گروه فوج نجات تبریز چه بود؟ + اهداف و اعضای آن

تاريخ : 17 مرداد

زمانی که مجلس به توپ بسته شد و مشروطه خواهان در شهرهای مختلف سرکوب شدند، در تبریز ستار خان و باقر خان با تصمیم شاه مخالفت کردند، شاه تبریز را به مدت ده ماه محاصره کرد و گروهی برای از بین بردن این محاصره، گروهی تشکیل دادند که به فوج نجات معروف شد. برای آشنایی با گروه فوج نجات تبریز این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد فوج نجات و اعضای فوج نجات و سرانجام فوج نجات می خوانید.

گروه فوج نجات تبریز چه بود؟ + اهداف و اعضای آن

گروه فوج نجات تبریز چه بود؟ + اهداف و اعضای آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

فوج نجات تبریز

رهبری گروه فوج نجات را هوارد باسکرویل، معلم آمریکایی مدرسه مموریال بر عهده داشت.

در روزهایی که محمدعلی‌شاه، مجلس را به توپ بسته و مشروطه‌خواهان را در شهرهای مختلف سرکوب کرده بود، مشروطه‌طلبان تبریز، به رهبری ستارخان و باقرخان با درخواست شاه برای تسلیم شدن، مخالفت کردند. در مقابل، شاه نیز دستور محاصره تبریز را داد. پس از حدود ۱۰ ماه محاصره و در شرایطی که آذوقه شهر به پایان رسیده و بسیاری از مردم از گرسنگی جان می‌باختند، حدود ۱۵۰ نفر از جوانان شهر که بیشترشان از دانش‌آموزان مدرسه مموریال بودند، به رهبری هوارد باسکرویل که یکی از معلم‌های آمریکایی همان مدرسه بود، تشکیل شد. هدف آن‌ها شکستن محاصره و آوردن غذا از روستاهای اطراف بود.

سرانجام فوج نجات

باسکرویل که در آمریکا دوره نظامی‌گری را دیده بود، در حیاط ارگ تبریز، به شاگردانش تعلیمات نظامی می‌داد. او از سربازانش پیمان گرفته بود که «در هر جنگی که رخ دهد، پیشرو باشند و چون به دشمن نزدیک شوند در بند سنگر نبوده، فدایی‌وار به دشمن یورش ببرند.»

فوج نجات در سحرگاه روز دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۲۸۸(٢٨ ربیع الاول ١٣٢٧ هق )، با حمله به لشکر محاصره‌کنندگان وابسته به شاه به رهبری صمد شجاع‌الدوله در شام غازان، قصد شکستن محاصره را داشتند که در همان آغاز درگیری‌ها هوارد باسکرویل، فرمانده گروه به ضرب گلولهٔ محاصره‌کنندگان کشته شد. پس از آن اعضای دیگر گروه جنگ را ادامه داده و عدهٔ دیگری از آن‌ها نیز کشته شده و پیشروی کمی حاصل شد. در نهایت فوج نجات در شکستن محاصره ناکام ماندند.

میرزا محمدعلی خان بن قنبرعلی اصفهانی ِسدهی معروف به سروش اصفهانی تحت تاثیر رشادت های آنان ترجیع بندی طولانی با تکرار مصرّعی ِزیر سرود (یک گل نصرانی اشاره به باسکرویل است)

سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی / مارا ز سر بریده می ترسانی؟

ما گر زسر بریده می ترسیدیم / در محفل عاشقان نمی رقصیدیم

اعضاء فوج نجات

برخی از اعضای فوج نجات عبارت بودند از: معتمدالتجار، حسن علیزاده، میرزا علی خان پستخانه، میرزا احمد قزوینی، حسین آقا قنادی‌زاده، صادق رضازاده شفق، مهدی علوی‌زاده، کربلایی علی حریری، حسین خان کرمانشاهی، میرزا احمدخان مشکوه، کریم اسکندرانی، رضا پاک‌نیا، زین‌العابدین بالازاده، ابراهیم قفقایچی، حسن کوزه‌کنانی، کریم رفیعی، محمدعلی پاک‌نیا، احمد بالازاده.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي