت هزار خانوار به طور مستقیم و برای سه برابر این تعداد به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است، ضمن آنکه این مجموعه سبب شده فعالیت‌های خدماتی بسیاری در این زمینه رونق بگیرد که حجم قابل توجهی را شامل می‌شود، طی برآوردی از سوی کسبه روزانه ۳۰ هزار نفر از این مجموعه منتفع می‌شوند.

حق خرید و فروش با حاج رضا علاءالدین:

هیچ مغازه‌داری بدون اجازه او حق خرید و فروش ندارد. او خود خریدار و فروشنده اصلی است. مالکی که به هیچ‌کس «مالکیت» واگذار نکرده و همه سرقفلی ‌نشین او هستند.

اظهاراتش درمورد هزینه سرقفلی:

این پول ماهیانه ۳۰ تا ۴۰ هزارتومان است که ما آن را هم نمى گیریم،ما فقط از کسانى که اقساط شان تمام شده و سند رسمى برایشان صادر شده حق شارژ و اجاره مى گیریم.

مطلب پیشنهادی :   کاهش تعرفه اینترنت ADSL و تلفن همراه از فردا

حساسیت نسبت به فراز و فرود بازار:

او نسبت به فراز و فرود بازار تحت مدیریتش حساس است، زیرا کسادی بازار حق سرقفلی او و سود ناشی از جابه‌جایی‌های مالکیتش را به شدت کاهش می‌دهد. به همین جهت حضور یک رقیب جدی برای پاساژ، رقابت با خانواده علاء‌الدین محسوب می‌شود.

رقیب جدی بازار علاء‌الدین:

ماجرا از آنجا شروع شد که خانواده انصاری که صاحب و مالک بازار مبل ایران هم هستند پاساژی را کمی پایین‌تر از پاساژ معروف علاء‌الدین در تقاطع جمهوری و حافظ راه‌اندازی کردند و نامش را «بازار موبایل ایران» گذاشتند. همین نام خود کفایت می‌کرد که علاء‌الدین احساس خطر کند، ولی وقتی انصاری با حجم تبلیغات گسترده و ارائه خدمات جدید در نحوه مدیریت پاساژ به میدان آمد رسما دو طرف روبه‌روی هم قرار گرفتند.
حاج علی انصاری ۲۰۰ متر پایین‌تر از پاساژ علاء‌الدین مجموعه شیک و مدرنی را افتتاح کرد که با ۱۸۰ مغازه در پنج طبقه خواهان جذب کاربران حوزه گوشی تلفن همراه بوده است. اگر چه تنها بخش اندکی از همین تعداد ، موبایل می فروشند و مابقی به فروش کامپیوتر و لوازم صوتی و تصویری مشغولند،ولی ایجاد یک رستوران شیک و مدرن و راه‌اندازی یک شهربازی در این مجموعه و پارکینگ‌های اختصاصی فراوان موقعیتی را ایجاد کرده که مشتری در فضا و شرایط بهتری به دنبال کالای مورد نظر خود بگردد. خانواده انصاری – هفت برادران –در راه‌اندازی پاساژهای اختصاصی وارد شده‌اند و همه آنها را با نام «ایران» همراه می‌کنند. نام خاصی که به دلیل نبود قانونی مشخص برای به‌ کارگیری اسامی خاص، روی پاساژهای ساخته شده توسط برادران انصاری خودنمایی می‌کند.

مسئولیت و مقام ها:

مدیر و صاحب پاساژ علاءالدین

نقل قول و خاطرات:

حاج رضا علاءالدین:

«از کودکى و در خانواده به ما آموختند که روى پاى خودمان بایستیم و کار و تلاش کنیم. ضمن این که خانواده براى ما خیلى مهم است».
« پدر و مادرم، همه چیز من هستند. اصلاً اگر آدم به جایى برسد از روى دعا و پشتیبانى پدر و مادر است» .
«من با پسرم و فرزندانم دوستم. آنها هم تلاش مى کنند که خانواده خوبى داشته باشیم».

(V 1,242 , 1 today)
.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
  1. حسن

    مطلب جالبی بود..باتشکر

X بستن تبليغات
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي