گفتگویی خواندنی با لوسیانو ادینهو / برای ایران بازی می کنم

تاريخ : 17 بهمن

ادینهو می گوید جلوی استقلال ۸ دقیقه فوتبال بازی کردم‌؛ ۴ دقیقه اول ۴ دقیقه آخر! عکس ها:محمد محب زندی

مرتضی رضایی- سروش امینی توماجی: لوسیانو ادینهو، شماره ۳۰ مس کرمان، با زیرپوشی تکراری که معمولاً رویش می‌نویسد I love you kerman. از این توضیحات اولیه که بگذریم، می‌رسیم به داستان ادینهو و استقلال. برای استقلالی‌ها گل تلخ «ادو» در کرمان و در لحظات آخر از یادشان نرفته بود که حالا باید دو گلش را در ورزشگاه آزادی هضم کنند. ادینهو به فاصله ۵ روز، ۳ بار دروازه استقلال را باز کرد تا حالا تبدیل به کابوس قلعه‌نویی و آبی‌ها شود. او با یک کاشته و یک شوت محکم، عامل حذف استقلال از نیمه‌نهایی حذفی شد و مس را به فینال برد. ادینهو ۲۴ ساعت پس از درخشش دوباره مقابل استقلال با کمک حجت جهرمی مدیر روابط عمومی مس کرمان به خبرآمد تا یک گفت‌وگوی جذاب و خواندنی با ما داشته باشد. او در این مصاحبه انگار به خاطر رودربایستی با امیر قلعه‌نویی مجبور بود پس از ۳ گل به استقلال، خیلی از حرف‌ها را نزند…

گفتگویی خواندنی با لوسیانو ادینهو / برای ایران بازی می کنم, پورتال خبری فرهنگی گهر

*بعد از بازی با  استقلال اتفاق جالبی افتاد. پیامک‌های زیادی ردوبدل شده و پرسپولیسی‌ها اسم تو را گذاشته‌اند قاتل استقلال.

این لقب برای من زیاد است. برایم مهم این است که به تیمم مس کرمان کمک کنم. کاری به کری‌های هواداران دو تیم ندارم. هدف من موفقیت مس کرمان است. قبل از بازی پیش‌بینی می‌کردند کدام تیم به فینال می‌رود. همه می‌گفتند استقلال. هر بازی شرایط خاص خودش را دارد. همه می‌گفتند مس تیم بزرگی نیست. همه چیز فوتبال در زمین است. یازده مقابل یازده.

*خیلی‌ها می‌گویند به سیدمهدی رحمتی خوب گل می‌زنی.

من مهدی رحمتی را به خوبی درک می‌کنم. فکر می‌کنم او هم من را درک می‌کند. زمانی که من و مهدی در مس بودیم با هم تمرین داشتیم. بیشتر ضربات ایستگاهی را تمرین می‌کردیم. قبل از اینکه من بخواهم به توپ ضربه بزنم، دیدم مهدی در زاویه مخالف و پشت دیوار دفاعی ایستاده است. به این فکر رسیدم که اگر یک شوت محکم و زمینی بزنم (‌البته در زاویه موافق) او شانسی برای مهار توپ ندارد. چون توپ سریعتر می‌رفت. رحمتی گلر خوبی است. من بازیکن مس کرمان هستم و دوست دارم به گلرهای بزرگ گل بزنم. رحمتی بهترین گلر ایران است و من خوشحالم که به او گل می‌زنم.

*البته ایمون زاید سه تا گل در ده دقیقه به او زده است…

به ایمون زاید تبریک می‌گویم. فوتبال است دیگر. هر بازی موقعیت خاص خودش را دارد. شاید شما ۵ تا بازی کنی و اصلاً گل نزنی.

*می‌خواهیم برگردیم به سال‌های قبل، زمانی که آمدی ایران. با تیم مس به محبوبیت رسیدی. حتی همان موقع هم بحث‌هایی می‌شد که برای تو تابعیت بگیرند که برای تیم‌ملی ایران بازی کنی.

۵ سال پیش به لیگ‌برتر ایران آمدم. نخستین مربی من در مس، فرهاد کاظمی بود. بعد از آن پرویزخان مظلومی! بعد از آن هم لوکا و سپس قلعه‌نویی. ۴ مربی خیلی خوب. آنها برای فوتبال کرمان مهم بودند. اول که آمدم، شش ماه بازی نکردم و فقط تمرین کردم. بعد از شش ماه ۵ تا بازی کردم و لیگ تمام شد. در این ۵ تا بازی ۱۱ گل زدم و تمام. بعد از آن مردم کرمان گفتند ادینهو بازیکن خوبی است. بعد از آن به خیابان‌ها و مغاز‌ه‌ها می‌آمدم، مردم من را می‌شناختند. بعد از ۴ سال، قبل از اینکه بروم شارجه ۲۲ تا گل زدم و آقای گل شدم. لیگ ایران و امارات خیلی با هم فرق دارند. صد‌درصد فرق دارند. دو سال در امارات بودم اما برگشتم کرمان. دوست دارم تابعیت ایرانی بگیرم. من علاقه دارم پاسپورت ایرانی بگیرم و در جام‌جهانی‌ در برزیل بازی کنم. برزیل کشور اول من است اما ایران را هم دوست دارم آن هم به عنوان کشور دوم. اما اگر پاسپورت ایرانی بگیرم، آن زمان ایران کشور اول من است و بیشترین توانم را برایش می‌گذارم حتی اگر مقابل برزیل بازی کنم.پ

گفتگویی خواندنی با لوسیانو ادینهو / برای ایران بازی می کنم, پورتال خبری فرهنگی گهر

*الان چند ساله هستی؟

۳۱ ساله.

*زمانی که قلعه‌نویی مربی تیم‌ملی بود این پیشنهاد را به تو داده بود؟

نه، اصلاً چنین پیشنهادی نداشتم.

*تو هیچ وقت برای تیم‌ملی برزیل بازی نکردی؟

در برزیل نه. فقط برای باشگاه بازی کردم.

*تو رفتی امارات و برگشتی کرمان. آن هم در حالی که از پرسپولیس و استقلال پیشنهاد داشتی.

در فوتبال ایران فقط مس. من قبلاً هم گفته‌ام که در ایران برای مس بازی می‌کنم. اگر از ژاپن و قطر هم پیشنهاد داشته باشم، بازی می‌کنم اما در ایران فقط مس.

*چرا؟

من شهر و مردمش را دوست دارم. همه چیزش را دوست دارم.

*اگر مس بیفتد به دسته پایین‌تر باز هم برای این تیم بازی می‌کنی؟

هنوز که به لیگ یک سقوط نکرده‌ایم اما دوست دارم در لیگ‌برتر بازی کنم.

*شایعه شده که قلعه‌نویی برای فصل بعد با ذوب‌آهن به توافق رسیده است. او رایزنی کرده برای رفتن تو به ذوب‌آهن و…

الان خیلی زود است در این باره حرف بزنم. بهتر است همه چیز بماند بعد از پایان لیگ. الان تمرکزم را برای مس گذاشته‌ام و بس. الان فقط می‌خواهم به تیمم کمک کنم برای ۵ تا بازی باقی‌مانده و فینال جام حذفی. الان همه می‌گویند مس رفته دسته دو اما ما ۵ تا بازی داریم. من تا آخرین لحظه تمام توانم را برای مس می‌گذارم.

*چند سال است که می‌گویند با درد زانو بازی می‌کنی؟

یک بار در بازی مس در لیگ قهرمانان زانویم مصدوم شد. به برزیل رفتم و درمان شدم. الان درد خاصی ندارم. خیلی مهم است که بعد از هر بازی ریکاوری خوبی داشته باشی.

*الان مس در فینال جام‌حذفی است. چقدر امیدوار هستید که قهرمان شوید؟ در ضمن شما در خانه هم بازی می‌کنید.

در کرمان بازی کردن مسئولیت ما را بیشتر کرده است. ما باید در خانه بازی کنیم. اولین چیز مهم این است که تمرکز بالایی داشته باشیم، دوم به تراکتور احترام بگذاریم و سوم جنگنده و قوی باشیم و چهارم اینکه در کنار هم باشیم. اولین فکر من این است که تیم من قهرمان شود و گل زدن من مهم نیست.

* بهترین مربی از بین این اسامی که نام بردی چه کسی است و بیشترین تأثیر را روی تو گذاشته است؟

در ایران، سه، چهار تا مربی خوب داشتم. مظلومی، لوکا و قلعه‌نویی.

*اگر قرار باشد از بین این سه نفر یکی را انتخاب کنی؟

همین سه نفر.

*محمود یاوری چطور؟

این فوتبال است و این‌طور نیست که بگویی با فلان مربی مشکل داری. گواردیولا یک نسل بارسلونا را به همه افتخارات رساند اما او الان کجاست؟ بایرن‌مونیخ. خیلی مربی خوبی بود و ۴ تا قهرمانی برای بارسلونا آورد اما الان در مونیخ است. اگر ۴ تا بازی ببازد، اخراجش می‌کنند. فوتبال همین است. در بازی با استقلال دو گل زدم و تیمم موفق شد. فوتبال ورزشی است که در امروز زندگی می‌کنی و دیروز مهم نیست. اگر در فینال تراکتور قهرمان شود، دیگر دو گل من مهم نیست.

*یاوری می‌گفت ادینهو به اندازه پولی که می‌گیرد بازی نمی‌کند.

مشکلی نیست.

*رئالی هستی یا بارسایی؟

من فوتبال زیبا را دوست دارم. رئال‌مادرید و بارسا تیم‌های خوبی هستند. اما من فوتبال خوب را دوست دارم اما برای سؤال شما؛ رئال‌مادرید.

*بین رونالدو و مسی چطور؟

قطعاً رونالدو. البته برای کسب توپ طلا، مسی مصدوم بود. کریستیانو همه بازی‌ها را بازی کرده و توپ طلا را برده است. او در هر بازی ۱/۱ گل زده.

*در بازی دیروز دو بار زیر پیراهنت را عوض کردی. از کجا می‌دانستی قرار است گل بزنی که زیر پیراهنت را عوض کردی؟

قبل از بازی می‌خواستم همسرم را غافلگیر کنم. برای اولین بار نوشتم دوستت دارم فلاویو. برای همسرم. دفعه دوم برای انجل دخترم. روی تی‌شرتم نوشته بودم صد‌درصد کاپی چابا که نام شهری است که در آن متولد شده‌ام.

*از برزیلی‌های معروف با کدام یک در ارتباط هستی؟

با هیچ‌کدام در ارتباط نیستم.

*سری آخر که ایران بودی، موهایت را طوری زده بودی که منشوری بود! رفتی و موهایت را کوتاه کردی؟

فدراسیون به من چیزی نگفته بود اما باشگاه به من گفته بود. فکر می‌کنم فدراسیون به باشگاه گفته بود به من تذکر بدهند.

*یکی از خبرگزاری‌ها نوشته بود نگو کرمان را دوست داری. تو پول را دوست داری و ۵۰۰ هزار دلار از کرمانی‌ها گرفته‌ای.

این یک راز است. قرارداد یک چیز شخصی است. اگر پرسپولیس به شما هم ۵۰۰ هزار دلار می‌دهد خب چرا قرارداد امضا نمی‌کنید؟ بروید امضا کنید دیگر. شاید پرسپولیس به من فقط ۲۰۰ تا بدهد و من امضا کنم.

*می‌دانی، به این دلیل این سؤال را کردیم که می‌گویند مس پول خوبی به تو می‌دهد که در آنجا فوتبال بازی می‌کنی.

مثال می‌زنم. شما اینجا کار می‌کنید بعد از یک ماه به شما حقوق می‌دهند. آدم برای پول به‌دست‌آوردن کار می‌کند. الان که من دو تا گل به استقلال زده‌ام این حرف‌ها را مطرح می‌کنند. چرا سه سال قبل که ۸۰۰ هزار دلار از مس گرفتم این حرف‌ها را نمی‌زدند؟ هر بازی هم خوب بازی می‌کردم و کسی هم حرفی نمی‌زد. من بازیکن حرفه‌ای هستم و به این چیزها کاری ندارم. اگر رونالدو یک بازی گل نزند، می‌آیند درباره قراردادش حرف می‌زنند؟ ولی بازیکنی مثل رونالدو یک نفر است که می‌تواند مقابل یازده نفر بازی کند. فوتبال این است بعد از اینکه دو تا گل می‌زنی و مطرح می‌شوی، می‌آیند و درباره‌ات حرف می‌زنند. نود درصد گل دوم برای میلاد جهانی بود.

*قبول داری گل به استقلال را خیلی بدموقع زدی؟

فوتبال است دیگر. فوتبال مثل رانندگی است. یک لحظه حواست پرت شود، تصادف می‌کنی. من سه‌شنبه نود دقیقه بازی کردم، تمرکزم ۴ دقیقه اول بود و ۴ دقیقه آخر. در همه جای جهان همین است. من به گل زدن نیاز دارم. یک لحظه تمرکز کنم، می‌توانم گل بزنم. اگر بازی روماریو را دیده باشید این طرف و آن‌طرف نمی‌رفت. نزدیک دروازه بازی می‌کرد. اگر توپ آمد گل می‌زنم، اگر نیامد تمرکز می‌کنم که وقتی توپ رسید آن را گل کنم. دفاع ۲۰ بار توپ را می‌گیرد اما در بیست و یکمی تمرکزش را از دست می‌دهد.

*روزنامه‌های امروز را دیده‌ای؟ همه نوشته‌اند قلعه‌نویی را شکست داده‌ای. تو باعث شدی در رختکن استقلال دعوا شود!

من چیزی نشنیدم. من بعد از بازی با بازیکنان حرف نزدم اما به من ربطی ندارد.

*بهترین بازیکن ایرانی که تا به حال دیده‌ای؟

فرهاد مجیدی. در حال حاضر که مجیدی خداحافظی کرده، کریمی و آندو.

*تو بهتری یا فرهاد مجیدی؟

او بازیکن خوبی بود. (می‌خندد) من بازیکن مس هستم اما مجیدی بازیکن استقلال بود.

*موقع جام‌جهانی‌ می‌روی به کشورت تا بازی‌ها را ببینی؟

من می‌روم، می‌پرسم ببینم کمپ ایران کجاست. به بچه‌های ایران سر می‌زنم. الان ایران با این سه تا تیم همگروه است. همه می‌گویند آرژانتین و نیجریه صعود می‌کنند اما برای من این‌طور نیست. اگر ایران تمرکز کند، صعود می‌کند. نیجریه تیم خوبی است. شما باز‌های این تیم را می‌بینید آنها سه بر صفر به اسپانیا باخته‌اند. اگر گل‌های بازی را می‌دیدید، همه‌‌اش اشتباه بازیکنان نیجریه بود. در بازی با ایران هم آنها ممکن است اشتباه کنند.

*ایران با آرژانتین رقیب سنتی شما همگروه است. در این بازی طرفدار ایران هستی؟

صد‌درصد ایران را حمایت می‌کنم. در بازی با آرژانتین و بوسنی هم صددرصد بوسنی را حمایت می‌کنم. مثل بازی دیروز. پرسپولیسی‌ها دوست داشتند مس ببرد.

*نظرت درباره کروش چیست؟

یک بار با کروش حرف زدم. فقط سلام و خداحافظ. به نظر من تیم‌ملی ایران در حال حاضر مربی خیلی خوبی دارد. من به ایران شانس بالایی می‌دهم که به دور بعدی رقابت‌های جام‌جهانی‌ صعود کند.

*کروش دعوتت کند برای ایران بازی می‌کنی؟

کروش دعوتم کند همین الان برای تیم‌ملی ایران بازی می‌کنم.

*می‌گویند لوکا عصبانی است و بازیکنان را می‌زند. نظرت درباره این حرف‌ها چیست؟

خشن نیست، وقتی یک بار لوکا به تو می‌گوید این روش را بازی کن، باید همان یک‌بار به حرفش گوش بدهی. لوکا نقش مهمی در تغییر ذهنیت بازیکنان داشت. ما هیچ مشکلی نداشتیم به جز ذهنیت. حالا لوکا این کار را کرده است. حالا که این ذهنیت عوض شده، سطح بازی ما هم عوض شده. قبلاً هم همین بازیکنان را داشتیم اما چرا حالا می‌بریم؟

*تا چه زمانی می‌خواهی فوتبال بازی کنی؟

ده سال دیگر می‌خواهم خارج از برزیل بازی کنم و برای استراحت به برزیل برگردم. برای اینکه خانواده‌ام را ببینم. الان به فکر تمام کردن فوتبالم نیستم. الان به این فکر می‌کنم که ذهنیت خوبی داشته باشم، خوب تمرین کنم. فکر می‌کنم تا ۴ یا ۵ سال دیگر از نظر فیزیکی خوب باشم. الان سی و یک ساله هستم، نمی‌دانم شاید شش ماه مصدوم شدم.

*در این چند ساله اینقدر از فوتبال پول درآورده‌ای که بتوانی راحت زندگی کنی؟

بله. هم خودم و هم خانواده‌ام. فوتبالم تمام شود فقط استراحت می‌کنم.

*کار دیگری هم می‌کنی به غیر از فوتبال؟

وقتی فوتبالم تمام شود فقط به استراحت فکر می‌کنم.

*دی‌کارمو را می‌شناسی؟

(می‌خندد) بعضی از بازیکنان برای فوتبال مثبت نیستند.

*پس تو می‌گویی او بازیکن خوبی نبود؟

همه مردم ایران می‌گفتند. وقتی مردم بازی او را دیدند به من می‌گفتند واقعاً برزیلی است؟

*دوست تو نیست؟

نه! برزیل کشور بزرگی است و همه همدیگر را نمی‌شناسند.

*جان‌واریو چطور؟

من و او با هم در یک تیم بازی کرده‌ایم.

*راستی شنیده بودی که بازیکنان تیم امید ایران قلیان کشیده بودند؟

دخانیات در کل بد است. به خصوص برای بازیکنان. نفس کشیدن برای ورزشکاران مهم است اما مطمئناً سیگار و قلیان باعث می‌شود مشکل پیدا کنند و صد‌درصد روی بازی آنها هم تأثیر دارد. قلیان کشیدن بازیکنان ایرانی به من ربطی ندارد. دوست دارند بکشند.

منابع: خبر ورشی , خبرآنلاین

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي