چند راهکار برای درمان افکار منفی

تا به حال دقت کرده اید که زمان زیادی را در ذهن خود می گذرانیم؟ دائما نگران آینده هستیم و با فکر به رویدادهای گذشته خود را سرزنش می کنیم، اما چگونه می توان درمان افکار منفی را تجربه کرد؟ تمرکز روی قسمت هایی از زندگی که باعث ناراحتی و نارضایتی ما شده است افکار منفی را به وجود می‌آورد، در حالی که رخ دادن آن ها در زندگی هر فردی کاملاً طبیعی است و هیچ گاه نمی توانید این موضوع را تغییر دهید یا از رخدادهای ناگوار دور شوید.

چند راهکار برای درمان افکار منفی

وجود افکار منفی ناخواسته می تواند شما را از لذت بردن از تجربیات بازگرداند، حواس را از تمرکز روی چیز های مهم دور می کند و انرژی کافی را از شما می گیرد. همچنین می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود و در صورت عدم کنترل آن عواقب بدی در انتظار سلامتی روحی و روانی شما خواهد بود. درمان افکار منفی می تواند تاثیر مثبتی در زندگی داشته باشد و شما را برای شروع پرانرژی آماده کند. با کمک راهکارهای درمانی می توانید از این افکار دوری کنید و زندگی خود را با حس بهتر رقم بزنید.

منظور از افکار منفی یا منفی بازی چیست؟

هر فردی دنیای اطراف خود را از طریق نگرش ذهنی می بیند. حال اگر این نگرش دائماً منفی باشد می تواند بر همه چیز از جمله سلامتی، شغل، خانواده و دیگر موارد تاثیر بگذارد. علاوه براین، تفکر منفی جاذبه منحصر به فردی دارد که می تواند دیگر افکار منفی را جذب کند. البته همه افراد با تفکر منفی درگیر می‌شود، اما منفی‌گرایی مداوم زمانی اتفاق می افتد که سلامت روان  تحت خطر قرار می گیرد و احساس افسردگی و اضطراب برای همیشه همراه فرد است.

به بیان دیگر، تفکر  منفی به الگوی منفی اندیشی درباره خود و اطرافیان اشاره دارد که بیشتر مواقع نمی توانید آن را متوقف کنید. خبر خوبی که وجود دارد این است که با تمرین و کمک گرفتن از نظر روان درمانی به راحتی می توانید الگوهای منفی را از افکار خود دور و زندگی شادی و حس راحتی روزانه را تجربه کنید.

افکار منفی چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟

چند راهکار برای درمان افکار منفی

تفکر منفی موجب می‌شود نسبت به دنیا و آینده احساس خوبی نداشته باشید و با پایین آوردن ارزش تان احساس کنید این دنیا برایتان هیچ پایه‌ای ندارد. روانشناسان تفکر منفی را با اضطراب، افسردگی، نگرانی مزمن و اختلال وسواس فکری مرتبط می‌دانند، اما تقریباً همه انسان ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند حتی آنهایی که با دید مثبت به زندگی خود ادامه می‌دهند.

در ادامه با مشکلاتی که افکار منفی به دنبال دارد آشنا می شوید:

1-     ترس از آینده

بیشتر افراد از ناشناخته ها می ترسند و مطمئن نیستند آینده چه خواهد داشت. این تفکر گاهی اوقات فاجعه به بار می آورد و پیش بینی همیشه شکست و نگرانی در مورد آینده باعث اتلاف انرژی و وقت می شود. رمز رهایی این تفکر منفی این است که بپذیرید محدودیتی برای آنچه می توانید آینده را تغییر دهید وجود دارد و به جای آن سعی کنید روی زمان حال تمرکز کنید.

2-     اضطراب در مورد زمان حال

این اتفاق بیشتر قابل درک است. بسیاری از ما نگران این هستیم دیگران چه فکر می کنند، آیا کارمان به اندازه کافی خوب است و برای برگشت به خانه چطور ترافیک را پشت سر بگذاریم. افراد منفی در زمان حال بدترین سناریو را خلق می کند. ترس از افکار دیگران و مواجه شدن با اتفاقات ناگوار در روز به خاطر عدم کنترل ذهن است. در حالی سازماندهی و داشتن روتین منظم روزانه به رفع آن ها کمک می کند.

3-     احساس شرم نسبت به گذشته 

تا به حال نسبت به کارهایی که در گذشته انجام داده اید دچار پشیمانی هستید؟ همه افراد این حس را تجربه کرده اند و نسبت به کارهایشان در گذشته احساس خجالت زدگی دارند، اما افکار مفنی روی اشتباهات و شکست های گذشته تمرکز دارد. یک راه سازنده تر برای برخورد با اشتباهات این است که بپذیرید آن رویداد اتفاق افتاده است و در نظر بگیرید چگونه می توانید از تکرار آن در آینده پیشگیری کنید.

چند راهکار برای جلوگیری از افکار منفی

چند راهکار برای درمان افکار منفی

در این قسمت به شما آموزش می دهیم برای کاهش و درمان افکار منفی چه کارهایی انجام دهیم:

1-     به چالش کشیدن افکار منفی

هر زمان که فکر شما نسبت به موضوعات منفی گرایش پیدا کردید آن را متوقف کنید و به بررسی این بپردازید که آیا افکار شما درست است یا خیر. به این فکر کنید اگر دوستی در مورد خودش اینطور صحبت کند چگونه به او پاسخ می دهید؟ احتمالاً پاسخ منفی نسبت به افکارتان ارائه خواهید کرد. همین موضوع باعث می شود روی افکار خود کار کنید و خود در مورد اینکه  چه اتفاقی بیفتد یا به خاطر چیزی که می خواستید پیش نرفته است سرزنش نکنید.

2-     فاصله گرفتن از افکار منفی

گاهی اوقات این راهکار وجود دارد که چگونه از افکار منفی جدا شوید. یکی از راهکارها این است که زمان مشخصی را برای فکر کردن اختصاص دهید، سپس از تمرکز روی آن دور شوید و به کارهای روزانه خود ادامه دهید.

3-     قضاوت را رها کنید.

همه افراد ناخودآگاه خود و دیگران را قضاوت می کنند. مقایسه مداوم خود با دیگر افراد یا مقایسه زندگی با برخی شرایط ایده‌آل باعث احساس نارضایتی می شود. زمانی بتوانیم قضاوت را کنار بگذارید احتمالا احساس راحت‌تری خواهید داشت. یکی از راه های فاصله گرفتن از افکار قضاوت کننده شناخت، مشاهده نتیجه و سپس رها کردن آن است. همچنین می توانید با پرورش قضاوت مثبت از افکار منفی دور شوید. برای مثال، هر زمان که در حال قضاوت منفی شخصی هستید، به دنبال ویژگی مثبت آن نیز باشید.

4-     شکرگذاری را تمرین کنید.

تحقیقات نشان داده، احساس قدردانی تاثیر زیادی روی افکار مثبت و حس شادی افراد دارد. حتی زمانی که دوران چالش‌برانگیز در زندگی تجربه می‌کنید می‌توانید برای چیزهای که دارید شکرگزار باشید و برای حس بهترتان از مشاوره فردی استفاده کنید. توجه به چیزهایی که خوب پیش می رود و باعث احساس خوشحالی شما می شود می‌تواند روی این موضوع تاثیر گذار باشد. همچنین داشتن دفتر خاطرات سپاسگزاری و نوشتن چند مورد در روز یکی از راهکارهای آسان و موثر برای ایجاد افکار مثبت است.

5-     روی نقاط قوت تمرکز کنید.

طبیعت انسان این گونه است که روی تفکر منفی تمرکز دارد و افکار مثبت را نادیده می‌گیرد. هر چه بیشتر بتوانید روی نقاط قوت خود را تمرین و از اشتباهاتی که مرتکب شده اید دوری کنید احساس مثبت در مسیر زندگی می درخشند. پس هر زمان که متوجه شدید در مورد شخصیت و افکار خود دچار اشتباه هستید لحظه ای درنگ کنید و به افکار مثبت و نقاط قوت خود بیندیشید.

سوالات متداول

آیا افکار منفی باعث بیماری می شود؟

افکار منفی روی اعتمادبه‌نفس شما تاثیرگذار است و به دلیل برهم زدن زندگی شاد و آرامش بخش تاکید دارد که این موضوع می‌تواند روان شما را برهم بزند و باعث بیماری های روانی مانند افسردگی شود.

افکار منفی چگونه روی مغز تاثیر می گذارد؟

مطالعات نشان داده است خلق دائمی و تفکرات منفی روی توانایی مغز تاثیرگذار است و فرد به خوبی نمی تواند فکر کند، استدلال داشته باشد و مغز خود را از افکار منفی تخلیه کند.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند

ارسال دیدگاه