همه چیز درباره وزیر آموزش پرورش سوئد
درباره وزیر آموزش پرورش سوئد چه می دانید ؟
وزیر آموزش پرورش سوئد کیست ؟
شاید شماهم کنجکاو شده باشید که وزیر آموزش و پرورش سوئد کیست؟ یا اگر به اخبار بین الملل و وقایع و اتفاقات کشور های خارجی نیز اهمیت میدهید، برای دانستن این موضوع با ما همراه باشید تا بدانید وزیر آموزش و پرورش سوئد سوئد کیست و بیوگرافی و روزمه وی را مطالعه کنید.
در سال ۲۰۱۳ میلادی هایده حاجی علیچ به انتخاب مجلس وکانس آفارر در میان باهشو ترین شخصیت های سوئد دهمین رتبه را کسب کرد. این زن در سال ۱۳۹۳ یعنی سه سال پیش در کشور سوئد به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. این زن اهل فوچه بوسنی در دولت جدید سوئد به نخست وزیری «استفان لِفوِن» جوانترین وزیر کابینه دولت سوئد محسوب می شود. هایده حاجی علیچ متولد ۱۹۸۷ میباشد و در ۵ سالگی به همراه خانواده اش به سوئد مهاجرت کرده است. او در دانشگاه لوندو در رشته حقوق فارغ التحصیل شده است و اولین موفقیت سیاسی اش را در انتخابات شورای شهر در سال ۲۰۱۰ میلادی رقم که زد که به عنوان عضو حزب سوسیال دمکرات سوئد به پارلمان شورای شهر راه یافته است. سپس از طرف حزب سوسیال دمکرات به عنوان جانشین شهردار شهر هالمستاد برگزیده شد.خانم «هایده حاجی علیچ» بر اساس انتخاب مجله وکانس آفارِر در سال ۲۰۱۳ میلادی درمیان باهوش ترین شخصیت ها در سوئد دهمین رتبه را به خود اختصاص داده است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رسانه های محلی سویدن گزارش دادند که ” آیدا هادزیالیچ ” ۲۹ ساله وزیر ارتقاء دانش در امور مکاتب ” این کشور پس از مصرف دو گیلاس شراب سوار بر موتر خود شده و به مقصد شهر مالمو رانندگی کرده است. موتر این وزیر در روی یک پل در مرز سویدن و دانمارک از سوی پولیس متوقف شده و از او تست الکل گرفته شد.
هادزیالیچ گفته است که چهار ساعت پس از مصرف دو گیلاس شراب سوار بر موتر شده و گمان می کرده که اثر الکل در خونش از بین رفته باشد. اما در تست الکل میزان وجود الکل در خون او بیش از حد مجاز بوده است. مجازات چنین جرمی در سویدن تا ۶ ماه حبس می باشد. این وزیر مصرف الکل پیش از رانندگی را بزرگ ترین اشتباه زندگی خود عنوان کرده است. او ۲۴ سال پیش از بوسنی به سویدن مهاجرت کرده و جوان ترین وزیر کابینه در تاریخ سویدن بوده است.
نظام آموزشی در سوئد
نمره دادن ممنوع
در دبستان های سوئد نمره دادن ممنوع است. مطالعات روانشناسی نشان می دهد درجه بندی کودکان از طریق نمره دادن، به شخصیت آنها آسیب می رساند. معلم از راه تماس نزدیکی که با شاگردان خود دارد، نقاط قوت و ضعف آنها را می شناسد. دانش آموزی که در مدرسه نمی تواند مانند سایر شاگردان به راحتی درس بخواند، بی تردید دچار مشکلاتی است که معلم باید به بررسی آنها بپردازد. بنابراین به جای نمره دادن و تشویق کردن بعضی از دانش آموزان و تحقیر کردن برخی دیگر، مدرسه باید به دانش آموزان ضعیف کمک کند. گاهی رابطه سایر دانش آموزان باعث گوشه نشینی و عقب افتادگی یک دانش آموز می شود. در این صورت وظیفه مدرسه است که این مشکل را از راه گفت وگو با دانش آموزان حل کند. گاهی عوارض بازدارنده دانش آموز ناشی از رفتاری است که با او در خانواده صورت می گیرد. سختگیری والدین در خانه می تواند باعث افسردگی یا ناآرامی دانش آموز شود. در چنین مواردی مدرسه، اداره اجتماعی را در جریان می گذارد. وظیفه اداره اجتماعی است که موقعیت خانواده دانش آموز و روابط افراد خانواده را مورد بررسی قرار داده و راه حل های مناسب را به کار گیرد.
در مدارس چه می گذرد
در همه مراحل آموزشی از مهد کودک تا تحصیلات دانشگاهی دختران و پسران در کنار هم هستند و به طور مختلط در کلاس های درس و محیط آموزشی حضور دارند.بچه ها از مهد کودک و دبستان عادت می کنند دیگران را با نام کوچک آنها صدا کنند. حتی معلم با اسم کوچک و ضمیر «تو» مورد خطاب قرار می گیرد.در دبستان ها برای تمیز نگه داشتن محیط کلاس های درس، دانش آموزان قبل از ورود به کلاس کفش های خود را درمی آورند. با تمیز بودن زمین دانش آموزان و معلم می توانند در گردهمایی هایی که دارند، دایره وار روی زمین بنشینند. در این حالت جای همه شرکت کنندگان در گردهمایی موقعیت مشابهی دارد.روزهای دوشنبه که آغاز هفته است شاگردان و معلم گرد هم می نشینند و بچه ها درباره آنچه در روزهای تعطیل انجام داده اند، برای همکلاسی ها و معلم خود صحبت می کنند. صحبت در برابر جمع به طور نوبتی بوده و همه باید در آن شرکت داشته باشند. به این ترتیب همه شاگردان می آموزند در برابر دیگران صحبت کنند. در محیط دبستان کوشش می شود از بروز اطلاعاتی که نشان دهنده تمایز خانواده ها از یکدیگر باشد، جلوگیری شود. به عنوان مثال معلم حق ندارد درباره شغل والدین کودک یا مذهب آنها سخنی به میان آورد. برملا شدن اطلاعات شخصی و خانوادگی در محیط آموزشی می تواند دانش آموزان را نسبت به یکدیگر متمایز کرده و بین آنها فاصله اندازد. هدف این است که عدم تبعیضات شغلی یا مذهبی از همان دوران کودکی در بچه ها نهادینه شود. تبلیغات و تلقینات مذهبی در سیستم آموزشی سوئد کاملاً ممنوع است. از سال سوم دبستان هرساله ضمن درس تاریخ و علوم اجتماعی، تاریخ مذاهب تدریس می شود. اما معلم حق ندارد نسبت به یک مذهب یا سیاست موضع گیری کند یا اینکه اعتقادات شخصی خود را برای شاگردان کلاس بیان کند.
همه مدارس دارای سالن ناهارخوری اند که دانش آموزان ناهار را در آنجا صرف می کنند. در مناطقی که خانواده های کارگری زندگی می کنند، صبحانه نیز در مدارس آماده می شود تا بچه هایی که مایل باشند، قبل از شروع کلاس ها از آن استفاده کنند.در همه مدارس کتابخانه وجود دارد که به تعداد مورد نیاز کتاب، نوار و سی دی در اختیار دارد. این کتابخانه ها به کتابخانه مرکزی شهر وصل هستند و از طریق آن تغذیه می شوند. در مدارس، بچه ها به خواندن کتاب به طور فردی یا گروهی تشویق می شوند. یکی از برنامه های جمعی این است که هرگاه دانش آموزی کتابی می خواند، خلاصه آن را برای بقیه تعریف کند. در هر مدرسه یی به ذوق و سلیقه کارکنان آن، راهکارهای گوناگون برای تشویق بچه ها به کتابخوانی وجود دارد. در یک مدرسه لوله پلاستیکی درازی در کنار حیاط مدرسه قرار داده اند. در هر کلاس نیز تعدادی گلوله پلاستیکی در دسترس است. وقتی دانش آموزی یک کتاب را به پایان می رساند، معلم او یکی از گلوله ها را در آن لوله پلاستیکی می اندازد. گنجایش لوله هزار گلوله است. همه می دانند وقتی ظرفیت لوله پر شود، جشن بزرگی در مدرسه برپا خواهد شد. تب خواندن کتاب به ویژه هنگامی که لوله بیش از نصف پر شده باشد، بالا می گیرد و بچه ها به کتابخوانی تشویق می شوند.