استرالیا نخستین حریف ایران در دور دوم مسابقات جهانی

تاريخ : 18 شهریور

استرالیا نخستین حریف ایران در دور دوم مسابقات جهانی

تیم ملی والیبال ایران پس از صعود به دور دوم رقابت‌های جهانی از شهر کراکوف به بیدگوشچ سفر کرد تا در این شهر دو مسابقه برابر استرالیا و آرژانتین داشته باشد. شاگردان کواچ در مرحله دوم رقابت‌های قهرمانی جهان باید از ساعت ۲۲:۴۵ فردا (چهارشنبه) به مصاف استرالیا بروند.

ملی‌پوشان ایران در دور مقدماتی ۴ پیروزی برابر آمریکا، ایتالیا، بلژیک و پورتوریکو کسب کردند و تنها یک شکست مقابل فرانسه داشتند. در مقابل استرالیا دو پیروزی مقابل کامرون و ونزوئلا و سه شکست برابر آرژانتین، صربستان و لهستان داشت. آن‌ها در دور نهایی به همراه ایران در جدول گروه E قرار دارند. استرالیا که در این مرحله نسبت به ۷ تیم دیگر صفر امتیاز دارد برای صعود به دور نهایی باید همه حریفان خود را شکست دهد. از این رو این تیم انگیزه زیادی برای پیروزی بر شاگردان اسلوبودان کواچ دارد.

استرالیا در ۶ ماه اخیر ۴ بار در مسابقه‌های تدارکاتی برابر تیم ملی والیبال ایران به میدان رفته است. آن‌ها در آستانه لیگ جهانی والیبال در تهران دو بار و در آستانه مسابقه‌های قهرمانی جهان در لهستان نیز دو بار با ملی‌پوشان ایران بازی کردند. از این جهت کادر فنی دو تیم ایران و استرالیا شناخت بسیار خوبی از یکدیگر دارند.

تیم ملی والیبال ایران در سال‌های گذشته همواره استرالیا را شکست داده است. با این حال علاقه‌مندان والیبال تلخی شکست تیم ملی مقابل استرالیا در رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۱۲ را به یاد دارند. تیم ملی والیبال ایران در آن سال با نتیجه ۳ بر یک به استرالیا باخت و در نهایت به واسطه ست‌شماری و با یک ست کمتر از راهیابی به المپیک باز ماند. استرالیا اگرچه از تیم‌های طراز اول والیبال جهان محسوب نمی‌شود اما همواره بازی‌های پایاپای و خوبی را برابر والیبالیست‌های ایران به نمایش گذاشته است.

* نگاهی به کارنامه استرالیا، مدعی تازه‌وارد

والیبال در استرالیا یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار مثل فوتبال یا راگبی نیست. در این کشور لیگ ورزشی والیبال وجود ندارد. با این حال ورزش والیبال در مدارس استرالیا دنبال می‌شود. آن‌ها از سال‌های دور همواره در مسابقه‌های مختلف حضور داشتند اما هیچ گاه عناوین قابل توجهی به دست نیاوردند.

استرالیا تاکنون در سه دوره رقابت‌های المپیک از سال ۲۰۰۰ سیدنی شرکت کرده است که بهترین مقام آن‌ها کسب عنوان هشتم در المپیک سیدنی بوده است. همچنین این تیم ۵ دوره در مسابقه‌های قهرمانی جهان حاضر بوده و بهترین مقام آن‌ها جایگاه هفدهمی در رقابت‌های ۱۹۹۸ است.

استرالیا در سال‌های اخیر به یکی از قدرت‌های قاره آسیا تبدیل شده است آن‌ها موفق شدند که در سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار در آسیا قهرمان شوند و به عنوان مدعی تازه‌وارد در کنار تیم‌های ژاپن، کره، چین و ایران شناخته شوند. با این حال تیم والیبال استرالیا در دو دوره اخیر رقابت‌های قهرمانی آسیا (۲۰۱۱ و ۲۰۱۳) به عناوین به ترتیب چهارم و پنجم اکتفا کرده است. تیم ملی والیبال استرالیا در جایگاه دوازدهم رنکینگ جهانی قرار دارد. این تیم تاکنون به هیچ مدالی در عرصه جهانی دست نیافته است. بهترین افتخار تیم ملی استرالیا کسب رتبه ششم در لیگ جهانی ۲۰۱۴ است.

“آیدان زینگل” با ۲ متر و ۷ سانتی‌متر بلندقدترین بازیکن استرالیا و “لوکه پری” (لیبرو) با ۱۸۰ سانت کوتاه‌قدترین بازیکن این تیم است. اکثر بازیکنان استرالیا بیشتر از ۲ متر هستند و این تیم یکی از بلندقامت‌ترین تیم‌های حاضر در مسابقه‌ها است.

آشنایی با ایرانِ

تیم ملی والیبال ایران بعد از سال ۲۰۱۰ همواره در رقابت‌های مختلف عنوان شگفتی‌ساز را به خود اختصاص داده است. تقریبا تمام تیم‌های بزرگ جهان به جز روسیه، در طول سال‌های گذشته برابر سروقامتان والیبال ایران شکست خورده‌اند. تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی رقابت‌های قهرمانی جهان با پیروزی برابر آمریکا و ایتالیا، دو ابرقدرت این رشته، لقب غول‌کش مسابقه‌ها را به دست آورد.

والیبالیست‌های ایران همچنین برابر تیم‌های بلژیک و پورتوریکو نیز پیروز شدند و تنها یک باخت مقابل فرانسه داشتند. حالا تیم ایران در گروه E مرحله دوم این رقابت‌ها با لهستان، آرژانتین، صربستان، استرالیا، فرانسه، آمریکا و ایتالیا هم‌گروه است اما طبق قانون مسابقه‌ها، نتایج مسابقه‌های دور نخست در دور دوم نیز حساب می‌شود، به همین دلیل ایران با تیم‌های فرانسه، آمریکا و ایتالیا در این مرحله بازی نخواهد کرد.

در جدول رده‌بندی گروه E ایران فعلا با ۵ امتیاز از دور نخست در رده چهارم قرار دارد. شاگردان کواچ انگیزه زیادی دارند تا با موفقیت در ۴ بازی پیش رو جواز حضور در مرحله سوم این رقابت‌ها را به دست آورند.

استرالیا نخستین حریف ایران در دور دوم مسابقات جهانی, پورتال خبری فرهنگی گهر
تیم ملی والیبال ایران اگرچه در سال‌های اخیر پیروزی‌های زیادی را برابر قدرت‌های جهان به دست آورده اما هنوز در عرصه جهانی موفق به کسب مدال نشده است. بهترین افتخار تیم والیبال ایران کسب رتبه چهارم در رقابت‌های لیگ جهانی ۲۰۱۴ بود. این تیم تاکنون دو مدال طلای رقابت‌های قهرمانی آسیا را به دست آورده است. همچنین یک نقره و یک برنز این مسابقه‌ها را نیز در کارنامه دارد. تیم ملی والیبال ایران همچنین سه مدال بازی‌های آسیایی و یک برنز در این رقابت‌ها در کارنامه افتخارات خود دارد. والیبال ایران تاکنون موفق به حضور در المپیک نشده است و در آخرین رنکینگ جهانی در رده یازدهم قرار دارد.

*برنامه بازی های مرحله دوم:

چهارشنبه

گروه E (شهر غوچ)

ساعت ۱۹.۱۰: صربستان – ایتالیا

ساعت ۲۲.۵۵: لهستان – امریکا

گروه E (شهر بیدگوشچ)

ساعت ۱۹.۱۰: آرژانتین – فرانسه

ساعت ۲۲.۵۵: استرالیا – ایران

گروه F (شهر کاتوویسا)

ساعت ۱۹.۱۰: برزیل – بلغارستان

ساعت ۲۲.۵۵: آلمان – چین

گروه F (شهر وروکتواف)

ساعت ۱۹.۱۰: فنلاند – روسیه

ساعت ۲۲.۵۵: کوبا – کانادا

پنجشنبه

گروه E (شهر غوچ)

ساعت ۱۹.۱۰: صربستان – امریکا

ساعت ۲۲.۵۵: لهستان – ایتالیا

گروه E (شهر بیدگوشچ)

ساعت ۱۹.۱۰: آرژانتین – ایران

ساعت ۲۲.۵۵: استرالیا – فرانسه

گروه F (شهر کاتوویسا)

ساعت ۱۹.۱۰: برزیل – چین

ساعت ۲۲.۵۵: آلمان – بلغارستان

گروه F (شهر وروکتواف)

ساعت ۱۹.۱۰: فنلاند – کانادا

ساعت ۲۲.۵۵: کوبا – روسیه

شنبه

گروه E (شهر غوچ)

ساعت ۱۹.۱۰: صربستان – فرانسه

ساعت ۲۲.۵۵: لهستان – ایران

گروه E (شهر بیدگوشچ)

ساعت ۱۹.۱۰: آرژانتین – ایتالیا

ساعت ۲۲.۵۵: استرالیا – امریکا

گروه F (شهر کاتوویسا)

ساعت ۱۹.۱۰: برزیل – کانادا

ساعت ۲۲.۵۵: آلمان – روسیه

گروه F (شهر وروکتواف)

ساعت ۱۹.۱۰: فنلاند – چین

ساعت ۲۲.۵۵: کوبا – بلغارستان

یکشنبه

گروه E (شهر غوچ)

ساعت ۱۹.۱۰: صربستان – ایران

ساعت ۲۲.۵۵: لهستان – فرانسه

گروه E

ساعت ۱۹.۱۰: آرژانتین – امریکا

ساعت ۲۲.۵۵: استرالیا – ایتالیا

گروه F (شهر کاتوویسا)

ساعت ۱۹.۱۰: برزیل – روسیه

ساعت ۲۲.۵۵: آلمان – کانادا

گروه F (شهر وروکتواف)

ساعت ۱۹.۱۰: فنلاند – بلغارستان

ساعت ۲۲.۵۵: کوبا – چین

 

منبع:isna.ir
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي