تاریخچه منطقه یوسف آباد تهران

تاريخ : 23 شهریور

همانطور که می دانید در تهران ۲۲ منطقه وجود دارد که در هر کدام از این ۲۲ منطقه، محله های زیادی نیز وجود دارد. یکی از مناطق تهران، یوسف آباد می باشد. برای آشنایی با تاریخچه منطقه یوسف آباد تهران این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد محله یوسف آباد و تاریخچه محله یوسف آباد می خوانید.

تاریخچه منطقه یوسف آباد تهران

تاریخچه منطقه یوسف آباد تهران, پورتال خبری فرهنگی گهر

منطقه یوسف آباد تهران

هم‌اکنون یوسف‌آباد از غرب به بزرگراه کردستان و محله امیرآباد، از شرق به خیابان ولی عصر و محله عباس‌آباد، از شمال به بزرگراه شهید همت و محله ونک و از جنوب به خیابان دکتر فاطمی و دوراهی یوسف آباد محدود می‌شود.

نام‌گذاری این محله به بنیان‌گذار آن یعنی میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان دوره ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد که این محله را در خارج از حصار تهران و در شمال غربی دارالخلافه ناصری در سال ۱۲۸۸ هجری قمری پایه نهاد.

نصرالله حدادی درباره محله یوسف آباد تهران در «طهران قدیم» می‌نویسد:

میرزایوسف مستوفی‌الممالک، اراضی بالادست محله سنگلج را تا فاصله بالای آب کرج در تیول خود داشت. او بخشی از آن را به پسرش «حسن مستوفی‌الممالک» بخشید و باغ حسن‌آباد، واقع در همین حوالی میدان حسن‌آباد ساخته شد. در بالادست میدان، یوسف‌آباد شکل گرفت و در انتها به محله بهجت‌آباد که اقلیت ارامنه در آن زندگی می‌کردند، ختم می‌شد که تماماً جزو مایملک میرزا یوسف مستوفی الممالک بود.

خیابان‌های مهم محله یوسف آباد تهران

خیابان‌های اصلی این محله عبارتند از خیابان سید جمال الدین اسدآبادی (خیابان یوسف آباد)، خیابان مستوفی که اخیراً به خیابان عبدالمجید اکبری تغییر نام داده است، خیابان شهید جهان آرا، خیابان مهرام (مدبر)، خیابان بیستون و خیابان چهلستون، خیابان فتحی شقاقی، خیابان ابن سینا.

خیابان سید جمال الدین اسدآبادی شلوغ‌ترین خیابان این محله‌است و بیشتر واحدهای اطراف آن را واحدهای تجاری و مغازه‌ها تشکیل می‌دهند.

بزرگترین میدان این محله میدان سید جمال‌الدین اسدآبادی است که پیش از انقلاب اسلامی، میدان کلانتری نام داشته‌است که آن به خاطر وجود کلانتری یوسف آباد در جنوب شرقی این میدان است.

در شمال شرقی میدان کلانتری، ساختمان شهرداری واقع شده است. میدان کلانتری یوسف آباد درای آبنمای قوسی است.

سایر میدان‌های این محله عبارتند از میدان فرهنگ (با میدان فرهنگ سعادت‌آباد اشتباه نشود) و میدان سلماس (فرح بخش سابق).

خیابان اصلی یوسف آباد به ۷۰ خیابان فرعی راه دارد و از تقاطع های مهم می توان به خیابان های ۱۵ یا ۱۸ ، ۲۰ یا ۲۳ ، ۳۷، ۶۴ و ۷۰ اشاره کرد.

مراکز مهم محله یوسف آباد تهران

از مراکز تفریحی این محله می‌توان به سینما و تئاتر گلریز (تعطیل شده است) و پارک شفق اشاره کرد که بزرگترین پارک تفریحی این محله‌است و فرهنگسرای شفق در آن قرار دارد. از پارک‌های معروف دیگر این منطقه می‌توان پارک قزل قلعه را نام برد که در انتهای خیابان جهان آرا است. کلانتری یوسف آباد، شهرداری منطقه ۶ تهران و هنرستان ناشنوایان باغچه‌بان نیز در میدان سید جمال‌الدین اسدآبادی قرار دارند.

مدارس دخترانه در مقاطع مختلف در میدان فرهنگ یوسف‌آباد قرار دارند که شناخته‌شده‌ترین آنها دبیرستان دخترانه بوعلی است.

شهرکتاب فرهنگ در میدان فرهنگ از مراکز مهم ادبی و فرهنگی محله است.

از مراکز معروف قدیمی که دیگر اثری از آها وجود ندارد می توان به فروشگاه چمن (بالاتر از میدان کلانتری) و فروشگاه برازک (بالاتر از میدان فرهنگ) اشاره کرد.

بیمارستان حضرت فاطمه(بخش قدیمی) و بیمارستان محب کوثر (بخش جدید) در خیابان ۲۳ نبش پارک شفق از مراکز مهم درمانی است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي