نکاتی در مورد ژست عکس مردانه

تاريخ : 6 آبان

ژست گرفتن در عکس خیلی مهم و تاثیرگذار است. در ادامه نکاتی در مورد ژست عکس مردانه را عنوان می کنیم.

نکاتی در مورد ژست عکس مردانه, پورتال خبری فرهنگی گهر

معمولا مدل‌های حرفه‌ای به خوبی درباره انواع ژست‌های عکاسی تجربه داشته و بسته به زمینه فعالیت خود، می‌دانند چگونه جلو دوربین ژست بگیرند اما سوژه عکس‌های ما همیشه مدل‌های حرفه‌ای نیستند. برای مثال زمانیکه قرار باشد از یک فرد عادی چه در استودیو و چه در فضای باز یک عکس پرتره بگیریم؛ این وظیفه ماست تا به عنوان یک عکاس او را راهنمایی کرده و از او بخواهیم ژست مناسب بگیرد.

در ادامه قصد داریم نکات مهم درباره انواع مدل ژست عکس را آموزش داده و شما را با چندین نمونه  ژست عکس مردانه آشنا کنیم.

  • راهنمای کلی درباره ژست عکس:

بهتر است بدانید که اغلب اوقات، آزاد گذاشتن سوژه عکس یا مدل بهترین راه است. یعنی این‌که به او بگویید راحت باشد و هرطور که راحت‌تر است بایستد یا بنشیند تا شما نور و دوربین را تنظیم کنید و آماده شوید. به این ترتیب، بعد از آماده‌شدن سوژه اگر خطایی در حالت ایستادن یا نشستن وی دیدید که برای مثال باعث چاق‌تر یا پهن‌تر نشان دادن او می‌شود، او را راهنمایی کرده و حالت صحیح را به او یاد دهید تا ژست ایستادن یا نشستن خود را اصلاح کند و ژست عکس زیباتری بگیرد.

البته این مورد با رهاکردن مدل به حال خود کاملا تفاوت دارد زیرا اکثر مردم در شروع عکاسی، کمی عصبی و دستپاچه هستند و اگر به درستی راهنمایی نشوند و ندانند کجا باید بایستند، چطور بنشینند یا دست‌ها و پاهای خود را در چه حالتی قرار دهند، کم کم احساس بدتری پیدا کرده و عکس‌های پایانی نتیجه مطلوبی نه برای شما و نه برای آن‌ها نخواهند داشت.

  • به سوژه بگویید کجا بنشیند

به طور کلی افراد عادی از اینکه تنها جلوی یک دوربین یا عکاس حرفه‌ای بایستند، معذب می‌شوند. یک راه خوب برای شروع ژست‌ دادن به مدل این است که از او بخواهید پشت به یک دیوار یا حصار بنشیند. سپس شما نیز بنشینید تا هم سطح او شوید و چند عکس در همین حال از وی بگیرید تا کمی احساس راحتی داشته باشد.

اگر قرار است در همین حالت نشسته عکاسی کنید بهتر است از او بخواهید که پاها را به هم نچسباند و آن‌ها را کمی باز و رها قرار دهد.

همچنین می‌توانید از او بخواهید تا زانوها را کمی داخل شکم جمع کند، در حدی‌که بتواند بازوها را به زانو‌ها تکیه دهد.

فراموش نکنید که در هر نوع ژست، چند عکس از سوژه بگیرید یعنی وقتی یک عکس تمام قد گرفتید، یکی-دو عکس کلوزآپ نیز از او بگیرید.

  • حالت قرارگرفتن سر سوژه 

در یک عکس کلوزآپ نشسته، وقتی سوژه زانوها را داخل شکم جمع کرده و بازوها را به زانوها تکیه داده، شما می‌توایند از او بخواهید تا کمی سر را به سمت پایین خم کند. به این ترتیب، می‌توانید یک عکس کلوزآپ غیر رسمی داشته باشید. اغلب اوقات خم‌شدن سر به یک سمت، به طبیعی‌تر و پویاتر نشان داده‌شدن آن عکس کمک زیادی می‌کند. پس اگر قصد دارید که عکسی طبیعی بگیرید، دقت کنید که سر مدل را باید کمی بچرخانید.

اگر سر را کمی به بالا بچرخانید بینی را کمی کوچک می‌کنید و منطقه گردن را بسط می‌دهید و مشکل غبغب کمتر به چشم می‌آید.

چرخاندن سر به سمت پایین حالتی صمیمی ایجاد می‌کند ولی این کار تنها درباره مدل‌هایی که بینی طبیعی یا کوچک دارند جواب می‌دهد، پس این حالت را یک نسخه عمومی در نظر نگیرید.

چرخاندن سر به حالت سه رخ، در کوچک‌تر نشان‌دادن صورت و فک‌های پهن به شما کمک می‌کند. اگر مدل شما صورت باریکی دارد، استفاده از این تکنیک به باریک‌تر و کشیده‌تر نشان‌دادن صورت او کمک زیادی می‌کند که باعث ایجاد حالتی شبیه به بیماری خواهد شد.

  • ژست عکس تمام قد آقایان

پرتره‌های تمام قد آقایان جزو سخت‌ترین ژست‌های عکاسی هستند زیرا بسیاری از آقایان جلوی دوربین راحت نیستند و وظیفه شما به عنوان یک عکاس، راهنمایی آن‌ها به جهت ریلکس‌شدن می‌باشد.حالا نوبت ژست‌دادن به سوژه است:موقع گرفتن عکس تمام قد یا عکس قدی از یک آقا، باید به زوایای کمر، پهلوها، سر و گردن توجه کنید. به عبارتی سوژه نباید به صورت کاملا صاف و مستقیم، با چشمانی بدون حس و حال رو به دوربین بایستد. زیرا این حالت، بیشتر شبیه عکس متهمان است!وقتی یک مدل به طور مستقیم و روبروی دوربین قرار می‌گیرد، شانه‌ها که پهن‌ترین قسمت بدن هستند، مدل شما را از تناسب خارج می‌کنند و این مورد باعث می‌شود که فرد بسیار عریض و مثل یک مستطیل به نظر برسد و حالتی تهاجمی را به بیننده القا کند.

برای رفع این مشکل، باید وارد عمل شده و بدن مدل را نسبت به زوایه دوربین کمی حرکت دهید. با کمی چرخش، عرض قابل رویت شانه‌ها را کم کنید تا اندام مدل‌تان کمی باریک‌تر جلوه کند.

همچنین از سوژه بخواهید که وزن خود را روی پای عقبی بیندازد تا شانه عقبی به طور طبیعی پایین‌تر برود و در ترکیب‌بندی باعث ایجاد حس آرامش گردد.

به هیچ وجه از شانه‌های افتاده یا حالت‌های بد ساده نگذرید تا عکس خراب نشود.

  • حالت پاها و پهلوها

نقل قول معروفی که درباره پاها ریاج است این است که: “اگر می‌تواند خم شود، پس خمش کن.”

برای بهتر نشان‌دادن پاها در عکس، یک پا را آزاد کنید و ببینید چگونه زانو و مچ پا به طور طبیعی خم می‌شوند. وقتی سوژه وزن خود را روی یک پا می‌اندازد، پهلوی همان پا کمی بیرون زده و برجسته‌تر می‌شود.

به عنوان یک اصل مهم در هر نوع عکاسی، کف پاها اهمیت زیادی دارند. حالت ایستادن سوژه شما بیان می‌کند که آیا در حین عکاسی راحت بوده و یا در این ژست به نظر راحت می‌رسد یا خیر. ایستادن مدل با حالتی سفت و محکم در مقابل دوربین، عکس خوشایندی ایجاد نخواهد کرد.

در اغلب مواقع، پای پشتی باید زاویه‌ای ۹۰ درجه نسبت به دوربین داشته باشد و پای جلویی به سمت دوربین قرار بگیرد. این مورد باعث می‌شود که سوژه کمی به سمت دوربین بچرخد و حالتی متناسب‌تر و خوشایندتر داشته باشد.وقتی پاها محکم و مستقیم به سمت دوربین قرار می‌گیرند، ژست عکس حالتی پرخاشگرانه ایجاد می‌کند که مطلوب ما نیست.

موارد کلی درباره ژست‌ عکس مردانه

  1. اگر مدل شما بی مو است، سعی کنید از زاویه‌ای پایین‌تر از او عکس بگیرید تا مقدار کمتری از موها را نشان دهید و هرگز از نور (یا فلاش) بر روی موها استفاده نکنید.
  2. اگر مدل بینی بزرگی دارد، از او بخواهید مستقیم به دوربین نگاه کند و از زاویه‌ای پایین‌تر از او عکس بگیرید تا بینی او زیاد برجسته به نظر نرسد.
  3. اگر مدل گوش‌های بزرگی دارد، سر او را بچرخانید تا یکی از گوش‌ها پیدا باشد و سپس با محو‌کردن نور روی گوش، گوش را در سایه قرار دهید تا زیاد به چشم نیاید.
  4. اگر مدل مقدار چین و چروک زیادر در صورت دارد، نور را مستقیم به او بتابانید زیرا نور مستقیم، هایلایت ایجاد نمی‌کند و باعث صاف‌تر دیده شدن پوست و کم‌‌تر دیده‌شدن چین و چروک صورت می‌شود.
  5. اگر مدل شما غبغب دارد، از او بخواهید کمی سرش را بالا بگیرد تا قسمت گردن او بسط داده شود. همچنین می‌توانید نوردهی را از بالا انجام دهید تا زیر خط فک‌ها سایه ایجاد شود و منطقه زیر چانه را کمی بپوشاند.
  6. اگر صورت مدل شما زیاد گرد و چاق است، صورت او را به سمت راست یا چپ بچرخانید تا نمایی سه رخ ایجاد شود.
  7. و در نهایت برای باریک‌تر نشان دادن اندام مدل، مطمین شوید که فاصله‌ کمی بین بازوها و تنه او وجود داشته باشد. زیرا وقتی بازوها به تنه می‌چسبند، سوژه بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را ببرید و از این به بعد، برای عکاسی از یک آقا، مشکلی برای ژست‌دادن به او نداشته باشید و بهترین زاویه سر و بدن او را پیدا کرده و عکس‌های زیبا و ماندگاری بگیرید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي