چرا قبل از نماز باید وضو گرفت؟

تاريخ : 12 اسفند

چرا قبل از نماز باید وضو گرفت؟

چرا قبل از نماز باید وضو گرفت؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

بنده‌ای که آماده مناجات و راز و نیاز با اول قدرتمند جهان هستی می‌گردد، باید از هر لحاظ خود را مهیا سازد و با حالت مورد پسند و هیئتی نیکو در محضر او حاضر شود.بدون طهارت از پلیدی‌های ظاهری و باطنی نمی‌توان به دستگاه قدسی آن عزیز راه یافت.

وضو و طهارت مقدمه و کلید برای ورود به گلستان سر سبز نماز و مناجات است و در نتیجه آغازی برای ورود به بهشت.

تعریف وضو

وضو به عنوان یک عبادت در دستو کار مسلمین قرار گرفته و عبارت است از :شستن صورت و دست ها و مسح سر و پا ها با شرایط خاص معنوی که باعث نورانیت فرد می شود.

امام هشتم علیه السلام درباره ی فلسفه و اسرار وضو می‌فرماید:

۱- وضو ادب در برابر خداوند است تا بنده هنگام نماز وقتی در برابر او می‌ایستد پاک باشد.

۲- همچنین از آلودگیها و پلیدیها پاکیزه شود.

۳-بعلاوه (فایده) وضو ،از بین رفتن کسالت و طر خواب آلودگی و ایجاد نشاط است.

۴- دل و روح را آماده ایستادن در برابر پروردگار می‌کند.

۵- در وضو شستن صورت و مسح سر و پاها واجب است،زیرا این اعضا در نماز به کار گرفته می‌شود.

علاوه بر این می‌توان به فلسفه حکمت‌های زیر نیز اشاره کرد :

۱- وضو به معنای نظافت ،شستشو و پاکیزگی است.ما قسمت‌هایی از بدن را که معمولاً بیرون است پاکیزه می‌کنیم.

البته پاکیزه کردن را باید برای خدا و اطاعت از دستور او انجام داد.

آمادگی جسم و روان است وضو

مفتاح در باغ جنان است وضو

با آب حیات عشق دل را شوید

آیینه ی پاکی جهان است وضو

۲- شهید بهشتی (ره)درباره فلسفه وضو افزوده است :

وضو شستشو کردن و آنگاه به مسجد و محل نماز خرامیدن است.یک قدم به سمت پاکی معنوی برداشتن است.لذا ،اگر کسی همین حالا نیز به حمام رفته باشد،باید برای خدا وضو بگیرد تا یک قدم به خلوص و خدایی بودن نزدیکتر شده باشد.

۳- وضو به عنوان مقدمه نماز نه تنها موجب تطهیر جسم از آلودگیها می‌شود ،بلکه تطهیر روح را در بر می‌گیرد.

با وضو مومن احساس می‌کند جسم و روحش از آلودگی گناهان و لغزشها پاک شده است.

این احساس پاکی و طهارت جسمس و روحی ،انسان را برای ارتباط معنوی با خدا و ورود به حالت آرام سازی جسمی و روحی از نماز آماده می‌سازد.

اســرار عـلــمــی وضــو

یا ایَّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اِذا قُمتُم اِلَی الصَّلاهِ فَاغِسلُوا وُجوهَکُم وَ اَیدِیَکُم اِلَی المَرافَِقِ وَ امسَحُوا بِرُووُسِکُم وَ اُرجُِِلُکُم اِلَی الکَعبَینِ.

ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که به نماز می ایستید صورت و دست ها را تا آرنج بشویید و سر و پا ها را تا مفصل مسح کنید.

باز هم پیشرفت های شایان علمی ،از یکی دیگر از جنبه های اعجاز قرآن پرداشته و آن فلسفه ی وضو از نظر علم پزشکی است؛ اگر چه به طور قطع وضو در قوانین اسلامی نوعی عبادت محسوب می شود اما همانند بسیاری از دستورات اسلامی دیگر از قبیل روزه ،غسل نماز صبح و … حاوی نکات طبی فراوانی است .

حکمت های وضو از دیدگاه علم بهداشت

بهداشت پوست

از این نظر فایده ی وضو کاملاً روشن است چرا که شستن صورت و دست ها آن هم پنج بار یا حداقل سه بار در روز اثرات قابل توجه ای در نظافت بدن دارد نکته ی جالب این است که دسته ای از میکروب ها به نام ارگانیزم های بی هوازی روی پوست زندگی می کنند .

این میکروب ها در محیط دارای اکسیژن رشد نمی کنند و حتی در بعضی موارد اکسیژن اثر درمانی در سرکوب آن ها دارد همان طور که می بینیم در وضو اندام ها ضمن تماس با آب در معرض اکسیژن هوا نیز قرار می گیرند و این کار مانع رشد میکروب های بی هوازی می شود.

بهداشت گوارشی

یکی از راه های انتقال بیماری عفونی راه مدفوعی دهان است .به عبارت ساده تر همان طور که از نام آن پیداست عوامل عفونی و آلودگی ها پس از دفع مدفوع روی دست باقی می ماند و از طریق دهان وارد بدن می شود و ایجاد بیماری می کند .با وضو می توان از ابتلا به بسیاری از این بیماری ها جلوگیری کرد.

بهداشت اعصاب وروان

برای فهم بهتر اثر مستقیمی که وضو بر اعصاب انسان دارد لازم است ابتدا به شرحی پیرامون فیزیولوژی اعصاب بپردازیم.

نوروفیزیولوژی یا فیزیولوژی سیستم عصبی

یکی از جالب ترین شاخه های فیزیولوژی علم نوروفیزیولوژی است که در واقع به مطاله ی سیستم عصبی می پردازد سیستم عصبی میلیون ها خبر را از اندام های حسی دریافت و سپس تمام این اطلاعات را جمع میکند تا پاسخ بدن درمقابل آن را تعیین کند.اطلاعات بینایی،چشایی، شنوایی،لامسه وغیره. از راه های حسی وارد مغز می شود هر قسمتی از بدن پیام های خود را به قسمت خاص و مشخصی از قشر خاکستری مغز ارسال می کند .

طبق کشفیات جدید در فیزیولوژی اعصاب ،تحریکات حسی میزان هوشیاری انسان را افزایش می دهد و خواب آلودگی و کسالت و گیجی را از بین می برد از طرفی هر چه پیام های حسی بیشتری به مغز ارسال شود اثر هوشیاری کنندگی آن بالاتر می رود و به عبارت ساده تر هر چه سطح بیشتری از قشر حسی مغز یعنی بخش وسیعتری از ادمک حسی تحریک شود هوشیاری بیشتری به دست می اید و قدرت توجه و تمرکز انسان بیشتر می شود.

بیشترین مناطقی که فضای حسی را به خود اختصاص داده اند ابتدا لب ها و بعد از آن صورت و انگشت شست و دست قرار دارد .

با این توضیحات روشن است که وقتی در جریان وضو داخل دهان،صورت، ساعد ها،کف دست ها و جلوی سر و روی پاهای انسان تحریک شود قسمت اعظم قشر حسی تحریک می شود ،یعنی در حالی فقط چیزی که حدود ۲۰ درصد سطح بدن در وضو مرطوب شده است بیش از ۸۰ درصد ادمک حسی تحریک می شود؛

به عبارت دیگر اگر انسان به جای وضو کل بدن خود را می شست غسل می کرد چیز زیادی بر تحریک ناشی از وضو افزوده نمی شد و این موضوع واقعاً یک معجزه است ؛ یعنی ۲۰ درصد درمقابل ۸۰ درصد!

این موضوع را می توان در حدیثی ازامام صادق(علیه السلام) به طور واضح دید؛ همان طور که می فرمایند :

من ذکر بسم الله علی وضوئه فکانما اغسل

هر کس ذکر خدا را به هنگام وضو بگوید مانند این است که غسل کرده باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي