خریداران دلار دچار ضرر شدند

دسته بندي : اقتصاد
تاريخ : 25 مرداد

خریداران دلار دچار ضرر شدند

خریداران دلار دچار ضرر شدند, پورتال خبری فرهنگی گهر

بررسی قیمت ها در بازار نشان می دهد دلار همچنان به سرمایه گذاران زیان می رساند.با این وجود بررسی ها نشان می دهد بازار دلار بیش از آنکه شیب صعودی یا نزولی داشته باشد، در دوره ثبات به سر می برد. این برای سومین هفته متوالی است که قیمت دلار در میانگین هفتگی کاهش را تجربه می کند. تحلیلگران بازار براین باورند که سرمایه گذاری روی ارز امریکایی از لیست تصمیمات سرمایه گذاران خارج شده است.

قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته ۳ هزار و ۱۴۰ تومان بود اما روز گذشته بهای پول آمریکایی در آخرین روز کاری هفته جاری، به ۳ هزار و ۱۲۰ تومان رسید تا ۲۰ تومان از ارزش آن کاسته شده باشد.

طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته ۰.۶۳ درصد کاهش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان زیان کرده باشند.

براین اساس اگر ۱۰ میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد فقط در طول این هفته ۶۳ هزار تومان از ارزش آن کاسته شده است. در همین حال وزیر اقتصاد رسما اعلام کرده است که با ارزی که در آن سال ها روانه بازار شد هنوز به بازار بازنگشته و این نشان می دهد که در خانه ها هنوز ارز نگهداری می شود.

با این وجود به نظر می رسد قیمت دلار در بازار تهران پس از یک دوره کوتاه نزول، به ثبات نسبی رسیده است. در حال حاضر دلار در مقابل افزایش قیمت مقاومت می کند. حتی برخی تحلیل گران بازار انتظار داشتند بهای دلار روند نزولی هم پیش گیرد هرچند که در حال حاضر به نظر می رسد امکان کاهش قیمت ها به شکل گسترده  وجود نداشته باشد.

چندی پیش بانک مرکزی با تصمیم گیری در مورد افزایش دسته جمعی نرخ ارزهای مرجع شائبه هایی در مورد یکسان سازی نرخ ارز ایجاد کرده بود ولی این موضوع حداقل از سوی رئیس کل بانک مرکزی رد شد.

دولت در حال حاضر قصدی برای بالابردن قیمت ها تا آستانه ۳۱۵۰ تومان ندارد. در این شرایط بازار نیز به اهستگی به حرکت خود ادامه می دهد. با این حال گزارش هایی که از بازار منتشر می شود، تایید می کند که خبری از سرمایه گذاری های تازه شهروندان روی دلار نیست. طی سه هفته گذشته نیز دلار به میزان یک درصد برای خریداران زیان به همراه آورده است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بیشترین میزان خسارت ناشی از خرید سکه و طلا در بازار تنها نیم درصد بود.

فعالان بازار پیش بینی می کنند با تداوم ثبات قیمت ها در بازار دلار امکان سرمایه گذاری های جدید در این بخش از بازارهای مالی حداقل برای کوتاه مدت از بین برود. با این وجود برخی پیش بینی ها نیز تاکید می کند در صورت ایجاد اخلال در روند مذاکرات احتمال افزایش دوباره قیمت دلار بازهم ایجاد می شود ولی در حال حاضر روند مذاکرات و همچنین شرایط عمومی اقتصاد ایران به سمت ثبات نسبی پیش می رود.

از سوی دیگر برخی تحلیل گران بازار نیز اعتقاد دارند که در صورتی اجرای موفق سیاست های خروج از رکود و بهبود وضعیت صنایع کشور، امکان انتقال دارایی های مردم به بازارهای مولد اقتصادی وجود دارد. خرید اوراق مشارکت، خرید سهام و سپرده گذاری در بانک ها در این دوره زمانی می تواند اقدامی مناسب برای کنترل ارزش دارایی های خرد مردم باشد. در شرایطی که این گمانه زنی به واقعیت بدل شود، بازارهای سفته بازی به شرایطی سختی می رسند.

وضعیت عمومی اقتصاد ایران نشان می دهد که همچنان سرمایه کافی در اختیار مردم قرار دارد. اخرین گزارش ها نشان می دهد میزان نقدینگی به عدد ۶۱۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسیده است. براین اساس نقدینگی ۳.۹ درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش نقدینگی در پایان خرداد ماه امسال در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته بیش از ۳۰.۵ درصد افزایش داشته که از نظر مقداری ۱۳۷ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

اما حجم پایه پولی در این مدت با ۲.۳ درصد کاهش به ۱۱۲ هزار و ۴۹۴ میلیارد تومان رسیده که از لحاظ مقداری ۲۶۴۸ میلیارد تومان کاهش داشته است.
این در حالی است میزان رشد حجم نقدینگی در سه ماهه اول سال گذشته ۲.۷ درصد و حجم پایه پولی منفی ۵.۵ درصد بوده است.

آمارها در مورد نقدینگی تایید می کند که پول کافی در اختیار مردم برای سرمایه گذاری در بازارهای مختلف وجود دارد. در حال حاضر دولت تمرکز خود را برروی کنترل بازارهایی مانند مسکن قرار داده تا با انتقال پول های مردم به این بازارها وضعیت قیمت ها دچار دگرگونی نشود.


منبع : گروه خبر سیمرغ

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي