آمار سرقت روزانه گوشی در جهان

آمار سرقت روزانه گوشی در جهان

آمار سرقت روزانه گوشی در جهان, پورتال خبری فرهنگی گهر

آمار سرقت روزانه گوشی در جهان

تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد مشترکان تلفن‌همراه در جهان از مرز ۴.۵۵ میلیارد نفر هم فراتر می‌رود و آسیا–پسیفیک، خاورمیانه و آفریقا از جمله مناطقی هستند که بیشترین تعداد مشترکان تلفن‌همراه را در خود جا داده‌اند. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی ضریب نفوذ تلفن‌همراه در جهان از ۶۱.۱ درصد به ۶۹.۴ درصد می‌رسد و به عبارت دیگر طی ۳ سال آینده از هر ۱۰ ساکن کره خاکی ۷ نفر در جیب خود تلفن همراه دارند. همچنین گفته شده است دوپنجم مشترکان تلفن‌همراه معادل یک‌چهارم تمام ساکنان کره زمین به طور ماهانه از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و پیش‌بینی شده است پایان امسال نیمی از مردم جهان گوشی هوشمند داشته باشند. اما همین دستگاه که تا این اندازه محبوبیت دارد و زندگی را برای ما آسان کرده است، مشکلاتی را با خود به همراه آورده است و نگهداری از آن به یکی از دغهدغه‌های مردم تبدیل شده است. مرکز تحقیقاتی Inhance Technology در تازه‌ترین گزارش خود دریافته است که از هر ۱۰ مشترک تلفن همراه ۴ نفر تاکنون با مفقود یا سرقت شدن گوشی خود مواجه شده‌اند و مردان بیش از زنان استعداد گم کردن گوشی دارند. این طور که بررسی جدید نشان داده است ۴۶ درصد آقایان و ۳۷ خانم‌ها تاکنون گوشی خود را گم کرده‌اند یا اینکه دستگاه الکترونیکی موبایلی آن‌ها سرقت شده است و آن‌هایی که بین ۱۸ تا ۳۴ سال دارن بیش از دیگر گروه‌های سنی با این مشکلات مواجه شده‌اند و ۶۳ درصد این گروه سنی می‌گویند از زمانی که به خانواده بزرگ موبایل‌داران پیوسته‌اند، دستکم یکبار گوشی آن‌ها گم شده، سرقت شده از پس از سقوط با آسیب جدی مواجه شده است.

«پائول پرندرگاست» مدیر این مرکز تحقیقاتی بر این باور است که مردم هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند دستگاه الکترونیکی موبایلی خود را بیمه کنند و اگرچه گوشی هوشمند و رایانه لوحی معمولا قیمت بالایی دارد، اما هنوز بیمه خاصی برای این قبیل محصولات ارایه نشده است. با این وجود، در شرایطی که روز به‌روز وابستگی مردم به تلفن همراه بیشتر می‌شود و سرقت یا گم شدن آن می‌تواند مشکلات فراوانی را در پی داشته باشد، اگر کاربران برای این مسئله فکر اساسی نکنند با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد.

هزینه موبایل‌های گم شده

باید توجه داشت جریان مفقود یا سرقت شدن گوشی فقط مربوط به هزینه‌ای نمی‌شود که هنگام خرید دستگاه پرداخت کرده‌ایم. تمامی اطلاعات، پیامک‌ها، عکس‌ها و داده‌هایی که به مرور زمان روی گوشی ذخیره کردیم جزء سرمایه‌های معنوی ما محسوب می‌شوند که بازیابی بخشی از آن‌ها تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. کارشناسان در جریان نظرسنجی‌هایی که بین مردم انجام داده‌اند به این نتیجه رسیدند که از بین رفتن این داده‌ها برای بیشتر کاربران به مثابه از دست دادن یک دوست صمیمی است و برخی افراد ناراحتی ناشی از این اتفاق را با ناراحتی از دست دادن شغل خود یکی می‌دانند.

این روزها به قدری به گوشی هوشمند وابسته شده‌ایم که در هر مکانی آن را با خود حمل می‌کنیم و بعضی کاربران حتی در حمام هم نمی‌توانند از آن جدا شوند. این مسئله باعث شده است تا احتمال مفقود یا سرقت شدن گوشی بیش از هر زمان دیگر باشد و نگرانی ما برای مراقبت از این دستگاه دوست‌داشتنی بیشتر شود. اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید ارزش گوشی‌هایی که گم می‌شود چه میزان خواهد بود؟ مرکز تحقیقاتی Lookout Mobile Security بر اساس آخرین بررسی‌های خود اعلام کرده است که هر سال در آمریکا ۳۰ میلیارد دلار گوشی سرقت یا مفقود می‌شود.

این شرکت که در زمینه امنیت تلفن همراه فعالیت می‌کند در جریان همکاری با مرکز تحقیقاتی  BackgroundCheck مطالعه‌ای انجام داده است تا دریابد میانگین ارزش واقعی گوشی‌هایی که سرقت یا مفقود می‌شوند چقدر است. بر اساس بررسی‌های این دو مرکز مشخص شده است به طور میانگین  هر روز در جهان ۷ میلیون دلار گوشی تلفن همراه مفقود می‌شود یا به سرقت می‌رود و دوسوم گوشی‌ها بین ساعت ۹ شب تا ۲ صبح مفقود می‌شوند. تنها در روز کریسمس سال گذشته ۱۱ میلیون دلار گوشی در سراسر جهان دزدیده شده است و از مجموع افرادی که هر روز برای تماشای آبشار نیاگارا می‌روند ۴ نفر گوشی خود را از دست می‌دهد. گفته شده است میانگین ارزش گوشی‌های هوشمندی که هر سال در نخستین روز سال نو مفقود یا سرقت می‌شود به ۱۴ میلیون دلار می‌رسد.

کاربران و گوشی‌های گم شده

کارشناسانی که بدبینانه به این ماجرا نگاه می‌کنند بر این باورند که اگر تاکنون گوشی شما سرقت نشده است یا آن را جا نگذاشته‌اید، به احتمال زیاد در آینده با این اتفاق مواجه خواهید شد. با این وجود در خوشبینانه‌ترین حالت نیز اگر تلفن همراه شما تاکنون مفقود یا سرقت نشده است، قطعا این اتفاق برای یکی از آشنایان و اطرافیان شما رخ داده است و آمارها نشان می‌دهد طی یک سال گذشته بیش از ۳.۱ میلیون آمریکایی این اتفاق ناخوشایند را تجربه کرده‌اند.

مرکز Lookout در ادامه گزارش خود توضیح داده است که ۷۰ درصد مردم پس از آنکه متوجه سرقت یا مفقود شدن گوشی خود می‌شوند، دست به اقدامات شخصی می‌زنند تا بتوانند آن را پیدا کنند یا از سارقان پس بگیرند. بسیاری از مردم اعلام کرده‌اند که پس از سرقت گوشی، خود را در شرایط سخت و خطرناک قرار می‌دهند تا بتوانند آن را پیدا کنند و تمامی آن‌ها می‌گویند اطلاعاتی که در گوشی ذخیره شده است ارزش بیشتری از دستگاه دارد و بسیاری از این اطلاعات هرگز قابلیت بازیابی ندارند.

البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که از دست دادن گوشی همیشه به معنی سرقت شدن آن نیست و در بسیاری از مواقع کاربر آن را جا می‌گذارد و بررسی‌ها نشان داده است هرچه سن کاربران افزایش میابد، احتمال سرقت یا مفقود شدن گوشی آن‌ها هم بیشتر می‌شود. به هر حال، آن دسته از کاربرانی یک بار گوشی‌شان سرقت شده است اقدامات بیشتری انجام می‌دهند تا جلوی سرقت مجدد را بگیرند و به همین خاطر آن‌ها بیش از دیگر کاربران مواظب دستگاه التکرونیکی جیبی خود هستند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز Lookout، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که گوشی‌شان یک بار سرقت شده است برای جلوگیری از تکرار این اتفاق یک سری اقدام یپیشگیرانه انجام می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به نصب ابزارهای گوشی‌یاب، بارگذاری ابزارهای امنیتی یا استفاده از قفل نمایشگر گوشی اشاره کرد.

اینکه گوشی شما سفید، مشکی، نقره‌ای یا طلایی باشد چندان برای سارقان اهمیت ندارد. زیرا کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ارزش این دستگاه برای سارقان در حالت کلی ۳۰ برابر بیشتر از شمش نقره است و راحت‌تر از هر کالای دیگری می‌تواند به پول تبدیل شود.

به طور کلی ۴۵ درصد سرقت گوشی زمانی صورت می‌گیرد که کاربر حواسش به آن نیست و این دستگاه را جا می‌گذارد و در همین زمان سارق از کوچک‌ترین فرصت برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کند. بررسی‌های مرکز Lookout همچنین نشان داده است که تنها در ۱۱ درصد موارد تلفن همراه از داخل دست، جیب و کیف سرقت می‌شود و مابقی موارد وقتی است که کاربر بدون آنکه دقت کند گوشی خود را روی میز یا جای دیگر رها کرده است.

از بین تمام کسانی که گوشی‌شان سرقت شده است ۵۰ درصد حاضر بوده‌اند با پرداخت ۵۰۰ دلار گوشی را با محتویات داخل آن پس بگیرند. این افراد گفته‌اند داخل دستگاه اطلاعات مهمی مانند عکس، ویدیو، ابزارهای کاربردی، اطلاعات شخصی و شماره تلفن وجود دارند که ۵۰۰ دلار یاد شده را برای آن‌ها پرداخت می‌کنند و ارزش این اطلاعات را بیشتر از گوشی می‌دانند. همچنین، یک‌سوم کاربران موبایلی که از هیچ برنامه‌ پشتیبان اطلاعات استفاده نمی‌کنند حاضر شده‌اند ۱۰۰۰ دلار بپردازند تا اطلاعات آنها بدون کم و کاست به آن‌ها باز گردد.

به هر حال با توجه به اینکه گوشی هوشمند این روزها به صورت گسترده بین کاربران استفاده می‌شود و سرقت آن‌ها هم روز به روز افزایش میابد، اگر هر چند وقت یکبار از اطلاعات ذخیره شده در آن نسخه پشتیبان تهیه نشود مشکل این کاربران برای بقیه هم صورت خواهد گرفت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

  1. امیر

    با سلام و احترام
    دوستانی که گوشی یا لپ تاپ خودرا گم کرده اند یا به سرقت رفته است تنها در سامانه رسمی و کشوری به نام همیاب ۲۴ ثبت نمایید و در سایت های نامعتبری که اطلاعات شخصی شما و کالا را به نمایش می گذارند جدا خودداری بفرماید تا دچار مشکلاتی هم چون اخاذی و سو استفاده از شماره تماس نشوید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي