جایزه ۷۵۰۰۰ دلاری اینتل برای نوجوان ۱۵ ساله

شرکت اینتل را به ساخت پردازشگرهای کامپیوتر می شناسیم. اما این شرکت برنامه های مختلفی را اجرا می کند و یکی از آنها مسابقه بین المللی علوم و مهندسی اینتل است. مسابقه ای که مخصوص نوجوان ها و جوان ها است و یک جور المپیاد علمی به حساب می آید.

جایزه ۷۵۰۰۰ دلاری اینتل برای نوجوان ۱۵ ساله

در مسابقه سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۵۰۰ طرح مختلف از بیش از ۷۰ کشور جهان برای اینتل ارسال شد. کارهایی که در کشورهای خودشان یا مسابقات بین الملی جوایزی را به دست آورده بودند.

برنده جایزه امسال نوجوان ۱۵ ساله ای به نام جک آندراکا است که جایزه ۷۵۰۰۰ دلاری اینتل را دریافت کرده. او روش جدیدی برای کشف زودهنگام سرطان پانکراس ابداع کرده. ابداع او یک نوار است که با نمونه خون یا ادرار تماس پیدا می کند و نشان می دهد که آیا بیمار در مراحل اولیه سرطان پانکراس قرار دارد یا خیر.

این نوار در واقع حاوی نانوتیوب های کربنی است. هر کدام از آنها شبیه یک سیلندر است که از کربن ساخته شده و ضخامت دیواره سیلندر تنها یک اتم است. سیلندرهای کربنی با یک آنتی بادی پوشانده شده اند که به پروتئین هدف ما متصل می شوند.

او می گوید ایده این کار وقتی که سر کلاس زیست شناسی بوده به ذهن اش خطور کرده و بعدا در مورد روش های محاسباتی با کمک نانوتیوب های کربن تحقیق کرده و می گوید تمام کارها را با کمک جستجو در گوگل و استفاده از مقالات علمی رایگان آنلاین انجام داده است.

به گفته جک آندراکا مرگ عمویش به خاطر سرطان پانکراس انگیزه ای شده تا روی این موضوع تحقیق کند. تا به حال روش ارزان قیمتی برای کشف زود هنگام این سرطان در دسترس نبوده و از روشی به نام ELISA استفاده می شده که تا ۸۰۰ دلار هزینه داشته است. اما تست جدید تنها ۳ دلار خرج بر می دارد.

اما ارزان تر بودن تنها مزیت تست جدید نیست. این روش ۱۰۰ برابر نسبت به تست های قبلی اختصاصی تر عمل می کند و نتیجه آزمایش ۱۶۸ برابر سریع تر مشخص می شود. در عین حال ۴۰۰ برابر هم دقیق تر است.

سرطان پانکراس جزو سرطان های بسیار خطرناک به حساب می آید و در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود، شانس زنده ماندن تنها ۵.۵ درصد است. حالا با تولید انبوه تست جدید، می توان به تشخیص زودهنگام و ارزان این سرطان امیدوار بود.

گردآوری: گروه خبر گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه