تشخیص ماهی و میگوی تازه

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 2 مرداد

تشخیص ماهی و میگوی تازه

تشخیص ماهی و میگوی تازه, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

با توجه به اینکه ماهی و میگو یکی از اقلام مهم در سبد غذایی خانوار است توجه به کیفیت و سلامت آن نیز مهم تلقی می‌شود و باید نکاتی را هنگام خرید این محصولات در نظر گرفت.

در هنگام خرید میگو باید به شفافی رنگ و عاری بودن از هرگونه لک روی پوست آن توجه کرد. همچنین در خصوص ماهی نیز توجه به شفافیت و برآمدگی چشم، قرمزی آبشش، حالت ارتجاعی بافت و رنگ شفاف پوست ماهی توجه کرد.

علی‌اصغر مجاهدی، معاون سازمان شیلات درباره چگونگی تشخیص میگوی سالم به خبرنگار ایسنا گفت: اگر میگو کهنه باشد لکه‌های تیره‌رنگی در ناحیه دم و سرش پدیدار می‌شود و رنگ کلی میگو به صورت شفاف نیست.

وی ادامه داد: میگوی تازه صورتی‌ رنگ و شفاف است.

چشم ماهی باید شفاف و درخشان باشد

مجاهدی در خصوص تشخیص ماهی سالم و تازه نیز اظهار کرد: هنگام خرید ماهی باید به حالت چشم‌ ماهی توجه شود چراکه چشم ماهی‌های تازه، علاوه بر این که شفاف و درخشان است، حالت کاملا محدب دارد در صورتی‌که چشم ماهی‌های فاسد تیره و کدر است و کره چشم بطور کامل در حفره چشم فرو رفته است.

گوشت ماهی تازه قابلیت ارتجاعی دارد

معاون سازمان شیلات با بیان این‌که بدن ماهی‌های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات است، اظهار کرد: این درحالی است اگر روی بدن ماهی‌های فاسد فشار دست وارد شود کاملا فرو رفتگی ایجاد می‌کند و ترشحات بدن ماهی زیاد است و حالت چسبندگی دارد.

آبشش ماهی تازه، مرطوب و قرمز روشن است

وی قرمزی آبشوش ماهی را یکی دیگر از عوامل سلامت ماهی دانست و افزود: در ماهی‌های تازه آبشش‌ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند ولی در ماهی‌های فاسد آبشش‌ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارند.

مجاهدی ادامه داد: در ماهی‌های تازه سرپوش گوش‌ها بطور کامل و تقریبا چسبیده هستند و سطح داخلی آنها لکه ندارد ولی در ماهی‌های فاسد این سرپوش‌ها تقریبا جدا هستند و روی سطح داخلی آنها لکه‌های قهوه‌ای و قرمز رنگ دیده می شود.

فلس‌های ماهی تازه کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می‌شوند

وی اظهار کرد: در رابطه با ماهی‌های تازه فلس‌ها کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می شوند در حالی که در ماهی‌های فاسد، فلس‌ها برجسته و به راحتی کنده می‌شوند.

معاون سازمان شیلات بوی ماهی را یکی دیگر از عوامل شناسایی ماهی باکیفیت عنوان و اظهار کرد: ماهی‌هایی که تازه هستند تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آب‌های شیرین صید شده باشند بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می‌دهند ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می دهد.

مجاهدی بهترین مکان برای خرید ماهی را فروشگاه‌های معتبر که نکات بهداشتی در آنها رعایت می شود دانست و گفت: باید از خرید ماهی در مکان های نامناسب و غیر بهداشتی اجتناب شود.

مدت نگهداری ماهی و میگو

وی در خصوص مدت نگهداری ماهی و میگو اظهار کرد: ماهی تازه یک تا دو روز داخل یخچال قابل نگهداری است اما ماهی یخ زده پس از خارج شدن از یخچال به سرعت باید مصرف شود و حدود یک ماه در فریزر قابلیت نگهداری دارد.

مجاهدی ادامه داد: میگو تازه نیز یک تا دو روز داخل یخچال و تا چهار ماه داخل فریزر قابلیت نگهداری دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي