نکات امنیتی برنامه های چت

تاريخ : 22 مهر

نکات امنیتی برنامه های چت

نکات امنیتی برنامه های چت, پورتال خبری فرهنگی گهر

هرروز تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود و شبکه‌های ارسال پیام بیش از پیش جای خود را در بین اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند باز می‌کنند تا آنجا که برخی معیارشان برای خرید یک تلفن همراه این است که شرکت پشتیبانی کننده آن برند، از همان ابتدا برنامه‌های ارسال پیام را در تلفن همراه نصب کرده باشد. اما چقدر می‌توان اطمینان داشت که مکالمات شما از طریق یک شخص سوم قابل دسترسی نیست؟ یا عکس‌های خصوصی که رد و بدل می‌شوند تنها در دستگاه تلفن شما و شخص گیرنده ذخیره خواهد شد؟

با گذشت زمان و ورود هرچه بیشتر اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی به برنامه زندگی روزمره افراد، مسائل مربوط به امنیت هم بیش از پیش مطرح می‌شود و گاهی در غالب پیامک‌هایی در همین شبکه‌ها گفته می‌شود که مثلا برخی از این شبکه‌ها همچون وایبر در اختیار آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه بوده و چک می‌شوند.

نخستین نکته‌ای که کاربران این شبکه‌ها باید در نظر داشته باشند این است که زمانی که با شخصی از طریق یک برنامه‌ی پیام‌رسانی صحبت می‌کنید، باید آگاه باشید که ممکن است شخص سومی از محتوای آن با خبر شود، درست مانند بسته‌ای که روی پلکان جلوی در خانه شما رها شده است و ریسک اینکه شخص سومی آن را برداشته و اطلاعات و عکس‌های آن را به دست آورد همیشه در بالاترین سطح است.

اهمیت امنیت شبکه نکته‌ای است که طراحان اپلیکیشن‌های چت مدام به آن اذعان می‌کنند ولی اخیرا در روند تامین این امنیت در برنامه‌هایشان وقفه‌ای به وجود آمده است.

سال گذشته محققان امنیت شبکه پی بردند که برنامه پیامک پرطرفدار آن روزها یعنی “وایبر” پیام‌های ویدئویی و تصویری را بدون آن که آنها را از دسترس سایر کاربران و هکرها پنهان کند، ارسال می‌کند و از آن بدتر این برنامه پیامک‌ها کاربران را در یک سرور عمومی و قابل دسترسی آن‌لاین ذخیره می‌کند که این امر باعث می‌شود هر کسی که اطلاعات کافی درباره طریقه هک و دسترسی به سرور را بداند به عکس‌ها و پیام‌های شخصی افراد دسترسی داشته باشد. اگرچه وایبر در نسخه‌های جدیدتر خود این مشکل را برطرف کرده است اما تخمین زدن این مسئله که نقص گذشته تا به حال چه میزان ضرر احتمالی را موجب شده کاری دشوار است.

اما این تنها مشکل وایبر نیست بلکه برنامه سناپ‌چت (SnapChat) نیز با مشکل مشابهی مواجه شده است. این برنامه اگرچه با این تعهد که هر پیام را به محض خوانده شدن از شبکه اطلاعات به کلی پاک کند، توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند اما کمیسیون تجارت فدرال این شرکت برنامه‌نویسی را به دلیل تخلف‌های امنیتی جریمه کرد. علت این جریمه این بود که پیام‌های فرستاده شده از طریق این اپلیکیشن به همان سرعتی که قول داده شده بود از بین نمی‌رفت.

سپس نوبت به واتس‌اپ می‌رسد، برنامه‌ای که چندی پیش از سوی شرکت فیس بوک به قیمت ۱۶ میلیارد دلار خریداری شد. اما این برنامه مشکلات امنیتی دارد که که باعث می‌شود تمام مکالمات کاربران در برنامه‌های تلفن‌های اندرویدی ثبت و ذخیره شود و این حفره امنیتی فرصت مناسبی را در اختیار هکرها قرار می‌دهد که به اطلاعات رد و بدل شده از طریق این اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند.

تمامی این نقایص این نکته را به وضوح نشان می‌دهد که برنامه‌های پیام رسان اینترنتی آنقدرها که شما فکرش را می‌کنید امن نیستند. بعلاوه هرگونه اطلاعاتی هرقدر بی‌اهمیت و زودگذر نیز به نظر برسد، برای همیشه در شبکه اینترنت ذخیره خواهد شد. در واقع به محض اینکه شما مطلبی را پست می‌کنید و یا کلید ارسال را فشار می‌دهید و حتی در برخی موارد پیش از آنکه حتی مطلب ارسال شود هرگونه پیام، عکس، فیلم، کامنت و یا ایمیلی هرگز از شبکه اطلاعاتی اینترنت به طور کلی حذف نخواهد شد.

اگرچه این مشکلات و نقایص امنیتی مورد توجه بسیاری از متخصصان امنیت شبکه قرار گرفته است و ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور برطرف شود اما تا آن روز وظیفه حفظ اطلاعات برعهده خود کاربران است. چراکه تمامی برنامه‌های ارسال پیام اینترنتی پیش از آنکه پیام‌های شما را به دست مخاطبان برسانند آن‌ها را در دسترس هکرهای هوشمند قرار می‌دهند.

با در نظر داشتن این نکات، این سوال مطرح است که کاربران برنامه‌های ارسال پیام چه کارهایی می‌توانند انجام دهند تا از لو رفتن اطلاعات و مکالمات شخصی‌شان در امان باشند؟ این نکات توسط سایت StreetwiseTech که اطلاعات این گزارش از آن برداشت شده، مطرح شده است که کاربران باید آن‌ها را به خاطر بسپارند.

از گشت و گذار در شبکه و ارسال پیام‌های شخصی از طریق اینترنت وای‌فای (WiFi) عمومی خودداری کنید

اینترنت عمومی اگرچه برای برخی ابزار ارزشمندی است اما مشکلات امنیت این شبکه بیشتر از ارزش اتصال و استفاده از آن است. در حالیکه اینترنت‌های عمومی مورد استفاده حجم زیادی از کاربران قرار می گیرند، هدف درجه اولی برای هکرها به شمار می‌آیند.

هکرها از طریق کاربرانی که به شبکه اینترنت عمومی متصل شده‌اند به راحتی می‌توانند به اطلاعاتی چون عکس‌ها، پیام، گذرواژه، نام کاربری و اطلاعات بانکی که از طریق لپ‌تاپ، تبلت و تلفن‌های هوشمند فرستاده می‌شود دسترسی پیدا کنند.

از فرستادن اطلاعات حساس و مهم از طریق برنامه‌های اینترنتی چت و حتی برنامه مسیج بپرهیزید

شماره‌های امنیتی شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات حساب بانکی و هرگونه عکس شخصی از جمله اطلاعاتی است که باید از ابزارها و برنامه های پیام‌رسانی دور نگه داشته شوند. طبق گزارش McAfee در سال ۲۰۱۴، نیمی از مردم از تلفن‌های همراهشان برای فرستادن پیام‌های کاملا شخصی استفاده می‌کنند. پیش از همه چیز باید به این نکته توجه داشته باشید که تلفن همراه شما می‌تواند گم شود، دزدیده شود یا حتی پیام‌های شما را شخص بغل دستی‌تان بخواند.

بنابراین قبل از اینکه مطلبی را ارسال کنید خوب به این نکته فکر کنید که آیا می‌توانید آن مطلب را روی یک صفحه عمومی بگذارید یا خیر.

از موبایل‌هایتان با برنامه‌های امنیتی حفاظت کنید

اگرچه هکرها به سختی می‌توانند به برخی از اطلاعات تلفن همراه شما دسترسی پیدا کنند اما اگر برای تلفن‌های هوشمند یا سایر وسایلتان ارتباطی‌تان رمز عبور نگذارید، هر فرد عادی به سرعت می‌تواند تمام اطلاعات شما را به دست بیاورد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

  1. 4 فان ام پی 3

    سلام !
    ممنون مفید بود 🙂

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي