خواص روغن رازیانه + عوارض روغن رازیانه

تاريخ : 1 خرداد

روغن رازیانه یکی از روغن هایی است که خواص بی شماری دارد. یکی از مهمترین و بهترین خواص روغن رازیانه، از بین بردن موهای زائد است. این خاصیت روغن رازیانه توسط بسیاری از خانم ها انجام شده و برای همه موفقیت آمیز عمل کرده است. برای آشنایی با خواص روغن رازیانه و همچنین عوارض روغن رازیانه این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید.

خواص روغن رازیانه + عوارض روغن رازیانه

خواص روغن رازیانه + عوارض روغن رازیانه, پورتال خبری فرهنگی گهر

خواص روغن رازیانه

رازیانه یک گیاه دارویی پرخاصیت است و تمام بخش‌های آن از دانه و برگ گرفته تا ریشه همه خوراکی بوده و هر یک به نوعی برای بدن مفید هستند. خواص دارویی رازیانه متعدد بوده شامل تقویت چشم، کم کرن خطر ابتلا به آب مروارید، ضد نفخ، شاداب کننده پوست، افزایش میل جنسی در زنان، رفع اختلالات قاعدگی و علائم یائسگی و … است. به دلیل فراوان بودن خواص رازیانه، فراورده‌های جانبی متعددی نیز از آن مانند روغن، اسانس و عرق رازیانه تهیه می‌شود.

روغن رازیانه که از دانه‌های این گیاه استخراج می‌شود دارای خواص درمانی بی‌شماری است، البته دانستن این نکته ضروری است که این روغن بسیار سمی بوده و حتی مصرف مقدار بسیار کمی از آن به صورت خوراکی، منجر به ایجاد دانه‌های پوستی، مشکلات تنفسی، حالت تهوع و … می‌شود.

خواص درمانی روغن رازیانه

خواص دارویی این روغن به طور خلاصه عبارتند از:

  • این روغن یکی از بهترین روغن‌ها برای از بین بردن موهای زائد بدن می‌باشد.
  • روغن دانه‌های رازیانه، یکی از بهترین نرم کننده‌های پوست دست و بدن است.
  • روغن گیاه رازیانه ضد چین و چروک بوده و استفاده از آن باعث جوان سازی پوست می‌شود.
  • این روغن شاداب کننده پوست صورت بوده و درمان مناسبی برای پوست‌های خسته و گرفته است.
  • از این روغن برای ماساژ درمانی استفاده می‌شود، ماساژ با روغن رازیانه برای دردهای مفصلی مانند آرتروز و درمان انواع انقباضات عضلانی که منجر به گرفتگی ماهیچه‌ها می‌شود، مناسب است.
  • از روغن دانه‌های رازیانه برای درمان ترک‌های پوستی به هنگام کاهش و اضافه وزن استفاده می‌شود.
  • این روغن درمان مناسبی برای زنبور گزیدگی است.
  • روغن دانه رازیانه محرک اعصاب بوده و استشمام رایحه آن در افزایش حافظه و پویایی ذهن موثر است.

روش مصرف روغن رازیانه

از بین بردن موهای زائد: برای این کار باید ابتدا محل رویش مو در اندام مورد نظر را با استفاده از بند، تیغ، ماشین موکن و یا دیگر روشهای اپیلاسیون از ریشه خارج کرد، پس از این به مدت ۱ هفته و روزانه ۱ الی ۲ بار از روغن برای ماساژ محل با حرکت دورانی استفاده می‌شود، تا روغن کاملاً جذب پوست شود. پس از گذشت ۲ تا سه ساعت، پوست را با آب گرم و صابون شستشو کنید. باید توجه داشت که این روش که یکی از طبیعی ترین روش‌های درمان و از بین بردن موهای زائد است نیازمند به صرف زمان طولانی که این زمان حداقل ۶ ماه خواهد بود است.

درمان درد مفاصل : قبل از استفاده از روغن، پوست را با آب ولرم و صابون دلخواه خود شستشو دهید و سپس اندام مود نظر را با روغن چرب کرده و شروع به ماساژ کنید، همینکه کاملاً جذب پوست شد ماساژ را متوقف کنید.

طرز تهیه روغن رازیانه

ابتدا بایستی دانه‌های رازیانه کوبیده و پودر شود، سپس يك قاشق تا دو قاشق غذاخوری پودر تخم رازيانه را به همراه ۱ استکان روغن مایع خوراکی (مانند روغن كنجد، روغن آفتابگردان یا روغن زیتون) در یک شیشه در بسته بریزید ، خوب تکان دهید و بعد در دمای محیط و در محل تاریک به مدت یک هفته بماند. در طی این یک هفته هر روز ۲ الی ۳ بار یایستی ترکیب مورد نظر تکان داده شود. بعد از طی شدن یک هفته، تکیب ایجاد شده را به وسیله یک پارچه توری نازک صاف کنید.

روغن رازیانه تهیه شده به این روش سبز رنگ بوده و برای نگهداری از آن بایستی در ظرف شیشه‌ای در بسته و داخل یخچال نگهداری شود. در صورت نگهداری در یخچال مدت زمان ماندگاری آن طولانی‌تر خواهد شد.

مضرات روغن رازیانه

این روغن در مواردی که افراد از تیغ برای اصلاح و رفع موهای زائد استفاده می‌کنند و یا دچار اختلالات هورمونی هستند، کمتر تاثیر گذار بوده و نیازمند به مصرف برای مدت طولانی‌تری خواهد بود.

استفاده از روغن دانه رازیانه در روزهای نزدیک و یا در زمان قاعدگی تاثیری نخواهد داشت و در مواردی حتی تاثیر منفی خواهد داشت.

مصرف این روغن به زنان باردار و زنان مبتلا به سرطان سینه یا صرع توصیه نمی‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي