اینترنت وایرلس چیست و چه مزایای دارد؟

تاريخ : 4 اردیبهشت

=آیا می دانید اینترنت وایرلس چیست ؟ ازعملکرد و کاربرد و مزایا و معایب اینترنت وایرلس چه می دانید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینترنت وایرلس این بخش گهر را بخوانید.

اینترنت وایرلس چیست و چه مزایای دارد؟

اینترنت وایرلس چیست و چه مزایای دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج راديويی، مادون قرمز و مايکروويو ، به جای سيم و کابل ، برای انتقال سيگنال بين دو دستگاه استفاده می شود.از ميان اين دستگاه ها می توان پيغامگيرها، تلفن های همراه، کامپيوتر های قابل حمل، شبکه های کامپيوتری، دستگاه های مکان ياب، سيستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.تکنولوژی Wireless به سرعت در حال پيشرفت است و نقش کليدی را در زندگی ما در سرتاسر دنيا ايفا می کند .

در اختیار داشتن سرعت همان چیزی است که همیشه در پی آن هستیم. فن‌آوری WIFI پاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند تا با استفاده از آن زودتر به هدف برسند. WIFIتکنولوژی جدیدی است که بر بستر امواج رادیوئی عمل می‌کند.

استفاده از فناوری WIFI که برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با اینترنت، طراحی و در اختیار کابران قرار گرفته است، می‌تواند به خوبی سهولت دسترسی مداوم به اینترنت را برای کاربران با سرعت قابل ملاحظه‌ای فراهم سازد.

با بهره‌گیری از فناوری WIFI کاربران قادر خواهند بود تنها با استفاده از یک گیرنده رادیوئی بیسیم بدون استفاده از خط تلفن، به صورت دایم و با سرعتی بالا به اینترنت متصل شوند. به عبارت دیگر، با استفاده از این فناوری می توان از آن برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با اینترنت و بدون هزینه‌ی پالس تلفن بهره جست.

کاربرانی كه از داشتن اینترنت پرسرعت به هر دليل محروم هستند و يا از سرويس فعلي خود ناراضي ميباشند، میتوانند از داشتن اینترنت پرسرعت که شرکت WPDS ارائه میکند استفاده مطلوب بعمل آورند.

به زبانی ساده، سیستم Wi-Fi را می توان به یک جفت واکی – تاکی که شما از آن برای مکالمه با دوستان خود استفاده می کنید تشبیه نمود. این لوازم، رادیوهای کوچک و ساده ای هستند که قادرند تا سیگنال های رادیویی را ارسال و دریافت نمایند. هنگامی که شما بوسیله آنها صحبت می کنید، میکروفون دستگاه، صدای شما را دریافت نموده و با تلفیق آن با امواج رادیویی، از طریق آنتن آنها را ارسال می کند. در طرف دیگر، دستگاه مقصد، با دریافت سیگنال ارسال شده از طرف شما توسط آنتن، آنها را آشکار سازی نموده و از طریق بلندگوی دستگاه، صدای شما را پخش خواهد کرد. توان خروجی و یا قدرت فرستنده این گونه لوازم اغلب در حدود یک چهارم وات است و با این وصف، برد آنها چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰متر می رسد.

حال فرض کنید بخواهید میان دو کامپیوتر به صورت یک شبکه و آن هم به شکل بدون سیم (همانند واکی – تاکی) ارتباط برقرار سازید. مشکل اساسی در این راه آن است که این لوازم از آن رو که جهت انتقال صوت ساخته شده اند، از نرخ سرعت انتقال کمی برخوردار هستند و نمی توانند حجم بالایی از داده ها را در زمان کوتاه منتقل کنند.

رادیوهایی که در سیستم Wi-Fi مورد استفاده قرار می گیرند، همانند مثال پیشین قابلیت ارسال و دریافت را دارا می باشند اما تفاوت اصلی آنها در این است که این رادیو ها قادر هستند تا اطلاعات به شکل صفر و یک دیجیتالی را به حالت امواج رادیویی تبدیل نمایند و سپس منتقل کنند. در کل سه تفاوت عمده میان رادیوهای سیستم Wi-Fi و رادیوهای واکی – تاکی معمولی وجود دارد که به شرح زیر است:

۱- رادیوهای سیستم Wi-Fi با استاندارد های ۸۰۲٫۱۱b و۸۰۲٫۱۱g   کار می کنند و عمل ارسال و دریافت را بر روی فرکانس های ۲٫۴ گیگاهرتزی و یا ۵ گیگا هرتزی انجام می دهند. اما واکی – تاکی های مذکور بر روی فرکانس ۴۹ مگاهرتزی کار می کنند.

۲- رادیوهای سیستم Wi-Fi از انواع مختلفی از تکنیک های کدگذاری اطلاعات بهره می برند که نتیجه آن افزایش نرخ سرعت تبادل داده ها خواهد بود. این روشها برای استاندارد ۸۰۲٫۱۱a و ۸۰۲٫۱۱g شامل تکنیک OFDM و برای استاندارد ۸۰۲٫۱۱b شامل CCK می باشد.

۳- رادیو هایی که در سیستم Wi-Fi مورد استفاده قرار می گیرند، قابلیت تغییر فرکانس را دارا هستند. مزیت این ویژگی در آن است که موجب جلوگیری از ایجاد تداخل کار سیستم های مختلف Wi-Fi در نزدیکی هم می شود.

به دلایلی که ذکر شد، سیستم های رادیویی Wi-Fi ظرفیت و سرعت انتقال داده با لاتری را نسیت به رادیو های واکی – تاکی دارند، این سرعت ها برای استاندارد ۸۰۲٫۱۱b تا ۱۱ مگابایت بر ثانیه و برای ۸۰۲٫۱۱a و ۸۰۲٫۱۱g در حدود ۳۰ مگابایت بر ثانیه است.

ترکیب سیستم Wi-Fi با رایانه

امروزه اغلب رایانه های لپ تاپ مجهز به سیستم Wi-Fi داخلی هستند و در غیر این صورت نیازمند نصب یک کارت Wi-Fi بر روی لپ تاپ و یا رایانه رومیزی خود خواهیم بود. شما می توانید یک کارت Wi-Fi در سیستم ۸۰۲٫۱۱a یا ۸۰۲٫۱۱b و یا ۸۰۲٫۱۱g تهیه کنید که البته نوع ۸۰۲٫۱۱g نسبت به تجهزات ۸۰۲٫۱۱b از سرعت بالاتری برخوردار است. برای لپ تاپ ها این تجهیزات در قالب کارت های PCMCIA که در محل مخصوص خود نصب می شوند و یا به صورت اتصال خارجی از طریق یک درگاه USB عرضه می شوند.

برای رایانه ها رومیزی، می توانید از کارت های PCI و یا درگاه USB برای این منظور استفاده کنید. پس از نصب این تجهیزات کاربر قادر است تا در مکان هایی که اینترنت به شکل بدون سیم ارائه می شود با داشتن یک اشتراک، از خدمات بهره گرفته و به شبکه متصل شود.

منظور از دسترسی بی سیم WiFi چیست ؟

در حالت کلی، برای برقراری ارتباط بین دو (یا چند) کامپیوتر از طریق بی سیم (wireless) نیاز به فرستنده/گیرنده های مخصوص می باشد که این دستگاه ها توان ارسال و دریافت اطلاعات بصورت همزمان را دارا می باشند.

فرستنده/گیرنده های wireless دارای تنوع بالایی بوده و هرکدام در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند اما در اصل همه این دستگاه ها از اصل تبدیل اطلاعات به امواج الکترو مغناطیسی و بالعکس جهت انتقال اطلاعات استفاده می نمایند.

امروزه رایج ترین روش اجرای شبکه های بی سیم در محیط هایی همچون شهر تهران که هم  دارای مساحت بالا و بالطبع فواصل طولانی جهت انتقال اطلاعات بوده و هم دارای تراکم بالای استفاده از فضای فرکانسی می باشد استفاده از لینک های Point to point می باشد. لازم به ذکر است که این لینک ها در باند ۲.۴ و ۵.۸ گیگاهرتز قابل پیاده سازی می باشند که باند ۲.۴ بدلیل تراکم بالا و محدوده کوچک فرکانسی دارای محدودیت های بسیاری بوده ولی باند ۵.۸ بدلیل گستردگی فضای فرکانسی عملاً گزینه کاملاً مناسبی جهت اجرای چنین پروژه هایی می باشد.

جهت بر قراری ارتباط وایرلس بین کامپیوتر مشتری و یک ISP نیاز به دو عدد فرستنده/گیرنده می باشد که دستگاه اول(access point نامیده می شود) بر روی دکل ISP و به سمت محل مشتری و دستگاه دوم (CPE نامیده می شود) بر روی پشت بام محل مورد نیاز مشتری و به سمت دکل ISP نصب می گردد. در این مرحله در صورت عدم وجود مانع بین دو دستگاه و تنظیم مناسب توسط افراد متخصص ارتباط بین ISP و کامپیوتر مشتری با سرعت حداقل ۱mbps در بدترین شرایط تا ۳۰۰mbps در بهترین حالت برقرار خواهد گردید.

مزایای شبکه بی سیم نسبت به شبکه های کابلی LAN :

  • عدم نیاز به سیم کشی
  • شبکه های کابلی در مقیاس هایی همچون یک شهر قابل اجرا نیست ولی شبکه های بی سیم تا ده ها و در مواردی تا صد ها کیلومتر قابل پیاده سازی می باشد.
  • نصب سریع و آسان (در مقایسه با سختی های کابل کشی)

معایب شبکه بی سیم نسبت به شبکه کابلی LAN :

  • در شبکه های کابلی میزان انتقال اطلاعات بین ۱۰ مگابیت تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه (نسبت به نوع تجهیزات و تنظیمات) می باشد که این رقم در شبکه های بی سیم بین ۱ مگابیت تا ۳۰۰ مگابیت (نسبت به تجهیزات و تنظیمات و فاصله) می باشد. لازم به ذکر است که در صورتی که هدف شما از برقراری لینک وایرلس استفاده از شبکه اینترنت می باشد در این زمینه هیچ نگرانی نخواهید داشت زیرا تجهیزات استفاده شده توسط شرکت رسانه جواب گوی نیاز شما خواهد بود.
  • قطعاً شبکه های کابلی پایدارتر از شبکه های بی سیم هستند اما به دلیل محدودیت های اجرای شبکه کابلی عملاً شبکه بی سیم بهترین گزینه خواهد بود

مزایای شبکه بی سیم نسبت به شبکه ADSL :

  • نصب سریع
  • سرعت بالاتر
  • عدم نیاز به خط تلفن و نبود مشکلاتی از قبیل پر بودن ظرفیت و یا خطوط فیبر نوری و …

معایب شبکه بی سیم نسبت به شبکه کابلی ADSL :

  • هزینه راه اندازی بالاتر
  • نیاز به دید مستقیم (عدم وجود مانع بین ISP و پست بام مشتری)

نکات مهم :

منظور از شبکه بی سیم، ارتباط بدون سیم بین ISP تا CPE نصب شده بر روی پشت بام مشتری می باشد و ارتباط CPE تا کامپیوتر از طریق کابل شبکه می باشد.  لطفاً در نظر داشته باشید  در صورتی که قصد استفاده از این سرویس را دارید قبلاً شرایط کابل کشی از محل نصب CPE (عموماً بر روی پشت بام) تا کامپیوتر را بررسی نمائید و در صورت نیاز به کابل کشی بصورت تو کار قبل از اعزام متخصص نصب شرکت به محل،کابل کشی تو کار (با هماهنگی شرکت) توسط متخصص برق کار انجام شده باشد. شرکت هیچ گونه تعهدی نسبت به سیم کشی تو کار نداشته و کابل شبکه بصورت روکار تحویل خواهد شد.

WPDS قادر است در سراسر تهران اينترنت را به صورت وايرلس (بی سيم) با هزينه مناسب و كيفيت بالا ارائه نمايد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي