دارو برای آبریزش بینی کودکان

تاريخ : 25 آذر

دارو برای آبریزش بینی کودکان

دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

با آغاز فصل سرد پاییز و زمستان بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی شایع ترین بیماری ها هستند.

دچار گرفتگی بینی شده عطسه می‌کند و آب ریزش بینی دارد کمی سردرد داردتب دارد سرفه خفیف دارد دشواری در بلع داشته و گلویش ملتهب است.هنگامی که کودک آلوده می‌شود تنها به فاصله یک شبانه روز اولین نشانه‌های بیماری در او پدیدار می‌شوند. معمولاً کودک در دو روز اول احساس بیماری می‌کند اما پس از آن سرحال‌تر می‌شود.

راه های مناسب برای درمان آبریزش بینی

دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

آب بینی در ابتدا شفاف بوده و سپس غلیظ‌‌ تر می‌شود. آب بینی می‌تواند خاکستری، زرد یا سبز باشد. کودک ممکن است یک تا دو هفته آب ریزش بینی داشته و سرفه کند.سرفه کردن کودک بخشی از اقدامات دفاعی بدن او می‌باشد. بدن از طریق سرفه کردن آنچه موجب التهاب مجاری تنفسی می‌شود را از خود دفع می‌کند.کودک ممکن است در بعضی مواقع تب بالایی داشته باشد اما این امر بسرعت برطرف می‌شود.

چه زمانی بایستی به مراکز درمانی مراجعه کنم؟

سرماخوردگی در بیشتر مواقع بدون آنکه کودک نیازی به مراجعه به مراکز درمانی داشته باشد خودبخود از بین می‌رود. اگر سرماخوردگی ظرف یک هفته بهتر نشود ممکن است کودک گرفتار یک عفونت شده باشد که نیاز به درمان دارد.

دارو برای درمان آبریزش بینی در کودکان

دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

معمولاً اگر حال کودک در مجموع خوب باشد، آب بینی غلیظ دلیلی برای تماس با پزشک نیست.اما اگر تنها یکی از سوراخ‌های بینی کودک آب ریزش داشته یا گرفتگی دارد، با مراکز درمانی تماس بگیرید. این امر ممکن است مربوط به سینوزیت باشد و یا کودک شیئی را در داخل یکی از سوراخ های بینی خود فرو کرده و شیئ مذبور در آنجا گیر کرده باشد. بعنوان مانند یک نخود یا یک گوی پلاستیکی.

علائم بیماری سرماخوردگی نزد کودکان

سرماخوردگی و آبریزش بینی نزد کودکان اینگونه سرایت می‌کند

سرماخوردگی نزد کودکان بسیار مسری است. ویروس مربوطه از طریق قطره‌های بسیار کوچک در هوا انتقال می‌یابد. هنگامی که کودک عطسه یا سرفه می‌کند و یا چیزی را در دست خود نگه می‌دارد، این ویروس می‌تواند منتقل شود. از آنجایی که کودکان تماس بدنی زیادی با بزرگسالان و کودکان دیگر دارند، سرماخوردگی به آسانی انتشار می‌یابد. این ویروس می‌تواند همچنین بر روی اسباب‌بازی‌هایی بنشیند که کودک آنها را لیس زده و یا می‌مکد. در بعضی مواقع ویروس و باکتری‌ها می‌توانند چندین روز بر روی اسباب بازی‌ها باقی بمانند.

دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

معمولاً کودکان چند نوبت در سال دچار سرماخوردگی می‌شوند

کودکان بدفعات بیشتری نسبت به بزرگسالان گرفتار سرماخوردگی می‌شوند. طی اولین سال‌های زندگی کودکان، این امر معمول است که آنها تا هفت نوبت در سال به سرماخوردگی دچار شوند. به مرور زمان دفعات ابتلا به سرماخوردگی کاهش می‌یابد. معمولاً از ده سالگی به بعد کودکان، مانند بزرگسالان، سالی یک یا دوبار به سرماخوردگی دچار می‌شوند.

طی دوسال اول زندگی در بیشتر مواقع این عفونت‌ها به کودک ایمنی نمی‌دهند. اما کودکان در سنین بالاتر، اغلب در برابر ویروس‌هایی که به آنها مبتلا می‌شوند، ایمن می‌شوند.کودکان تا شش ماهگی بدلیل پادتن‌هایی (آنتی‌بادی‌هایی) که از مادر خود در طول مدتی که در شکم او بوده‌اند، دریافت نموده‌اند، تا اندازه‌ای در برابر سرماخوردگی‌ها، مصونیت دارند. با این وجود نوزادان بویژه در ماه اول تولد در برابر عفونت‌ها، حساس هستند.

جلوگیری از ابتلای کودکان به سرماخوردگی دشوار است. اما روش‌هایی برای کاهش ریسک سرایت بیماری وجود دارد:

دست‌های خودتان و کودک را با فواصل زمانی کوتاه بشویید. قبل و بعداز هر وعده غذایی.به کودک یاد بدهید که در خم آرنج خود عطسه کند، بجای آنکه مستقیما در هوا اینکار را انجام دهد.سعی کنید به کودک یاد دهید که بینی و چشم‌های خود را دستکاری نکند زیرا ویروس در اینجاها ساده‌تر جمع می‌شود.بگذارید کودک در حد امکان در فضای بیرون از خانه باشد، حتی در زمستان.
دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

ویروس در فضاهای داخلی ساده‌ تر سرایت می‌کنددود دخانیات منجر به عفونت مجاری تنفسی بیشتری می‌شود.کودکانی که در محیط‌های بسر می‌برند که در آنها دود دخانیات تنفس می‌کنند، نسبت به کودکانی که در محیط‌های عاری از دخانیات زندگی می‌کنند، بدفعات بیشتری گرفتار عفونت می‌شوند. از حضور کودک در محیط‌هایی که در آنها سیگار کشیده می‌شود، اجتناب کنید.

 

آیا کودک باید در خانه بماند؟

کودکانی که تب داشته، خسته و بی‌رمق هستند باید بجای رفتن به کودکستان، کودکستان آزاد یا مدرسه در خانه مانده و استراحت کنند. کودکانی که تب ندارند و حالشان خوب است حتی اگر سرماخورده باشند می‌توانند به کودکستان یا مدرسه بازگردند.

من خودم چه اقداماتی در جهت کمک به فرزندم می‌توانم انجام دهم؟

اگر سر کودک در هنگام شب بالا قرار بگیرد، تنفس او راحت‌تر می‌شود. شما می‌توانید با قراردادن بالش‌های اضافی زیر تشک او، قسمت بالایی تخت‌خواب او را بالاتر بیاورید.شما می‌توانید در جهت کاهش عوارض بیماری به کودک کمک کنید تا حد امکان حال خوبی داشته باشد.کودکان در سنین پایین از راه بینی نفس می‌کشند. به همین دلیل اگر دچار گرفتگی بینی شوند، خوردن برای آنها دشوار می‌شود. در بیشتر مواقع این آب بینی خشک شده است که ایجاد گرفتگی بینی می‌کند.

 

تا زمانی که نیاز باشد می‌توان از قطره آب نمک جوشیده استفاده کرد.شما می‌توانید قطره‌های محلول آب نمک جوشیده را در بینی کودک بریزید تا آب بینی خشک شده، نرم گردیده و بینی تمیز شود.

دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهرغلظت نمک محلول آب نمک جوشیده تقریباً به میزان مایعات موجود در بدن، مانند خون و مایعات لنفاوی می باشد. به همین دلیل محلول آب نمک جوشیده برای غشاء مخاطی ملایم بو

 

ده و تا هر میزان و تا هر زمان که لازم باشد، می‌توان از آن استفاده نمود.اگر به فرزند خود شیر می‌دهید، می توانید بجای محلول آب نمک از شیر خودتان برای چکاندن در بینی کودک استفاده کنید.

از قطره‌ بینی برای مدت محدودی می توان استفاده کرد کودکان زمانی که گرفتگی بینی دارند می‌توانند اسپری ضد تورم بینی و یا قطره بینی دریافت کنند. برای کودکان زیر یک سال هیچگونه اسپری بینی و یا قطره بینی تایید شده وجود ندارد و برای آنها بایستی از محلول آب نمک جوشیده استفاده نمود. انواع مختلفی از اسپری‌ها و قطره‌های بینی وجود دارد که برای سنین مختلف تایید شده‌اند.

سر کودک را بالا نگهدارید

اگر سر کودک در هنگام خواب بالا قرار بگیرد، تورم غشاء مخاط بینی او کاهش می‌یابد. شما می‌توانید این امر را امتحان کنید که یک بالش اضافی زیر تشک او قرار دهید. شما همچنین میتوانید زیر پایه‌های تخت که طرف سر تخت می‌باشد چند کتاب قرار دهید تا آن را شیب‌دار کنید. کودکان خردسال ممکن است احساس خوشایندی از قرار گرفتن در کوله یا یک بیبی‌سیتر داشته باشند.

دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

آب در بیشتر مواقع به همان اندازه شربت سرفه کارایی دارد

معمولاً شربت‌های سرفه‌ بدون نسخه در هنگام سرماخوردگی کمکی نمی‌کنند. سرفه برای خارج کردن خلط و تمیزکردن نای کودک اهمیت دارد. به کودک آب معمولی برای نوشیدن بدهید. برای کودکان بالای یکسال می‌توانید عسل حل شده در آب گرم بدهید. این امر را مد نظر قرار دهید که عسل می تواند موجب پوسیدگی دندان شود، به همین دلیل دندان‌های کودک را مسواک بزنید. هرگز به کودکان زیر دو سال شربت سرفه ندهید.
کودکانی که تب دارند باید با فواصل زمانی کوتاه آب بنوشند

برای تسکین سرفه می‌توانید چیزی برای نوشیدن به کودک بدهید. بویژه اگر کودک تب داشته باشد. کودکان سریع‌تر از بزرگسالان دچار کمبود مایعات بدن می‌شوند. آنها نیاز دارند بیشتر از معمول بنوشند تا دچار کمبود مایعات بدن نشوند. به آنها آب، شربت و آبمیوه بدهید. کودکی که کم مایعات نوشیده باشد ممکن است خسته و سست شده و نسبت به مواقع معمول کمتر ادرار کند. اگر کودک به میزان همیشگی ادرار کند بمعنای این است که به اندازه کافی نوشیدنی دریافت نموده است.در بعضی مواقع کودکی که تب دارد مایل به خوردن غذای معمولی نیست. اگر برای چند روز اشتهای کودک کمی کاهش یابد، خطری متوجه او نخواهد بود. به او چیزهایی که دوست دارد برای خوردن بدهید. بعنوان نمونه بستنی، کِرِم یا فرنی.

دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

درمان آبریزش بینی در کودکان

در هنگام نیاز می‌توان داروی مسکن درد یا تب‌بُر داد

تب یکی از روش‌های بدن برای دفاع از خود در برابر عفونت‌ها و مبارزه با آنها می‌باشد. هنگامی که بدن خیلی گرم شود مکان مناسبی برای حضور و رشد ویروس‌ها نخواهد بود. به همین دلیل از درمان تب نزد کودکانی که در مجموع حال خوبی دارند، خودداری کنید. اگر کودک در هنگام شب شکوه می‌کند، مایل به خوردن و نوشیدن نیست و بسختی آرام می‌شود، می‌توانید به او داروهای کاهش دهنده تب یا مسکن درد حاوی پاراسِتامول (Paracetamol) بدهید. بعنوان نمونه آلوِدون یا پانودیل. این داروها را می‌توان از سه ماهگی به کودک داد اما پیش از دادن دارو به کودک زیر شش ماه، ابتدا با مراکز درمانی مشورت کنید.

دارو برای آبریزش بینی کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي