آدرس باغ وحش شیراز

معرفی باغ وحش و امکانات و اطلاع رسانی ساعت کاری به همراه آدرس باغ وحش شیراز در مطلب امروز ما و تاریخچه جالب و خواندنی تاسیس این باغ ملی در ادامه این مطلب دنبال کنید…

آدرس باغ وحش شیراز

آدرس باغ وحش شیراز

تاریخچه‌ باغ وحش شیراز

شاید باورتان نشود ولی همه چیز از یک معرکه گیر شروع می‌شود.

در بین سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ سیروس قهرمانی، پهلوانی جوان و جویای نام با برپایی معرکه در شیراز و انجام کارهای خارق العاده مانند خم کردن تیر آهن با گردن و یا کشیدن چند ماشین با دندان، شهرتی چشم گیر پیدا می کند؛ اما شهرت اصلی او به دلیل جسارت و شهامت او در کشتی گرفتن با شیر بود.

آدرس باغ وحش شیراز کجاست؟

۱۸ کیلومتری جاده شیراز-مرودشت، روبروی پالایشگاه شیراز

مسیریابی باغ وحش از طریق اپلیکیش بلد

مسیریابی از طریق اپلیکیشن نشان

ساعت کار باغ وحش شیراز : همه روزه از ساعت 9:00 تا 17:00

آدرس باغ وحش شیراز

داستان شیرهای آموزش ندیده 

این شیرها، شیرهای آموزش دیده نبودند و سیروس بدون آنکه حتی شیر را از قبل دیده باشد وارد قفسش می‌شد و با او کشتی می‌گرفت.

آوازه‌ی پهلوانی و جسارت سیروس در سرتاسر ایران پیچید و حتی فراتر هم رفت؛ به همین خاطر برای اجرای معرکه، سفرهایی به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند کویت، بحرین و… کرد. کشورهایی که مردم آن علاقه‌ی خاصی به شیر داشته و دارند.

ماحصل این سفرها مقدمه‌ی برپایی باغ وحش شیراز میشود. اولین حیوانات آن دو شیر آفریقایی بودند که به عنوان هدیه بابت شجاعت و دلاوری سیروس بعد از اجرای برنامه اش در هند به او اهدا شدند.

این شیرها در ابتدا در معرکه ها مورد استفاده قرار میگرفتند اما بعدها در باغ ملی شیراز نگه داری و به صورت موردی در معرکه استفاده می‌شدند.

با سفر دیگر پهلوان سیروس قهرمانی به هندوستان، هدایای بسیار بزرگی (دو عدد فیل!) توسط خانم گاندی به او داده شد و جرقه‌ی ساخت یک باغ‌وحش در ذهن او شکل گرفت. اگرچه باغ وحش به طور رسمی در سال ۱۳۲۷ با چند قلاده شیر و دو راس فیل کار خودش را آغاز کرد، اما رفته رفته حیوانات دیگری نیز مانند چند میمون و یک خرس به این مجموعه اضافه شدند.

آدرس باغ وحش شیراز

تنوع در باغ وحش 

در این باغ وحش ۴۴۰ حیوان از ۶۳ گونه مختلف نگه داری می‌شوند که ۴۸ گونه‌ی آن از سرتاسر دنیا به اینجا آورده شده‌اند و ۱۵ گونه‌ی مابقی هم ایرانی هستند.

گونه‌های موجود در باغ وحش شامل شیر آفریقایی، خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، میمون رزوس، گراز، پلنگ، راکون، کفتار، گوزن زرد و گوزن قرمز اروپایی، گرگ سفید، گرگ زرد اروپایی، تشی، شترمرغ، پرندگان شکاری و خزندگانی مانند تمساح و انواع مارها میباشد.

آدرس باغ وحش شیراز

باغ وحش شیراز و 100 قلاده شیر

آدرس باغ وحش شیراز
شیر داریوش

در حدود ۱۰۰ قلاده شیر در این محل متولد شده‌اند که همگی از نسل همان توله شیر آفریقایی هستند که سیروس از هند هدیه گرفته بود. بعضی از این شیرها به سایر باغ‌وحش‌های کشور مانند باغ وحش وکیل آباد مشهد فرستاده شده‌اند و بعضی دیگر نیز همچنان در محل تولد خود زندگی می‌کنند.

در میان همه‌ی این شیرها یک شیر نر به نام داریوش وجود داشت که برای چند روز نامش در میان مردم و مطبوعات دهان به دهان می‌چرخید.

به گفته‌ی صاحبان باغ‌وحش، داریوش در سال ۱۳۷۱ در باغ وحش شیراز به دنیا آمد و در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ در همانجا تسلیم چنگال مرگ شد.

بر طبق گفته‌ی فوق می‌توان داریوش را پیرترین شیر دنیا تا به امروز نامید و در زمان مرگش، مسؤلین باغ وحش آمادگی خود را برای انجام هر گونه آزمایش جهت صحت ادعای فوق اعلام کردند. داریوش در جوانی در کنار پهلوان سیروس قهرمانی به اجرای سیرک مشغول بود اما در اواخر عمر در باغ وحش شيراز روزگار را سپری کرد تا دوران بازنشستگی را در قفس شیرهای باغ‌وحش و به دور از سیرک بگذراند.

در حاشیه!

نکته‌ی جالب توجه اینکه مزار پایه گذار سنگ بنای باغ وحش شیراز، مرحوم قهرمانی، بنابر وصیت خودش در باغ‌وحش قرار دارد. پس از فوت وی در سال ۱۳۹۴، محمد علی قهرمانی فرزند آن مرحوم که مانند پدرش به کار با حیوانات در سیرک مشغول بود پس از اعلام ممنوعیت به کار گیری حیوانات در سیرک، به صورت داوطلبانه از کار در سیرک کناره گیری کرد و به همراه برادرش حسین، اداره‌‌‌ی باغ وحش را بر عهده گرفت.

ساعات کار باغ وحش شیراز

ساعت کاری باغ وحش شیراز همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸:۳۰  الی ۱۷ می‌باشد. برای اینکه تجربه بهتری از بازدید خود داشته باشید توصیه فانزی به شما این است که در ساعات خنک از شبانه روز به این مکان مراجعه کنید تا حیوانات نیز در حال استراحت نبوده و سرحال باشند.

 

قیمت بلیط 

تهیه بلیط برای افراد بالای ۴ سال در این محل الزامی می‌باشد. قیمت بلیط برای هر نفر ۲۰,۰۰۰ تومان می‌باشد. علاوه بر این برای ورود خودرو به محوطه نیاز به پرداخت هزینه اضافی می‌باشد.

تغییر و تحول 

طی سال های اخیر باغ وحش شیراز تغییر و تحول های مثبت زیادی را تجربه کرده است که امری ضروری برای باغ وحشی با این وسعت و تنوع جانوری است.

طراحی جدید محوطه نگهداری حیوانات نه تنها کیفیت زندگی آنها را تا حد قابل قبولی ارتقا بخشیده بلکه تماشای حیوانات و بازدید از باغ وحش را نیز برای بازدیدکنندگان آن لذت بخش و تبدیل به خاطره ای به یاد ماندنی کرده است.

این تغییرات نتیجه‌ی تلاش و همت فرزندان مرحوم قهرمانی است که در ادامه قصد دارند بخش های آکواریوم دریایی، باغ پرندگان و پیست سوارکاری را به این باغ‌وحش اضافه کنند.

جاذبه های توریستی نزدیک باغ وحش شیراز

برای اینکه خیالتان راحت شود باید بدانید در نزدیکی این مکان جاذبه توریستی خیلی خاصی وجود ندارد، اما اگر قصد دارید از مجموعه پرسپولیس (تخت جمشید) دیدن کنید حتما بازدید از باغ وحش را در برنامه‌ی خود قرار دهید؛ چرا که در بین مسیر شیراز به پرسپولیس قرار گرفته است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه