پوستر چیست + راهنمای طراحی پوستر

تاريخ : 30 مرداد

پوستر یکی از ملزومات مهمی است که در همه کسب و کارها و فعالیت ها نقش مهمی ایفا می کند و در واقع آن را معرفی می کند. پوستر را می توان به روش های مختلفی طراحی کرد اما طراحی پوسترها نیز دارای اصولی می باشد. برای آشنایی با راهنمای طراحی پوستر این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد پوستر و طراحی کردن پوستر و ساخت پوستر می خوانید.

پوستر چیست + راهنمای طراحی پوستر

پوستر چیست + راهنمای طراحی پوستر, پورتال خبری فرهنگی گهر

طراحی پوستر

پوستر (poster) یا دیوارکوب ، که به آن اعلان، آفیش و پلاکات نیز می‌گویند، صفحات کاغذی در ابعاد تقریباً بزرگ هستند که بر روی آنها نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و نظیر آن چاپ شده‌است. پوسترها به منظور نصب شدن بر روی دیوارها یا دیگر سطوح عمودی تعبیه شده‌اند. پوسترهای معمولی از نقاشی و نوشته تشکیل شده‌اند اما ممکن است یک پوستر دارای نقاشی محض یا نوشته تنها باشد. پوسترها ممکن است برای جلب توجه یا اطلاع‌رسانی بر روی دیوارها چسبانده شوند. اهداف پوسترها چند منظوره است، یک پوستر ممکن است برای تبلیغات باشد یا برای تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی و فرهنگی و فروش ارزان قیمت از آن استفاده شود. از پوسترها برای امور آموزشی استفاده زیادی می‌شود

المانهای تشکیل دهنده پوستر

تمامی المان های به کار رفته در پوستر، می توانند در قالب یک عکس استفاده شوند. عکس های به کار رفته در پوسترها به دو گونه می باشند

عکاسی صنعتی:

که در این نوع عکس خود کالا یا خدمات موضوع عکس می باشد. به این تصاویر، تصاویر مستقیم می گویند.

عکس های تبلیغاتی:

که در این نوع عکس ها المان یا تصویری به طور غیر مستقیم موضوع و هدف از پوستر را القا می نماید. به این تصاویر، تصاویر غیر مستقیم می گویند.

المان های طراحی پوستر

طراحی های گرافیکی از سه المان ثابت : رنگ و فونت و فرم تشکیل می شوند. پوستر نیز از طرح گرافیکی دیگر مستثنی نمی باشد.

رنگ های پوستر

رنگ: بهتر است در استفاده از رنگ در پوسترها، مفاهیم رنگ ها را نیز در نظر بگیرید. از آنجا که پوسترها وسیله تبلیغات هستند، انتخاب رنگها می تواند در اثربخشی آن یا موفقیت اطلاع رسانی آن سهم قابل توجهی داشته باشد. بهتر است بیش از سه رنگ مهم و اصلی، در طرح شما چشم نوازی نکند. یعنی پوستر شما بر پایه سه رنگ که درجه اهمیت آنها نیز با هم یکسان نیست ، طراحی شود. از میان این سه رنگ، یک رنگ بار و سنگینی بیشتری داشته باشد. رنگ دیگر دررتبه دوم از نظر اهمیت باشد و رنگ آخر در جایگاه سوم اهمیت قرارگیرد. بدین ترتیب حال و هوای اصلی تبلیغات یا اطلاع رسانی پوستر شما مشخص می شود. استفاده از رنگ های زیاد، به جز موارد خاص، حس شلوغی و درهمی را منتقل می کند و تاثیر گذاری کمتری خواهد داشت.

بهتر است بدانید رنگ های گرم به دلیل تاثیری که بروی بیوشیمی بدن می گذارد (افزایش هیجان و ضربان نبض) در پوسترهای خوراکی بیشترین استفاده را دارند و رنگ های سرد به دلیل تاثیر متقابل آن با رنگ های گرم، احساس آرامش و اطمینان را به بیننده منتقل کرده و شاید مثلا در پوسترهای تبلیغاتی سازمان های بیمه و یا بانک ها و … کاربرد و اثر بخشی بیشتری داشته باشند.

در این مبحث نمی خواهیم به تاثیر رنگ ها و مفاهیم بصری منتقل شده از آنها بپردازیم، تنها می خواهیم به اهمیت رنگ های استفاده شده در پوسترها اشاره کنیم.

فرم های پوستر

فرم: فرم ها، همان اشکال و نمادهای بکار رفته در تصاویر پوسترها می باشد که هرچه خلاقانه و تصویرسازی شده باشد در نظر، ماندگارتر و تاثیرگذارتر خواهد بود. فرم ها نیز مانند رنگ ها دارای مفاهیم بصری متفاوت هستند و در انتخاب آنها در تبلیغات باید دقت فراوانی کرد. مثلا خطوط شکسته در صنایع سنگین استفاده بیشتری می شود (مانند صنایع خودروسازی) و خطوط منحنی در صنایع و خدمات یا تولیدات ملایم تر (مثلا صنایع غذایی یا تولیدات اسباب بازی ) بیشتر استفاده می گردد.

فونت های پوستر

فونت: فونت ها نیز مانند سایر المانهای پوستر با دقت انتخاب می شود و با هدف و موضوع پوستر باید متناسب استفاده شوند. پر واضح است در پوستر یک رویداد تاریخی، استفاده از فونت های مخصوص همان زمان جالب تر و مناسب تر می باشد، یا بهتر است درپوستر یک رویداد یا تولید محصول کودکانه، از فونتهای کودکانه یا فانتزی استفاده گردد. هرگز نوشته های پوستر را ساده ننویسید. هرچقدر پوستر شما ساده باشد، نوشته های آن نباید ساده و شبیه کلمات کتاب یا مجله باشد. هر خلاقیتی که می توانید برروی فونتها و نوشته اعمال کنید تا نوشته های پوستر شما شبیه کتاب داستان نباشد!

نکاتی در طراحی پوستر

استفاده از المانهای فونت و فرم و رنگ با آن شیوه که در مبحث عناصر تشکیل دهنده پوستر به آن اشاره کردیم، قانون و قاعده بی قید و شرط برای طراحی پوستر نیست و موقعیت و خلاقیت طراح است که فرم، شکل، رنگ و فونت و در نهایت تصاویر را کنار هم می چیند. بهتر است قبل از هرچیز به طرح های ساختار شکنانه نیز فکر کنید. زیرا ساختارشکنی، در بیشتر موارد، پویایی را نشان می دهد و نشان می دهد در پشت طراحی شما تفکری سوای قوانین و قواعد تکراری و کلیشه ای وجود دارد.

همیشه زیبایی، در شلوغی و تصاویر زیاد نمی باشد. گاهی زیبایی در سادگی خلاصه می شود و باید به سادگی بیشتر فکر کنید. زیرا مفاهیم بصری در تصاویر ساده تر، زودتر و سریعتر، راحت تر و مستقیم تر منتقل می شوند و همیشه تاثیر گذاری در انتقال سریع مفهوم میباشد. چون پوستر یک وسیله تبلیغاتی است بنابراین پیام آن نباید مبهم باشد و برداشت های متفاوتی از آن شود. این موضوع به اثر بخشی پوستر ضربه وارد میکند. برای طراحی پوستر هیچ قاعده و قانون حتمی وجود ندارد. البته معتقدیم اصولا در طراحی گرافیکی، قانونی مشخصی وجود ندارد. طراح گرافیک از محدود شدن بیزار است و دوست دارد حرف اول و آخر، خلاقیت و ایده های او باشد و این، یک اثر گرافیکی را قانونمند و هدفمند می سازد. پس الهام بخش اندیشه و ایده های خلاقانه خود باشید تا طرح زیبا و تاثیر گذاری را بر صفحه طراحی خود خلق نمایید.. پوستر باید به گونه طراحی و چاپ شود که قابلیت نصب را داشته باشد.

پوستر ها میتواند در موضوعات مختلف سیاسی، تبلیغاتی، آموزشی یا فرهنگی باشند.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي