کشف دو قلاده کاراکال برای نخستین بار در استان‌بوشهر / عکس

دو قلاده کاراکال برای اولین بار در استان بوشهر توسط مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان و همکاری مردم منطقه سر چشمه کشف شد.

به گزارش خبرنگار مهر، كاركال در زبان فارسي “سياه‌گوش” نام دارد وجه تسميه اين اسم به دليل وجود موهاي سياه و بلندي است كه در پشت و انتهاي گوش‌هاي بزرگ اين گربه وجود دارد.

سرعت كاراكال گاهي از سرعت دويدن يوزپلنگ هم بيشتر است. او قادر است 5 تا 6 فوت در هوا بپرد و پرندگانی را كه از زمين فاصله گرفته‌اند شكار كند.

گوش‌هاي كاراكال بزرگ و ايستاده و از گوش تمامي گربه‌سانان ديگر بزرگتر است. در انتهاي گوش‌ها، دسته‌اي از موهاي سياه به اندازه تقريبي 6 سانتي‌متر وجود دارد.

كاركال حيواني منزوي، قلمرو طلب و تك‌رو است

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان در این باره اظهار داشت: كاركال شكارچي ماهر و منحصر به‌فردي است كه سرعت فوق ‌العاده، هوش و استعداد بالايش در شكار همواره مورد علاقه و تحسين شكارچيان است.

احمد آذریار گفت: شکار این حیوان مي‌تواند خرگوش، طاووس، كبوتر، پليكان، اردك، غاز، قو و يا هر جنبنده ديگر باشد.

وی افزود: جثه اين گربه از گربه‌هاي اهلي بزرگتر و دست و پاي آن نيز بلندتر است. طول بدن نرها بين 80تا 105 سانتي‌متر، بلندي بدن در ناحيه شانه 40 تا 50 سانتي‌متر و طول دم نيز بين 23 تا 31 سانتي‌متر است. ماده‌ها جثه‌اي كوچكتر دارند.

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان  ادامه داد: وزن نرها 13 تا 20 كيلوگرم و ماده‌ها بين 11 تا 15 كيلو گرم هستند. رنگ بدن تا حدي متفاوت و از زرد متمايل به قهوه‌اي تا ‌خاكستري ديده مي‌شود.

کشف دو قلاده کاراکال برای نخستین بار در استان‌بوشهر / عکس

وی اظهار داشت: در ايران اين گربه را مي‌توان دراكثر مناطق بياباني و استپي مانند پارك ملي كوير، فارس، كرمان، يزد، سيستان و بلوچستان، خراسان، اراك و مناطق شمالي خوزستان يافت ولی تاکنون گزارشی از آن در استان بوشهر به ثبت نرسیده است.

آذریار گفت: كاركال حيواني منزوي، قلمرو طلب و تك‌رو است. تنها در هنگام جفت‌گيري است كه مي‌توان آنها را در كنار يكديگر ديد. در شكاف صخره‌ها، زير بوته‌هاي بزرگ و حفره‌ حيوانات ديگر لانه مي‌سازد. كاراكال، گربه‌اي شبگرد است و مانند ساير گربه‌سانان بزرگ در ساعات اوليه صبح و يا درنيمه شب شكار مي‌كند.

ترس کارکال از انسان و وسایل نقلیه/ حمله به انسان در هنگام احساس خطر

وی در خصوص نحوه شکار این حیوان گفت: كاراكال روش منحصر به فردي براي شكارش دارد. با وجود دست‌ها و پاهاي بلند كه قابليت ارزشمندي در دويدن است اين گربه در شكار پرندگان بيشتر از تكنيك پرش‌هاي بلند استفاده مي‌كند.

آذریار ادامه داد: این حیوان قادر است در يك چشم به هم زدن با انجام يك پرش بلند، پرنده‌اي را كه در حال اوج گرفتن است شكار كند. اما كاراكال در شكار حيوانات بزرگ روش متفاوتي دارد.

وی گفت: کاراکال بعد از تعقيب و نزديك شدن به حيوان مورد نظرش با يك پرش خود را به پشت گردنش مي‌رساند و گلوي شكارش را با دندان‌هاي برند‌ه‌اش مي‌درد. با اين روش اين گربه قادر به شكار حيواناتي است كه جسه بزرگ‌تر از او دارند.

رئیس محیط زیست کنگان افزود: اين گربه در برخورد با انسان و وسايل نقليه بسيار ترسيده و هيچ حركتي از خود نشان نمي‌دهد، به طوری كه مي‌توان آن را با دست گرفت. البته در شرايطي كه محاصره شود و يا همراه خود توله داشته باشد به حيوان خطرناكي تبديل شده و با حملات و پرش‌هاي ناگهاني به نواحي سر و گردن انسان حمله مي‌كند.

آذریار ابراز داشت: غذای اين گربه‌سان شامل پرندگان، جوندگان، كوچك، خرگوش، سنجاب زميني، مار و در برخي از موارد حشرات و گياهان است.

یکی از دو قلاده کاراکال دیده شده در جم تلف شد

وی افزود: یکی از دو قلاده دیده شده در منطقه سرچشمه شهرستان جم متاسفانه بدست دامداران شکار و تلف گردید ولی دومی با اطلاع به موقع به این اداره و پیگیری مامورین محیط زیست شهرستان کنگان زنده گیری و هم اکنون برای بهبود شرایط و بازگشت قوای جسمی و همچنین نمونه برداری از خون جهت مطالعات تحقیقاتی پذیرایی می‌شود و ظرف چند روز آینده به دامان طبیعت بازگردانده خواهد شد و در زیستگاه مناسب رهاسازی می شود.

کشف دو قلاده کاراکال برای نخستین بار در استان‌بوشهر / عکس

رئیس محیط زیست کنگان خاطرنشان کرد: قرار است کارشناسان مربوطه برای انجام آزمایش خون از این جانور در این اداره حضور یابند.

وی افزود: این آزمایش بخاطر تشخیص دقیق نوع این کاراکال و اینکه با گونه هایی که قبلا از آن ها خونگیری به عمل آمده، همخوانی دارد یا خیر انجام می شود؛ البته در این خونگیری بحث بیماری احتمالی کاراکال و تحقیقات دیگر نیز مطرح است.

رهاسازی کاراکال دیده‌شده در کنگان در زیستگاه مناسب

رئیس اداره محیط زیست کنگان اظهار داشت: معمولا بخاطر خشکسالی های موجود این جانداران برای تامین غذای خود به دامداری ها نزدیک می شوند که بعضا در آنجا توسط دامداران کشته می شوند.

وی به وضعیت کاراکال دیده شده در شهرستان جم اشاره کرد و  گفت: انشاءالله این کاراکال فردا در زیستگاه مناسبی رها می شود.

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان افزود: در پایان ضمن تشکر صمیمانه از اطلاع رسانی به موقع شهروند محترم سرچشمه ای و دامداران آن منطقه که در این ماموریت همکاری بسیار خوبی داشتند و بخشی از موفقیت مامورین نتیجه تلاش این عزیز بوده است، دست یاری به سوی همه مردم بزرگوار منطقه دراز کرده و امیدواریم که در این وظیفه خطیر یاریگرمان باشند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه