تاریخچه منطقه تهران ویلا تهران

تاريخ : 8 مهر

یکی از مناطقی که در تهران وجود دارد، منطقه تهران ویلا نام دارد. یکی از ویژگی های منطقه تهران ویلا این است که برای نام خیابان ها از شماره استفاده شده است. برای آشنایی با تاریخچه منطقه تهران ویلا این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد منطقه تهران ویلا و محله تهران ویلا و تهران ویلا می خوانید.

تاریخچه منطقه تهران ویلا تهران

تاریخچه منطقه تهران ویلا تهران, پورتال خبری فرهنگی گهر

تاریخچه منطقه تهران ویلا

محله تهران ویلا از آن جهت دارای اهمیت است که اولین ساخت مدرن شهر سازی تهران بود. در این خیابان برای اولین بار از شماره به جای نام خیابان‌های فرعی استفاده شد و خانه‌های این محله دارای ساختمان بین دو حیاط در دو طرف ساختمان بودند. تهران ویلا در واقع سرفصل یک سری شهرسازی‌های بنیاد پهلوی بود که به دلیل سرعت رشد تهران و مسائل سیاسی که در آن دوران پیش آمد نیمه کاره ماند و در شهرک غرب به بلوغ رسید.

شروع ساخت این محله در سال ۱۳۳۰ با ساخت پارک تهران ویلا و خیابان کشی آغاز شد (برعکس آنچه معمول است که اول خانه‌ها ساخته می‌شد سپس امکانات رفاهی ایجاد)

محله و سه راه تهران ویلا در مجاورت محله‌های شهرآرا و دریان نو واقع شده و پارک تهران ویلا و مسجد حضرت مهدی (عج) را در خود جای داده‌است.

کوی نویسندگان محله تهران ویلا تهران

کوی نویسندگان نام محله و مجتمع مسکونی نسبتاً بزرگی است در تهران‌ویلا.

معروفیت کوی نویسندگان به لحاظ اقامت و زندگی چهره‌های سر شناس مطبوعاتی خصوصاً روزنامه نگاران، خبرنگاران و نویسندگان و اهالی ادب و هنر مانند ذبیح‌الله منصوری می‌باشد.

عمر کوی نویسندگان حدوداً ۳۵ سال است.

موقعیت جفرافیایی: این مجتمع مسکونی در جنوب شرقی تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و بزرگراه جلال آل‌احمد واقع شده گردید و از شمال به محله گیشا و از جنوب به محله شهرآرا منتهی می‌شود.

توسعه کالبدی تهران در دوره پهلوی

با شروع دوره پهلوی و تحولاتی که تحت عنوان مدرنیزاسیون در دوره پهلوی اول بوجود آمد ، تهران دچار دگرگونی های اساسی گردید.بعد از سال ۱۳۲۰در دوره ی پهلوی دوم و ادامه مدرنیزاسیون ، توسعه و گسترش شهر در جهات مختلف ادامه یافت. تمرکز امور مالی و صنعتی در تهران بازار کار وسیعی را در تهران تأمین نمود و مهاجرت هایی را به سوی پایتخت موجب شد. در زمان پهلوی دوم توسعه شهر تهران و تحولات آن در سه دوره قابل بررسی می باشد.

دوره اول (۱۳۳۲ – ۱۳۲۰)

نو پایی و بی ثباتی دولت در این دوره  که اثرات آن بلافاصله در وضعیت اقتصادی آشکار می گردد عامل اصلی رشد کند توسعه شهری و مهاجرت شده است. در این دوره بجز برخی اقدامات برنامه ریزی شده کابینه مصدق برای ایجاد مناطق مسکونی ارزان قیمت توسعه مهمی رخ نداده است.

دوره دوم (۱۳۴۱ – ۱۳۳۲)

توسعه کند شهری در این دوره از کودتای آن سال آغاز و تا شروع اصلاحات ارضی ادامه دارد. تثبیت رژیم و صدور مجدد نفت باعث تحرک در توسعه شهر گردیده و در همین دوره توسعه ( پیوسته ) شهری در محدوده فعلی منطقه ۲ آغاز شد.توسعه کالبدی در منطقه تحت تأثیر وجود کاربری های بزرگ مانند بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی ( بیمارستان امام) و پادگان های نظامی (جمشیدیه ) که در دوره ی پهلوی اول در بخش شمال غربی (ساخت و سازهای پیوسته ) تهران ایجاد شده بود و تأثیر گسترش استفاده از باغات ییلاقی منطقه همچنین توسعه درجنوب محدوده ( منطقه آذربایجان ) که مهاجرین جدید را در خود جای می داد، شکل می گیرد. در اواخر دوره ی دوم (۱۳۴۱ -۱۳۳۲ ) درحوالی جاده شهر به سمت سولقان و کن فعالیت ساخت و ساز در شهر آرا و آریاشهر انجام می گردد.فعالیت بورس بازان زمین و شهرک سازان نیز در سطح گسترده در محدوده شهر آرا ، تهران ویلا و آریا شهر آغاز می گردد .توسعه منطقه در این دوره تحت تاثیر گرایش به سرمایه گذاری در ایجاد شهرک ها صورت پذیرفته است. مجموعه آپارتمان های شهر آرا ،ساختمان های ویلایی تهران ویلا و نطفه های اصلی آریاشهر از محصولات این دوره توسعه شهری در منطقه می باشند.

دوره سوم (۱۳۵۷ -۱۳۴۱)

از اوایل دهه چهل با برنامه اصلاحات اراضی و تزریق درآمد نفت ضمن دگرگونی نظام اقتصادی و اجتماعی ، جذب جمعیت و افزایش مهاجرت ها به تهران آغاز شد . توسعه محله های مسکونی جدید که در سال های قبل در حال شکل گیری بودند سرعت یافته ، به طوریکه تا پایان دهه چهل (بخش اول دوره سوم) گسترش محله های جدید پراکنده و توسعه آبادی های کوچک بین تهران و شمیران فضاهای خالی مابین نواحی کوهستانی شمال و شرق شهر را جزیی از پیکره شهر ساخت . بدین ترتیب نواحی حومه ای شهر(قبلی) رشد کرده و بافت میانی یا قدیمی شهر را احاطه می نمایند. به طوری که در عکس های هوایی سال ۱۳۴۸ ملاحظه می گردد ، منطقه دو نیز از این اتفاقات مبرا نبوده مشابه سایر نقاط در معرض توسعه و ساخت و ساز قرار می گیرد . چنانچه اتفاقات فوق در محورهای آزادی ، بهبودی ، شهرآرا و ستارخان مشهود می باشد و ناحیه کوی نصر(گیشا) در حال آماده سازی است .در این دوره ساخت و ساز اکثرا ” توسط بخش خصوصی و معمارهای یزدی و اصفهانی انجام می گردید و به غیر از چند نمونه کوچک از فعالیت بخش دولتی ( مجتمع های شهر آرا و کوشک ) در منطقه نشان دیگری نیست .

وجه تسمیه محله تهران ویلا تهران

وجه تسمیه تهران ویلا به این دلیل است که فرح دیبا زمینهای منطقه را به بلوکهای ۳۰۰- ۲۵۰ متری تقسیم و شروع به ویلا سازی می کند. در سال ۱۳۳۸، حاج حسن زارع و حاج احمد اسلامی، پس از آشنایی با فرح دیبا، زمین های تهران ویلا را از وی خریداری نموده و در آن طرح ویلا سازی فرح دیبا را اجرا می نمایند. برای فروش بهتر این ویلاها، اقدام به ساخت مسجد المهدی می کنند و همین باعث رونق بیشتر و فروش ویلاهای ساختهشده می گردد. کلنگ مسجد المهدی در سال ۱۳۳۸ زده میشود. این مسجد حدود ۱۰ سال پیش بازسازی شد و حیاط آن نیز در این بازسازی به ساختمان مسجد تبدیل شده است. البته سر در اصلی آن که در خیابان ستارخان کنونی است، دست نخورده باقیمانده است.اولین امام جماعت این مسجد، حجتالاسلام مروارید و پس از آن حاجآقا علمالهدی (علم-الهدی بزرگ) بوده و از ۴ سال پیش پسر مرحوم علمالهدی، امام جماعت مسجد را بر عهده دارند.مسجد المهدی از همان ابتدای تاسیس، مسجد معروفی بوده است. چرا که محل مسجد تقریباً آخر شهر بوده و حجاج تا این مسجد میآمدند و با نزدیکان خود در مسجد خداحافظی کرده و سپس از مسجد به سمت فرودگاه میرفتند.

حدود سالهای ۳۸-۱۳۳۷، محله تهران ویلا و ستارخان، زمین بایر بوده و بهصورت پراکنده یونجه و گندم کشت میشد. حد فاصل میدان توحید (کندی) تا آریاشهر کنونی، یک خیابان ۲۰ متری خاکی بهنام ستارخان (تاج) وجود داشت که مسیر رفتن به محله طرشت، امامزاده داود و فرحزاد بود. مردم اغلب با قاطر در این خیابان رفت و آمد میکردند و مصالح ساختمانی را با الاغ از میدان کندی (توحید) تا آریاشهر حمل میکردند . همین موضوع باعث شد مصالح فروشی، صنف غالب این خیابان شود. از جمله آهنفروشها که اغلب در تهران ویلا ساکن بودند. مانند آقای محمدی که هماکنون دبیر شورایاری محله تهران ویلا و آقای جدیدی که عضو هیات امنای مسجد مکتبالصادق میباشند.

قنات های محله تهران ویلا تهران

در گذشته قناتی از سهراه تهران ویلا به سمت پل ستارخان وجود داشته که ۴ سال قبل فرو می ریزد. این قنات در طول خیابان حبیب-اللهی امتداد مییافت.

حاشیه نشینی محله تهران ویلا تهران

بخش آلونکنشین منطقه که در کنار بزرگراه شیخ فضلالله نوری کنونی و در نزدیکی مجتمع کوشک فعلی سکنی گزیده بودند، توسط طرح جامع شهر تهران که در آن حاشیهنشین زدایی شده بود، از این منطقه رانده شدند. ظاهراً دولت وقت به این افراد مبلغی و یا مکانی نداد و بیخانمانشان کرد.

قومیت و دین محله تهران ویلا تهران

ازآنجاییکه آقای زارع – سازنده اولیه تهران ویلا- ، فردی یزدی بود، اغلب خریداران ویلاها، یزدیها بودند و بههمین دلیل به محله یزدیها معروف شده بود. اکثریت ساکنان محله، مسلمان و شیعه بودهاند.گرچه در حال حاضر نیز افراد اندکی از سایر مذاهب در محله اقامت دارند.از جمله ساکنان خاص محله باید به سکونت روزنامه نگاران و نویسندگان در این محله اشاره کرد. مجتمع شهید شوریده ، بعد از انقلاب به نویسندهها و روزنامهنگاران روزنامه اطلاعات داده شد، اما اکنون با افزایش جمعیت، این گروه جابهجا شده و دیگران در این مجتمع ساکن شدهاند.

بانک های محله تهران ویلا تهران

بانک ملی ایران  : نبش کوچه شهید سید محمد صفویان

بانک صادرات  : خ امام منتظر

بانک پارسیان  : ستارخان خ نیایش

بانک پاسارگاد  : خ ستارخان نبش ۴ امام منتظر

بانک سپه  : خ ستارخان نبش باغبان

بانک صادرات : خ ستارخان

مراکز ورزشی محله تهران ویلا تهران

باشگاه بدنسازی ستارخان  : خ ستارخان

باشگاه بدنسازی خانه قدرت : خ تهران ویلا ابتدای ک هور

مساجد و حسینیه های محله تهران ویلا تهران

مسجد المهدی(عج) : خ ستارخان

حسینیه محبان المهدی : خ امام منتظر شمالی ک ۱۷

پارک ها و بوستان های محله تهران ویلا تهران

پارک تهران ویلا : خ کابلی

بوستان انتظار : خ امام منتظر شمالی

مراکز آموزشی محله تهران ویلا تهران

مدرسه ابتدایی دخترانه ریحانه : خ ستارخان خ تهران ویلا ک زارع

مدرسه ابتدایی پسرانه لک زاده : خ ستارخان خ تاکستان

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي