ایرانیان کاشف قاره آمریکا بودند ؟!

دسته بندي : مطالب جالب
تاريخ : 21 مهر

در مورد کشف قاره آمریکا ابهامات زیادی وجود دارد. هر کسی ادعا می کند که قاره آمریکا را او کشف کرده است!!! ایرانیان نیز این ادعا را کرده اند اما درست و غلط بودن آن مبهم است. گهر در این بخش در این مورد کاشف قاره آمریکا صحبت می کند.

ایرانیان کاشف قاره آمریکا بودند ؟!, پورتال خبری فرهنگی گهر

ایرانیان کاشف قاره آمریکا بودند ؟!

قاره ی آمریکا را ایرانی ها کشف کرده اند

قاره آمریکا بنابر ادعای مورخان و نویسندگان غربی توسط یک دریانورد غربی به نام کریستف کلمب کشف شده است، چند نکته پیرامون کلمب مطرح است، نکته اول این که هنوز مورخان بر سر اصالت و محل تولد و محل دفن او به اجماع نرسیده اند و تقریبا می توان هویتی نامشخص برای وی قائل شد، از طرفی کشف زمانی معنی می دهد که قبلا کسی به مکشوف علم نداشته باشد حال آن که بنابر اذعان کریستف کلمب و غربی ها زمانی که پای غرب به آمریکا باز شد تمدنی بزرگ و کهن در آن وجود داشته است و درواقع کسانی که پا به آمریکا گذاشته اند گردشگر و میهمان این قاره و مردم مظلوم آن بوده اند نه کاشف این سرزمین ها.

حمید شفیع زاده نویسنده کتاب «تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب» به نکاتی پیرامون این کتاب و مستدلات خود برای اثبات حضور ایرانیان و مسلمانان سابق بر غربی ها اشاره کرد و گفت: در منابع مختلفی از غربی ها و مسلمانان چینی به حضور مسلمانان در قاره آمریکا پیش از غربی ها اشاره شده است.

وی افزود: متأسفانه بررسی حضور تمدن ایران در قاره آمریکا در کشور ما مورد غفلت واقع شده است و غربی ها به شدت از مطرح شدن این مسأله توسط  مورخان و اندیشمندان و بر ملا شدن حقایق تحریف تاریخ توسط آن ها برای سرپوش گذاشتن برجنایات خود و دشمنی دیرینه با تمدن با شکوه ایران و دین اسلام هراس دارند.

نویسنده کتاب «تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب»  تصریح کرد: به دلیل علاقه مندی به تمدن هایی که در قاره آمریکا وجود داشته آنها را مورد مطالعه قرار دادم و در این مطالعات بود که متوجه شباهت های بسیاری بین تمدن ایران و تمدن های قاره آمریکا در ابعاد مختلف زندگی آنها شدم و همین مسأله موجب شد تا با هدف انکشاف این شباهت ها و علل آنها به قاره آمریکا سفر کنم و در میان اقوام مختلف آنها زندگی کنم.

این نویسنده با اشاره به این که بیش از ۵۰۰ سند از حضور تمدن ایران در دوران هخامنشیان به بعد در سرتاسر قاره آمریکا از منابع مختلف مخصوصا اسناد و اطلاعات تاریخی غربی ها بدست آورده است گفت: حتی اسناد و مدارکی وجود دارد که ایرانیان در استرالیا و جزایر اطراف آن نیز حضور داشته اند و نقشه هایی از خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی از قاره استرالیا در منابع معتبر تاریخی آورده شده است.

وی در ادامه افزود: ایرانی ها مرحله به مرحله در اقیانوس آرام حرکت کردند و پس از کشف جزایر این اقیانوس و طی کردن اقیانوس آرام به شرق قاره آمریکا و جایی که کشور پانامای کنونی وجود دارند رسیدند و پس از آن به سرتاسر قاره آمریکا سفر کردند.

شفیع زاده ابراز کرد: در ملاقاتی که با سفیر سرخپوست بولیوی در ایران داشتم وی نیز به این نکته که ایرانی ها پیش از دیگر ملل در قاره آمریکا حضور داشتند تأکید داشت و وجود منطقه ای به نام تیاوان کاوا در بولیوی که شباهت های زیادی به معماری آثار باستانی آن با بنای تاریخی پرسپولیس وجود دارد را از دلایل ادعای خود ذکر کرد.

نویسنده کتاب «تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب» تصریح کرد: میخ های مخصوصی که  برای اتصال قطعات سنگی به کار می رود در بناهای باستانی شهر تیاوان کاوا از نظر آلیاژی عینا شبیه میخ های آلیاژی موجود در تخت جمشید است، در حالی که آیا ممکن است دو آلیاژ دقیقا شبیه به یکدیگر باشند که از یک فرمول برای ساخت آنها استفاده شده باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: وجوه مشترک بسیاری مابین تمدن کهن و بزرگ ایران و بومیان آمریکا وجود دارد که برخی از آنها رامی توان به صورت ظاهری و به سادگی تشخیص داد از جمله زندگی سرخپوستان مکزیک و کلمبیا که عینا شبیه قبایل و طوایف ایرانی زندگی می کنند، در کلمبیا قبیله ای به نام آریا کوه گیر وجود دارد که از نظر پوششی کاملا شبیه به لباس عشایر بختیاری هستند و حتی از ساز نی استفاده می کنند که بنابر تصریح موسیقیدان ها نی یک ابزار موسیقی شرقی است و وجود نی و نواختن آن به صورت بسیار شبیه به دستگاه دشتی از مهمترین نکات بارز شباهت و پیوند این قوم با فرهنگ و تمدن ایرانی است.

شفیع زاده در ادامه افزود: برگزاری مراسم عید نوروز در آغاز بهار که از کهن ترین رسوم ایرانی است یکی دیگر از نکاتی است که برای اثبات حضور ایرانیان در دوران باستان در قاره آمریکا می توان از آن استفاده نمود ضمن این که با وجود تفاوت زمانی که بین دو نیمکره وجود دارد بومی های قاره آمریکا مراسم عید نوروز را بیست و یکم مارس یعنی مصادف با سال تحویل در ایران برگزار می کنند.

این نویسنده و پژوهشگر وجود اقوام مختلف در سرتاسر قاره آمریکا که سبک زندگی، پوشش و آداب و رسوم آن ها بسیار شبیه به اقوام و عشایر ایرانی است را از دیگر وجوه مشترک میان تمدن ایرانی و بومی قاره آمریکا ذکر کرد و گفت: در قاره آمریکا اقوامی زندگی می کنند که اسم آنها نیز ایرانی است مانند کاوش کار، آریا کوه گیر، یمنی و ثریا که حتی از نظر چهره نیز بسیار شبیه ایرانی ها هستند.

وی خاطر نشان کرد: اقوام بومی و اصیل قاره آمریکا بسیار هدفمند و برنامه ریزی شده قتل عام شدند و اسناد و مدارک بسیاری در کتاب مذکور ارائه داده ام که نشان می دهد برای این که غربی ها بتوانند آثار و نشانه های حضور ایرانیان و مسلمانان در سال های بسیار متأخر بر غربی ها را از بین ببرند به نابود کردن تمدن های کهن و اصیل قاره آمریکا پرداخته اند.

نویسنده «کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب» افزود: نقشه ها و تصاویری در این کتاب ارائه شده است که بیانگر حضور ایرانی ها و مسلمانان پیش از غربی ها در قاره آمریکا و همچنین توانایی های بالای ایرانیان در کشیدن نقشه و دریانوردی است که تمامی آنها از منابع معتبر استخراج شده است که عموما غربی هستند و در واقع به نوع اعترافات غربی ها به تحریف و دروغ بزرگ خود آنها محسوب می شود.

شفیع زاده عبور کردن نصف النهار مبدأ از شهر اصفهان را یکی از نکات قابل توجه نقشه هایی که در کتاب خود ارائه کرده دانست و گفت: در سال ۱۸۸۰ تصمیم گرفته شد که نصف النهاری که از گرینویچ می‌گذرد، نصف‌النهار مبدأ یا همان صفر درجه قرار گیرد و تا پیش از آن در بیشتر نقشه هایی که غربی ها هم از آن ها استفاده می کردند نصف النهار مبدأ از شهر اصفهان می گذشته است.

وی نسل کشی هایی که غربی ها در قاره آمریکا انجام دادند را هدفمند دانست و افزود: کشوری به وسعت ونزوئلا و برخی مناطق اطراف آن در قتل عام هایی که متجاوزان غربی انجام دادند کاملا خالی از سکنه شدند و این مسأله بیانگر این مطلب است که نابود سازی تمدن های بومی قاره آمریکا برای سرپوش گذاشتن روی حقایق تاریخی صورت گرفته است.

شفیع زاده با اشاره به بخشی از سفرنامه کریستف کلمب پیرامون کوبا خاطر نشان کرد: اسم کشور کوبا از کعبه گرفته شده و دلیل  این نامگذاری وجود مساجد بسیار در این کشور و مردمی مسلمان است که کریستف کلمب نیز به آن اعتراف کرده است و درواقع اشغال آمریکا در ادامه سقوط کشورهای اسلامی در آندلس بوده است و پس از خیانت محمدثانی، اروپایی ها به سوی قاره آمریکا برای فتح باقیمانده های فتوحات سرزمین های اسلامی حرکت کردند و در قاره آمریکا جنایات بی شماری مرتکب شدند.

این نویسنده و پژوهشگر کتاب مذکور را خلاصه ای از مجموعه ای مستند و ۳۰ جلدی ذکر کرد و ابراز داشت: متأسفانه برخی هر مطلبی که از سوی اندیشمندان غربی و اروپایی ذکر شود را به سادگی قبول می کنند اما وقتی که مطالبی از سوی نویسنده ها و دانشمندان داخلی عنوان شود علیه آن ها فضا سازی می کنند که البته این مسأله ریشه در قدرت رسانه ای غرب دارد و دستگاه رسانه ای غرب با استراتژی های خاص خود هر دروغ و تحریفی را به شکل واقعیت به نمایش می گذارد.

در کتاب «تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب» اسنادی ارائه شده که نشان دهنده شباهت های بسیار میان رسم الخط و زبان های بومی قاره آمریکا و ایران باستان است، استفاده از دود برای علامت دادن که در ایران باستان نیز این روش متداول بوده، بناها و سنگ نوشته های ایرانی، وجود بناهایی با معماری و کاشی کاری اسلامی از دیگر نکاتی است که در این کتاب به آنها استناد شده است.

کشف آمریکا قبل از کریستف کلمب ، توسط ایرانیان

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه حرف جالبی زد که بازتاب های جهانی فراوانی داشت او در مراسمی مدعی شد کاشف قاره آمریکا «کریستف کلمب» نبوده است بلکه یک مسلمان این قاره را کشف کرده است.

کشف قاره آمریکا از موضوعات تاریخی است که هرچند وقت یکبار دوباره نقل محافل خبری و سیاسی می شود. این بار نوبت رئیس جمهور ترکیه بود که درباره این موضوع اظهارنظر کند.

اردوغان در سخنرانی خود در اختتامیه نخستین همایش رهبران مسلمان آمریکای لاتین گفت که مسلمانان نخستین بار به قاره آمریکا قدم گذاشتند. «دريانوردان مسلمان در سال ۱۱۷۸ ميلادی به سواحل آمريکا رسيدند. کريستف کلمب هم در خاطراتش از مسجدی نوشته که بر فراز تپه‌ای در کوبا قرار داشت» اردوغان در بخش دیگری از سخنرانی خود به نقد شدید استعمارگران پرداخت و خاطرات کلمب را سندی برای حرفهای خود دانست و گفت که در سال ۱۴۹۲ میلادی که کلمب پایش به آمریکا رسید، دین اسلام منطقه وسیعی را در برمی گرفت»

البته اردوغان در این ادعا تنها نیست. دکتر « یوسف مروه» از پژوهشگران لبنانی نیز این موضوع را تصدیق می کند. یوسف مروه از جمله پژوهشگرانی است که اعتقاد دارد غرب در همه امور به ویژه علم و دانش از مسلمانان تاثیر گرفته است. او اولین بار ادعا کرد که پیش از ورود کریستف کلمب به قاره جدید، مسجدی در کوبا وجود داشت. او در برخی از مقالات خود نوشته است: « کلمب خود در يادداشت‌هايش اعتراف کرد که روز دوشنبه، ۲۱ اکتبر ۱۴۹۲، وقتی کشتی او در نزديکی گيبارا در ساحل شمال شرقی کوبا، حرکت می‌کرد، مسجدی را بالای يک کوه زيبا ديده ‌است.» با این حال مروه در نوشته ها و پژوهش هایش به ایرانیان روی خوش نشان نداده و اصرار دارد ابوریحان بیرونی و محمد بن عیسی مهانی و غیاث الدین کاشی را دانشمندانی عربی معرفی کند و گسترش دانش را در ممالک اسلامی به اسم اعراب جا بزند.

با تمام اختلاف نظرها بر سر یادداشت های کریستف کلمب، اردوغان ۲۴ آبان ماه به کاشفان قاره آمریکا اشاره کرد و از علاقه آنکارا به ساخت یک مسجد در کوبا خبرداد. به گفته برخی رسانه ها اردیبهشت امسال نیز هیئتی ترکی به این منطقه سفر کردند تا درباره پروژه ساخت مسجد رایزنی هایی انجام دهند اما هنوز هیچ بیانیه رسمی در این باره منتشر نشده است.

چینی ها جلوتر از کریستف کلمب

بعد از سخنرانی جنجالی اردوغان درباره کشف قاره آمریکا حرفهای آقای «گاوین منزیس» اقیانوس شناس و فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس ادعای اردوغان را تصدیق کرد. آقای منزیس نیز ادعا می کند یک دریادار مسلمان چینی به نام “سینگ هی ” پیش از اینکه کریستف کلمب قاره آمریکا را کشف کند، این قاره را کشف کرده است. این فرمانده انگلیسی در کتاب خود با عنوان «۱۴۱۲، سال رسیدن چین به آمریکا» می نویسد: « نقشه ای که همراهان سینگ هی ترسیم کرده اند ، متعلق به سال ۱۴۲۳ است.اروپایی ها پس از ورود به قاره آمریکا آثار حیواناتی مانند میمون، فیل هندی ، زرافه آفریقایی و پلنگ آمریکای جنوبی، تکه های سرامیک و دست ساخته های چینی ها پیدا کردند. تشابه ژنتیکی بومیان آمریکای جنوبی و چینی ها یکی از دلایل رسیدن چینی ها به قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب است . «سینگ هی» پیش از کریستف کلمب و حین سفر خود به غرب بین سال های ۱۴۲۱ و ۱۴۲۳ میلادی قاره آمریکا را کشف کرد.»

همیشه پای یک ایرانی در میان است

«سینگ هی» یا «ژنگ هی» نام دریاداری است که به گفته برخی کارشناسان از جمله فرمانده اسبق نیروی دریایی انگلیس کاشف آمریکا بوده است. «نام اصلی آقای «ژنگ هی»، «حاجی محمود شمس» بوده است. آقای شمس مکتشف یک مسلمان و ایرانی‌تبار چینی است و در حدفاصل سالهای ۱۳۷۱-۱۴۳۳ میلادی زندگی می کرده است. نامداری او به جهت سفرهای دریایی او به آب‌های غربی بوده و نیای ششم وی «سید شمس الدین عمر» نام داشته است.»

در صفحه ویکی پدیای «سید شمس الدین عمر» نوشته شده که ایشان از خوارزمیان بخارا بوده که در زمان حکومت مغول ها در ایران به حکمرانی ایالت «یوآن» چین برگزیده می شود.

همچنین در صفحه حاجی محمود شمس نیز آمده است: «ژنگ هه فرماندهی ناوگان امپراتوری چین را دست کم طی هفت سفر دریایی به عهده داشت. جاوه و سوماترا، هند، ایران و خلیج فارس، دریای سرخ و بخش‌های مختلفی از آفریقا و جنوب شرقی آسیا از جمله مناطقی هستند که توسط ناوگان چین به رهبری ژنگ هه مورد کاوش قرار گرفتند. گروهی معتقدند که ناوگان او حتی به قاره آمریکا و استرالیا نیز رسید. ژنگ هه و همراهان او شرح مشاهدات خود و نقشه مکان‌های مورد بازدیدشان را به صورت گزارش ثبت می‌نمودند که بخش‌هایی از این گزارش‌ها باقی‌مانده‌اند.»

برخی کارشناسان معتقدند که داستان افسانه ای «سندباد» نیز اقتباسی از داستان این دریانورد است. آرامگاه «ژنگ هه» هم اکنون در شهر پکن واقع است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي