قيمت سكه به 800 هزار تومان می رسد

كمرنگ شدن سايه تحريم‌ها و توافقات اخير ايران و روسيه از يك سو و عزم دولت روحاني براي شركت در مجمع عمومي‌سازمان ملل در نيويورك و كليد زدن مذاكرات هسته‌اي از سوي ديگر بازار غيررسمي‌ارز و طلا در ايران را به شدت تحت تاثير قرار داده است و قيمت‌ها روندكاهشي را طي مي‌كنند‌.

از بين رفتن وقوع جنگي تازه در منطقه و عقب‌نشيني آمريكا براي حمله به سوريه نيز يكي از مهم‌ترين دلايلي بوده است كه روند كاهشي در بازار طلا و ارز در ايران را موجب شد. قيمت سكه در روز دوشنبه در حالي به كمتر از يك ميليون تومان رسيد كه بيش از يك سال، با وجود تمام اتفاقات رخ داده، بهاي آن در ايران بالاتر از يك ميليون تومان ايستادگي مي‌كرد و تداوم ريزش قيمت‌ها در روز گذشته نيز موجب افزايش تعداد فروشندگان در بازار شد‌..

بسياري از ترس ريزش بيشتر قيمت‌ها در بازار ورود كرده و تلاش دارند طلا و سكه خود را به بالاترين پيشنهاد ارائه شده تبديل به نقدينگي كنند‌.  در سال گذشته با وقوع بحران ارزي، حجم سرمايه‌گذاري در اين بازار افزايش قابل توجهي  پيدا كرد و برخي حتي با پرداخت رقمي‌نزديك به يك و نيم ميليون تومان نسبت به خريد سكه اقدام كردند‌……

بانك مركزي در دو نوبت براي غلبه بر حباب قيمت سكه در بازار و ايجاد شرايطي براي افزايش عرضه نسبت به پيش فروش سكه اقدام كرد كه هر چند در مرحله اول با استقبال قابل توجه مردم روبه‌رو شد اما در مرحله دوم با سردي خريداران همراه بود‌.  بسياري معتقدند   قيمت تعيين شده از سوي بانك مركزي بهايي واقعي نيست‌. بانك مركزي در مرحله اول قيمت يك ميليون و 250 هزار تومان و در مرحله بعد مبلغ يك ميليون 200 هزار تومان را براي هر قطعه سكه، تحويل 6 ماه تعيين كرد‌.

كساني كه در اسفند ماه سكه خريداري كردند، از خرداد ماه امكان دريافت مبالغ خود را يافتند و بانك مركزي با استناد به اينكه قيمت‌ها رو به كاهش است، نسبت به تحويل زودتر از موعد سكه‌ها اقدام كرد اما نتوانست به سوال مهمي‌كه از سوي افكار عمومي‌مبني بر اينكه چرا قادر به پيش بيني درست روند بازار نبوده است، پاسخ دهد‌.   در شرايط كنوني، در حالي كه بازار تحت فشار داخلي مبني بر بهبود وضعيت از يك سو و كاهش قيمت هر اونس طلا از سوي ديگر قرار دارد اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا روند كاهش قيمت‌ها همچنان تداوم خواهد داشت؟

سكه به 800 هزار تومان مي‌رسد

احمد وفادار، رئیس اتحاديه طلا و جواهر استان تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا كاهش قيمت‌ها در بازار طلا و سكه تداوم دارد، گفت:وضعيت نشان مي‌دهد كه اين روند تداوم خواهد داشت‌. به نظر من با توجه به اينكه تحريم‌ها در حال لغو شدن است ريزش قيمت‌ها در بازار ادامه خواهد يافت‌.

وي با اشاره به لغو تحريم كشتيراني گفت: سيگنال‌ها نشان مي‌دهد عنقريب تحريم بانك مركزي نيز لغو  شود و با لغو اين تحريم‌ها، بازار با كاهشي بيش از اين مواجه مي‌شود‌.

وي گفت: اين وضعيت خود به خود روي طلا و ارز اثر مي‌گذارد‌. از سوي ديگر در پي كمرنگ شدن احتمال حمله آمريكا به سوريه اونس در بازارهاي جهاني كاهش قيمتي را تجربه كرد و لغو تحريم‌هاي ايران نيز باعث ارزان‌‌تر شدن بيشتر اونس در بازارهاي جهاني خواهد شد‌.  وي در جواب اين سئوال كه سكه تا چه قيمتي امكان پايين آمدن دارد، گفت: فكر مي‌كنم هر قطعه سكه در صورت كاهش اندك قيمت دلار به قيمت 800 هزار تومان برسد و چشم‌انداز نشان مي‌دهد قيمت‌ها در روزهاي آتي كمتر از حالاست‌……../.

وفادار در پاسخ به اين پرسش كه آيا به كساني كه به قصد سرمايه‌گذاري وارد اين بازار شدند، توصيه مي‌كنيد كه نسبت به فروش اقدام كنند يا خير، گفت: نمي‌توان توصيه خاصي كرد‌. من فقط مي‌گويم بازار سكه و طلا بازار بي‌رحمي‌است‌. چنان سرمايه‌گذار را غافلگير مي‌كند كه ممكن است ضرر زيادي متوجه‌اش شود‌. اين بازار به شدت تاثيرپذير است و مردم بايد احتياط زيادي داشته باشند‌.

وي گفت: در چنين شرايطي خود من هم دست نگه‌داشته‌ام‌. بهتر است سرمايه‌گذاران كمي‌صبر پيشه كنند تا تكليف روشن شود‌. اصلا اين طور نبايد فكر كرد كه پايين آمدن قيمت به ضرر مردم است‌. وقتي سكه يك و نيم ميليون تومان شد، خيلي چيزها را در كنار خود گران كرد، حتي كرايه‌هاي تاكسي را‌. حالا كاهش قيمت مي‌تواند به جاي نگران كردن مردم مژده‌اي باشد براي كاهش قيمت ديگر كالاها‌.  وي گفت: قيمت هر گرم طلا نيز احتمالا تا 95 هزار تومان امكان كاهش را خواهد داشت‌. به گفته وي قيمت قطعات كوچك سكه نوسان اندكي دارد و دائم بين 5 تا 10 هزار تومان افزايش يا كاهش را تجربه مي‌كند.

 

منبع: قانون

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه