پاك‌سازي پوست چيست؟

منظور از پاك‌سازي پوست، تخليه كومدون‌ها (جوش‌هاي سرسياه يا سرسفيد بدون التهاب در آكنه) به روش مكانيكي است كه روش درماني كمكي در درمان كومدون‌هاي مقاوم به درمان‌هاي ديگر است. البته امروزه با وجود داروهاي متنوع رفع‌كننده كومدون، نياز به استفاده از اين روش كمتر شده است.

پاك‌سازي پوست چيست؟

روش پاك‌سازي

كومدون‌ها به دو نوع سرباز يا سرسياه و سربسته يا سرسفيد تقسيم مي‌شوند. تخليه جوش‌هاي سرسياه راحت‌تر است، چون دهانه مجراي فوليكول مو بازتر و محتويات كومدون كه حاوي سلول‌‌هاي لايه شاخي، چربي مترشحه از غدد چربي پوست و نوعي باكتري است، راحت‌تر خارج مي‌شود. در كومدون‌هاي سرسفيد بايد قبل از تخليه به كمك لانست يا سرسوزن استريل، دهانه فوليكول را باز كرد. در هر دو حالت از وسيله‌اي به نام تخليه‌كننده كومدون استفاده مي‌شود كه با فشار به اطراف ضايعه، باعث تخليه محتويات آن مي‌شود.

پاك‌سازي در آرايشگاه‌ها

منظور آرايشگران درباره پاك‌سازي، بيشتر رفع لايه شاخي پوست يا همان لايه‌برداري با استفاده از مواد ساينده يا ماسك‌هاي مختلف است. گاهي نيز منظور خارج كردن ضايعه‌هايي به نام تريكواستازيس اسپينولوز است. اين ضايعه‌ها در واقع موهاي كركي هستند كه در دسته‌هاي چندتايي از يك مجراي مو خارج شده‌اند و بيشتر روي بيني، گونه‌ها و چانه‌ متمركز هستند. تخليه اين ضايعه‌ها نقش موقت در درمان دارد، زيرا پس از مدت كوتاهي مجدد اين موها رويش مي‌كنند. در هر حال، اگر منظور ايشان همان تخليه كومدون‌ها باشد، انجام اين امر در آرايشگاه‌ها توصيه نمي‌شود؛ زيرا اولا بايد سطح پوست و وسايل مورد استفاده در پاك‌سازي كاملا استريل باشند؛ ثانيا در هنگام تخليه كومدون بايد فشار به طور صحيح و يكنواخت به كل ضايعه وارد شود، در غير اين صورت مجراي فوليكول پاره مي‌شود و محتويات كومدون به داخل قسمت مياني پوست (درم) ريخته و سبب افزايش التهاب مي‌شود؛ ثالثا قبل از هر چيز بايد ابتدا كومدون به درستي از ساير ضايعه‌هاي پوستي مشابه افتراق داده و سپس اقدام به درمان شود كه تشخيص آن فقط از عهده پزشكان برمي‌آيد.

پاك‌سازي در منزل

توصيه مي‌شود خود فرد از تلاش براي تخليه اين ضايعه‌ها دست بردارد يا اصطلاحا پوست را دستكاري نكند، چون معمولا با تخليه ناكامل و ناصحيح، فقط باعث افزايش التهاب و ايجاد لك‌هاي تيره در آن محل مي‌شود كه درمان آن مشكلي است.

براي پاك‌سازي از چه موادي استفاده مي‌شود؟ براي پاك‌سازي به غير از موادي كه براي استريل سطح پوست به كار مي‌رود، از ماده خاصي استفاده نمي‌شود اما سه تا چهار هفته قبل از انجام پاك‌سازي با تجويز پزشك از داروهاي برطرف‌كننده كومدون استفاده مي‌شود كه تخليه كومدون‌ها را راحت‌تر مي‌كند. همچنين قبل از شروع پاك‌سازي نيز ممكن است چند دقيقه به صورت بخور گرم داده شود تا كمي سلول‌هاي شاخي دهانه فوليكول نرم‌تر شود. پس از پاك‌سازي احتمال ايجاد قرمزي يا تورم موقتي وجود دارد كه پزشك داروهاي لازم را تجويز خواهد كرد.

دكتر سيمين صرافي

متخصص پوست و مو

گردآوری: گروه سلامت گهر

منبع: زیبایی

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه