قرص مبندازول برای چیه + موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول

تاريخ : 29 دی

اطلاعات دارویی به همراه موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول را که یک داروی ضد انگلی هست در مطلب زیر می آوریم. قرص مبندازول برای چیه + موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول به همراه عکس این دارو برای آشنایی بیشتر…

قرص مبندازول برای چیه + موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول

قرص مبندازول برای چیه + موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول, پورتال خبری فرهنگی گهر

اطلاعات دارویی قرص مبندازول و مهمترین عوارض جانبی آن

از مبندازول برای درمان عفونت های انگلی روده ای مانند کرمک ها (pinworm)، کرم های گرد و کرم های قلاب دار استفاده می شود.

نام تجاری : Emverm، Vermox

مبندازول یک داروی ترکیبی که به صورت قرص های جویدنی برای از بین بردن کرم های انگلی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد غیر فعال موجود در هر قرص مبندازول (۱۰۰ میلی گرم) دی اکسید سیلیکون کلوئیدی، نشاسته ذرت، روغن نباتی هیدروژنه، منیزیم، سلولز میکروکریستال، سدیم سولفات، سدیم ساکارین، سدیم نشاسته می باشند.

قرص مبندازول یک داروی ضد کرم محسوب می شود. این دارو از رشد و تکثیر کرم هایی که به تازگی تخمک گذاری شده اند پیشگیری می کند. مبندازول برای درمان عفونت های ایجاد شده بدلیل کرم هایی مثل کرمک، کرم گرد، کرم قلابدار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای درمان عفونت های ایجاد شده بدلیل بیش از یکی از این کرم ها بطور همزمان تجویز می شود.

قرص مبندازول برای چیه + موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول, پورتال خبری فرهنگی گهر

اطلاعات دارویی کامل و جامع قرص مبندازول

قرص مبندازول گلوکز و دیگر مواد غذایی با وزن مولکولی کم را در کرم های بسیار حساس مهار می کند و منابع گلیکوژن را که برای رشد کرم ها مورد نیاز می باشند را تخلیه می نماید. موارد کاربرد این دارو بسیار زیاد می باشد و ممکن است علاوه بر این موارد بیان شده برای دیگر آلودگی ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. از این دارو برای درمان آسکاریاز، کاپیلاریاز، انتروبیاز و تریکوریاز استفاده می شود.

موارد مصرف

مبندازول برای درمان عفونت کرم های روده مثل کرمک، کرم گرد و کرم قلابدار استفاده می شود. این دارو ممکن است برای عفونت های کرمی در دیگر بخش های بدن مورد استفاده قرار بگیرد. در این موارد، معمولا بیشتر و برای مدت طولانی تری مصرف می شود.

قرص مبندازول برای چیه + موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول, پورتال خبری فرهنگی گهر

نحوه مصرف دارو و میزان دوز مصرفی

داروی مبندازول از طریق دهان مصرف می شود و می توان آن را همراه و یا بدون غذا مصرف کرد. همچنین می توان آن را جوید، یکدفعه ای بلعید یا آن را خرد کرد و با غذا ترکیب نمود. دوز این دارو به شرایط شما و واکنش به درمان وابسته می باشد. برای درمان عفونت کرمک، دارو معمولا به صورت یک دوز تنها داده می شود. اگر لازم باشد، درمان دوم ممکن است طی چند هفته آغاز شود. برای دیگر انواع عفونت های کرمی رایج، دارو را برای سه روز از طریق دهان هر روز دو مرتبه( صبح و شب) استفاده کنید. برای دیگر عفونت ها از دستورات پزشک پیروی کنید. پزشک ممکن است تجویز کند قرص مبندازول را بیشتر از دو بار در روز و برای مدت طولانی تر از سه روز مصرف کنید. ادامه دادن به مصرف این دارو دقیقا طبق تجویز پزشک مهم است.

قرص مبندازول برای چیه + موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول, پورتال خبری فرهنگی گهر

قرص های مبندازول چه عوارض جانبی دارند؟

مدت تجویز دارو را کامل کنید و بطور ناگهانی مصرف دارو را قطع نکنید زیرا ممکن است نتایج معکوسی داشته باشد. اگر هر یک از علایم واکنش های حساسیتی زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • کهیر
  • مشکل تنفسی
  • تورم صورت، لب، زبان یا گلو
  • علایم اختلال در مغز استخوان_ ضعف ناگهانی یا احساس مریضی، تب، لرز، گلو درد، دهان درد، قرمزی یا تورم لثه، خونریزی آسان، مشکل در عمل خوردن غذا
  • مشکلات کبدی، حالت تهوع، درد ناحیه بالای شکم، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع رنگ خاک، زردی پوست یا چشم
  • حالت تهوع، شکم درد
  • بررسی عملکرد غیرطبیعی کبد

قرص مبندازول برای چیه + موارد مصرف و عوارض قرص مبندازول, پورتال خبری فرهنگی گهر

واکنش دارویی قرص مبندازول

دوره تجویز شده این دارو را کامل کنید حتی اگر احساس کردید علایم آن رو به بهبودی است. به مصرف آن تا زمان تمام شدن مقدار تجویز شده ادامه دهید. قبل از مصرف آن نیز حتما با پزشک مشورت کنید. داروی مبندازول ممکن است با داروهای ضد تشنج، فنی توئین، کاربامازپین واکنش دهد و اثر بخشی آن کاهش یابد. سایمتیدین باعث افزایش سطح متابولیسم مبندازول شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي