با خطاهای آشپزی آشنا شوید

دسته بندي : آشپزی,سبک زندگی
تاريخ : 5 شهریور

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  با خطاهای آشپزی آشنا شوید  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

با خطاهای آشپزی آشنا شوید, پورتال خبری فرهنگی گهر

آماده‌سازی وعده‌های غذایی ظاهرا کار پیچیده‌ای نیست، اما اشتباهات رایجی در این زمینه وجود دارند که هم کیفیت غذا را پایین می‌آورند و هم لذت بردن از غذا را کمتر می‌کنند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مرتکب این اشتباهات نمی‌شوند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.
آشپزی براساس دستورالعمل‌های اشتباه
بعضی از غذاها برای این‌که به بهترین حالت خودشان برسند، باید مدتی در یخچال باقی بمانند. برای مثال، انواع سوپ‌ها یا خورش‌ها در روز دوم یا سوم پس از پخت، طعم بهتری نسبت به روز اول به خودشان می‌گیرند. غلات سبوس‌دار، سبزی‌های بخارپز یا تف‌داده‌شده و لوبیاها نیز تا چندین روز تازه می‌مانند.

با این‌حال، همه مواد غذایی و در همه حالت‌های آماده‌سازی دارای چنین قابلیتی نیستند. سبزی‌های نرم‌تر و برگ‌دار باید تازه مصرف شوند، چون در صورت کهنه شدن سریعا حالت خیس و غیرقابل خوردن پیدا می‌کنند. اگر این مواد غذایی را در فریزر نگهداری می‌کنید، باید از هر گونه رطوبت دور بمانند. سبزی‌های نرم و برگ‌دار باید پس از شستن کاملا خشک شوند و تا آخرین لحظه قبل از مصرف هم چیزی به آن‌ها اضافه نشود.

عدم تعادل در روند آماده‌سازی غذا

هیچ کاری بدتر از این نیست که یک هفته فقط از غلات سبوس‌دار یا فقط از انواع سبزی‌ها به‌عنوان غذا استفاده کنید. درواقع، یک وعده غذایی کامل باید از همه ترکیبات غذایی اصلی تشکیل شده باشد، نه فقط از یک یا دو مورد از آن‌ها. پس همه وعده‌های غذایی شما باید حاوی این گروه‌های غذایی اصلی باشند: پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم. غلات سبوس‌دار و انواع سبزی‌ها یا میوه‌ها نیز باید در کنار همین ترکیبات غذایی استفاده شوند.

انتخاب مقادیر نامناسب از مواد غذایی

افرادی که مقادیر لازم برای تهیه غذاها را به‌طور تصادفی و شانسی انتخاب می‌کنند، از چند جنبه به خودشان آسیب می‌رسانند و رژیم غذایی خودشان را دچار آشفتگی می‌کنند. درواقع، ‌این افراد نمی‌دانند که هر کدام از مواد غذایی اولیه تا کدام روز از هفته به پایان می‌رسند. بدتر آن‌که میزان زیادی از غذایی که آنان آماده می‌کنند، بدون استفاده باقی می‌ماند و تا هفته بعد همچنان درون یخچال نگهداری می‌شود.

بنابراین، برای هر هفته خودتان برنامه‌ریزی داشته باشید و مواد غذایی اولیه را براساس نیازهای متناسب با هفته تهیه کنید. شما تقریبا برای هر وعده غذایی به ۱۱۵ گرم پروتئین بدون چربی، یک فنجان سبزی و نصف فنجان غلات سبوس‌دار یا کربوهیدرات نشاسته‌ای نیاز دارید. با در نظر گرفتن این مقادیر، می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی هر هفته و مواد غذایی مورد نیازتان را به‌خوبی تخمین بزنید.

نداشتن ظرف‌های نگهدارنده مناسب

ظرف‌های نگهدارنده بزرگی که چندین وعده غذایی درون‌شان جا می‌گیرند، در نوع خودشان مفید هستند. با این‌حال، ظرف‌های نگهدارنده کوچک‌تری که متناسب با یک یا دو وعده غذایی طراحی شده‌اند، زندگی شما را واقعا راحت‌تر می‌کنند. این ظرف‌ها، وزن کمی دارند و به‌طور خودکار فقط برای یک یا دو وعده غذایی جا دارند. به‌علاوه، فرآیند یخ‌زدن و یخ‌زدایی این ظرف‌ها نیز سریع‌تر و راحت‌تر از ظرف‌های بزرگ انجام می‌شود.

عدم استفاده درست از فریزر

ترکیباتی مانند غلات سبوس‌دار یا سبزی‌های خُردشده معمولا ۵ روز در ظروف پلاستیک و در یخچال دوام می‌آورند. با این‌حال، مواد غذایی فاسدشدنی مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ باید در فریزر نگهداری شوند، وگرنه سریعا فاسد می‌شوند. افرادی که گوشت‌های پخته‌شده را تا چندین روز درون یخچال نگه می‌دارند و بعد آن‌ها را می‌خورند، آسیب‌های ناگواری را به دستگاه گوارش خودشان وارد می‌کنند.

در موارد شدیدتر هم خطر مسمومیت غذایی وجود دارد که می‌تواند سلامتی فرد را تهدید کند. بنابراین، اگر قصد دارید که دیرتر از این غذاها استفاده کنید، حتما آن‌ها را داخل فریزر بگذارید.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي