مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس

کوییک یا کوئیک Quick ، آخرین محصول شرکت سایپا مدتی است که در بازار به فروش میرسد و از آن به عنوان یک خودروی داخلی استقبال خوبی شده است. ما در مطلب امروز مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس را از زیر و بم آن برایتان می گذاریم تا بهتر بتوانید در خرید آن تصمیم بگیرید.

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو قطب اصلی تولید خودرو در ایران، از سال ۱۳۴۴ به فعالیت مشغول است. این شرکت در ابتدا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی سیتروئن (Citroen) شروع به کار نمود که خودروی ژیان (Dyane) یا سیتروئن ۲CV محصول این فعالیت بود. از دیگر محصولات این شرکت نیز می‌توان به انواع رنو (Renault) و خانواده پراید اشاره کرد. به زودی نیز شاهد هاچ بک جدید و مدرن و مجهز (!) این خودروساز در خیابان‌ها خواهیم بود.

 

کوییک یا کوئیک هاچ بک جدید و ارزان‌ قیمت سایپا

در آخرین تلاش سایپا برای همگام شدن با استانداردهای روز دنیا، این شرکت بنابر اظهارات خود، سال گذشته اقدام به معرفی یک نمونه جدید با نام کوییک نمود که  “حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو است و به طور کامل توسط مهندسین ایرانی طراحی گردیده و محصول جدید گروه خودروسازی سایپا می‌باشد. این محصول در کنار داشتن امکانات و تجهیزات رفاهی مدرن با استانداردهای جهانی تولید می‌گردد.”

در این نوشته به معرفی، بررسی و مرور تیپ‌های مختلف کوییک پرداخته و با بررسی مشخصات فنی و امکانات رفاهی، سرگرمی و ایمنی این خودروی هاچ بک فوق کوچک شهری به ظاهر جدید که از یک پیشرانه قدیمی و از رده خارج استفاده می‌کند، در بخش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

ابعاد

کوییک یا کوئیک سایپا یک نمونه در خودروهای کلاس بدنه هاچ بک فوق کوچک شهری است. این خودرو با طولی در حدود ۳.۹۸۹ میلیمتر، پهنایی در حدود ۱.۶۸۸ میلیمتر، ارتفاعی در حدود ۱.۵۲۴ میلیمتر و فاصله دو محور عقبی و جلویی ۲.۴۱۲ میلیمتر، با وزن خالصی در حدود ۱ تن در مدل پایه و ۱.۱ تن در تیپ لوکس پلاس (؟!)، یک خودروی مینیاتوری بوده که تناسب کافی با خیابان‌های تنگ و مملو از ترافیک شهرهای بزرگ دارد.

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس

برای درک بهتر می توان این خودرو را با سایپا ۱۳۱ با طولی در حدود ۳.۹۳۵ میلیمتر، پهنای ۱.۶۰۵ میلیمتر، ارتفاع ۱.۴۵۵ میلیمتر، تیبا ۲ با طولی در حدود ۳.۹۲۵ میلیمتر، پهنای ۱.۶۴۲ میلیمتر و ارتفاع ۱.۴۸۴ میلیمتر و یا پژو ۲۰۶ هاچ بک با ابعاد ۳.۸۳۵ میلیمتر طول، ۱.۶۵۲ میلیمتر عرض، ۱.۴۲۶ میلیمتر ارتفاع، پژو ۲۰۷ با طولی در حدود ۳.۹۰۰ میلیمتر، پهنای ۱.۶۸۰ میلیمتر و ارتفاع ۱.۴۶۸ میلیمتر و یا رنو ساندرو عادی با طولی در حدود ۴.۰۲۰ میلیمتر، پهنای ۱.۷۴۶ و ارتفاع ۱.۵۳۴ میلیمتر مقایسه نمود.

ارتفاع و پهنای کوییک یا کوئیک نسبت به رقبای هاچ موجود در بازار خود بیشتر بوده و این خودرو با نسبت طول به پهنای ۲.۳۶۳، طول به ارتفاع ۲.۶۱۷ و عرض به ارتفاع ۱.۱۰۷ سعی در القای ظاهر یک کراس‌اوور را دارد. در صورتیکه نسبت‌های فوق در پژو ۲۰۶ هاچ بک برابر با ۲.۳۸۹، ۲.۶۸۹ و ۱.۱۲۵ و در پژو ۲۰۷ برابر با ۲.۳۲۱، ۲.۶۵۷ و ۱.۱۴۴ بوده که در عین هماهنگی بیشتر، با پایین‌تر آمدن مرکز ثقل، موجب افزایش پایداری و بهبود هندلینگ در پیچ‌ها با سرعت بالا می‌گردد. یک نکته جالب در خصوص این خودرو نیز وجود داشته که به نحوه نمایش در پوسترها می‌گردد؛ با تغییر سایز به روش نامتقارن، کوئیک کوتاه‌تر و پهن‌تر از واقعیت نشان داده شده که نمایی اسپرت را برای آن رقم خواهد زد!

 

طراحی ظاهری کوییک پلاس

هرچند کوییک را نمی توان خودرویی زشت به‌حساب آورد اما به هیچ عنوان در زمره خودروهای زیبا و متناسب نیز قابل طبقه بندی نیست. با توجه به اقبال عمومی از نمونه‌های شاسی بلند سایز فوق کوچک یا کراس اوورها و فروش بالای نمونه‌هایی مانند داچیا ساندرو (Dacia Sandero) کشور رومانی که در ایران با نام رنو ساندرو به فروش می رسد، سایپا نیز با هدف تولید یک نمونه در این کلاس شروع به فعالیت نموده است.

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

فرم طراحی جلو مشابه با زبان طراحی خودروهای اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده و به طور کلی شباهت‌هایی با سایر محصولاتی که از خط تولید این شرکت خارج می‌گردد، مانند نمونه‌های فعلی تیبا و ساندرو و همچنین کراس C3 برلیانس دارد و با نیم نگاهی نیز به رنو کوید (KWID) دارد. چراغ‌های جلویی کشیده بوده و از پهنای قابل قبولی برخوردار هستند. نمای جانبی نیز با استفاده از خطوط کناری مستقیم و بدون انحنا و استفاده از پوشش پلاستیکی تیره رنگ گلگیرها و رکاب، نمایی محتاطانه و بدون جذابیت را از خود به نمایش می‌گذارند. ستون انتهایی نیز پهن بوده و عدم استفاده از شیشه، موجب کاهش ظاهری فضای بخش عقبی کابین خودرو می‌گردد.

نما و مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

اما بخش عقبی جذابیت بیشتری نسبت به دو نمای جلویی و کناری دارد. استفاده از چراغ‌های عقبی کشیده، سپر عقبی برجسته و قطعه‌ای با نمای دیفیوزر، چهره جذاب‌تری را برای این هاچ بک کوچک سایپا رقم زده است. به همین دلیل است که تاکید خودروساز در تصاویر تبلیغاتی بر روی نمای عقبی این خودرو بوده و در کمتر تصویری شاهد نمای جلویی آن هستیم! هرچند الهام گیری از نمونه الهام گرفته شده‌ای مانند برلیانس، عبارت به طور کامل توسط مهندسین ایرانی طراحی گردیده را زیر سوال خواهد برد.

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

طراحی داخلی

کابین کوییک با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای ارزان قیمت شهری و برچسب ایرانی بودن و تولید در شرکت سایپا، با استفاده از بی کیفیت ترین مواد اولیه ساخته شده است. به کارگیری پلاستیک بازیافتی سخت در طراحی داشبورد و اجزای داخلی در کنار خندق‌های خیابانی و پوشش‌های فوق العاده بی‌کیفیت جاده‌ها، موجب به صدا افتادن سریع اتاق خواهد شد.

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

داشبورد نیز در بخش سرنشین کناری با توجه به نحوه طراحی محفظه کیسه هوا (ایربگ) حالتی بسیار زشت و بلاتکلیف به خود گرفته است. بخش میانی داشبورد نیز نمایی آشنا و نزدیک به پراید و ساندرو دارد. صفحه نمایش اصلی نسبتا بزرگ رنگی موجود در تیپ پلاس در بخش میانی داشبورد و مکانی نزدیک به شیشه جلو قرار گرفته و خروجی های سیستم تهویه مطبوع با چینشی نامناسب در بخش پایینی آن تعبیه شده‌اند. سیستم صوتی نیز با فرمی مشابه با خودروهای دهه ۱۹۹۰ و با شکلی مجزا ساخته شده است.

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

غربیلک فرمان مجهز به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، کنترل سرعت و سیستم پاسخگویی به تلفن در تیپ پلاس، با بخش پایینی مسطح، ظاهری اسپرت داشته که با توجه به قدرت پایین و قابلیت های دینامیکی و حرکتی نامناسب، انتخابی کاملا بیجا و بیهوده به حساب می‌آید. بخش پشت آمپر نیز متشکل از یک بخش مدور مرکزی بزرگ با دو نیم دایره کناری بوده که به نمایش سرعت دور موتور و دمای موتور و میزان سوخت خودرو می‌پردازند. البته این بخش رنگ بندی قابل قبولی داشته و می‌تواند به عنوان یکی از نقاط مثبت کوییک به حساب آید.

موتور و پیشرانه

موتور کوییک یک نمونه قدیمی و از رده خارج ۴ سیلندر SOHC خطی ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپه است. این موتور با حجم دقیق ۱.۵۰۳ سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود ۸۷ اسب بخار در دور موتور ۵.۳۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر تولیدی آن نیز رقمی در حدود ۱۲۸ نیوتون متر بوده که در دور موتور ۴.۸۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار خواهد گرفت.

نیروی تولیدی نیز توسط دو جعبه دنده دستی ۵ سرعته یا یک نمونه اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد. البته استفاده از این جعبه دنده در خودرویی مانند کوییک اندکی عجیب بوده و رانندگان در ابتدا به دلیل صدای زیاد موتور و دوربالا و عملکرد متفاوت نسبت‌ به گیربکس‌های متداول، ممکن است با مشکل مواجه شوند.

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

عملکرد و مصرف سوخت کوییک 

هنوز اعداد و ارقام رسمی در خصوص قابلیت‌های حرکتی این خودرو اعلام نشده است. اما با توجه به قدرت موتور، وزن و جعبه دنده استفاده شده، این خودرو به زمانی بیش از ۱۳ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و با حداکثر سرعتی در حدود ۱۵۰ کیلومتر در ساعت، در بازارهای خودروی امروزی یک خودروی کند به حساب می‌آید. البته با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای داخلی شهری و عدم تناسب امکانات ایمنی و فضای داخلی برای مسیرهای طولانی و مسافرت‌های بین شهری و همچنین کیفیت فوق العاده پایین روکش خیابان‌ها و سطح توانایی رانندگان، این ارقام برای هاچ بک جدید سایپا فراتر از کافی خواهد بود.

مصرف سوخت نیز با استفاده از جعبه دنده ۵ سرعته دستی در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت میانگین و ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر با استفاده از جعبده دنده اتوماتیک CVT اعلام شده که با توجه به کیفیت بنزین و نحوه برخورد راننده با پدال ترمز، این رقم تا ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در مسیرهای شهری و ترافیک افزایش خواهد یافت. میزان تولید آلاینده‌ها نیز برابر با استاندارد یورو ۴ بوده که قابلیت ارتقا به یورو ۵ را دارد. البته سوال اینجاست که درصورتیکه این خودرو از لحاظ آلایندگی توانایی پاس نمودن استانداردهای یورو ۵ را دارد، چرا به صورت پیش فرض با استاندار پایین‌تر و از رده خارج یورو ۴ به فروش می‌رسد؟

تیپ‌های مختلف

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت شرکت سایپا و بر خلاف اظهارات قبی که قرار بود این خودرو در چهار تیپ ST و SE و SE-A و SE-A LUX به فروش برسد، کوئیک در سه تیپ به مشتریان عرضه می‌گردد. هرچند این تیپ‌ها از تجهیزات مختلفی به گفته مسئولین برخوردار بوده و وب سایت‌های مختلف فروشنده (دـیـجـیـکـاـلـا) از آن به عنوان یک “هاچ با تجهیزات متعدد” یاد می کنند اما سطح امکانات موجود حتی در بالاترین تیپ نیز در حد نمونه‌های قدیمی و از رده خارج دهه‌های گذشته است. تیپ‌های فعلی کوییک عبارتند از:

تیپ پایه

این نمونه، تیپ اصلی و استاندارد سایپا کوییک بوده که با قیمتی در حدود ۳۳ میلیون تومان در نمایندگی به فروش می‌رسد. از امکانات پایه رفاهی و سرگرمی موجود در این خودرو که حتی ذکر برخی از آنها در صنعت خودروی امروزی امری خنده دار به‌حساب می‌آید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوئیچ تاشو (؟!)

ریموت کنترل

نمایشگر دمای محیط خارج از خودرو (؟!)

فرمان هیدرولیک

سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

باز کردن قفل صندوق عقب با ریموت کنترل

پنجره‌های الکتریکی

آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی

چراغ‌های مه شکن در دو بخش جلویی و عقبی

چراغ‌های جلویی با قابلیت تنظیم ارتفاع

برف پاک‌کن عقب (؟!)

سیستم صوتی با قابلیت پخش رادیو و CD مجهز به ۴ بلندگوی جداگانه

ورودی USB با قابلیت پخش فایل‌های صوتی MP3

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

امکانات ایمنی و کمکی رانندگی کوییک

اکثر تجهیزاتی که در تبلیغات این خودرو از آنها یاد می‌گردد، نمونه‌هایی بوده که از امکانات پایه و ضروری موجود در یک خودروی مربوط به دهه پیش میلادی به حساب می‌آیند و حتی در کاتالوگ‌ها و تیزرهای تلویزیونی نامی از آنها برده نمی‌گردد. اما با توجه به ضرورت اطلاع رسانی، نمونه‌هایی از امکانات ایمنی و کمکی کوییک در تیپ پایه که در وب‌سایت سایپا قرار گرفته عبارتند از:

  1. ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو
  2. سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  3. سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  4. سیستم کمکی ترمز (BAS)
  5. صندلی‌های عقبی مجهز به اتصالات ISOFIX برای نگهداری صندلی کودک
  6. باز شدن اتوماتیک درها هنگام وقوع تصادفات رانندگی
  7. هشدار صوتی محدود کننده سرعت
  8. سنسور کمکی دنده عقب
  9. سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی (؟!)
  10. سیستم ضد سرقت (Immobilizer)

 

تیپ فول

این تیپ، از سطح تجهیزات بالاتری نسبت به مدل پایه سود می‌برد. سایپا کوییک فول با قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان توسط نمایندگی‌های این شرکت به فروش رسیده و از سیستم دریچه گاز برقی به جای نمونه مکانیکی موجود در تیپ پایه و جعبه دنده اتوماتیک CVT استفاده بهره می‌برد. از تجهیزات موجود در این گونه علاوه بر نمونه‌های موجود در کوئیک تیپ پایه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  2. سیستم هشدار سرقت با استفاده از بوق خودرو (؟!)
  3. قفل شدن خودکار درها در سرعت‌های بیش از ۱۰ کیلومتر در ساعت
  4. کامپیوتر سفری (Trip Computer)
  5. فرمان برقی (به جای نمونه هیدرولیک موجود در تیپ پایه)
  6. شیشه‌های دودی در بخش صندلی‌های عقب (Privacy Glass)
  7. چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Lights یا DRL)
  8. چراغ‌های همراهی تا در منزل (روشن ماندن چرا‌ها به مدت زمان مشخص برای تامین نور تا هنگام رسیدن به منبع روشنایی)
  9. سیستم کنترل صوتی و کروز کنترل با استفاده از کنترلرهای تعبیه شدن بر روی غربیلک فرمان

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

تیپ لوکس

سایپا کوییک لوکس گرانقیمت‌ترین نمونه موجود برای این خودرو بوده که با قیمتی در حدود ۴۲ میلیون تومان توسط نمایندگی به فروش می‌رسد. این تیپ امکاناتی نسبتا متناسب با یک خودروی استاندارد امروزی را داشته که نمونه‌هایی از آنها عبارتند از:

  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (Tire Pressure Monitoring System یا TPMS)
  • سیستم استارت خودرو بدون نیاز به کلید و با استفاده از دکمه (Start Engine)
  • سیستم ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • سیستم صوتی مجهز به نمایشگر ۷ اینچی لمسی رنگی
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای با استفاده از جی‌پی‌اس (Navigation)
  • ارتباط با تلفن‌های همراه از طریق فن‌آوری بدون سیم بلوتوث
  • دوربین کمکی دنده عقب

قیمت کوییک در بازار ایران

مشخصات کوییک اتوماتیک پلاس, پورتال خبری فرهنگی گهر

کوییک یا کوئیک در حال حاضر توسط نمایندگی‌های سایپا با رقمی در حدود ۶۳ میلیون تومان تا ۷۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. هرچند این رقم، در حال حاضر ثابت نیست و مرتب تغییر می کند.

براساس اعلام سایپا، کوییک در حال حاضر تنها در چهار رنگ سفید، آبی، قرمز و مشکی به فروش خواهد رسید.

البته به عقیده بسیاری از افراد، تجهیز به گیربکس اتوماتیک با قیمت پایین، موجب فروش مناسب این خودرو خواهد شد که البته لازم است یک نکته اساسی را در نظر داشت. جعبه دنده CVT موجود در کوئیک یک نمونه کم کاربرد در ایران و بازارهای جهانی بوده و به همین دلیل تعمیر و تعویض در هنگام بروز عیوب (که قطعا در یکی دو سال اول برای خریدار پیش می‌آید) و عدم توانایی صنف محترم تعمیرکاران خودرو و نمایندگی‌های رسمی مشهور سایپا، فاکتوری پر از صفر را پیش روی راننده قرار خواهد داد.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي