کسانی که کنکور ندادند مجاز به انتخاب رشته هستند

دسته بندي : دانشگاه,⭐ اخبار
تاريخ : 14 مرداد

کسانی که کنکور ندادند مجاز به انتخاب رشته هستند

طبق اعلام سازمان سنجش، افرادی که در کنکور شرکت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش، اقدام به ثبت‌نام کنند و فقط با توجه به ضوابط، گروه‌های آزمایشی خود را انتخاب و حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل را از بخش دوم دفترچه که مربوط به پذیرش‌های بدون آزمون است، انتخاب کنند

انتخاب رشته دانشگاهی می‌تواند یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های هر فرد تحصیلکرده‌ای در طول زندگی‌اش باشد. این انتخاب تأثیر زیادی در تعیین سرنوشت داوطلبان، تحت تأثیر عوامل مختلف درونی و بیرونی شامل خانواده، محیط آموزشی ‌گروه‌های همسالان و زمینه‌های اقتصادی و شغلی دارد. عواملی که تا حدودی از اختیار فرد خارج است و به صورت غیرمستقیم انتخاب او را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

به گزارش ایران، فرایند رسمی انتخاب رشته کنکور۹۳ در حالی از فردا، ۱۵ مردادماه آغاز و تا ۲۲مردادماه ادامه دارد که بر اساس میزان حاضران در جلسه آزمون سراسری و ظرفیت‌های اعلام شده، تقریباً تمامی افراد مجاز به انتخاب رشته شدند. براساس اعلام سازمان سنجش، ظرفیت‌های اعلامی دانشگاه‌ها ۶۹۵ هزار و ۶۹۷ نفر و شانس قبولی کلی داوطلبان ۷۰ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۷۰ نفر وارد دانشگاه خواهند شد.

کسانی که کنکور ندادند مجاز به انتخاب رشته هستند, پورتال خبری فرهنگی گهر

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه می‌گوید: داوطلبان واجد شرایط می‌توانند برای ثبت کدرشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته اینترنتی در مهلت اعلام شده به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کرده و پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته گروه آزمایشی یا گروه‌های آزمایشی ذیربط، کد رشته‌های مربوط را از گروه‌های مجاز به ترتیب اولویت علاقه انتخاب کنند. 

دکتر حسین توکلی می‌افزاید: داوطلبان می‌توانند حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل را انتخاب کنند و از میان کد رشته‌ محل‌های گروه آزمایشی خود، به ترتیب تقدم علاقه، فرم پیش نویس را پر کنند.  وی با بیان این‌که انتخاب دانشجو به دو روش انجام می‌شود، تصریح می‌کند: در روش اول گزینش دانشجو در کدرشته محل‌هایی که پذیرش با آزمون (نمرات آزمون و اعمال قطعی سوابق) صورت می‌گیرد. در روش دوم پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی خواهد بود که توضیحات کافی در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری درج شده است.

به گفته توکلی، فهرست اسامی پذیرفته شدگان رشته‌های متمرکز آزمون سراسری در نیمه دوم شهریور ماه از طریق سایت آزمون سنجش منتشر می‌شود.  وی همچنین درباره پذیرش رشته‌های نیمه متمرکز آزمون سراسری عنوان می‌کند: اسامی چند برابر ظرفیت این دسته از رشته‌ها در ۱۵ مهر ماه منتشر و پس از برگزاری بخش‌های مصاحبه، آزمون عملی، آزمون شفاهی و سایر روش‌های گزینشی در ۱۴ دی ماه ۹۳ اعلام خواهد شد.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به وضعیت انتخاب رشته، (رشته‌های با آزمون) دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: آن دسته از داوطلبان که مایل به انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد هستند باید پس از اعلام کارنامه برای انتخاب این دسته از کدرشته‌ها با «کد دسترسی» مندرج در کارنامه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد مراجعه کرده و با مشاهده ضوابط مربوطه، نسبت به انتخاب این کدرشته‌ها اقدام کنند.

وی با بیان این‌که انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد از ۲۱ مردادماه تا یکم شهریورماه است، اظهار می‌کند: انتخاب داوطلبان شامل ۲۰ رشته محل است که از طریق سایت این مرکز به نشانی www. azmoon. net صورت می‌گیرد.  توکلی با اشاره به افرادی که اقدام به ثبت‌نام در کنکور نکرده‌اند یا در آزمون غایب بوده‌اند، می‌گوید: این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش، اقدام به ثبت‌نام کنند و فقط با توجه به ضوابط، گروه‌های آزمایشی خود را انتخاب و حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل را از بخش دوم دفترچه که مربوط به پذیرش‌های بدون آزمون است، انتخاب کنند.

وی با بیان این‌که نرم افزار انتخاب رشته نیز روی سایت سازمان قرار خواهد گرفت، می‌گوید: افراد با مراجعه به سایت سازمان سنجش می‌توانند پرینت پیشنهادی انتخاب رشته خود را دریافت کنند. در این نرم افزار داوطلب با توجه به نمره‌ای که کسب کرده است می‌تواند خود را با داوطلبی که سال گذشته همین نمره را کسب کرده، مقایسه کند و شانس قبولی خود را مشاهده کند.

مشاور عالی سازمان سنجش اظهار می‌کند: این نرم افزار با توجه به نمره و رتبه افراد ۲۵۰ کد رشته محل را به داوطلبان پیشنهاد می‌دهد که آن‌ها مختار هستند تا از این رشته‌ها برای انتخاب رشته خود استفاده کنند. به گفته وی، از آنجایی که هر داوطلبی به شرایط و علایق خود تسلط کامل دارد، بهترین فرد برای انتخاب رشته، خود داوطلب است.

منبع: irannewspaper.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي