قرص متوکلوپرامید برای چیست

قرص متوکلوپرامید برای چیست

قرص متوکلوپرامید، یکی از داروهای ضد تهوع و استفراغ است. در مواردی مثل سنگینی معده مورد استفاده قرار میگیرد که شرح بیشتری در زیر برایتان می گذاریم.

قرص متوکلوپرامید

(به انگلیسی:Metoclopramide)قرص متوکلوپرامید برای چیست

رپورتاژ
رده درمانی:آنتاگونیست گیرنده دوپامین، ضدتهوع
اشکال دارویی:قرص، قطره، آمپول

متوکلوپرامید چیست؟

متوکلوپرامید برای از بین بردن تهوع و استفراغ (مثلا به دنبال درمان با داروهای ضدسرطان)، احساس پری یا سنگینی معده، سوزش سر دل و برگشت محتویات معده به مری استفاده می شود. به علاوه این دارو در بیماران دچار تاخیر در تخلیه معده (مثل فلج معده در بیماران دیابتی) و نیز در درمان سکسکه بکار می رود. متوکلوپرامید به صورت قرص، قطره و شکل تزریقی تولید می شود.

موارد و مقدار مصرف متوکلوپرامید

جلوگیری یا کاهش تهوع و استفراغ ناشی از مصرف سیس پلاتین و سایر داروهای شیمی درمانی.
بزرگسالان:مقدار mg/kg 2 ، 30 دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی تزریق وریدی می شود.
به دنبال آن دو دوز دیگر mg/kg 2 وریدی هر 2 ساعت. اگر استفراغ کنترل نشد دوزهای mg/kg 2 وریدی می تواند هر 3 ساعت به عنوان سومین دوز اضافه تزریق شود. چنانچه استفراغ پس از سه دوز اولیه متوقف شود، دوزاژ به صورت mg/kg 1 وریدی برای سه روز دیگر به فاصله هر 3 ساعت تزریق می شود. می توان برای کنترل تهوع و استفراغ دوزاژ را تا mg/kg 75/2 به صورت انفوزیون وریدی تزریق کرد. 50 میلی گرم دیفن هیدرامین به صورت عضلانی برای کنترل عوارض اکستراپیرامیدال در این دوز نیاز می باشد. در مورد داروهای شیمی درمانی با خاصیت تهوع زایی کمتر، می توان متوکلوپرامید را با دوز mg/kg 1 وریدی هر 2 ساعت برای 3 دوز سپس mg/kg 1 هر 3 ساعت برای 3 دوز دیگر تزریق کرد.
جهت تسهیل در لوله گذاری روده کوچک و کمک به آزمونهای رادیولوژیک :
بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 14 سال:مقدار 10 میلی گرم به صورت مقدار واحد، طی 2ـ1 دقیقه تزریق وریدی می شود.
کودکان 14ـ6 ساله:مقدار 5 ـ 5/2 میلی گرم در مدت 2 ـ 1 دقیقه تزریق می شود.
کودکان کوچکتر از شش سال:مقدار mg/kg 1/0 در مدت 2 ـ 1 دقیقه تزریق وریدی می شود.
درمان تأخیر در تخلیه معده ناشی از فلج معده در بیماران مبتلا به دیابت :
بزرگسالان:از راه خوراکی، مقدار 10 میلی گرم 30 دقیقه قبل از غذا و هنگام خواب، به مدت 8ـ2 هفته بر اساس پاسخ بیمار، مصرف می شود یا 10 میلی گرم عضلانی یا وریدی 30 دقیقه قبل از غذا و قبل از خواب در مدت 2 دقیقه. در شروع مجدد علائم، درمان دوباره شروع می شود.

تهوع و استفراغ پس از جراحی  و استفاده از متوکلوپرامید

طریقه مصرف متوکلوپرامید

شکل خوراکی دارو 3 تا 4 بار در شبانه روز و در فواصل زمانی منظم تجویز می شود. هرچند بر اساس نوع بیماری شما، پزشک ممکن است مقدار متفاوتی از دارو را تجویز کند. دستورات روی بسته دارو را به دقت مطالعه کنید و آن را دقیقا مطابق دستور پزشک خود مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو جدا پرهیز کنید.

موارد منع مصرف:

حساسیت مفرط شناخته شده به دارو،فئوکروموسیتوم،اختلالات تشنجی ،خونریزی دستگاه گوارش ، انسداد یا سوراخ شدن روده(تحریک حرکات دستگاه گوارش در آنها خطرناک می باشد).

عوارض جانبی:

شایع ترین :عوارض خارج هرمی در دو دهم درصد از موارد، در افراد جوان ، پیر، بچه ها و خانـم ها و در مصرف با دوز بالا شایع تر. غالبآ در 24 تا 48 ساعت اول با دوز معمول و به شکل حرکات غیرارادی اندام ها، تورتیکولی و grimacing و در موارد نادرتر استریدور و تنگی نفس ، علایـم شبه پارکینسون در درمان دراز مدت ( بیش از 6 ماه ) و بهبود تدریجی ٣- ٢ ماه پس از قطع دارو. دیس کینز تاخیری و غیرقابل برگشت در افراد مسن ( به ویژه خانم ها) بی قراری ، منگی ، خستگی ، سردرد، کم خوابی ، کانفیوژن ، افسردگـی ، تمایل به خودکشی .
مهم ترین :تشنج ، توهم ، گالاکتوره ، آمنوره ، ژنیکوماستی ، ناتوانی جـنسی ، احـتباس آب ، افت یـا افـزایش فشارخون و نبض ، اسهال، هپاتوتوکسیسیته ، تکرر و عدم کنترل ادرار، نوتروپنی ، لکوپنی ، آگرانولوسیتوز، حساسیت و متهموگلوبینمی .
سایر عوارض :راش ، تهوع ، تب
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه