ماجرای تجاوز به دو حاجی نوجوان ایرانی در جده

 تجاوز به دو حاجی نوجوان | در پی تعرض به دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده ، دو مامور خاطی بازداشت شدند و کاردار عربستان در ایران به وزارت امور خارجه احضار شد.
ماجرای تجاوز به دو حاجی نوجوان ایرانی در جده

دو مامور پلیس در فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی تعرض کرده‌اند. مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر این خبر را تایید کرده و وعده پیگیری داده است.

ماجرا از این قرار بوده است: گروهی از زائران ایرانی که ۲۷ اسفند ماه سال گذشته برای حج عمره به عربستان سفر کرده بودند، پس از به انجام رساندن مراسم حج قصد داشتند به ایران بازگردند. ماموران فرودگاه جده در گیت بازرسی توجه‌شان به دو نوجوان ایرانی جلب می‌شود. آنها این دو جوان را از خانواده‌شان جدا می‌کنند و به بهانه بازرسی بدنی به اتاقکی می‌برند و به آن‌ها تعرض می‌کنند.

دو جوان هنگامی که به نزد خانواده‌شان برمی‌گردند، آشفته‌حال و پریشان بوده‌اند. آنها ماجرا را به اطلاع خانواده‌‌شان می‌رسانند، و آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، پس از پیگیری مسئولان کنسولگری ایران در جده دو مامور سعودی بازداشت می‌شوند. اکنون پرونده دو نوجوان زائر در کمیسیون فرهنگی مجلس ایران طرح شده و قرار است که مسئولان ستاد حج و زیارت برای پاسخگویی به کمیسون فرهنگی مجلس بروند.

این دو نوجوان ١۴ و ١۵ ساله هستند، پس از انجام حج عمره و در حال بازگشت به ایران بودند که در فرودگاه جده با مشکلاتی مواجه می‌شوند. البته شنیده‌ها حاکی است که این اتفاق روز هشتم فروردین رخ داده ‌است.

اگرچه منبع این خبر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر بود که ساعتی بعد خبر را تکذیب کرد و آن را خبر‌سازی رسانه‌ای عنوان کرد، اما در ادامه وزارت امور خارجه به طور رسمی خبر را تایید کرد. البته معاون وزیر امور خارجه به جای تجاوز از واژه «شبه‌تجاوز» استفاده کرد.

معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی ایرانیان درباره تعرض به دو ایرانی از سوی پلیس سعودی گفت: متاسفانه این اقدام شبه‌تجاوز برای دو نفر از هموطنان که به عمره مشرف شده بودند پیش آمد.

به روایت قشقاوی، «در هفته دوم تعطیلات، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، مأموران متخلف مذکور به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آن‌ها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند و مسئولان امر را از این موضوع مطلع می‌کنند. مسئولان مربوطه بلافاصله موضوع را به سرکنسولگری جمهوری‌اسلامی‌ایران در جده اطلاع داده و با حضور کنسول آن سرکنسولگری، مقام‌های ذی‌ربط کاروان و مسئولان فرودگاه جده بررسی‌های می‌دانی به عمل آمده و پس از شناسایی دو مأمور متخلف، پس از انجام مقدمات قانونی طرف سعودی اقدام به بازداشت آن‌ها می‌کند».

معاون وزیر امور خارجه تاکید دارد: «در روز بعد از این واقعه و در غیاب سفیر عربستان‌سعودی در تهران، کاردار و کنسول آن کشور توسط مدیرکل کنسولی به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این عمل شنیع و غیرانسانی را که باعث جریحه‌دارشدن افکارعمومی کشورمان شده است، به وی ارائه کرد. طرف سعودی با ابراز تاسف شدید از این اتفاق رذیلانه قول داد موضوع را در بالا‌ترین سطح توسط مقامات کشورش مورد پیگیری قرار داده و با افراد خاطی به‌شدت برخورد شود».

قشقاوی افزوده «با توجه به این رفتار غیرانسانی و ضددینی، منتظر برخورد دولت سعودی با این افراد و اعمال اشد مجازات در مورد آن‌ها هستیم. نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جده تا حصول نتیجه مشخص پیگیر ماجرا خواهند بود و متعاقبا نتایج آن در اختیار خانواده‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت».

همچنین مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه درباره این حادثه گفت: حسب اطلاع هفته گذشته دو نوجوان حاضر در کاروان زائران ایرانی در فرودگاه جده در موقع بازگشت به کشور مورد تعرض دو مأمور سعودی قرار گرفتند.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس اظهار داشت: مأموران سعودی به هنگام بازرسی بدنی مسافران دو نفر از نوجوان 14 و 15 ساله ایرانی را به بهانه این که به آن‌ها مشکوک هستند و دستگاه گیت آلارم می‌دهد آنان را به اتاق بازرسی خواهران هدایت کرده و متأسفانه مورد بی‌حرمتی قرار دادند.

وی ادامه داد: با اطلاعاتی که داریم ظاهرا در پی اعتراض و سر و صدای این نوجوانان مأموران موفق نشدند عمل شنیع خود را کامل انجام دهند.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر اظهار کرد: با سر و صدای این دو نوجوان ایرانی، سایر ماموران سعودی مانع اقدام شنیع آن‌ها شده و آن‌ها را بازداشت کردند، البته این مسئله قابل پیگیری است و باید بررسی شود که آیا ماموران سعودی بازداشت شده‌اند یا خیر.

دواتگری گفت: در گذشته موارد مشابهی را شاهد بودیم که وقتی مسئولان عربستان با چنین اقدامی از سوی مأموران خود روبرو می‌شدند، آن مأموران توسط دستگاه قضایی عربستان اعدام می‌شدند.

وی ادامه داد: ما هم انتظار داریم همین رفتار با مأمورین خاطی عربستان بدون مضایقه انجام شود.

نماینده مردم و عجب‌شیر اظهار کرد: همچنین از سازمان حج و زیارت انتظار داریم ابعاد موضوع را به درستی بررسی کند و بر ورود و خروج زائران ایران به عربستان نظارت داشته باشد. همچنین عربستان که ادعای خادمی حرمین شریفین را دارد با این اقدام ثابت کرد که اینگونه نیست.

سفیر پیشین عربستان بیش از ٩ماه است که تهران را ترک کرده و سفیر جدید با اینکه اقدام اداری مرتبط به انتصابش در تهران انجام شده، هنوز در سفارتخانه ریاض در خیابان فرشته تهران مستقر نشده ‌است.

دو سال گذشته نیز یکی از دیپلمات‌های سفارت عربستان در تهران، درحالی‌که مست بود و با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کرد، در تصادف با یک شهروند ایرانی موجب مرگ او شد.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت پیش از آغاز تعطیلات نوروزی خبر داده بود که سفارت عربستان سعودی در تهران مشکلاتی برای صدور ویزای عمره‌گزاران ایجاد کرده است. سپس وزارت خارجه با سفارت عربستان گفت‌‌وگوهایی انجام داد، اما به ثمر نرسید و به همین دلیل پروازهای حج عمره از ۲۹ اسفند به بعد لغو شد.

از ۱۰ فروردین ماه سال جاری سفارت عربستان سعودی صدور ویزا برای حج عمره زائران ایرانی را از سر گرفته است. در طی یک ماه گذشته، به رغم وجود محدودیت‌ها، ۲۳ هزار زائر ایرانی به عربستان سعودی سفر کرده‌اند

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه

  1. مخسن says:

    سلام بخداقسم این ایرانم دیگ ایران قدیم نیست چرادستورحمله نمیدن تااین عربای ملخورابخاک وخون بکشیم اول توفرودگاه تجاوزکردن بعدشم فاجعه منا چقدرازهموطنامون توعربستان قتل عام شدند خدالعنت کنه این عربای بی صفتو تروخدا دستورجنگ بدن