کمک های غیرنقدی دولت به کم درآمدها

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 6 بهمن

کمک های غیرنقدی دولت به کم درآمدها

کمک های غیرنقدی دولت به کم درآمدها, پورتال خبری فرهنگی گهر

کمک های غیرنقدی دولت به کم درآمدها

دولت به جای حذف گروه های پرداختی، نیازمندان را شناسایی کند و به گروه های کم درآمد توجه ویژه داشته باشد .

نمایندگان دولت و مجلس روز گذشته در نشست کارگروه هدفمندی یارانه ها سه پیشنهاد درخصوص وضعیت پرداخت یارانه نقدی دادند که در هیچ کدام از این سه پیشنهاد ، مشخصا خبری از حذف یارانه پردرآمدها در سال آینده نبود .

طی ماه های اخیر همواره این سوال مطرح بود که آیا سال آینده بازهم ثروتمندان همچون سال های اخیر یارانه نقدی دریافت خواهند کرد ، این موضوعی بود که بارها و بارها تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به آن موضع گرفته و اعلام کرده بودند که دولت را ملزم به اجرای این سیاست خواهند کرد .

با این وجود جزییات نشست کارگروه هدفمندی یارانه ها که صبح دیروز با حضور مسوولان دولتی، نمایندگان کمیسیون اقتصادی و کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد به نوعی حاکی از این است که گویا حذف یارانه ثروتمندان در سال آینده هم قرار نیست اجرایی شود .

چند روز قبل و درحالی که برخی نمایندگان مجلس بارها و بارها از الزام دولت به حذف یارانه ثروتمندان در سال آینده می گفتند، یوسفیان ملا، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات، عنوان کرده بود که در این برهه زمانی دولت جرات حذف یارانه پردرآمدها را ندارند . روز گذشته کارگروه هدفمندی یارانه ها سه پیشنهاد برای اجرای هدفمندی یارانه ها با محوریت پرداخت یارانه نقدی ارایه داد که هیچ کدام این پیشنهادات دال بر حذف یارانه ثروتمندان در سال آینده نبود .

نیازمندان شناسایی می شوند

یکی از پیشنهادهای ارایه شده در این نشست با تاکید بر عدم افزایش یارانه نقدی پرداختی، بر این موضوع معطوف بود که دولت به نیازمندان و دهک های پایین درآمدی به روش های غیرنقدی کمک کند .

اما طبق پیشنهاد دوم، مطرح شد که با هماهنگی دولت بخشی از دهک ها از نظر درصد پرداخت مدیریت شوند بنابراین دولت می تواند یارانه دهک های بالای درآمدی را حذف نکند ولی میزان یارانه پرداختی به آنها را براساس اطلاعات دریافتی راستی آزمایی شده تغییر دهد .

سومین پیشنهاد هم بر اخذ راهکار عکس در ادامه پرداخت های نقدی معطوف بود به گونه ای که دولت به جای حذف گروه های پرداختی، نیازمندان را شناسایی کند و به گروه های کم درآمد توجه ویژه داشته باشد .

اینها سه گزینه ای بود که در این کارگروه مطرح شده و بعد از رای کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس می رود مساله اینجاست که هر سه این پیشنهادات به نوعی بر تغییر ساختار پرداخت نقدی و توجه بیشتر به نیازمندان اشاره داشت اما حرفی از حذف یارانه نقدی نبود . شاید مجلسی ها هم با نزدیک شدن به انتخابات تمایلی ندارند برای خود هزینه ای ایجاد کنند .

در این جلسه اما دولتی ها باز هم نظر پیشین خود را صراحتا اعلام کردند؛ آنها موافق حذف یارانه پردرآمدها نیستند موضوعی که بارها از سوی رییس جمهور و مسوولان اقتصادی دولت اعلام شده بود . به هر حال برایند نشست کارگروه هدفمندی یارانه ها که با حضور دولتی ها و مجلسی ها بود نشان می دهد که احتمال حذف یارانه ثروتمندان در سال آینده کمرنگ تر از قبل شده تا ثروتمندان باز هم پای دهک های پایین درآمدی یارانه نقدی دریافت کنند .

۳ پیشنهاد ویژه یارانه ای به تلفیق

در همین حال ایرج ندیمی، عضو کمیسیون تلفیق با تشریح جزییات نشست ویژه کارگروه هدفمندی یارانه ها گفت که سه پیشنهاد برای ادامه هدفمندی یارانه ها که شامل کمک به نیازمندان، متغیر شدن یارانه نقدی و عدم افزایش میزان یارانه نقدی است، به کمیسیون تلفیق ارایه شد .

وی با بیان اینکه سه پیشنهاد در جلسه نهایی شده و به کمیسیون تلفیق برای رای گیری ارایه می شود، به تسنیم گفت : در هر حال نباید پرداختی ها در یارانه نقدی با افزایش قیمت همراه باشد و پیشنهاد شد که دولت به نیازمندان و دهک های پایین درآمدی با روش های غیرنقدی کمک کند .

این عضو کمیسیون تلفیق همچنین درخصوص پیشنهاد دوم افزود : کارگروه هدفمندی یارانه ها همچنین پیشنهاد کرد که با هماهنگی دولت بخشی از دهک ها از نظر درصد پرداخت مدیریت شوند بنابراین دولت می تواند یارانه دهک های بالای درآمدی را حذف نکند ولی میزان یارانه پرداختی به آنها را براساس اطلاعات دریافتی راستی آزمایی شده تغییر دهد .

ندیمی ادامه داد : پیشنهاد سوم هم این بود که از روش رفتار عکس در ادامه پرداخت های نقدی استفاده شود به این گونه که دولت به جای حذف گروه های پرداختی، نیازمندان را شناسایی کند و به گروه های کم درآمد توجه ویژه داشته باشد .

وی با بیان اینکه پیشنهادات مذکور در کمیسیون تلفیق مطرح خواهد شد، تاکید کرد : تا زمانی که تلفیق به این پیشنهادها رای ندهد نمی توان گفت پیشنهاد یا طرحی به تصویب مجلس رسیده است .

این عضو کمیسیون تلفیق همچنین این را هم گفت که پیشنهادات زیادی برای ادامه هدفمندی یارانه ها در کارگروه یادشده مطرح شده که یکی از آنها در حوزه مصرف انرژی است .

وی ادامه داد : طبق این پیشنهاد کسانی که از حامل های انرژی کمترین و بیشترین استفاده را دارند، شناسایی شده و به گروه های کم مصرف امتیازهای ویژه ای ارایه می شود .

ندیمی درخصوص نظر نمایندگان دولت درباره پیشنهادات یارانه ای یادشده گفت : نمایندگان دولت که معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودند، با حذف نکردن یارانه نقدی و جهت دهی به حمایت های غیرنقدی موافق بودند .

ندیمی در ارتباط با زمان بررسی این پیشنهادها در کمیسیون تلفیق تصریح کرد : کمیسیون تلفیق طی امروز و فردا بررسی تبصره های درآمدی بودجه را به اتمام می رساند و تا پایان هفته احتمالا نوبت به پیشنهادهای هزینه ای می رسد .

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي