پروژه عنکبوت 2 و مدلهایی که دستگیر شدند

تاريخ : 29 اردیبهشت

در پروژه عنکبوت ۲ تعدادی از مدلهای فعال در فضای مجازی دستگیر و یا احضار شدند که در این یک سری با قرار وثیقه آزاد و یک سری هم ابراز پشیمانی کردند

دو روز بعد از اینکه دادستان تهران از اجرای طرح برخورد با جرایم رایانه‌ای موسوم به عنکبوت یک و دو خبر داد، اظهار نظرها در مورد این طرح ادامه یافت. مسئولان قضائی به تشریح جزئیات تازه تری از طرح برخورد با مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی پرداختند. در حالی هشدارها در این زمینه جدی تر شده است که کارشناسان ارتباطات و آسیب شناسان اجتماعی پیش از این در مورد لزوم فرهنگسازی برای استفاده از فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی هشدار داده بودند.

پروژه عنکبوت 2 و مدلهایی که دستگیر شدند, پورتال خبری فرهنگی گهر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، حضور و رفت و آمد قابل توجه برخی عناصر در کشورهای همسایه و غربی به دست آمده و از انجام عملیات برون مرزی چند مرحله ای برای اشراف و برخورد قاطع با این شبکه خبرهای مستندی وجود دارد.

سرپل های خارجی و مدیریت جریان داخلی این پروژه شناسایی شده و مجموعه تفصیلی از ارتباطات بین المللی فعالان داخلی مدلینگ با موسسه های فعال و سازمان های مردم نهاد با پوشش فرهنگی در سطح بین المللی به دست آمده است.

برخوردها با افراد و جریان های ضد فرهنگی و هنجارشکن در حوزه پیام رسان های تلفن همراه به ویژه تلگرام با جدیت در دستور کار قرار دارد و هیچ حاشیه امنی برای مدیران، دست اندرکاران تولید محتوا و شبکه های تبلیغاتی مرتبط با ایشان وجود ندارد.

پروژه “عنکبوت” حالا به شماره ۲ رسیده و بعد از دستگیری مدیران چند گروه فیس‌بوکی در فاز اول، در عنکبوت شماره ۲ نوبت به مدل‌ها و گریمورها رسیده است.

پروژه عنکبوت 2 و مدلهایی که دستگیر شدند, پورتال خبری فرهنگی گهر

یک فعال سابق در حوزه مدلینگ ایران می‌گوید که این بازداشت‌ها و بستن صفحات اینستاگرام تنها اثر “مقطعی” دارد و جوان‌های دیگری با صدها هزار دنبال‌کننده(فالوئر) در اینستاگرام ظهور می‌کنند که تفریحات منسوب به سبک زندگی غربی و کالاهای وارد شده توسط “آقازاده‌ها” را تبلیغ خواهند کرد.

“مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری” وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که به دلیل “راهبردهای نظام استکباری برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی” به مدت دو سال اینستاگرام را “رصد” کرده‌اند.

در جریان این رصد که فاز دوم پروژه “عنکبوت” معرفی شده، ۱۷۰ نفر از صاحبان و اداره‌کنندگان صفحات مد و زیبایی در اینستاگرام شامل ۵۸ مدل، ۵۱ مدیر مزون و طراح لباس، ۵۹ عکاس و آرایشگر و ۲ موسسه فعال در عرصه مد شناسایی شده‌اند. در این جمع هم برای ۲۹ نفر پرونده قضایی تشکیل شده و ۸ نفر بازداشت شده‌اند.

پروژه عنکبوت 2 و مدلهایی که دستگیر شدند, پورتال خبری فرهنگی گهر

ندا کلاهی، ملیکا.ز، نیلوفر.ب ، دنیا.م، د، شبنم.م، الناز.گ و حمید.ف، افرادی هستند که در این پروژه دستگیر شده‌اند اما برخی از آنها صفحاتشان همچنان فعال است.

یکی از افراد نزدیک به این ۸ نفر که خود پیش از این در عرصه مدلینگ فعالیت داشته می‌گوید: از تعدادی تعهد گرفته شده و آزاد شده‌اند، برای برخی پرونده قضایی تشکیل شده و فعلا با وثیقه آزاد هستند و برخی هم مانند “الهام عرب”، ابراز پشیمانی کنند.

پروژه عنکبوت 2 و مدلهایی که دستگیر شدند, پورتال خبری فرهنگی گهر

الهام عرب، مدل لباس عروسی است که به دلیل پرطرفدار بودن در اینستاگرام به برنامه تلویزیونی ماه عسل دعوت شد اما بعد در جمع بازداشت شدگان قرار گرفت. فیلمی از او توسط رسانه‌ها منتشر شده که خطاب به دادستان تهران ابراز ندامت کرده و می گوید “در دام شبکه فریبنده مدلینگ افتاده بود.”

یک فعال سابق مدلینگ که رابطه گسترده‌ای با مدل‌ها و مانکن‌های حاضر در اینستاگرام دارد، توضیح می‌دهد که درآمد اصلی مدل‌های اینستاگرامی از تبلیغ کالاهایی است که واردات آنها در انحصار “آقازاده‌ها” است. ضمن این که برخی از مانکن‌های ایسنتاگرامی با حضور در جشن‌ها و مهمانی‌هایی با حضور فرزندان مسئولان، معامله‌هایی را به اصطلاح “جوش می‌دهعند”.

پروژه عنکبوت 2 و مدلهایی که دستگیر شدند, پورتال خبری فرهنگی گهر

به گفته او این سبک زندگی که اخیرا به طور مکرر مورد انتقاد قرار گرفته، حتی در میان فرزندان مسئولان هم رایج شده است و آنها یا دستی در واردات کالاهای غربی از لوازم آرایش گرفته تا ماشین‌های گران قیمت دارند و یا این که خودشان مصرف کننده دایمی هستند.

فرد نزدیک مدل‌های بازداشت شده می‌گوید که وقتی کسی وارد این عرصه شد و مزه طرفدار داشتن و کسب درآمد بالا را چشید سخت می‌تواند از آن دل بکند، مضاف بر این که بسیاری از جوانان مشتاق به حضور در این عرصه هستند و بالاتر از آن می‌خواهند “زندگی” کنند پس ریسک برخوردها را به جان خریده و عکس‌هایشان را در اینستاگرام منتشر می‌کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي