تعطیلی فرودگاه مهراباد در شب

تعطیلی فرودگاه مهراباد در شب

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح اپرون (پارکینگ) شرقی فرودگاه مهر‌آباد از ممنوعیت پرواز در این فرودگاه در ساعات نیمه شب خبر داده؛ اتفاقی که شاید قدمی مهم در محدودسازی فعالیت‌های این فرودگاه قدیمی باشد.

طبق اعلام آخوندی، تمام پروازهای ساعت 12 شب تا پنج صبح فرودگاه مهر‌آباد ظرف دو ماه آینده متوقف خواهند شد تا آرامش ساکنان اطراف فرودگاه بر هم نخورد.

هر چند با توجه به داخلی بودن بسیاری از پروازهای مهر‌آباد، حجم بالایی از پروازهای این فرودگاه از صبح آغاز شده و در ساعات کاری انجام می‌شوند، اما صرف عملی شدن این وعده نشان از اولویت دادن ساکنان اطراف فرودگاه نسبت به برنامه‌های پروازی دارد.

تعطیلی فرودگاه مهراباد در شب

به این ترتیب ایرلاین‌ها باید تعداد پر شمار مسافران خود را که در سال از 13 میلیون نفر عبور می‌کند در 19 ساعت جابه‌جا کنند هر چند با توجه به محدود بودن فضای کاری فرودگاه امام (ره) به عنوان تنها جانشین مهر‌آباد مشخص نیست محدودیت‌های ساعتی اعمال شده صرفا به کاهش تعداد پروازها می‌انجامد یا وزارت راه نقشه‌ای دیگر در سر دارد.

از سوی دیگر با پیگیری‌های انجام شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها سرانجام طرح انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام (ره) از سال جاری کلید خورد و یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سال‌های قبل برطرف شد تا آخرین بازمانده‌های پروازهای خارجی نیز به فرودگاهی خارج از تهران منتقل شوند.

هر چند وزیر در جلسه چند روز قبل خود از ادامه یافتن طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه مهرآباد خبر داده بود و حتی پارکینگ جدید این فرودگاه را نیز افتتاح کرد، به نظر می‌رسد عملی شدن این تغییرات رو به سوی محدود کردن مهر‌آباد دارد. اتفاقی که هر چند در کوتاه مدت ممکن نیست اما با تغییراتی این چنین می‌تواند در برنامه‌ای طولانی مدت عملی شود.

به دنبال سقوط چند هفته قبل هواپیمای ایران 140 شرکت هسا در حوالی فرودگاه مهر‌آباد که در نزدیکی مناطق مسکونی تهرانسر اتفاق افتاد، بار دیگر بحث انتقال این فرودگاه از تهران با هدف بالا بردن امنیت مناطق شهری در دستور کار قرار گرفت، تا جایی که حتی شهرداری تهران نیز اعلام آمادگی کرد با دولت در این زمینه همکاری کند.

هر چند گمانه‌زنی‌های کارشناسی حاکی از این است که انتقال یا تعطیلی مجتمع عظیم مهرآباد از نظر اقتصادی، ضرری بزرگ خواهد بود و ناممکن است اما تصمیمات جدید وزارت راه نشان از رویکردی دیگر دارد؛ رویکردی که شاید چراغ‌های برج مراقبت مهر‌آباد را پس از 73 سال خاموش کند.



منبع: isna.ir

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند