سروکله «دختر خل و چل» دوباره پیدا شد!

سروکله «دختر خل و چل» دوباره پیدا شد!
محمدرضا شمس از انتشار دوباره کتاب «دختر خل و چل» و عرضه آن در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب خبر داد.
ایبنا : «دختر خل و چل» نخستین بار در اوایل دهه ۸۰ و توسط انتشارات حنانه منتشر شده بود اما اکنون انتشارات حوض نقره آن را برای دومین بار در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه می‌کند.

شمس دراین‌باره گفت: این کتاب به‌تازگی برای چاپ دوم مجوز گرفته که به‌زودی و برای ارایه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب منتشر می‌شود.

او داستان «دختر خل و چل» را این‌گونه توضیح داد: این کتاب پراکنده‌گویی‌های بدون انسجام دختر ۱۲ ساله‌ای به نام «خانم‌بس» است که عقب‌مانده ذهنی است. خانم‌بس فرزند مادری دخترزاست. پدر راوی به همین علت همسر دیگری اختیار می‌کند و از سوی دیگر می‌خواهد خانم‌بس را به عقد یک پیرمرد درآورد. همه این ماجراها از زبان و ذهن سردرگم خانم‌بس روایت می‌شود.

شمس که در نگارش مجموعه‌ «یک اسم و چند قصه» با چند تن از دیگر نویسندگان کودک همکاری داشته از انتشار چند عنوان از مجموعه خبر داد و گفت: در هر یک از کتاب‌های این مجموعه، داستان‌هایی از نویسندگان مختلف درباره یک موضوع منتشر شده است. مثلاً در کتاب «سنگ» همه نویسندگان گروه، داستانی با این موضوع نوشته‌اند. انتشارات چکه برخی از کتاب‌های مجموعه مانند «درخت»، «قابلمه»، «سنگ» و «بزغاله» را برای نمایشگاه کتاب آماده کرده است.

در نگارش داستان‌های این مجموعه نویسندگانی مانند لاله جعفری، ناصر کشاورز، مهری ماهوتی، مجید راستی، سپیده خلیلی، فریبرز لرستانی و شکوه قاسم‌نیا همکاری داشته‌اند.

«محمدرضا شمس» نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان، متولد ۱۳۳۶ در تهران است. او فعالیت حرفه‌ای خود در این زمینه را از حدود سی سال پیش و با نمایشنامه نویسی برای کودکان آغاز کرد که «هادی و هدی» مشهورترین آن‌هاست.

کتاب‌های «یک سبد سیب»، «خواب و پسرک»، «دامنی پر از ستاره»، «خواب گم‌شده مادر بزرگ»، «فاصله‌ای که پیر شد»، «صبحانه خیال» و «دزدی که پروانه شد» برخی از آثار این نویسنده‌اند. شمس برای نگارش کتاب «دیوانه و چاه» برنده دیپلم افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، (IBBY) شده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر گــهــر

منبع: ایبنا

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه