آشنایی با مساجد چهارگانه جهان

تاريخ : 26 تیر

همانطور که می دانید مسجد الحرام و مسجد الاقصی و مسجد النبی و مسجد کوفه چهار مسد بزرگ دنیا هستند که در سراسر جهان و برای همه مسلمانان و غیرمسلمانان شناخته شده هستند. برای آشنایی با مساجد چهارگانه جهان این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد مساجد چهارگانه دنیا و چهار مسجد بزرگ دنیا می خوانید.

آشنایی با مساجد چهارگانه جهان

آشنایی با مساجد چهارگانه جهان, پورتال خبری فرهنگی گهر

مساجد چهارگانه جهان

۱- مسجد الحرام از مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مکان : شهر مکه در عربستان

خداوند کعبه و اطراف آن را «حرم» قرار داده است؛ یعنی مقدس شمرده و ارتکاب گناه و قتل و شکار و تجاوز به جان و مال مردم و جنگ و دزدی و راهزنی و… را در آن جایز ندانسته‌است. وقتی مجرمی به آنجا پناه ببرد کسی حق مواخذه او را ندارد. این بنای شریف بخش‌های دیگری هم دارد؛ همچون حجر الاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل. در نزدیکی آن نیز مقام ابراهیم و چاه زمزم واقع است.

گنجایش مسجد نهصد هزار نفر است که در زمان حج تا چهار میلیون نفر افزایش می‌یابد.

مسجد ۹ مناره دارد که بلندی آنها ۸۹ متر است.

۲- مسجد النبی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مکان : شهر مدینه در عربستان

مسجد النبی، مسجد تاریخی مدینه است که در خاور شهر مدینه بنا شده‌است. این مسجد را پیامبر (ص) در سال نخست هجری و در نخستین روزهای ورود به مدینه به دست خود و به همراهی مهاجرین و انصار ساخت. آرامگاه پیامبر اسلام، که در منزل او واقع بود، پس از توسعه مسجد در آن قرار گرفت. مسجد در دوره های مختلف توسعه یافته است.

گنجایش مسجد ششصد هزار نفر است که در هنگام حج به یک میلیون نفر افزایش می یابد. مساحت مسجد ۹۸٬۵۰۰ متر مربع بوده و۱۹۷ گنبد دارد. مسجد ۱۰ مناره دارد که بلندی آنها ۱۰۵ متر است.

۳- مسجدالاقصی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مکان : شهر بیت المقدس در سرزمین های اشغالی

مسجدالاقصی به ‌معنی دورترین مسجد‌ که در بخش شرقی شهر بیت‌المقدس قرار دارد، در سال ۷۱۰ ساخته شد. مسجد بیت المقدس در شهر قدس و نخستین قبله مسلمانان بوده است.

این مسجد که روی ستون‌هایی از مرمرهای درخشان ساخته شده است،۱۱ در ورودی دارد. در قسمت جنوبی و وسط مسجد، یک گنبد بلند و بزرگ وجود دارد.

همچنین قبه الصخره که محل معراج پیامبر عظیم الشأن اسلام بوده در همین شهر  است

۴- مسجد کوفه از مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مکان : شهر نجف در عراق

مسجد کوفه یکی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان اسلام است. این مسجد در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نجف واقع است. گفته می‌شود این مسجد ابتدا توسط حضرت آدم ساخته شده و پس از مسجدالحرام قدیمی‌ترین مسجد جهان است. در دهه‌های اول هجری قمری این مسجد توسط سعد بن ابی وقاص بازسازی و سپس توسط علی ابن ابی طالب مرکزی مهم برای خلافت در نظر گرفته شد. مقبره برخی از بزرگان و علمای دینی در آنجا قرار دارد.

مسجد کوفه با شکل هندسی مربع و با طول و عرضی در حدود ۱۱۰و۱۱۶ متر و صحنی وسیع و بدون سقف و دیوارهایی به ارتفاع ۲۲ متر که دورتا دور محوطه اش هفتاد و شش غرفه وجود دارد، طراحی شده است. این مسجد  چهار در برای ورود و خروج دارد.

از جمله مساجد مهم شیعه مسجد سهله است

مسجد سهله (نام‌های دیگر: مسجد سهیل، بنی‌ظفر، عبدالقیس) یکی از مشهورترین مساجد اسلامی است که در قرن اول هجری توسط قبایل عرب در کوفه در سمت شمال غربی مسجد جامع کوفه به فاصله حدود دو کیلومتر ساخته‌شده‌است. این مسجد یکی از کهن‌ترین مساجد منتسب به حجت بن الحسن، امام دوازدهم، شیعیان است. مسجد سهله در شرق نجف یعنی در شهر کوفه قدیم قرار دارد، این مسجد در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی مقبره امام علی با زاویه ۳۷ درجه و ۲ کیلومتری شمال غربی مسجد کوفه با زاویه ۵۳ درجه قرار دارد. در مجموعه روایات با تعابیر مختلفی از جایگاه معنوی و منزلت مسجد سهله یاد شده است. می توان گفت از اخبار چنان معلوم می شود که بعد از مسجد اعظم کوفه مسجدی به فضیلت این مسجد وجود ندارد.

این مسجد در زمینى خالى از سکنه که اطراف آن پوشیده از ماسه هاى قرمز است ساخته شده است. شکل هندسى آن تقریباً به صورت مستطیل با طول ۱۴۰ متر، عرض ۱۲۵ متر و مساحتى بالغ بر ۱۷۵۰۰ مترمربع است. ارتفاع دیوارهایى که آن را احاطه کرده حدود ۲۲ متر است که هر یک از اضلاع چهارگانه آن به وسیله برج هاى نیم دایره ای از طرف خارج و به فاصله هاى مساوى تقویت مى شوند. در میانه ضلع شرقى دیوار، مناره اى به ارتفاع ۳۰ متر وجود دارد. در اصلى مسجد در میانه ضلع شرقى در مجاورت این مناره قرار دارد.

در بخش هاى مختلف صحن مسجد محرابهایى ساخته شده است که به نام پیشوایان دینی نامگذارى شده، ازجمله مقام امام صادق، امام سجاد، مقام امام زمان، ابراهیم، ادریس، خضر.

در احادیث فراوانی به صراحت اعلام شده که اقامتگاه شخصی امام مهدی(عج)در دوران ظهور، مسجد مقدس سهله است :

محدثان عالی مقام شیعه، با اسناد معتبر، در مجامع حدیثی خود روایت کرده­اند که روزی در محضر حضرت امام صادق(ع) از مسجد سهله گفت و شنود شد، فرمودند: «آنجا اقامتگاه صاحب ماست؛ هنگامی که با خانواده­اش قیام کند». کافی،ج۳، ص ۴۹۵.

از مهمترین فضیلت های مسجد سهله آن است که هر کس ۴۰ شب چهارشنبه در این مسجد بیتوته کند و به عبادت بپردازد به دیدار یوسف فاطمه نائل خواهد شد

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي