عارضه های پروتز سینه

تاريخ : 18 تیر

عارضه های پروتز سینه

۴ سال قبل عمل پروتز سینه انجام دادم و هیچ مشکلی نداشتم. اندامم زیبا شده بود و اعتماد به‌نفس زیادی هم پیدا کرده بودم. تا اینکه حدود ۵ ماه قبل سنگینی، سفتی و درد مختصری در سینه‌هایم احساس کردم. ابتدا فکر می‌کردم طبیعی است و شاید هورمونی باشد ولی این‌طور نبود. از یک ماه قبل، درد هر روز شدیدتر می‌شد تا اینکه دیگر حتی نمی‌توانستم در محل کارم حاضر شوم یا حتی بخوابم. مسکن‌های زیادی مصرف کردم ولی هیچ‌کدام اثربخش نبودند. به پزشک مراجعه کردم و بعد از معاینه معلوم شد اطراف پروتز‌ها فیبروز ایجاد شده و پروتزها باید زودتر خارج شوند، اما من هیچ تمایلی به خارج کردنشان ندارم و دنبال راه‌حلی هستم تا بدون جراحی این مشکل برطرف شود…
عارضه های پروتز سینه, پورتال خبری فرهنگی گهر

نگاه فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی
دکتر حمید ملکان راد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش

علت فیبروز پروتز پستان ناشناخته است
در بافت پستان مقدار زیادی الیاف کلاژنی با خاصیت انقباضی وجود دارد که ممکن است با ورود جسم خارجی مانند پروتز، تحریک و منقبض شود. به دنبال انقباض کلاژن‌ها به‌تدریج درد ایجاد می‌شود و پستان شکل قبلی و متناسب خود را ازدست می‌دهد. علت این پدیده هنوز ناشناخته است ولی ممكن است عواملی در کم و زیاد کردن احتمال بروز این مشكل نقش داشته باشند. تجربه نشان می‌دهد اگر سطح پروتز ناصاف باشد و زیر عضله تعبیه شود، احتمال بروز فیبروز کمتر خواهدشد. صاف بودن پروتز و قرار دادن آن زیر بافت پستان یا آغشته کردنش قبل از جایگذاری، احتمال بروز فیبروز را بالا می‌برد. وقتی پروتز در بیماری درد ایجاد می‌کند، اولین راهكار، تجویز داروهای مسكن است. گاهی هم داروهای کورتونی طولانی‌اثر تزریق می‌شود به این امید که بتوان روند تشکیل فیبروز را متوقف کرد ولی این اقدام‌ها تقریبا بی‌نتیجه‌اند. این افراد اغلب از درد زیادی رنج می‌برند و به نظر می‌رسد که از جراحی دوباره هم نگران هستند ولی می‌توانند بلافاصله بعد از خارج كردن پروتز قبلی، پروتز جدیدی بگذارند. البته باید بدانند که احتمال فیبروزه شدن پروتز بعدی هم وجود دارد. ماساژدادن پستان چند هفته بعد از عمل برای باز کردن فضای کافی در اطراف پروتز تا حد زیادی احتمال بروز فیبروز را کاهش خواهد داد.

نگاه فوق‌تخصص جراحی پلاستیک وترمیمی
دکتر سیدمهدی‌موسوی‌زاده‌، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بهشتی

پروتز پستان دو نوع عارضه دارد
برخی عوارض ناشی از گذاشتن پروتز پستان زودرس و برخی دیررس هستند. زودرس‌ترین عارضه پروتز عفونت بعد از عمل جراحی است كه معمولا به درمان دارویی پاسخ مناسبی نمی‌دهد و تنها راه درمان‌ آن خارج کردن پروتز است. در صورت ایجاد عفونت، گذاشتن پروتر بعدی به ۶ ماه بعد موکول می‌شود. عوارض دیررس اما متعددند؛ یکی از آنها پارگی پروتز است که با آمدن پروتزهای جدید به بازار کمتر شاهد آن هستیم. در این نوع از پروتز حتی اگر پارگی اتفاق بیفتد، امكان نشت مواد مایع به داخل پستان وجود ندارد. بعضی پروتزها هم محتوی آب و نمک‌اند و اگر پاره شوند، ناگهان حجم پستان کاهش می‌یابد. در هر صورت پروتز پاره، باید خارج شود چون ناهماهنگی در شکل پستان پدید می‌آورد.
عارضه دیررس و نادر دیگر کپسولار کنتراکچر یا ایجاد بافت فیبروز سفت به دور پروتز است که نهایتا باعث می‌شود پزشك مجبور به خارج كردن پروتز شود. این عارضه معمولا بعد از ۵-۴ سال ظاهر می‌شود و بیمار مبتلا به آن از سفتی پستان و درد شکایت می‌کند. احتمال بروز كپسولاركنتراكچر نیز با آمدن پروتز‌های تکسچر جدید کاهش پیدا کرده ولی به صفر نرسیده است. بهترین روش برای تشخیص تغییر شکل پروتز مانند پارگی یا جابجا شدن آن، ام‌آرآی است ولی تشخیص کپسولار کنتراکچر با معاینه معمولی هم امكان‌پذیر خواهدبود.

منبع: salamatiran.com
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي