جراحی بینی خوب است یا بد؟!

تاريخ : 21 مهر

بسیاری از افراد به دلایل مختلف قصد انجام جراحی بینی دارند. اما واقعا جراحی بینی خوب است یا بد؟ ما در این بخش گهر در مورد خوب بودن و یا بد بودن جراحی بینی صحبت می کنیم.

جراحی بینی خوب است یا بد؟!, پورتال خبری فرهنگی گهر

فهرست مطالب
[پنهان]
[نمایش]

جراحی بینی خوب است یا بد؟!

حتما تا امروز در میان اعضای خانواده یا دوستان خود افرادی را دیده اید که برای افزایش زیبایی ظاهر یا ایجاد تغییر، دست به دامن جراحان پلاستیک می شوند و به این ترتیب با ایجاد تغییر در سایز یا شکل بینی شان تصمیم می گیرند زندگی جدید و متفاوتی را تجربه کنند.جراحی بینی یکی از رایج ترین و شایع ترین جراحی های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می شود که اگر چه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده است.

اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره یک جراح و پزشک متبحر و با تجربه انجام شود، می تواند بسیاری از عارضه ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی و یا زاویه دار شدن آن، بزرگ بودن حفره های بینی و دیگر اختلال های شایع بینی را برطرف کند.بنابراین اگر تصمیم دارید بینی خود را جراحی کنید و تغییری اساسی در ظاهر خود به وجود آورید، پیشنهاد می کنیم پیش از هر اقدامی توصیه های زیر را جدی بگیرید.

آیا در جراحی بینی امکانی وجود دارد که آثار بخیه در پره های بینی بیمار محسوس نباشد؟

کوچک و متناسب کردن پره های بینی در جراحی زیبایی بر اساس تقاضای مراجعه کنندگان صورت می گیرد. در حقیقت اگر پره های بینی فردی بزرگ باشد و نیاز به کوچک کردن آنها وجود داشته باشد، برش هایی کنار پره بینی فرد ایجاد می شود و با تکنیک خاصی پره بینی او کوچک تر می شود. اجرای این تکنیک روی پره های بینی به دانش و تجربه جراح بستگی زیادی دارد.

هرچه جراح مهارت و تجربه بیشتری داشته باشد و با تمرکز زیاد این بخش از جراحی را پشت سر بگذارد احتمال نمایان شدن بخیه های کنار پره های بینی کم و کمتر می شود. اما فواید و نتیجه نهایی این شیوه برای زیبایی بینی به حدی است که در مقابل نمایان شدن آثار خفیف کنار پره های بینی قابل گذشت است.

برای کنترل میزان کبودی صورت بیمار چه راهکاری وجود دارد؟

در جراحی ها به دلیل آنکه پوست بینی از اسکلت بینی جدا می شود، به طور معمول رگ ها و مویرگ هایی پاره می شود که خود عامل خونریزی و کبودی پوست بیمار در ناحیه بینی می شود. در حقیقت هر قدر وسعت جراحی در بیمار بیشتر باشد یعنی نیاز به تغییرات بیشتر و وسیع تری برای کوچک کردن بینی وجود داشته باشد این موضوع با کبودی بیشتری همراه می شود.

اما اگر حین جراحی، جراح بتواند سر فرصت و با طمانینه جراحی را دنبال و از کیسه یخ استفاده کند، می تواند از بروز کبودی های وسیع در صورت بیمار پیشگیری کند. البته همکاری و همراهی خود بیمار نیز در این زمینه بی اثر نیست. بیمار ۲۴ ساعت بعد از عمل جراحی باید هر یک ساعت یک بار کمپرس سرد روی بینی انجام دهد تا به این ترتیب ادامه خونریزی را محدود کرده و موجب جذب کبودی ها شود.

برای پیشگیری از بروز گوشت اضافه در بینی بعد از جراحی چه باید کرد؟

تشکیل گوشت اضافه به نوع پوست فرد و رنگ آن، میزان دقت و تجربه جراح و همینطور به چگونگی مراقبت های بعد از جراحی بینی نیز مرتبط است. همانطور که می دانید پره های بینی از جمله حساس ترین بخش ها در جراحی بینی محسوب می شود و اگر جراح حین عمل دقت و ظرافت کافی را برای ایجاد برش و بخیه زدن این ناحیه نداشته باشد، ممکن است در بروز گوشت اضافه و یا ماندگار شدن اسکار بخیه موثر باشد.

البته احتمال بروز این عارضه در افرادی که دارای بینی های پهن و گوشتی هستند در مقایسه با دیگران بیشتر است. به این ترتیب جراح اگر دقت و فرصت کافی برای جراحی نداشته باشد، نمی تواند با ظرافت روی بخیه ها کار کند و این مسئله ممکن است خط برش و بخیه را کمی پررنگ کند. البته برای ترمیم این عارضه راه هایی وجود دارد که می توان از کرم های ترمیم کننده، لیزر یا « درم ابریژن » برای بازسازی پوست نام برد.

جراحی بینی های گوشتی نتیجه بهتری دارد یا بینی های استخوانی؟

هر یک از این جراحی ها سختی ها و ویژگی های خاص خود را دارند. در بینی های گوشتی به دلیل آنکه افراد پوست کلفت تر، بافت نرم گوشتی و غضروف بزرگ تری در مقایسه با بقیه دارند، باید با دقت بیشتری تحت درمان قرار گیرند و جراحی آنها مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

احتمال برش پره بینی به دلیل بزرگ بودن پره در بینی های گوشتی بیشتر است. به همین دلیل جراحان برای جراحی این نوع از بینی ها زمان بیشتری را صرف می کنند.

آیا مراقبت از بینی های گوشتی نیز متفاوت است؟

بله. به سبب حساسیت هایی که بینی های گوشتی دارند باید مراقبت های ویژه ای را بعد از عمل داشته باشند. این مراقبت ها گاه تا ۳ ماه بعد از عمل نیز اجرا می شود. گاهی ممکن است این گروه برای برطرف شدن تورم ناحیه بینی مجبور به تزریق شوند تا بتوانند ورم بینی را مهار کنند.

از طرفی آنها نیاز به دریافت ماساژ بینی ۱ تا ۲ ماه بعد از جراحی دارند. این ماساژ باید زیر نظر پزشک انجام شود تا به شکل گرفتن بینی و کاهش التهاب و تورم بینی کمک کند.

چه مراقبت هایی بعد از جراحی باید صورت گیرد؟

هر پزشکی بعد از عمل جراحی توصیه های ویژه ای را به بیمارش می کند. اما به طور عمومی رعایت نکات زیر به افراد پس از جراحی بینی توصیه می شود:

۱ – بعد از جراحی بینی به هنگام خواب ۲ بالش زیر سرتان بگذارید و حتما به پشت بخوابید.

۲ – در طول روز ۲ بار به شست و شوی بینی بپردازید و این کار را تا ۲ ماه ادامه دهید.

۳ – اگر در شهرهای شلوغ زندگی می کنید که آلودگی هوا در آنها وجود دارد هرگز شست و شوی بینی خود را فراموش نکنید و این کار را با دقت و در زمانی مشخص انجام دهید.

۴ – کرم های ترمیم کننده را فراموش نکنید و هر روز از آنها استفاده کنید. گاهی لازم است به مدت یک سال از این کرم ها استفاده کنید.

۵ – در صورت نیاز با مشاوره پزشک از لیزر درمانی استفاده کنید تا سرعت بهبود محل برش و بخیه پره های بینی را افزایش دهید.

آیا جراحی بینی زمینه ابتلا به آلرژی را فراهم می کند؟

بله. در مواردی مشاهده شده که احتمال ابتلا به آلرژی و یا عود کردن آلرژی در افرادی که تحت جراحی بینی قرار می گیرند، زیاد است. بنا بر تحقیقات، احتمال ابتلا به آلرژی در ۱۰ درصد از کسانی که بینی خود را جراحی می کنند وجود دارد.

محدودیت های جراحی بینی چیست؟

محدودیت هایی که برای جراحی بینی وجود دارد مانند دیگر جراحی هاست. به عنوان مثال همانطور که افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی محدودیت هایی برای انجام عمل های جراحی دارند، برای انجام جراحی های زیبایی مانند جراحی بینی نیز با محدودیت هایی رو به رو هستند و باید در این زمینه ملاحظات زیادی صورت گیرد که سلامت فرد به خطر نیفتد.

برای پیشگیری از حساسیت های پوستی بعد از جراحی چه باید کرد؟

در ماه های نخست، بروز حساسیت به گچ، چسب و ماده ضدعفونی کننده بعد از جراحی بینی در میان مراجعان بسیار دیده می شود که این ممکن است به دلیل نوع مواد و محصولات شیمیایی ای باشد که در بازار وجود دارد. بنابراین هر چه جراح حین عمل و یا پس از آن کمتر از مواد و محصولات شیمیایی استفاده کند، می تواند بیشتر از بروز این حساسیت ها پیشگیری کند.

آیا با لیزر هم می توان بینی را جراحی کرد؟

خیر، در هیچ کشوری جراحی بینی با کمک لیزر انجام نمی شود. چرا که جراحی بینی و تغییراتی که باید بر بافت گوشتی یا استخوانی بینی انجام شود نیاز به استفاده از ابزار خاص خود را دارد و لیزر در این زمینه نمی تواند موثر باشد.

آیا استفاده از چسب بعد از جراحی ضرورت دارد؟

متخصصان جراحی بینی، استفاده از چسب بینی را بعد از جراحی توصیه می کنند؛ زیرا استفاده از چسب در شکل گیری و پیشگیری از تورم بینی موثر است. در بسیاری از سیستم های آموزشی نیز به استفاده از چسب بینی اشاره شده و در کشورهای دیگر نیز از همین روش استفاده می کنند

برای انتخاب جراح خوب چه کنیم؟

بهترین روش برای انتخاب جراح خوب آن است که برای خود مشخص کنیم می خواهیم نزد کدام پزشک با چه سطح دانشی برویم. می خواهیم پزشک عمومی را برای این کار انتخاب کنیم و یا از یک جراح پلاستیک و یا متخصص گوش، حلق و بینی برای جراحی بینی کمک بگیریم. در این صورت با مشخص شدن این مرحله می توانید در همان طیف به دنبال جراح مورد علاقه خود بگردید.

هنگام انتخاب جراح، بهتر است پروانه پزشکی او را که قطعا روی دیوار نصب شده، مشاهده کنید و یا از طریق انجمن جراحان از فعالیت ها و سابقه جراح در زمینه جراحی بینی اطلاعاتی کسب کنید تا مطمئن باشید که برای جراحی بینی خود، جراحی ماهر را انتخاب کرده اید. پس از آن باید به میزان تفاهم و همفکری میان پزشک و بیمار نیز فکر کرده و این موضوع را در نظر گرفت که جراح و بیمار هر دو شکلی که بینی قرار است به آن تبدیل شود را در ذهن تصور کنند.

آیا چاق و لاغر شدن اختلالی در شکل بینی بعد از جراحی ایجاد می کند؟

افزایش یا کاهش وزن نمی تواند هیچ اختلالی در شکل و اندازه بینی ایجاد کند. اما در صورتی که میزان افزایش یا کاهش وزن زیاد باشد، می تواند در از بین رفتن تناسب میان بینی و اندازه صورت موثر باشد. بنابراین باید مراقب بود که اضافه وزن یا کاهش وزن در کمیت های زیاد و قابل تامل، موجب از بین رفتن هماهنگی بینی و صورت شده و ممکن است در نامتناسب به نظر رسیدن ظاهر فرد اثرگذار باشد.

بهترین زمان برای انجام جراحی بینی چه زمانی است؟

برای جراحی بینی، زمان و فصل خاصی را نمی توان نسبت به بقیه متمایز کرد. انجام جراحی در شرایط کنترل شده در تمامی فصل های سال امکان پذیر است. درباره بهترین سن برای انجام جراحی بینی نیز باید بگویم که مهم ترین نکته برای جراح آن است که رشد اسکلت بینی مراجعه کننده کامل شده باشد و این اتفاق معمولا در ۱۲ سالگی برای دختران و پسران می افتد. با وجود این، شخصا برای جراحی بینی در دختران و پسران نوجوان از سن ۱۵ سالگی به بعد، اقدام می کنم.

پیش از جراحی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

رعایت نکات زیر پیش از جراحی بینی موجب آمادگی بیشتر بدن شده و در نتیجه جراحی در شرایط بهتر و مطلوب تری انجام می شود:

۱ – در صورتی که پیش از جراحی دچار سرماخوردگی، تب و یا بیماری یا ضایعه پوستی شدید، بهتر است پیش از نزدیک شدن تا تاریخ جراحی این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

۲ – بهتر است ۲ هفته پیش از انجام جراحی بینی از مصرف آسپیرین یا داروهایی که حاوی آسپیرین هستند، پرهیز کنید زیرا آسپیرین مانع لخته شدن خون می شود و احتمال خونریزی حین جراحی را افزایش می دهد.

۳ – اگر تصمیم دارید برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید، استامینوفن میل کنید و در صورتی که تمایل دارید مسکن دیگری را جایگزین آن کنید حتما با پزشک تان مشورت کنید.

۴ – ۲ هفته پیش از جراحی از مصرف هرگونه مکمل های غذایی، ویتامین، داروی گیاهی و مکمل های طبیعی پرهیز کنید و درباره مصرف آنها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۵ – ۲ تا ۳ هفته پیش از جراحی بینی از مصرف خوراکی ها و میوه هایی نظیر بادام، توت، توت فرنگی، گیلاس، خیار، کشمش، انگور، هلو، آلو، گوجه فرنگی، زردچوبه، ژله، سرکه و ترشی پرهیز کنید. برای تهیه فهرست کامل از این پرهیزهای غذایی حتما با پزشک خود گفت و گو کنید.

۲۰ پرسش شايع در مورد جراحي بيني

مفهوم راينولوژي چيست ؟

راينولوژي از کلمه لاتين راينو به معناي بيني منشا گرفته است. راينولوژي يک شاخه فوق تخصصي در دانش پزشکي است که به جراحي ها و درمان بيماري هاي بيني و ساختمان هاي اطراف بيني در سر و صورت مي پردازد. هنر راينولوژيست حفظ آميزه اي از زيبايي و عملکرد بيني است چرا که توجه به عملکردهاي حياتي بيني از مهمترين اهداف دانش راينولوژي به شمار مي آيد.

منظور از عملکردهاي بيني چيست؟

بيني يکي از مهمترين اعضاي بدن در نگهداري سلامت فرد و حفظ ساير اعضاء است. بيني داراي فيزيولوژي بسيار پيچيده اي است. وظايف اساسي بيني شامل ايجاد راه هوايي، حس بويايي، تنظيم دما، تنظيم رطوبت، تصفيه ذرات هوا و نقش در تکلم است. مهمترين عملکرد بيني ايجاد راه هوايي براي تنفس طبيعي است.

بي توجهي به اين عملکردهاي ارزشمند حياتي چه علائم و عواقبي را در پي خواهد داشت؟

اختلال در عملکردهاي حياتي بيني عواقب ناگواري در سلامت و زندگي افراد و جامعه برجا خواهد گذاشت. تنفس حياتي ترين عملکرد زندگي است که نتيجه آن رسيدن اکسيژن به بافت هاي بدن است. بي حالي، خواب آلودگي، کسالت، بي حوصلگي و عصبي بودن ممکن است در اثر اختلال تنفسي بيني پديد آيد. محروميت از تنفس بيني، خشکي مجاري تنفسي و ضعف سيستم دفاعي آن را در پي خواهد داشت. گرفتگي بيني اغلب سبب بروز مشکلاتي در ساير ساختمان هاي وابسته مانند درد سينوسي، سردرد يا احساس پري، سنگيني و فشار در ناحيه سر و صورت مي شود. اختلال بويايي، احساس سرما خوردگي طولاني، خرخر و مشکلات تنفسي حين خواب از علائم ديگر اختلال عملکرد بيني است.

جراحي هاي بيني با چه اهدافي انجام مي گيرد؟

بايد گفت جراحي هاي بيني با اهداف متعددي انجام مي شود که مي توان آنها را به دو دسته کلي تقسيم کرد:

-دسته اول جراحي هايي هستند که در جهت اصلاح عملکرد بيني انجام مي شوند و بطور عمده اصلاح انحراف تيغه مياني بيني را شامل مي شود. مشکلات ديگري مانند پوليپ و تورم بافت هاي داخل بيني نيز ممکن است نيازمند جراحي هاي پيچيده تري باشد که در بسياري از موارد مستلزم استفاده از روش هاي اندوسکوپيک است.

-دسته دوم جراحي هايي با هدف تغيير شکل خارجي بيني و زيبايي است که به جراحي پلاستيک بيني يا راينو پلاستي معروف است.

آيا در صورت وجود مشکلات تنفسي مي توان اقدام به جراحي هاي بيني نمود؟

در صورتي که پيش از جراحي، در حين عمل و پس از جراحي، تمامي شرايط لازم براي حفظ سلامت بيني از نظر تنفسي مورد توجه قرار گيرد، مي توان در اين حالات اقدام به جراحي بيني نمود. البته در اين حالت جراح با مشکلات زيادي در عمل مواجه است که با تسلط خود بر مشکلات داخل بيني بايد بتواند بر آنها فائق آيد. از سه علت شايع مشکلات تنفسي در بيماران داوطلب جراحي پلاستيک بيني، دو علت آن، يعني انحراف تيغه بيني و رشد بيش از اندازه شاخک هاي بيني، هم زمان با جراحي پلاستيک بيني قابل اصلاح اند. اما علت سوم که شامل پوليپ هاي بيني و سينوزيت مزمن است، بهتر است در مرحله جداگانه اي، پيش از انجام جراحي پلاستيک بيني، تحت درمان مناسب قرار گيرد. در صورت تشخيص صحيح و دقيق هر کدام از اين مشکلات تنفسي، با درمان مناسب، بيمار داوطلب جراحي پلاستيک بيني مي تواند از رفع مشکل تنفسي و سلامت بيني بعد از جراحي اطمينان داشته باشد. در اين راستا، انجام اندوسکوپي تشخيصي بيني قبل از جراحي، کمک مهمي در تشخيص علت و يا علل ايجاد کننده مشکلات تنفسي بيني مي کند.

آيا وضعيت روحي و رواني فرد در انجام عمل جراحي بيني تاثير دارد؟

برخي از بيماران پس از عمل، با وجود نتيجه رضايت بخش، به دليل مشکلات روحي-رواني، وسواس فکري يا شخصيت هاي متزلزل و بيش از اندازه تأثير پذير از ديگران، از نتيجه عمل خود ناراضي اند. داوطلب مناسب جراحي پلاستيک بيني فردي است که از عمل انتظار واقع بينانه اي دارد و براي انجام عمل تحت فشار ديگران نيست و مهمتر آنکه انتظار تغييرات بزرگي را در بهبود روابط فردي و اجتماعي پس از عمل خود ندارد و قوي ترين دليلش براي انجام جراحي بيني، خشنودي شخص خود باشد.

رابطه بيني با ساير اجزاء صورت چه تأثيري بر شيوه جراحي دارد؟

هدف جراحي زيبايي بيني زيباتر به نظر رسيدن چهره است نه صرفا کوچک کردن بيني. چه بسيار بيني هايي که با وجود اندازه هاي بسيار کوچک نه تنها بر زيبايي چهره نيافزوده اند بلکه تناسب قبلي را هم از بين برده اند!!! جراحي پلاستيک بيني، افزون بر ايجاد تناسب در خود بيني، بايد ارتباط خوشايندتري را بين بيني و ديگر اجزاي صورت برقرار کند.

سوالي که اغلب افراد مي پرسند که چه سني براي عمل جراحي پلاستيک بيني مناسب است؟

معمولا در دختران از سن ۱۵ سالگي و در پسران از سن ۱۷ سالگي به شرط رشد کامل جسمي، فکري و داشتن انگيزه کافي فرد امکان پذير است.

آيا جاي برش ها يا آثار عمل بر روي بيني باقي خواهند ماند؟

در صورت مهارت جراح هيچگونه ردپايي از عمل بر جاي نخواهد ماند.

نقش اندوسکوپي در جراحي زيبايي بيني چيست؟

اندوسکوپي بيني با فراهم کردن ديد عالي، دسترسي به قسمت هاي عمقي تر جهت رفع مشکلات داخلي بيني را تسهيل مي کند.

نقش ليزر در جراحي زيبايي بيني چيست؟

در بسياري از جراحي هاي ظريف داخل بيني استفاده از ليزر اين مزيت را دارد که با خونريزي کمتري همراه است اما در جراحي زيبايي بيني، ليزر نقش عمده اي در نتيجه نهايي ندارد و آنچه تعيين کننده نتيجه عمل است در دستان هنرمند جراح نفهته است.

آيا جراحي بيني هاي گوشتي امکان پذير است؟

در جراحي بيني گوشتي استفاده از روش هاي تقويت اسکلت بيني براي افزايش حمايت بافت هاي نرم بيني ضروري است و حتي جراحي اين نوع بيني ها با استفاده از تکنيک هاي جديد با نتايج مطلوب همراه است.

پيش از عمل به چه نکاتي بايد توجه داشت؟

-آسپرين و داروهاي مشابه آن مانند پروفن دست کم دو هفته بيش از عمل نبايد مصرف شوند زيرا تمايل به خونريزي را افزايش مي دهند.

-در صورت سرماخوردگي ويروسي لازم است عمل جراحي به مدت چند هفته به تعويق بيافتد.

براي جراحي بيني بيهوشي بهتر است يا بي حسي موضعي؟

امروزه با پيشرفت هاي بسيار زيادي که در بيهوشي صورت گرفته، در صورت رعايت تمام استانداردهاي لازم، يک بيهوشي کامل و مدرن ضمن فراهم آوردن حداکثر راحتي براي بيمار داراي خطر کمتري نسبت به يک مسافرت است.

آيا پس از عمل درد وجود دارد؟

گاهي به علت پانسمان داخل بيني احساس سنگيني و درد خفيف در ناحيه صورت و پيشاني وجود دارد که اين مشکلات با مسکن هاي ساده اي مانند استامينوفن قابل رفع است.

آيا در جراحي بيني حد و مرزي براي کوچک نمودن بيني وجود دارد؟

بطور قطع اين حد و مرز وجود دارد. زيرا اولا زيبايي لزوما به معناي کوچکي نيست بلکه زيبايي بيني در گروه تناسب قسمت هاي مختلف بيني با هم و نيز تناسب کل بيني با قسمت هاي مختلف بيني با هم و نيز تناسب کل بيني با قسمت هاي مختلف چهره است. ثانيا کوچک شدن بيني تا حدي مطلوب است که عملکرد تنفسي بيني به مخاطره نيفتد.

چه مدت پس از عمل مي توان درمورد نتيجه آن قضاوت کرد؟

دست کم دو سال براي اظهار نظر نهايي درمورد نتيجه عمل بايد صبر کرد. بسياري از بيماران چند هفته پس از عمل در حاليکه هنوز ورم بيني بطور کامل فروکش نکرده است با نگاهي موشکافانه در جلوي آينه ساعتها به نظاره بيني خود مي نشينند. اين نگاه موشکافانه که تنها به بيني معطوف بوده و به ساير اعضا صورت توجهي ندارد، موجب مي شود که از يک سو بسياري از عدم تقارنهاي طبيعي، به صورت عيب جلوه کند و از سويي ديگر زيبايي و تناسب ايجاد شده بيني با ديگر اجزاي صورت، تحت الشعاع نگاه محدود به بيني قرار گيرد.

در صورت عدم انجام دقيق و صحيح جراحي پلاستيک بيني چه عوارضي ممکن است ايجاد شود؟

جراحي پلاستيک بيني به مانند هر جراحي ديگري ممکن است با عوارض همراه شود. در صورت دقت و مهارت جراح و رعايت نکات و دستورات توسط بيمار احتمال اين عوارض به حداقل مي رسد. عوارض جراحي بيني را به دو دسته مي توان تقسيم کرد:

عوراض تنفسي ممکن است از مشکلات مختلفي ناشي شود که عبارتند از:

-چسبندگي هاي داخل بيني، -باقي ماندن انحراف تيغه بيني، -تنگي سوراخ هاي بيني (کاهش قطر مجراي عبور هوا به ميزان نصف موجب افزايش مقاومت در مقابل عبور هوا نه به ميزان دو، چهار يا هشت برابر بلکه به ميزان شانزده برابر مي شود. حائز اهميت است که بيماران به هيچ وجه به جراح خود براي کوچک کردن پره ها و يا سوراخ هاي بيني اصرار نکنند. )

-تنگي دريچه داخلي بيني از وخيم ترين عوارض تنفسي جراحي هاي بيني است و معمولا در اثر برداشتن بيش از حد بافت ها و غضروف هاي بيني ايجاد مي شود. در حين جراحي پلاستيک بيني بايد دقت زيادي از جانب جراح اعمال شود تا حمايت ايجاد شده توسط اين غضروف ها تضعيف نشود.

دسته دوم عوارض جراحي پلاستيک بيني يعني عوراض زيبايي شامل: -بيني زيني شکل در اثر برداشته شدن بيش از حد قوز استخواني و يا غضروفي، -انحراف قسمت استخواني يا غضروفي بيني به علت اصلاح نشدن کامل تيغه داخلي بيني، – جداشدگي قسمت استخواني و غضروفي، -فرو رفتگي هاي پره هاي بيني به دنبال برداشته شدن غضروف هاي پره هاي بيني براي جمع کردن نوک بيني – برداشته شدن بيش از حد پوست پره هاي بيني، بالا رفتن بيش از حد نوک بيني، -باريک شدن بيش از حد نوک بيني و افتادگي نوک بيني.

تشخيص دقيق، ارزيابي هاي کامل پيش از عمل، انتخاب صحيح بيمار داوطلب جراحي پلاستيک توسط جراح و انتخاب دقيق جراح توسط بيمار از عواملي هستند که با اتکا به آنها مي توان احتمال بروز پيشامدهاي نامطلوب جراحي پلاستيک بيني را تا حد زيادي کاست.

پس از عمل جراحي پلاستيک بيني رعايت چه نکاتي ضروري است؟

-در ۲۴ ساعت اول پس از عمل بهتر است در جهت کاهش تورم دور چشم از کيسه يخ بر روي چشم ها استفاده شود. – در طي چند هفته پس از عمل براي بهتر شدن تنفس مي توان روزانه در چند نوبت با محلول سرم نمکي، داخل بيني را شستشو داد. -تا دو هفته پس از عمل سعي شود از تخليه ترشحات بيني با فشار خودداري شود. – رفتن به مسافرت بعد از ۵ تا ۷ روز بعد از عمل بلا مانع است. – در هفته هاي اول پس از عمل لازم است از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداري شود. – در طي روزهاي اول پس از عمل از هر گونه ضربه به بيني بايد پرهيز شود. به عنوان مثال در هنگام خواب بايد طاق باز خوابيد. -در هنگام خوابيدن سعي شود نيم تنه بالاتر از پاها قرار گيرد تا ورم کمتري در ناحيه صورت ايجاد شود. – در هفته هاي اول پس از عمل لازم است از فعاليت هاي بدني شديد و ورزش هاي سنگين اجتناب شود. -از خوردن غذاهايي که به جويدن طولاني نياز دارند در هفته هاي اول بايد پرهيز شود. – در هفته اول پس از عمل سعي شود عطسه با دهان باز انجام شود و از حرکات شديد صورت در هنگام خنده و نيز از گريه اجتناب شود. – مي توان با استفاده از مسواک نرم دندان ها را مسواک کرد به شرطي که از دستکاري لب بالا اجتناب شود. -شستن صورت يا حمام کردن به شرطي که پانسمان روي بيني خيس نشود بلامانع است. -در صورتي که با استفاده از چسب ضد حساسيت عينک به پيشاني متصل شود، از همان روز اول مي توان از عينک استفاده نمود. -استفاده از لنزهاي تماسي چشم و مواد آرايشي روز بعد از عمل بلامانع است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي