علل و درمان موهای نازک و شکننده چیست؟ [راهکارهای مهم]

برای درمان موهای نازک چه باید کرد ؟ با بزرگتر شدن افراد ، ممکن است موهایشان شروع به از دست دادن حجم و ضخامت کند. در برخی موارد ، نازک شدن مو با رژیم ، کمبود مواد مغذی یا ریزش موی ارثی مرتبط است.

در بیشتر موارد ، نازک شدن مو با نگرانی های کلی سلامت مرتبط نیست. با این حال ، این می تواند بر سلامت روانی و عزت نفس افراد تأثیر بگذارد. این افراد می توانند چندین روش درمانی و داروهای خانگی را برای تقویت سلامت مو ، ضخامت و استحکام موها امتحان کنند.

علل و درمان موهای نازک و شکننده چیست؟ [راهکارهای مهم]

در این مقاله به علل نازک شدن موها و همچنین برخی از درمان ها و داروهای خانگی موجود می پردازیم.

علل نازک شدن مو و درمان موهای نازک

در برخی موارد ریزش مو طبیعی است. با بزرگتر شدن افراد ، موهایشان به طور طبیعی ممکن است شروع به از دست دادن حجم و قدرت کند.

آکادمی پوست و پوست آمریکا (AAD) خاطرنشان می کند که مردم روزانه 50 تا 100 مو از دست می دهند. سپس موهای جدید از همان فولیکول های مو دوباره رشد می کنند.

با این حال ، با گذشت زمان ، برخی از فولیکول ها تولید مو را متوقف می کنند ، و ساقه های مو نازک تر می شوند. موها نیز شروع به از دست دادن رنگ خود می کنند.

اگر فردی متوجه ریزش مژه ها یا ایجاد لکه های طاس شده شود ، ممکن است ریزش مو را تجربه کند. مطابق با ADD ، افراد می توانند بیشتر دلایل ریزش مو را متوقف یا درمان کنند. بخش های زیر دلایل احتمالی نازک شدن مو را بررسی می کند.

ریزش مو با الگوی مرد یا زن

طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه با هم آلوپسی آندروژنتیک نامیده می شوند. ژن ها و هورمون ها باعث آلوپسی آندروژنتیک می شوند. آلوپسی آندروژنتیک یک علت مکرر ریزش مو است.  مطابق با ژنتیک ، احتمال بروز آلوپسی آندروژنتیک با افزایش سن افزایش می یابد. اگرچه این امر می تواند در نوجوانان تأثیر بگذارد ، بیش از نیمی از مردان در سن 50 سال و بالاتر دارای ریزش مو هستند. به احتمال زیاد در زنان یائسگی تأثیر می گذارد.

اغلب ، افرادی که آلوپسی آندروژنتیک دارند ، اعضای خانواده شان هم با همان شرایط هستند. در مردان ، نازک شدن مو از روی خط مو تا پشت سر ایجاد می شود. در خانمها تمایل دارد تاج سر را تحت تأثیر قرار دهد.

طاسی منطقه ای

طاسی منطقه ای شرایطی است که باعث ریزش مو در لکه های گرد روی پوست سر می شود. همچنین می تواند روی ابرو ، ریش و سایر نواحی که مو در آن قرار دارد تأثیر بگذارد. اغلب در دوران کودکی رخ می دهد. ژنها و عوامل محیطی دلایل اصلی آن هستند. در طاسی منطقه ای ، فولیکول های مو هنوز زنده هستند و موها دوباره رشد می کنند. پزشکان ممکن است طاسی منطقه ای را با تزریق در پوست سر هر 4-6 هفته تا 6 ماه درمان کنند.

رژیم غذایی

بدن برای ایجاد رشته های جدید مو و حفظ فولیکول های مو سالم به مواد مغذی احتیاج دارد.

پروتئین یک عنصر اساسی مو است. ریز مغذی ها ، که شامل ویتامین ها و مواد معدنی است ، نقش مهمی در چرخه رشد فولیکول مو دارند.

سوء تغذیه و کمبود ویتامین می تواند باعث ریزش مو شود. خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متنوع می تواند به تقویت رشد مداوم موهای قوی و سالم کمک کند.

خوردن یک رژیم غذایی مغذی همچنین می تواند از علائم زیر که در موهای آسیب دیده بوجود می آید جلوگیری کند:

شکننده شدن مو

ظاهری کسل کننده

خشکی

شوره سر

کمبود ویتامین D 

ویتامین D باعث تحریک فولیکول های مو و در نتیجه رشد مو می شود. هنگامی که فرد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نکند ، ممکن است در کنار سایر علائم ، ریزش مو را تجربه کند.

برخی تحقیقات کمبود ویتامین D را با طاسی منطقه ای مرتبط کرده اند.

فشار و استرس

علل و درمان موهای نازک و شکننده چیست؟ [راهکارهای مهم]

بعد از مدت طولانی استرس قابل توجه ، افراد ممکن است متوجه شوند که موهایشان از حالت معمول نازک تر است. به این روش telogen effluvium گفته می شود.

هنگامی که استرس باعث نازک شدن موها می شود در مقابل دور شدن استرس از فرد باعث رفع نازک شدن مو می شود.

متخصصان بهداشت و درمان می توانند به افراد در مدیریت زمان قابل توجهی از استرس کمک کنند. صحبت کردن و رفتارهای درمانی می تواند در کاهش استرس به افراد کمک کنند. افراد همچنین می توانند داروهای طبیعی را برای مقابله با استرس و اضطراب امتحان کنند.

بارداری

ممکن است افراد در دوران بارداری یا بعد از آن متوجه ریزش مو شوند. به طور معمول ، موها پس از این دوره بدون نیاز به هیچ گونه درمانی رشد می کنند.

درمان موهای نازک با خوردن غذای سالم

رژیم غذایی نقش مهمی در قدرت و سلامتی موهای فرد دارد. پروتئین ها ، چربی ها ، ویتامین ها و مواد معدنی خاص به ویژه برای سلامت مو اهمیت دارند.

افراد ممکن است هنگام افزایش مقدار مواد غذایی خاص در رژیم غذایی خود متوجه پیشرفت در رشد مو شوند.

غذاهایی که ممکن است رشد مو را تقویت کنند عبارتند از:

تخم مرغ: حاوی پروتئین هستند که برای رشد مو ضروری است. تخم مرغ همچنین حاوی بیوتین ، ویتامین B می باشد که ممکن است رشد مو را تقویت کند.

آجیل :  منبع سلنیوم ، ماده معدنی است که سلامت مو را بهبود می بخشد.

ماهی : منبع خوبی از امگا 3 است ، همچنین رشد مو را بهبود می بخشد.

گردو:  حاوی امگا 3 نیز می باشد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه