غذای شرکتی سالم و مغذی نقش مهمی در حفظ سلامت کارمندان و پیشگیری از ابتلای آنها به بیماریهای مختلف خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل مشغله زیاد نمیتوانند غذاهای مفید، سالم و مغذی خانگی را به عنوان ناهار برای سرکار تهیه کنند. در چنین شرایطی فراهم کردن وعده غذایی باکیفیت و مغذی توسط سازمان که در تهیه آن به سلامت جسم و روان کارکنان توجه شده باشد، باعث جلب رضایت کارمندان در محیط کار خواهد شد. همین موضوع ظاهرا ساده باعث افزایش بهرهوری و کاهش استرس کارمندان در تایم کاری میشود.
استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی، پختوپز اصولی، استفاده از آشپزهای ماهر و مجرب، منوی متنوع و رعایت بهداشت مواد غذایی، جزء المانهای مهم یک کترینگ غذای سازمانی باکیفیت است که مدیران هنگام تهیه غذا از یک کترینگ باید به آن توجه کنند. در این مطلب توضیح میدهیم چگونه میتوان از غذای شرکتی به عنوان ابزاری برای برندینگ داخلی استفاده کرد.
نقش غذای شرکتی در برندینگ داخلی چیست؟
استفاده از امکانات برنامه غذایی شرکتی در محل کار یکی از دغدغههای کارکنان را حل خواهد کرد. ضمن این که استفاده از این موضوع بهعنوان یک مزیت رقابتی برای نگهداشت نیروهای فعلی و استخدام افراد متخصص و بااستعداد در سازمان شما محسوب خواهد شد. از دیگر موارد مهم نقش غذای شرکتی در برندینگ داخلی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش رضایت شغلی
سرو وعده غذایی باکیفیت، سالم و مقوی در محیط کار تا حد قابلتوجهی باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان میشود.
بهبود بهرهوری
از آنجایی که افراد برای حاضر شدن در محل کار باید صبح زود از خانه خارج شوند، اغلب زمان کافی برای صرف صبحانه ندارند. همین امر باعث میشود انرژی کمتری برای انجام وظایف خود در محیط کار داشته باشند. در چنین شرایطی سرو صبحانه سالم و مغذی، باعث افزایش انرژی و تمرکز بیشتر آنها در انجام کارها شده که در نهایت باعث بهبود بهرهوری در محل کار خواهد شد.
تقویت روحیه کار تیمی
وقتی در یک مجموعه کاری شرایط صرف غذا برای کارکنان فراهم شود که با هم غذا بخورند، باعث افزایش روحیه کار تیمی و تعامل بین افراد خواهد شد.
جذب و حفظ استعدادها
ارائه غذای شرکتی بهعنوان ابزاری برای برندینگ داخلی، به جذب و حفظ استعدادهای برتر در محیط کار شما کمک شایانی میکند.
صرفهجویی در وقت و هزینه
وقتی در محیط کار شرایط استفاده از غذاهای شرکتی با منویی متنوع برای کارکنان فراهم باشد، در وقت و هزینه آنها صرفهجویی میشود، چرا که افراد مجبور به تهیه غذا از خارج از محل کار نیستند که همین امر علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، باعث جلوگیری از اتلاف وقت آنها نیز میشود.
ارتقاء وفاداری به برند
غذای شرکتی میتواند به عنوان یک ابزار برای نشان دادن قدردانی از تلاشهای کارمندان استفاده شود. کارکنانی که احساس میکنند سازمان به آنها اهمیت میدهد و نیازهایشان را درک میکند، نسبت به برند شرکت وفادارتر خواهند بود. این وفاداری نه تنها در سطح فردی بلکه در سطح تیمی نیز به نفع سازمان است. علاوه بر این، توجه به غذای شرکتی میتواند تاثیر مثبتی بر شهرت برند در نظر کارکنان، مشتریان و حتی سرمایهگذاران داشته باشد.
بهبود روابط تیمی و همبستگی
شاید باور نکنید اما غذا میتواند به ابزاری برای ایجاد تعامل و همبستگی بیشتر میان اعضای تیم تبدیل شود. مواقعی که کارکنان در کنار هم غذا میخورند، فرصتی برای آشنایی بیشتر و گسترش روابط غیررسمی بین آنها فراهم میشود.
این روابط میتوانند به همکاری بهتر در پروژهها، ایجاد محیطی صمیمیتر و افزایش روحیه تیمی منجر شوند. غذا در این شرایط فقط برای رفع گرسنگی نیست، بلکه بهنوعی به ابزاری برای تقویت روابط میان کارکنان تبدیل میشود.
چگونه غذای شرکتی میتواند به برندینگ داخلی کمک کند؟
برای اینکه غذای شرکتی به ابزاری موثر برای برندینگ داخلی تبدیل شود، شرکتها باید به چند نکته توجه داشته باشند که در زیر به آنها اشاره میکنیم.
توجه به تنوع و کیفیت غذا
غذاهای ارائهشده باید متناسب با نیازهای کارکنان و متنوع باشند. انتخاب گزینههای سالم، گیاهی، کمچرب و کمکالری برای کارکنانی که از رژیمهای خاص پیروی میکنند، نشاندهنده توجه به سلامت آنها است. همچنین، کیفیت غذای ارائهشده باید بالا باشد تا احساس رضایت را در کارکنان ایجاد کند.
استفاده از فضای مناسب برای غذا خوردن
شرکتها میتوانند فضایی دلنشین و راحت برای صرف غذا ایجاد کنند تا علاوه بر این که کارکنان از آن لذت میبرند، محیطی دوستانه و انگیزشی برای تعاملات بیشتر فراهم شود.
ارتقاء برند از طریق غذای شرکتی
شرکتها میتوانند با استفاده از برند خود در فرآیندهای مربوط به غذای شرکتی، هویت خود را تقویت کنند. مثلا بستهبندیهای مخصوص یا استفاده از نمادها و لوگوها در ظرفهای غذا میتواند ارتباط مستقیمی با برند و ارزشهای آن داشته باشد.
چگونه یک کترینگ مناسب برای تهیه غذای شرکتی انتخاب کنیم؟
انتخاب یک مجموعه مناسب برای ثبت سفارش غذای شرکتی از اهمیت ویژهای برخوردار است، چراکه کیفیت هر چه بهتر غذاهای تهیهشده توسط مجموعه مربوطه، باعث حفظ سلامت کارکنان و افزایش راندمان کاری آنها خواهد شد. از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب کترینگ غذای شرکتی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سابقه و تجربه شرکت
یکی از موارد حائز اهمیت در انتخاب یک تهیه غذا، داشتن سابقه و تجربه در این زمینه است. استناد به همین فاکتور میتواند نشاندهنده کیفیت خدمات ارائهشده توسط مجموعه موردنظر باشد.
کیفیت مواد اولیه
از دیگر المانهای مهم در انتخاب کترینگ، استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی توسط آن کترینگ است تا غذای سالم و باکیفیت برای کارکنان فراهم شود.
تنوع منوی غذا
داشتن منوی متنوعی که بتواند هر نوع ذائقهای را پوشش دهد، از دیگر گزینههای مهم انتخاب کترینگ خوب خواهد بود.
قیمت منصفانه و معقول غذا
در کنار همه المانهای مهم که در موارد قبل به آن اشاره شد، تناسب قیمت غذاها با کیفیت آنها، از دیگر گزینههای مهم در انتخاب یک کترینگ تهیه غذای سازمانی است.
رضایت مشتری
از دیگر مواردی که با استناد به آن میتوانید تصمیم نهایی را برای عقد قرارداد با یک کترینگ بگیرید، رضایت مشتریان قبلی است. با بررسی نظرات و رضایت مشتریان قبلی، میتوانید با خیال آسوده با تهیه غذای ایدهآل خود قرارداد ببندید. کترینگ هفت و نیم بهعنوان یکی از کترینگهای معتبر و باتجربه تهیه غذا در پایتخت، میتواند یکی از موارد انتخابی شما برای عقد قرارداد باشد.
جمعبندی
امروزه شرایط جامعه بهگونهای پیش میرود که افراد تایم قابلتوجهی را در محل کار خود سپری میکنند. چهبسا افرادی که به دلیل فاصله بسیار منزل و محل کار، زمان طولانیتری را در این محل میگذارند. همین امر باعث میشود که از غذاهای سالم، مفید و مغذی خانگی بیبهره باشند.
در چنین شرایطی شرکتها، سازمانها و مجموعههای کاری میتوانند با آپشن سرو وعدههای غذایی بسیار موفق عمل کنند. توجه به همین مسئله بهظاهر ساده، باعث مزیتهای بسیاری در محیط کار میشود. افزایش رضایت شغلی، بهبود بهرهوری، تقویت روحیه کار تیمی، جذب و حفظ استعدادها، صرفهجویی در زمان و وقت کارکنان جزو موارد مهم در این زمینه است.