تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز چیست

تاريخ : 1 خرداد

تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز یکی از ابزارها و امکانات شرکت گوگل است. حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که در زمان جستجو در گوگل به برخی از تبلیغات گوگل که معمولا در بالا یا پایین صفحه متفاوت تر از نتایج دیگر نمایش داده می شود برخورد کرده باشید. اگر می خواهید بدانید تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز چیست این بخش گهر را تا پایان بخوانید.

تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز چیست

تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

گوگل ادوردز چیست

گوگل ادوردز یکی از محصولات شرکت گوگل است که امکان نمایش تبلیغات شما در لیست نتایج جستجوی گوگل را فراهم می‌کند. این تبلیغات ممکن است در بالا یا پایین نتایج ارگانیک نمایش داده شود.

گوگل ادوردز یک سرویس آنلاین تبلیغاتی است که به صاحبین مشاغل و کسب و کارها اجازه می دهد تبلیغات خود را در صفحه نتایج گوگل به نمایش بگذارند تا امکان دیده شدن آن ها بیشتر شود. تبلیغاتی که در لیست نتایج گوگل به نمایش در می آیند، بر اساس جستجوهای قبلی کاربر و همچنین عباراتی که آنها جستجو می‌کنند، نمایش داده می‌شود و هر لینک به یکی از صفحات وب سایت های مورد نظر تبلیغ دهندگان در گوگل منتهی خواهد شد.

در کنار تبلیغات گوگل معمولا یکی از کلمات Ad یا Sponsored Links نمایش داده می شود تا کاربران بدانند که این لینک ها نتایج گوگل نیستند و صرفا جنبه تبلیغاتی دارند.

به طور خلاصه در پاسخ به این سوال که گوگل ادوردز چیست؟ می توان گفت گوگل ادوردز یک بازار تبلیغاتی است که در آن با پرداخت پول می توانید وب سایت خود را در جایگاه بالاتری از لیست نتایج جستجوی گوگل نمایش دهید.

یک نکته بسیار مهم برای تبلیغات در گوگل ادوردز آن است که تبلیغات در گوگل برای وب سایت هایی با دامنه .ir امکان پذیر نمی باشد و باید از دامنه های بین المللی مانند .com استفاده نمایید.

امکانات گوگل ادوردز

یکی از امکانات جالب گوگل ادوردز این است که می توانید کشور یا شهری که می‌خواهید آگهی شما در آن نمایش داده شود را انتخاب کنید.

تعیین زبان هایی که تمایل دارید تبلیغات شما برای کاربران آن زبان ها قابل نمایش باشد تحت کنترل شما است. حتی می توانید ساعت هایی که تمایل دارید آگهی مورد نظر شما برای کاربران به نمایش در آید و صفحاتی از وب سایت که قصد دارید مخاطب را به آن ها هدایت کنید نیز قابل تعیین است.

همچنین برای هزینه ای که روزانه صرف تبلیغات می شود نیز می توانید سقف مشخصی تعیین نمایید.

یکی از مزیت‌های گوگل ادوردز آن است که تبلیغات شما بلافاصله پس از انجام مراحل ثبت آگهی قابل نمایش می باشد و نیازی ‌به ماندن در لیست انتظار وجود ندارد.

نکته مهم آن است که گوگل ادوردز علاوه بر تبلیغات متنی قابلیت های دیگری همچون نمایش بنر و پاپ آپ را نیز دارا می باشد.

گوگل ادوردز چگونه کار می کند؟

اساس کار گوگل ادوردز به این صورت است که به ازای هر کلیک که توسط کاربران بر روی آگهی مد نظرتان انجام دهند، مبلغی به گوگل تعلق خواهد گرفت و در واقع گوگل در ازای نمایش تبلیغ شما هزینه ای دریافت نخواهد کرد. (صرفا پس از آنکه کاربری بر روی آگهی کلیک کرد هزینه دریافت می شود.) بنابراین ابتدا باید کلمات کلیدی مورد نظر که تمایل دارید آگهی شما با جستجوی آن کلمات نمایش داده شود را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب کلمات کلیدی باید تصمیم بگیرید که تمایل دارید چه مقدار هزینه کنید؟ همچنین باید تصمیم بگیرید که در ازای هر کلیک که بر روی آگهی‌تان می شود، چه مبلغی پول به گوگل پرداخت خواهید کرد؟ به این هزینه در تبلیغات PPC یا Pay Per Click (هزینه به ازای کلیک) Bid (بید) گفته می شود و مبلغی که به ازای هر کلیک انتخاب می کنید مانند یک مزایده میان شما و افرادی است که کلمات کلیدی مشابهی را برای وب سایت خود برگزیده اند و تمایل دارند وب سایتشان در بالاترین رتبه نمایش داده شود. همچنین شما می توانید گزینه اتوماتیک را انتخاب کنید تا سایت گوگل با توجه به بودجه شما بیشترین مقدار کلیک ممکن را برایتان انتخاب نماید.

علاوه بر این مزایده، گوگل برای رتبه دهی به تبلیغات شما از گزینه ای به نام امتیاز کیفیت (Quality Score) نیز استفاده می نماید. یعنی با توجه به آنکه کلمات کلیدی شما به چه میزان با موضوع جستجو شده ارتباط دارد و همچنین با توجه به اینکه تبلیغات قبلی شما چقدر کلیک خورده است، این امتیاز کیفیت را تعیین می نماید. هرچه امتیاز کیفیت تبلیغ شما بالاتر باشد، تبلیغ شما در رتبه بالاتری به نمایش در خواهد آمد.

گزینه دیگری به نام Cost Per Impression یا CPI نیز وجود دارد که هزینه آن دیگر وابستگی به کلیک مخاطبان ندارد. بلکه شما تعیین می کنید که مثلا به ازای ۱۰۰۰ بار نمایش آگهی خود به صورت پاپ آپ یا بنرهای تبلیغاتی، مبلغ مشخصی را پرداخت نمایید.

تبلیغ در گوگل ادوردز برای چه کسانی مناسب است؟

شاید بهتر باشد در جواب این سوال بگوییم تبلیغات در گوگل برای چه کسانی مناسب نیست؟ سیستم گوگل ادوردز برای بازاریابی آنلاین و انجام امور تبلیغاتی و جذب مشتری طراحی شده است. گوگل ادوردز فرصتی مناسب برای کسب و کارهای نوپا که به تازگی اقدام به طراحی وب سایت نموده اند و باید مدت ها برای ایندکس شدن سایت توسط خزندگان موتورهای جستجو و جلب مخاطب و ارتقای سئو انتظار بکشند، می باشد تا در کوتاه ترین زمان ممکن ترافیک سایت خود را افزایش دهند.

همچنین بسیاری از شرکت های بزرگ و مشهور در سراسر دنیا، پایه اصلی تبلیغات خود را بر گوگل ادوردز استوار نموده اند. چرا که این تبلیغات راه موثری برای جلب مشتریان بالقوه است. در نتیجه کسب و کارهای قدرتمند و پر سود که در رقابت با شرکت های همتای خود هستند، می توانند از طریق سرمایه گذاری های کلان تر و درج تبلیغات در گوگل ادوردز از سایر رقبای خود پیشی بگیرند.

مزایای تبلیغ در گوگل ادوردز نسبت به سئو

سئوی سایت در حقیقت انجام اموری در راستای بهبود رتبه سایت در لیست نتایج جستجوی گوگل است. اگر خودتان به سئوی سایت مسلط نباشید باید با صرف هزینه های بعضا گزاف از متخصصین سئو کمک بخواهید تا سئوی سایت شما را نسبت به کلمات کلیدی انتخاب شده بهبود ببخشند. البته این کار به زمان نیاز دارد و ممکن است برای برخی از کلمات کلیدی حدود ۶ ماه طول بکشد تا آدرس وب سایت خود را در ۱۰ لینک اول گوگل ببینید و شاید هیچ گاه وب سایتتان در رتبه اول گوگل جای نگیرد. اما آنچه گوگل ادوردز انجام می دهد کاملا متفاوت است. چرا که تبلیغات گوگل ادوردز بدون در نظر گرفتن رتبه کنونی وب سایت شما، لینک های مد نظرتان را در یکی از قسمت هایی که پیش تر گفتیم نمایش خواهد داد. بنابراین اگر به عنوان مثال سایت شما هم اکنون در صفحه ۲۰ ام نتایج گوگل جای دارد، یعنی امکان دیده شدن آن توسط کاربران بسیار کم است و گوگل ادوردز می تواند این نقیصه را به آسانی جبران نماید.

در حقیقت سئوی سایت نوعی بازاریابی بلند مدت بوده ولی در مقابل گوگل ادوردز یک روش سریع و زود بازده برای جذب مخاطب است که تحت شرایطی بسیار آسان تر از سئو، وب سایت شما را در بالاترین رتبه قرار خواهد داد.

از دیگر مزایای گوگل ادوردز نسبت به سئو آن است که گوگل ادوردز به شما اجازه می دهد در مدت کوتاهی بر روی چندین کلمه کلیدی تمرکز کنید، اما در سئوی سایت چنین نیست و برای بدست آوردن بازدید بیشتر و نتایج قابل قبول باید تعداد کلمات کلیدی مورد نظر خود را محدودتر نمایید.

اما نکته مهم آن است که گوگل ادوردز و سئو مکمل یکدیگر هستند. بنابراین اگر از طریق سئو، جایگاه خوبی در نتایج گوگل بدست آورده اید، می توانید با کمک گوگل ادوردز تعداد کلمات کلیدی مرتبط با وب سایتتان را گسترش داده و ترافیک سایت خود را بالار ببرید.

هزینه تبلیغ در گوگل ادوردز چقدر است؟

شاید باور نکنید اما بیش از ۹۵ درصد از درآمد سالیانه گوگل (درآمد سالیانه گوگل مبلغی در حدود ۶۰ میلیارد دلار می باشد) از طریق تبلیغات گوگل ادوردز بدست می آید.

گوگل در ازای هر ۳ دلار که شرکتی برای تبلیغات خرج کند، ۱ دلار سود خواهد کرد و جالب است بدانید که هر سال تعداد بی شماری شرکت بزرگ و مشهور، سالیانه مبالغ هنگفتی صرف تبلیغات در گوگل ادوردز می نمایند.

اگر شما نیز صاحب یک کسب و کار حرفه ای باشید، حتما مشتاق شده اید که بدانید هزینه تبلیغات در گوگل توسط این سرویس خارق العاده چقدر است.

پیش از هر چیز لازم است یادآور شویم که شرکت گوگل یک شرکت خارجی است و برای استفاده از سرویس گوگل ادوردز در داخل ایران باید از طریق نمایندگان قانونی این شرکت در ایران اقدام نمایید.

تعرفه های گوناگونی برای تبلیغات بر روی سایت گوگل وجود دارد که هزینه آن ها بر اساس قیمت دلار محاسبه می گردد. طبیعتا هزینه ای که برای نمایش تبلیغات از شما دریافت خواهد شد بسته به میزان و نوع تبلیغاتی که درخواست می نمایید، متغیر است. اما برخی شرکت ها این ضمانت را به شما می دهند که هزینه را تنها پس از آنکه مشتری با کلیک بر روی تبلیغ مورد نظر وارد سایت شما شد، دریافت نمایند. به طور کلی قیمت بازاریابی توسط گوگل ادوردز می تواند از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر باشد

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي