انواع روش های راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

یکی از مهمترین موارد راه اندازی یک کسب و کار، سرمایه است. اما چه کسب و کارهایی هستند که با سرمایه کم هم می توان راه اندازی کرد؟ گهر در این بخش به معرفی انواع روش های راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم می پردازد.

انواع روش های راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

انواع روش های راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

4 کسب و کار عالی با کمتر از 5 میلیون تومان سرمایه

1) کسب و کارهای اینترنتی

فروش محصولات یا خدمات از طریق اینترنت را «کسب و کار اینترنتی» می گویند. تجهیزات مورد نیاز برای اینگونه کسب و کارها کامپیوتر، اینترنت و یک خط تلفن است که به وسیله آن می توان یک «فروشگاه اینترنتی» راه اندازی کرد.

به طور کلی برای راه اندازی یک سایت، هزینه ای کمتر از 2 میلیون تومان مورد نیاز است. از نمونه های بارز این کسب و کارها می توان به سایت های فروش شارژ کارت، سایت های تبلیغاتی اشاره کرد.

2) کسب و کارهای خانگی

هر فعالیتی که در محل سکونت شخص انجام گیرد و با استفاده از وسایل و امکانات منزل راه اندازی شود، «کسب و کار خانگی» نامیده می شود؛ مشاغلی نظیر: «کارگاه تولید شمع تزیینی»، «بسته بندی مواد و فروش به سوپرمارکت های محله؛ یعنی خرید حبوبات به صورت فله و پاک کردن و بسته بندی و در نهایت فروش آنها»، «پرورش قارچ»، «ورمی کمپوست» و «تهیه غذاهای خانگی». تعداد بی شماری از کسب و کارهای بزرگ و موفق امروزی را می توان نام برد که از کسب و کارهای خانگی با سرمایه اندک آغاز کرده اند که از آن جمله می توان به محصولات غذایی بهروز (بهروز فروتن) و محصولات بیک (علی اکبر رفوگران) اشاره کرد.

3) کسب و کارهای خانوادگی

کسب و کارهایی که افراد یک خانواده و خویشاوندان راه اندازی می کنند. در این گونه کسب و کارها می توان سرمایه چند خانواده در فامیل را جمع آوری کرد و یک کسب و کار کوچک همانند کسب و کارهای خانگی در قالب یک کارگاه کوچک به راه انداخت؛ نمونه موفق اینگونه کسب و کارها را می توان در شهرهایی چون قم و اصفهان و در تولیدی های گز و سوهان مشاهده کرد.

4) کسب و کارهای روستایی

آن دسته از مشاغل نوپا که در روستاها با هزینه های بسیار کم و منابع طبیعی زیاد قابل راه اندازی هستند که از آن جمله می توان به «پرورش گیاهان تزیینی»، «پرورش انواع حیوانات خانگی و پرندگان زینتی» و «گیاهان دارویی» اشاره کرد.

اینها واقعیت های اطراف ما هستند که اغلب، آنها را نادیده می گیریم؛ به علاوه مزایای خاصی برای کسب و کارهای اینچنینی وجود دارد که از آن جمله می توان به زودبازده بودن آنها، حمایت دولت و صندوق های کارآفرینی و حتی برخی از بانک ها و موسسات مالی برای تامین سرمایه اولیه و گسترش این نوع مشاغل اشاره کرد.

پنج گزینه برای کارآفرینی با کمترین سرمایه اولیه

۱. چیزی بسازید.

اگر در ساختن عروسک، مجسمه، لوازم دکوری، اپلیکیشن و هر چیز دیگری مهارت دارید گزینه‌ی اول شما برای کارآفرینی استفاده از این مهارت‌تان است. بله، ساختن هر چیزی هزینه‌های اولیه‌ای دربرخواهدداشت، اما معمولاً این هزینه‌های آن‌قدر هنگفت نیست که نیاز به سرمایه‌ی اولیه‌ی آن‌چنانی داشته‌باشد. از طرفی، چون برای ساختن این‌گونه محصولات یا خدمات نیاز به اجازه‌ی دفتر کار ندارید، هزینه‌ی فرآیند تولید خیلی زیاد نخواهدشد و در نتیجه بخش زیادی از درآمد شما از فروش این محصولات سود خالص خواهدبود. تصمیم اینکه چه چیزی بسازید بر عهده‌ی خودتان است، اما برای فروش محصولات گزینه‌های زیادی در اختیار دارید.

اگر تمایل به فروش فیزیکی محصولات داشته باشید می‌توانید به سراغ مغازه‌ها و فروشگاه‌های محله یا شهر خود بروید و یا مستقیماً به آن‌ها بفروشید یا قفسه‌ای از آن فروشگاه را اجاره کنید و محصولات خود را در آن قراردهید و یا محصولات خود را در فروشگاه‌ها عرضه کنید و درصد مشخصی از فروش محصولات را به صاحب فروشگاه بدهید. به لطف اینترنت این روزها فروش محصولات راحت‌تر از قبل شده و می‌توانید محصولات تولیدی خود را به‌صورت آنلاین نیز در معرض دید مشتریان قراردهید. مکان‌های زیادی برای فروش آنلاین کالای دست‌ساز شما وجود دارد:

بسیاری از صاحبان کسب و کار محصولات خود را در سکوهای مختلفی برای فروش می‌گذارند تا به بهترین شکل در معرض دید قرار بگیرند. مهم این است که حواستان به به روز بودن انبار در سایتهای مختلف باشد.

۲. واسطه‌گری در فروش یک کالا یا خدمات

اگر به هر دلیل قصد ساختن چیزی را ندارید، می‌توانید واسطه‌ی فروش کالا یا خدمات دیگران باشید و از این راه کسب درآمد کنید. بسیاری از صاحبان کسب و کار با دوباره‌فروشی (واسطه‌گری) محصولاتی که قبلاً توسط شخص یا کمپانی دیگری ساخته شده‌اند، کسب و کارهای بزرگی زاه‌اندازی کرده‌اند. اینکار می‌تواند از راه‌ها و کانالهای مختلف انجام شود:

– دراپ‌شیپینگ (Drop shipping)

دراپ شیپینگ یکی از روش‌های خرده‌فروشی و از تکنیک‌های مدیریت زنجیره‌ی ارزش است که در آن شخص یا کمپانی خرده‌فروش بدون انبارکردن محصولات (و به‌طور کل بدون داشتن انبار) سفارش را از مشتری گرفته و برای تولیدکننده یا عمده‌فروش ارسال می‌کند و از این طریق کالا را یک‌راست از انبار دیگران برای مشتری ارسال می‌کند.

اگر به این روش علاقه دارید، یک فروشگاه آنلاین درست کنید (قالب‌های آماده‌ی وبسایت‌های اینترنتی این‌گونه فروشگاه‌ها با هزینه‌های مناسبی قابل دسترس است.) و با شرکت‌هایی که خدمات دراپ شیپینگ به‌خصوص امور مربوط به پذیرش سفارش را برای شما انجام می‌دهند شریک شوید. به‌عنوان مثال، Shopify که یک بستر تجارت الکترونیک آنلاین است، راهنمای خوبی برای دراپ‌شیپینگ دارد.

– فروشگاه‌های ارزان قیمت و حراج‌های گاراژی

اگر از آن دسته‌ از افراد تیزبین باشید و احیاناً اهل خرید و فروش اجناس دست‌دوم باشید می‌دانید که این‌جور اجناس را کجا می‌توانید پیداکنید. می‌توانید در فروشگاه‌های دست دوم فروشی، آنتیک فروشی‌ها، بازارهای دست‌دوم فروشی و حراج‌های خانگی محصولات جالبی را پیدا کنید و آنها را با بهایی بیشتر از آنچه خریده‌اید در فروشگاه اینترنتی خود به‌صورت آنلاین بفروشید. یک مثال موفق اینکار صوفیا آموروسو، مؤسس Nasty Gal است. آموروسو شروع به خرید و بازفروش لباس‌های قدیمی و خاص در eBay کرد، و شرکتش تا حدی رشد کرد که در سال ۲۰۱۱ بیست و چهار میلیون دلار درآمد داشت و بیش از ۲۰۰ کارمند استخدام کرد. کتاب او  “دختررئیس”، نگاهی الهام‌بخش به شروع کار او دارد.

۳. خدمات بفروشید.

یک راه دیگر برای شروع کسب و کار و کارآفرینی با حداقل سرمایه‌، فروش خدمات به جای یک محصول فیزیکی است. تنوع خدماتی که می‌توانید ارائه دهید به پیش‌زمینه، مهارت‌ها و علایق شما بستگی دارد.

بعضی خدمات مستلزم مدارج تحصیلی بالا هستند، مثل حسابداری، و برخی دیگر تنها دانشی ابتدایی برای انجام کار لازم دارند (مثل مراقبت از کودکان در منزل، چمن‌زنی، رانندگی و …).

اگر تصمیم گرفتید از طریق استفاده از مهارت‌های شخصی خود از راه فروش خدمات کارآفرینی کنید، یکی از مهم‌ترین مسائل، تهیه یک برنامه‌ی برای ساخت و تقویت نام تجاری شماست. باید مطمئن شوید اسم شما و نام تجاری کسب و کارتان در مقابل دیدگان مشتریان بالقوه‌ی شما قرار می‌گیرد. از شبکه‌های اجتماعی و روش‌های کم‌هزینه‌ی دیگر برای تقویت نام تجاری خود استفاده کنید.

داشتن وبسایت راهی مفید برای نشان دادن نمونه‌ کارهای شما به مشتریان و حتی سرمایه‌گذاران است. تجارب و سوابق خود را لیست کنید، و درباره‌ی صنعت یا حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید وبلاگ‌نویسی را آغاز کنید تا به مرور بازدیدکننده جلب کنید.

۴. معاملات کالا به کالا، خدمات با خدمات!

برای کارآفرینان جوانی که با کمترین سرمایه کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کنند استفاده از تمامی منابع موجود مهم است. اگر توانایی انجام خدماتی را برای سایر کسب و کارهای نوپا و کوچک دیگر دارید و آن‌ها نیز می‌توانند گوشه‌ای از نیازهای شما را برآورده کنند، حتماً به سراغ آن‌ها بروید و پیشنهاد همکاری دهید. شاید به این راحتی پاسخ مثبت دریافت نکنید، ولی چیزی را از دست نخواهیدداد. از مهارت‌های خود برای کمک به دیگران استفاده کنید و مطمئن باشید نتیجه‌ای که می‌خواهید را به‌دست خواهیدآورد.

اگر کالا یا قطعاتی دارید که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و جزو وسایل بی‌مصرف شماست، از کامپیوتر قدیمی گرفته تا قطعات الکترونیکی و …، افرادی هستند که به آن‌ها نیازمندند. از تمامی منابع خود استفاده کنید.

۵. از خدمات کم هزینه استفاده کنید.

در تمامی مراحل کارآفرینی، از آغاز تا مرحله رشد و توسعه، در کنار روش‌های اثربخش و البته گران‌قیمت، ابزارها و روش‌های کم‌هزینه نیز وجوددارد. کافی است خلاق باشید و بابرنامه.

از طریق ابزارها و بسایت‌های متعددی در اینترنت می‌توانید وبسایتی کم‌هزینه طراحی کنید و بدون پرداخت هزاران دلار به طراحان، سیستم خرید و فروش آنلاین ایجاد کنید.

شبکه‌های اجتماعی ابزاری ارزان قیمت است که به شما این امکان را می‌دهد که با میلیون‌ها کاربر در ارتباط بشوید. از عکس‌ها، نوشته‌ها و ویدئوهای خلاقانه و پرطرفدار استفاده کنید، محتوای مناسب خلق کنید و برای خود نام و نشان معتبر ایجاد کنید.

شروع کسب و کار مستلزم ابتکار و شوق و ذوق برای ایده‌ای‌ست که در سر دارید. وقتی کاری که از انجامش لذت می‌برید را پیدا کنید، احتمال یافتن راهی که همه چیز را درست و مرتب کند بیشتر می‌شود. پس اگر به کارآفرینی علاقمندید یک ایده‌ی مناسب برای شروع کار پیداکنید. ایده‌ای که مشکلی از مشتریان را برطرف کند. ایده‌ای که شما را به هیجان بیاورد! کارآفرینی از آنجا آغاز می‌شود.

هشت ایده برای راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم، مناسب برای بازار ایران

  1. طلا و جواهر سازی:

این کسب و کار که یک صنعت توام با هنر است، هیچگاه از رونق نمی افتد و همواره در ایران درآمد خوبی را عاید صاحبانش کرده است. شما اگر به این کار علاقه دارید و آموزش دیده اید (یا اگر هم آموزش ندیده اید، دوره ها و آموزشگاه های آن وجود دارند) می توانید به تنهایی یا با همکاری طلاسازان دیگر یک کارگاه کوچک طلا و جواهر سازی حتی در زیر زمین خانه تان هم راه اندازی کنید. محصولات و تولیدات جدید را به طلا فروشی ها بفروشید، از آن ها سفارشات جدید بگیرید (آن ها مواد لازمه کار شما را به شما خواهند داد) یا طلا و جواهر دست دوم را تعمیر و بازسازی نمایید. همچنین می توانید وارد بازار جواهرات و زیورآلات بدلی (بدلیجات) شوید، و اگر در کارهایتان خلاقیت و پشتکار داشته باشید می توانید به یک طراح حرفه ایی در این زمینه تبدیل شوید.

  1. برنامه ریزی عروسی‌ها و جشن‌ها:

هر چه زمان بیشتر می گذرد برگزاری مراسم عروسی پر هزینه تر و پر دردسرتر می شود. بنابراین بسیاری از زوج های در شرف ازدواج هستند که حاضرند کسی یا شرکتی را استخدام کنند تا برنامه ریزی و مدیریت برگزاری این مراسم را به عهده بگیرد و آن ها را از یک عالمه فشار و استرس نجات دهد. مراسم عروسی در ایران بسیار جدی گرفته می شود و عروس و داماد می خواهند این روز را به یکی از به یاد ماندنی ترین و خاص ترین روزهای زندگی شان تبدیل کنند.

اگر شما فرد خوش سلیقه ایی هستید، و می تواند چندین کار را با هم مدیریت کنید، این کار برای شما مناسب خواهد بود. شما باید شبکه ایی از همکاران برای خود تشکیل بدهید. مانند عکاس، فیلمبردار، گل فروشی، سفره آرایی، رستوران، تالارها و …

کافیست یک دفتر کوچک اجاره کنید که مشتریان بتوانند به شما مراجعه کنند. البته بدون دفتر هم می توانید از به کمک یک وب سایت به صورت مجازی کار کنید. این کار تجهیزات زیادی نمی خواهد. اگر بتوانید توانایی خود را در برگزاری یک یا دو مراسم کوچک یا بزرگ به اثبات برسانید به زودی مشتریان زیادی به سمت شما خواهند آمد.

  1. رستوران‌ها:

معمولا در راه اندازی یک رستوران، تفکر غالب این است که به یک فضای بزرگ، با تزئینات و مبلمان عالی، و کلی سرمایه نیاز است. اما، در واقع بسیاری از رستوران های بزرگ امروز، کار خود را از یک فضای کوچک شروع کرده اند. مثلا، شهرام فخار بنیانگذار رستوران های زنجیره ایی پدر خوب، کارش را از ساندویچ فروشی آغاز کرده است.

اگر چه انواع و اقسام رستوران های کوچک و بزرگ در جای جای شهر وجود دارند اما اگر خوراکی را که می فروشید، بتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند و آب دهانشان را به راه بیاندازد، بهداشت را رعایت کنید، و فضایی آرام حتی اگر هم کوچک باشد، مهیا کنید، قطعا کلی مشتری خواهید داشت. برای اینکار باید حواستان به دخل و خرج، امور مالی، موجودی  های یخچال و انبارتان، باشد. خلاقیت به خرج بدهید و خودتان را منحصر به فرد کنید. ایجاد مزیت رقابتی، رمز موفقیت شما در این کار است.

  1. مدیریت و برگزاری رویدادها:

این یک واقعیت است که کشور ما یک کشور همایش زده است. هر روز، در هر زمینه ایی که فکرش را بکنید، تعدادی آدم دور هم جمع می شوند و پول هایی که معمولا مال خودشان نیست را خرج کنفرانس ها و سمینارهای مختلف می کنند. آنان به افراد یا شرکت هایی نیاز دارند تا تدارکات و هماهنگی های لازم برای برگزاری چنین رویدادهایی را به عهده بگیرد.

انواع این رویدادها مانند رویدادهای سازمانی، کنفرانس ها، همایش ها، مراسم اعطای جوایز، تودیع و معارفه، تقدیر از بازنشستگان، و … هستند که شما برای هماهنگی و مدیریت آن ها، به مقداری سرمایه نیاز دارید اما درآمدی آن بسیار بیشتر از خرج های شما خواهد بود. در این مورد هم مانند مورد « برنامه ریزی عروسی ها و جشن ها» باید بتوانید روابط همکاری با کسب وکارهای مکمل کسب و کارتان برقرارکنید.

  1. لوازم التحریر:

در دو زمان از سال، نان صاحبان این کسب و کار توی روغن است. پیش از بازگشایی مدارس و پیش از سال نو. البته درآمد خوب لوازم التحریری ها و فروشندگان و تامین کنندگان اقلام اداری، در طول سال هم بالا می ماند. ادارات و سازمان های دولتی، شرکت های بزرگ و کوچک و دانشجویان و دانش آموزان، مشتریان اصلی شما هستند که کشور ما تا دلتان بخواهد از این نوع مشتریان دارد. برای راه اندازی این کار، باید جواز کسب بگیرید و مغازه ایی هر چند هم کوچک در اختیار داشته باشید. اگر می توانید از مشتریان گذری صرف نظر کنید و روابط خوبی با مشتریان عمده برقرار کنید، نیازی به مغازه نخواهد بود و می توانید اجناستان را در جایی مناسب انبار کنید و به درخواست آنان، توزیع نمایید. قدرت بالا در فروش و پرزنت محصولات به مشتریان، در موفقیت شما بسیار موثر خواهد بود.

  1. نگه داری از کودکان:

با توجه به اینکه اغلب هم پدران و هم مادران هر دو شاغل هستند، امروزه تعداد مهد کودک ها به نسبت در حال افزایش هستند. اما با این حال بسیاری از پدرومادرها هستند که برای اینکه فرزند دلبندشان در محیطی مناسب، سالم و شاد، اجتماعی و خلاق رشد کند، مدام به دنبال یک جای جدید، با ویژگی های بهتر می گردد. اگر عاشقِ بودن در کنار کودکان و غرق شدن در دنیای جادویی آنان هستند، این کار را انتخاب کنید. شما می توانید با سرمایه ایی کم، و پس از گرفتن مجوزهای لازم، مهدکودک تاسیس کنید. با فعالیت و تمرکز بیشتر بر مواردی مانند ارتقای خلاقیت، مهارت های اجتماعی، شادی، سلامت و بهداشت، و همچنین سرگرمی های مناسب، می توانید خودتان را از دیگر مهدکودک های شهر یا محله تان، جدا و منحصر به فرد کنید. در این صورت، نام شما بر سر زبان های همه ی مادران شهرتان خواهد افتاد.

  1. منشی و دفتر کار مجازی:

بسیاری از شرکت های کوچک و نوپا هستند (چه اینترنتی چه غیر اینترنتی) که به منشی و یا یک دفتر کار مجازی نیاز دارند تا به تلفن ها، فکس ها، ایمیل ها و درخواست های مشتریانشان پاسخ دهند. اما حجم کارشان آنقدر نیست که بخواهند فردی را به صورت تمام وقت استخدام کنند و به او حقوق خوب پرداخت کنند. یکی از کسب و کارهایی که می توانید حتی از خانه هم انجام دهید، منشی گری است. برای انجام این کار، به مهارت های کار با نرم افزارهای اداری مانند office نیاز دارید و همچنین مهارت پاسخ گویی به تلفن ها، صدای مناسب و دقت و سرعت لازم است.

این کار که با سرمایه بسیار کم قابل انجام است، به این صورت است که آن شرکت ها و کسب و کارها شماره های یک یا چند خط تلفن که شما در منزل تان وصل کرده اید را به عنوان شماره تماس خود به مشتریان و مخاطبانشان می دهند. شما هم در ساعات روز، تماس هایی که با این شماره ها گرفته می شود یا فکس هایی که ارسال می شود را پاسخ می دهید و دریافت می کنید و از طریق ایمیل به شرکت مورد نظر ارسال می کنید و بالعکس. پس از مدتی که کارتان گرفت می توانید توسعه بدهید، نیروی کمکی استخدام کنید و کسب و کارتان را گسترش دهید.

  1. خدمات بازاریابی تلفنی برای کسب و کارها: (*جدید*)

تعداد زیادی از کسب و کارهای مختلف هستند که محصول یا خدماتی را ارائه می کنند اما نیرو و توان لازم را برای معرفی یا فروش آن ندارند. یکی از راه حل هایی که می تواند به این شرکت ها یا افراد کمک نماید و برای شما ایجاد درآمد کند، بازاریابی محصولات آنان و دریافت درصد از فروش آن محصولات است. اگر چه راه های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد، اما یکی از کم هزینه ترین و موثرترین روش های بازاریابی البته به شرطی که درست انجام شود، بازاریابی تلفنی است که شما تنها با داشتن یک خط تلفن می توانید دست بکار شوید. همانطور که گفتم، این روش بازاریابی، نکات مهم و تکنیک های دقیق علمی دارد که بر اساس روانشناسی مشتریان، موجب جلب توجه مشتریان و افزایش فروش می شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه