همه چیز درباره مرحله Check-In فرودگاه

تاريخ : 27 مرداد

درباره مرحله Check-In فرودگاه

در اختیار داشتن اطلاعات ضروری و اولیه در فرودگاه ها می تواند در قالب یک راهنما ویژه به مسافرین کمک کند. بسیاری از افراد تا به حال سفر های بسیاری را تجربه نموده اند که سفر های هوایی قاعدتا اصول و قواعد خاص خود را داراست.

همه چیز درباره مرحله Check-In فرودگاه, پورتال خبری فرهنگی گهر

Check-In فرودگاه

مراحل آماده شدن برای پرواز

هر سفر هوایی، مرحله پیش از پرواز، حین پرواز و پس از پرواز دارد. پیش از پرواز یعنی اینکه شما مقدمات سفر هوایی را آماده کنید. اگر لاکچری گرد هستید و میخواهید از شر داستان های فرودگاهی خلاص شوید و مستقیم به محض ورود به فرودگاه پس از لختی، سوار هواپیما شوید،  احتمالا فرودگاه های معروف کشور نیز این خدمات خاص را برای مخاطبان و مسافرانی که دوست دارند بابت خدمات لوکس، هزینه بدهند، ارائه خواهند کرد. این مرحله برای وقتی است که هنوز به فرودگاه نرفته اید، شب قبل از پرواز است و می خواهیم مطمئن شوید که همه چیز سر جایش است و هیچ چیز از قلم نیفتاده است :

مشخصات پرواز را چک کنید

اگر بلیط را اینترنتی خریداری کرده اید، آن را پرینت بگیرید. خیلی ها روز پرواز تازه یادشان می افتد که بلیط را پرینت نگرفته اند. اگر روز جمعه صبح به این فکر افتادید که بلیط را پرینت بگیرید و پرواز شما هم ۱۱ صبح روز جمعه است، به یک هتل رفته و از پذیرش یا کافی نت آنجا بخواهید، فایل شما را پرینت بگیرد. البته معمولا فرودگاه ها هم کافی نت ۲۴ ساعته دارند. با این حال، شب قبل، مدارک سفر از جمله بلیط و گذرنامه و ارز را آماده کنید و مطمئن شوید که همه چیز طبق روال خواهد بود. تغییرات جوی و اوکی کردن پرواز پیش از عزیمت به سمت فرودگاه هم در نظر داشته باشید که شما را از معطلی زیاد در امان نگه می دارد.

مدارک خود و همسفران را آماده کنید

اگر گروهی سفر میکنید مثلا با خانواده هستید، گذرنامه ها و ارز دست یک نفر باشد تا مدیریت متمرکز بشود. مگر اینکه شرایط جور دیگری باشد. حتما از صفحه اول گذرنامه و صفحه اول روادید، کپی تهیه کرده که اگر گذرنامه مفقود شد، بتوانید با این مدارک، نسبت به دریافت گذرنامه و روادید مجدد اقدام کنید. قبل از پرواز باید بلیط و کارت شناسایی ارائه دهید. برای پروازهای خارجی هم باید حتما پاسپورت داشته باشید. اگر در مرحله چک این کارت شناسایی نداشتید شاید با پر کردن فرم هایی به شما اجازه ی پرواز داده می شود. برای چک این فرودگاه، مدارک خود را در دسترس بگذارید و شاید در این مرحله چندین بار از شما درخواست مدارک شود.

چند ساعتی زودتر به فرودگاه بروید

همانطور که گفتیم، CHECK-IN از چند ساعت پیش از عزیمت به فرودگاه آغاز می شود. معمولا برای پروازهای داخلی، ۲ ساعت و برای پروازهای خارجی بهتر است ۳ ساعت پیش از پرواز،‌ خود را به فرودگاه برسانید. مخصوصا اگر حواله ارزی داشته باشید و بخواهید از باجه بانک  در فرودگاه های کشور سهمیه ارزی دریافت کنید.

توجه داشته باشید که گاهی پارک کردن خودرو در پارکینگ فرودگاه و یا پیدا کردن مکان فرودگاهی که آدرس آن را نمی دانید هم وقت زیادی از شما می گیرد که برای اینکه از پرواز جا نمانید باید همه این جنبه ها را در نظر بگیرید.

وقتی وارد فرودگاه شدید، اول به حفاظت گذرنامه، بلیط و ارز مسافرتی خود توجه کنید و آن را به خوبی از دید پنهان کنید. اصلا ارز خود را در ملا عام در نیاورده ومشغول شمردن نشوید. از صبحت و تبادل اطلاعات درباره اینکه چه تعداد ارز دارید و چه باری همراه شما هست با دیگران پرهیز کنید. بعد از اینکه به فرودگاه رسیدید باید در اولین قدم ایرلاین پرواز خود را پیدا کنید. فرودگاه ها چندین ترمینال دارند و هر ترمینال هم دارای مسیر ورود و خروج مخصوص خود هست. برای اطلاع از ترمینال ایرلاین خود می توانید یا از پرسنل فرودگاه سوال کنید و یا به صورت آنلاین اطلاعات لازم را به دست آورید.

برای بار هماهنگی کنید

مراقب باشید! اگر بار اضافی دارید، از تحویل بار دیگران (به جز مقولات واضح مثل عینک و مداد و اسناد و کاغد) خودداری کنید. هر چیزی که تحویل بگیرید و در باره شما باشد، مسئولیت آن از ابتدا تا انتها متعلق به شما است و در فرودگاه مبدا و فرودگاه مقصد شما باید پاسخ گو باشید. بنابراین برای دریافت چند یورو حمل بار دیگران، خود را به دردسر نیاندازید.

شاید بخواهید در هواپیما همراه خود چندین کیف داشته باشید.معمولا داشتن یک کیف و یک کیف دستی در هواپیما مجاز است پس اگر می خواهید در هواپیما به همراه خود کیف داشته باشید به بخش ایرلاین بروید و هماهنگی ها را انجام دهید.

حتی اگر همراه خود چمدان یا باری ندارید باز هم باید مرحله بازرسی امنیتی را بگذرانید. درسته که می توانید در هواپیما به همراه خود دو کیف داشته باشید اما برای اندازه و وزن آن ها محدودیت هایی وجود دارد ،در صورتی که بار شما بیشتر از حد استاندارد باشد باید هزینه آن را بپردازید.

کارت پرواز را دریافت کنید

برای اینکه بتوانید به داخل هواپیما بروید داشتن کارت پرواز الزامی است. اگر هماهنگی های لازم برای داشتن بار صورت گرفته مشخصات خود را به مسئولین پرواز بگویید تا کارت پرواز خود را دریافت کنید. معمولا خدمات VIP فرودگاه ها این کارت را برای شما تهیه میکنند. اگر باری هم ندارید برای گرفتن کارت پرواز باز هم باید به سراغ مسئولین بروید. گاهی می توانید کارت پرواز را از طریق گوشی همراه به مسئولین نشان دهید.

مراحل امنیتی چک این

وسایل فلزی نداشته باشید

چاقو ودرب بازکن و این چیزها را از کیف ها خارج کنید. برای مرحله امنیتی چک این برای بهتر کار کردن فلزیاب باید کت، کاپشن، کمربند و کفش را دربیاورید و وسایل فلزی را از خود دور کنید . برای اینکه این مرحله را به سرعت بگذرانید کفشی داشته باشید که پوشیدن و خارج کردن آن وقت گیر نباشد. کلا لباس داخل هواپیمای خود را راحت انتخاب کنید. به خصوص اگر قصد سفر شما به مناطق جنوب شرق آسیا، اروپا و آمریکا و اقیانوسیه باشد.

لپ تاپ را از چمدان در بیاورید

برای اسکن لپ تاپ آن را از کیف خارج و بر روی نقاله بگذارید. وسایل الکترونیکی کوچک تر مثل گوشی را لازم نیست از کیف خارج کنید. در برخی از کشورها مثل عربستان سعودی، احتمال دارد که محتویات لپ تاپ شما چک شود. بنابراین این احتمال را بدهید که هارد دیسک کنترل شود.

مایعات یا ژل را از کیف خود در بیاورید

اگر مایعاتی در بخش فروشگاهی DUTY FREE خرید کرده باشید و برچسب خرید داشته باشد، معمولا اجازه ورود به هواپیما دارد. مگر اینکه شرایط دیگری باشد که باید پیش از خرید این محصولات از فروشگاه های دیوتی فری، موارد را از مسئولان فرودگاهی سوال کنید. مثلا خرید زعفران از ۱۰۰ گرم به بالا به ازای هر نفر ممنوع است.

باید از قبل بدانید که بردن چه وسایلی به داخل هواپیما مجاز است. به هماره داشتن وسایلی مثل عطر و ژل تا حجم ۱۰۰ میلی لیتر مجاز است ولی درب آن ها باید کاملا محکم شده باشد و هر کدام در داخل کیسه های شفاف قرار بگیرند. اگر در داخل کیف شما مایعی هست که بردن آن به داخل هواپیما مجاز نیست باید برای بررسی، آن را از کیف خود در بیاورید. اگر بطری باز شده ای از مایعات با خود داشته باشید اغلب از شما درخواست می شود که آن را در داخل سطل زباله بیندازید می توانید بعد از گذراندن مرحله ی امنیتی دوباره آن ها را بخرید. وسایل زیادی هست که بردن آن ها به داخل فرودگاه مجاز نیست و حتما باید از آن ها اطلاع داشته باشید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي