قرص لونژيل چيست + موارد مصرف و عوارض قرص لونژيل

تاريخ : 7 آبان

قرص لونژيل چيست ؟

قرص لونژيل به عنوان یکی از قرص های ضدبارداری شناخته می شود و استفاده از آن تنها در صوتی مجاز است که توسط پزشک و یا به واسطه شرایط و محوریت خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

قرص لونژيل چيست + موارد مصرف و عوارض قرص لونژيل, پورتال خبری فرهنگی گهر

موارد مصرف و عوارض قرص لونژيل چیست ؟

قرص لونژین یا همان لوونورژسترول یک هورمون مصنوعی است که به هورمون جنسی زنان پروژسترون شباهت دارد. یکی از ترکیبات اصلی قرص های ضدبارداری است. این دارو این دارو با جلوگیری از ترشح گنادوتروپین ها از هیپوفیز قدامی، تخمک گذاری و بلوغ فولیکولی را مهار می کند به این صورت که مخاط دهانه رحم را ضخیم تر می کند بطوری که اسپرم به دشواری می تواند به داخل رحم نفوذ کند و بدین ترتیب جلوی بارداری گرفته می شود.

لونژین به صورت ترکیبات فقط در شکل پروژستوژن و در قرص های ترکیبی ضدبارداری همراه با داروی استروژن موجود است. لونژین را در بعضی موارد اضطراری به عنوان عامل ضدحاملگی بعد از مقاربت استفاده  می کنند. با استروژن نیز در درمان جایگزین هورمونی برای مداوای نشانه های یائسگی تجویز می شود

قرص لونژین نوعی قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی است که در زمره داروهای پروژسترونی ضد بارداری محسوب می شود و معمولا در نوراد اورژانس باید از این دارو استفاده کرد و به شکل روتین بهتر است سراغ این دارو رفته نشود. چون قرص یک جور پروژسترون است با مصرف گهگاه و فقط در مواردی که از روش پیشگیری مطمئن نیستید یا موقعی که در رابطه زناشویی پیشگیری خاصی نداشته اید، مشکلی به وجود نمی آید و می توانید از لونژین استفاده کنید. ولی اگر نزدیک به زمان پریود یا خونریزی قاعدگی از این قرص ها استفاده کنید منجر به این می شود که زمان پریود جا به جا بشود و شاید با کمی تاخیر همراه باشد. این مساله برای خیلی از خانم ها مایه نگرانی است و تصور می کنند که چون پریود شان دیر شده ممکن است باردار شده باشند. در ضمن این نکته را هم به خاطر داشته باشید که این روش به هیچ عنوان به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری دائمی توصیه نمی شود و نمی تواند مثلا به جای استفاده از قرص ال دی، لونژین استفاده شود. روش های اورژانس برای استفاده گهگاه است نه اینکه ماهی یکبار از این قرص استفاده شود. در ضمن این روش ممکن است ۱۰ درصد خطا داشته باشد که به همین خاطر اصولا این روش را به عنوان شیوه پیشگیری از بارداری پیشنهاد نمی شود.
شما تا ۷۲ ساعت بعد از مقاربت مشکوک می توانید از این قرص ها استفاده کنید. لونژین به همراه لاینسترول حاوی هورمون پروژسترون هستند. از این هورمون هم در روش جلوگیری با قرص عادی ( به همراه استروژن ) و هم به تنهائی ( همان قرص شیردهی ) استفاده می شود. همان طور که گفته شد از این هورمون می توان در روش جلوگیری اورژانسی نیز استفاده کرد.

روش جلوگیری اورژانسی

  • مصرف قرص اول در۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی و ترجیحا بلافاصله پس از نزدیکی مشکوک و قرص بعدی ۱۲ ساعت بعد
  • مصرف ۲ عدد یک جا در اولین فرصت در۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی مشکوک
  • هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا ۱۲۰ ساعت ـ ۵ روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا۴۸ ساعت اول ـ۲ روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.

سعی کنید اولین قرص را در اولین فرصت پس از برقراری رابطه جنسی مشکوک بخورید. قرص بعدی را نیز۱۲ ساعت بعد مصرف کنید. پس از آن دیگر قرصی مصرف نکنید و منتظر خونریزی باشید معمولا خونریزی ظرف ۷ روز پس از مصرف آخرین قرص اتفاق می افتد. در طی این مدت دیگر رابطه جنسی نداشته باشید یا حتما از یک روش مطمئن استفاده کنید. ظرف ۳ تا ۱۰ روز پس از روش اورژانس، دچار خونریزی می شوید ،این خونریزی به معنی ریزشاستر رحم-اندومتر– است بنابراین دیگر محصول حاملگی در رحم جایگزین نشده و بارداری رخ نخواهد داد. بنابراین این خونریزی به معنی این است که شما در این سیکل باردار نشده اید.در صورت تعویق خونریزی پس از ۱ هفته تا ۱۰ روز برای آزمایش بارداری مراجعه کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي