پایان مذاکرات ژنو / بیانیه پایانی قرائت شد

در این دور از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران بسته ای جدید را به طرف مقابل پیشنهاد کرد.هیات ایرانی مذاکره کننده به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه حامل بسته پیشنهادی جدید و متفاوتی از مذاکرات پیشین بوده است. در دیگر سو مقامات سیاست خارجی کشورهای اروپایی نیز از پیشنهاداتی جدید به ایران سخن می‌گویند.

پایان مذاکرات ژنو / بیانیه پایانی قرائت شد

 

تاکید دو طرف مذاکره کننده بر حل هر چه سریعتر پرونده هسته‌ای ایران در بازه زمانی 6 ماه تا یک سال اهمیت این دور از مذاکرات را چند برابر کرده است و دو طرف برخلاف گذشته گویی در مسیر «اعتمادسازی» و «تعامل سازنده» پیش می‌روند. بی آنکه نه ایران متهم به وقت‌کشی شود و نه غربی‌ها از سروسامان دادن به پرونده هسته ای ایران طفره روند.

در این میان اما برخلاف انتظارات شکل گرفته بعد از نشست وزرای خارجه ایران و گروه 5+1 در نیویورک درخصوص ادامه مذاکرات در سطح وزرای خارجه به نظر می‌رسد، طرف غربی هنوز به تصمیم قطعی برای قبول پیشنهاد ایران برای رساندن مذاکرات از سطح فعلی به سطح وزرای خارجه نرسیده است.

متن بیانیه پایانی اجلاس ژنو به نقل از ایسنا بدین شرح است:

هیات‌های نمایندگی 1+5 و ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١٥و١٦ اکتبر برگزار کردند.

برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ٢٦ سبتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را بعنوان مبنای مذاکرات ارائه نمود که توسط اعضای گروه eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) بعنوان مشارکتی مهم در فرأیند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

أعضای هیئتهای نمایندگی مشورت های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری نمودند.تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی أعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر برگزار گردد.

اعضا همچنین موافقت نمودند که کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدمهای عملی تشکیل جلسه دهند.

 

منبع: خبرآنلاین

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه