کفپوش اپوکسی یا کفپوش سه بعدی چیست ؟

تاريخ : 16 تیر

کفپوش اپوکسی یا کفپوش سه بعدی یکی از انواع کفپوش ها می باشد که امروزه در ساخت و ساز مکان های مختلف مانند منزل و محل کار از آن استفاده های زیادی می شود. اگر می خواهید بدانید کفپوش سه بعدی چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد کفپوش اپوکسی یا کفپوش سه بعدی و مشخصات کفپوش سه بعدی می خوانید.

کفپوش اپوکسی یا کفپوش سه بعدی چیست ؟

کفپوش اپوکسی یا کفپوش سه بعدی چیست ؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

کفپوش سه بعدی چیست

جدیدترین محصول در زمینه متریالهای کفپوش، نوع اپوکسی است که امروزه در حال رواج است، این محصول از بابت زیبایی و هیجانی که به عابر منتقل می کند بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. این نوع کفپوش می تواند جایگزین سرامیک ، سیمان، موکت و سایر موارد شود با این تفاوت که زیبایی خیره کننده ای هم دارد.

ماده اپوکسی یا پولی پوکساید متشکل است از رزین اپوکساید و سخت کننده پلی آمید. این ماده در محصولات رنگ اپوکسی، کفپوش اپوکسی، اپوکسی گرانیتی، اف آر پی و چسبهای مختلف کاربرد دارد.

فضاها و اماکن مناسب جهت نصب کفپوش سه بعدی یا اپوکسی

در هر محلی که از نظر اجتماعی یا تبلیغی نیاز به القای شادی، طراوت، حس طبیعت، پاکی و بکری محیط و به هر صورت نیاز به تغییر در جنبه روانی محیط حس شود، می توان از این سازه استفاده نمود. مثلاً: در فضای یک مطب استفاده از عنصر رنگ و تصاویر القای سلامت و آرامش، در فضای باشگاه ورزشی ایجاد تصاویر ورزشی و تهییج انرژی، در کف یک استخر استفاده از رنگ آبی و یا الصاق نمایه ماهی در کف یک حوض در یک قهوه خانه و همینطور ترکیب تصاویر مد و پوشاک در کف فروشگاههای لباس یا مزون. همچنین کفپوش اپوکسی برای خط کشی پارکینگهای عمومی، به عنوان راهنما در اماکن و پیاده روهای داخلی، بیمارستانها، آشیانه هواپیما، کف سالنهای کارگاهی کم تردد و انبارها و از این دست نیز مناسب است. و از ملزومات کف اتاقهای جراحی نیز می باشد.

اما به طور کلی در اماکنی که در آنها بار زیاد، جابجا می شود و یا حرکت ماشینهای سنگین اتفاق می افتد، و همینطور در صورتی که بر روی سطح مورد نظر میزها و وسایلی با پایه ها و گوشه های تیز قرار میگیرد کفپوش سه بعدی زیاد مناسب به نظر نمی رسد. لازم به ذکر است ترمیم کفپوش در شرایط خاص ممکن است و ضمناً ارتفاع کار بین سه تا پنج میلیمتر است و نیاز به پیش بینی یا برآورد حجمی ندارد. اخیراً اداره بهداشت ناظر بر اصناف در برخی از اماکن صنفی مانند اغذیه فروشی ها و رستورانها بر الزام نصب کفپوش اپوکسی به دلیل آنکه سطح یکنواخت دارد و شیار یا تخلخل در آن نیست تاکید کرده است، در این صورت منافذ تجمع آلودگی میکربی به حداقل خواهد رسید.

بازار کار کفپوش سه بعدی یا اپوکسی

تاریخچه پیدایش کفپوش سه بعدی به چند دهه قبل برمی گردد اما گرایش به نصب آن در ایران از سال ۱۳۹۰ به صورت روز افزون تقاضا شده است و لذا یکی از بهترین استارت آپ ها و مشاغل کار آفرین و درآمدزا محسوب می شود. یک نصاب کفپوش سه بعدی که دوره آموزشی آن را به طور اصولی پشت سر گذاشته است، می تواند تنها با انجام یک پروژه متوسط در حد ۵۰ متر مربع در هفته درآمد ده برابری نسبت به حداقل حقوق جاری در کشور را نصیب خود کند. بویژه شهرستانهای بزرگ امروزه محل تقاضای چنین پروژه هایی است. امروزه بدلیل زیبایی و مزایای این نوع کفپوش تقاضا برای نصب آن همه روزه رو به فزونی است.

کفپوش دکوری: این فقط یک تصویر یا یک شیء هنری مقیاس بزرگ که بطور اساسی این ایده را که چه چیزی یک پوشش کف را می تواند تغیر دهد، نیست. از یک سو، سطح آن و از سوی دیگر تصویر کلی، با تمام رنگ ها و بافت ها قرار دارد. پوشش محکم و بادوام، با کمک کفپوش اپوکسی، که در اتاق می توان روی آن راه رفت و می تواند زیبا، خلاقانه و منحصر بفرد باشد.

چرا باید طرح های کفپوش سه بعدی تان را خودتان بصورت سه بعدی نصب کنید؟ چون که پوشش سه بعدی که از شرکت خریداری می شود حداقل ۵ برابر گران تر از کاشی سرامیکی و ۱۰ برابر گران تر از پوشش های لمینت می باشد. بله، نصب کفپوش سه بعدی و پر کردن پوشش های کف سه بعدی واقعا فرایند پیچیده ای است ولی هزینه آن بسیار بالاست.

متعجب خواهید شد اگر بفهمید بیشتر هزینه کفپوش سه بعدی بخاطر تولید تصویر آن است! بله، درست است، این تصاویر در اینترنت وجود دارند و می توانید مورد دلخواه خودتان را از فروشگاه آنلاین خریداری کنید. ولی یافتن توضیح مفصل تکنولوژی پوشش های کف سه بعدی دشوار است. بنابراین آماده باشید. چطور می توان لایه زیری را ساخت و چطور باید رنگ اپوکسی را پاشید. درک این مطالب دشوار نیست، ولی نحوه ساخت دلفین در کفپوش سه بعدی طوری که زنده به نظر برسد راز این کار است. این همان چیزی است که شما در این مقاله یاد خواهید گرفت.

مراحل نصب کفپوش های اپوکسی سه بعدی

بنابراین، روش های مرسوم آماده سازی پوشش کف سه بعدی، سه مرحله است. در تمام ایده های کفپوش سه بعدی، شما حجم کفپوش را درک خواهید کرد. اجازه دهید یک نگاه دقیق تر به نحوه پیاده سازی این ایده ها بپردازیم.

مرحله ۱: انتخاب تصویر کفپوش سه بعدی

در ابتدا، یک تصویر نقاشی که طرح سه بعدی کفپوش دلخواه شما خواهد بود را انتخاب کنید. این طرح می تواند یک تصویر یا نقاشی باشد که اثر سه بعدی دارد. حال نیاز به فتوشاپ دارید. تصاویر سه بعدی باید رزولشن بالایی، حداقل ۳۰۰dpi، داشته باشند. ما شدیدا توصیه می کنیم که از تصویر کفپوش سه بعدی برای توهم حرکت استفاده نکنید.

بعنوان مثال، چیزی که سقوط می کند یا امواجی که حرکت می کنند. جالب است که نزدیک استخر در حمام مهمان ها به ناگهان متوجه یک ماهی طبیعی دندان دار شوند. ولی بهتر است از هیولاهای ترسناک اصلا استفاده نشود. این اثر منفی بر ذهن ناخودآگاه دارد.

مرحله ۲: تغییر پرسپکتیو تصاویر هنری کفپوش سه بعدی

گام اول: حال که تصویر انتخاب شد فرآیند آغاز می شود. اول از همه از اتاقی که می خواهید پوشش کف سه بعدی را در آن نصب کنید، با زاویه مناسب یک عکس بگیرید. ولی به یاد داشته باشید که اکثرا دوربین ها پرسپکتیو زاویه دار کوچکی دارند. طوری فاصله را تنظیم کنید که تصویر دقیقا همان چیزی باشد که در واقعیت با چشم خود می بینید.

گام دوم: حال در فتوشاپ یا نرم افزار گرافیکی مشابه، تصویر دلخواه خود را روی کفپوش وارد کنید. درست همانطور که می خواهید در واقعیت باشد. بنابراین شما توهم کفپوش سه بعدی ایجاد کرده اید. حال دو تصویر را یکی کنید، سپس تصویر اتاق را می بینید که بصورت طرح حجمی سه بعدی در کف دیده می شود.

گام سوم: حالا همه چیز را در عکس بجز کف اتاق را برش بزنید. برای کامل کردن اثر کفپوش سه بعدی، می توانید مانند یک ذوزنقه عمل کنید: ته عکس (جلو) بسمت بالا (پشت) کشیده می شود، چرا که این گونه اتاق را می بینیم.

گام چهارم: با استفاده از ابزار پرسپکتیو، ذوزنقه را اصطلاح کنید. اگر ازعهده این عملکرد بر نیامدید، فقط آن را در ویرایشگر معمول بکشید تا به باریکترین بخش برسید. حال تصویر سه بعدی آماده است، آن را ذخیره کنید. اگر در آماده سازی تصویر طرح کفپوش سه بعدی با مشکل مواجه شدید، یا نمی دانید چطور از نرم افزار گرافیکی استفاده کنید، از یک دوست طراح خود کمک بخواهید یا از یک طراح کمک بخواهید.

مرحله ۳: پرینت کردن تصویر طرح کفپوش سه بعدی

بنابراین زمانیکه فایل مورد نیاز روی فلش شما ذخیره شد، به یک دفتر پرینت مراجعه کنید. چرا آنجا؟ ابتدا به این خاطر که این افراد تجربه این کار را دارند و دوما به این خاطر که شما باید مواد را روی کف بریزید، در حالیکه ویژگی هایش را از دست ندهد و موقع کاربرد یا پوشش با رزین شفاف اپوکسی رنگ خود را از دست ندهد.

نکته: مطمئن شوید که ابتدا تصویر طرح و کفپوش سه بعدی را پرینت کنید. روی کاغذ صاف، سیاه و سفید، تا آن را روی کف قرار دهید و بررسی کنید که آیا زاویه درست است یا نه. آیا حجم مناسبی داشته و دلفین زنده به نظر می رسد یا خیر. اگر نیاز بود، پرسپکتیو را تنظیم کنید.

مرحله۴: آماده سازی لایه کفپوش سه بعدی

مهمتر از همه و چیزی که نباید در هر حال فراموش کنید، این است که نباید لکه روغن، گریس، شوینده یا قیر روی بتن قدیمی کف باشد. لکه ها را با نورد کردن، خرد کردن یا برش از بین ببرید.

مرحله۵: پوشش نهایی کفپوش سه بعدی

چه ماده ای را برای پوشاندن طرح های کفپوش سه بعدی در اتاق بکار ببریم؟ توصیه می کنیم که مناسب ترین پوشش برای این کار لاک پلی اورتان ((polyurethane varnish PUR Aqua Top (M or SG ) است که در بین مواد شناسایی شده با دوام ترین است. بنابراین طرح های سه بعدی پوشش کف شما هرگز از بین نخواهند رفت. باید دو لایه زیر تصویر سه بعدی کف قرار دهید، هر لایه حدود ۴ ساعت زمان برای خشک شدن لازم دارد.

از یک چسب خاص برای چسباندن تصویر به کف استفاده کنید. یا یک کفپوش ۳D ایجاد کرده و سپس از لایه پوششی مقاوم به خراش استفاده کنید. سازندگان تکنولوژی ۳D تصور نمی کردند ایده های آنها برای آینده چقدر متغیر و جالب خواهند شد. امروزه کفپوش سه بعدی در فروشگاه ها، سالن های بزرگ، ساختمان های اداری و آپارتمان ها، بکار می رود. افراد زیادی سعی می کنند آن را با خودشان انجام دهند ولی این کار فقط توسط متخصصین و مواد با کیفیت عملی می باشد. این کار زیبایی کف و عملکرد آن را گسترش خواهد داد.

این محصول دوستدار محیط زیست بوده و ساختار آن شبیه به کفپوش سنگی دکوری است. بنابراین هیچ بویی از پوشش آن ایجاد نخواهد شد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه ها بیان نمائید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي