مصاحبه با الهام چرخنده و فرشید نوابی،زوج هنری ایرانی /عکس

الهام چرخنده و فرشید نوابی زوج عجیب و غریبی هستند چرا که در عین تفاوت ها شباهت های زیادی با هم دارند. وقتی با هر کدام از آنها به تنهایی ملاقات می کنید باورتان نمی شود که آنها زیر یک سقف زندگی می کنند چون بیش از هر چیزی تفاوت آنها به چشم می آید! فرشید نوابی مردی آرام، کم حرف و تودار است اما الهام چرخنده حسابی اکتیو و پرحرف است البته وقتی این دو نفر کنار هم قرار می گیرند متوجه می شوید در عین تفاوت شباهت های زیادی با هم دارند که پررنگ ترین آن سادگی و صمیمیت است. آنها عاشق یکدیگر هستند و با گذشت سال ها هنوز عشق میان آنها کم نشده است. با آنها گفتگوی متفاوت و جالبی داشتیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

مصاحبه با الهام چرخنده و فرشید نوابی،زوج هنری ایرانی /عکس

 

ما عین جولز و جولی هستیم

الهام چرخنده: بی تردید هر کسی معیارهای خاص خودش را برای ازدواج دارد و براساس همان معیارها هم فرد مورد نظرش را انتخاب می کند. چیزی که باعث شد من فرشید را انتخاب کنم در درجه اول حس آرامش توام با امنیتی بود که او به من منتقل می کرد. او برایم یک تکیه گاه به شمار می رفت و به همین خاطر حس کردم می توانم یک عمر بی دغدغه به او تکیه کنم بدون آنکه هراسی به خود راه بدهم. از طرفی در طول این سال ها فرشید جدا از اینکه همسرم بود مانند یک رفیق همیشه همراهم بود و اجازه نمی داد که هیچ چیزی من را ناراحت کند. گاهی اوقات دوستانم به ما می گویند شما عین جولز و جولی به شدت به یکدیگر شبیه هستید.

فرشید نوابی: ازدواج را به نوعی بخشی از سرنوشت می دانم و بر این باورم که فرد مورد نظرتان را اگر به درستی انتخاب کنید می توانید یک عمر از کنار هم بودن لذت ببرید. لحظه اولی که الهام را دیدم حس کردم می توانم باقی عمرم را با او بگذرانم چرا که او یک دختر زلال، شفاف، با احساس و هنرمند بود و این موضوع من را تحت تاثیر قرار داد.

من دهان هستم فرشید گوش

الهام چرخنده: در عین حال که ما شباهت های زیادی داریم. اما تفاوت هایی هم با یکدیگر داریم به طور مثال من به شدت برونگرا هستم و اهل حرف زدنم و گاهی ساعت ها بدون احساس خستگی برای فرشید حرف می زنم به گونه ای که اگر او بخواهد چیزی به حرف هایم اضافه کند می گویم یک لحظه صبر کن و آنجا است که صدای او در می آید! می گوید: الهام من دو ساعت است که فقط یک نکته می خواهم اضافه کنم! به عبارت دیگر فرشید گوش است و من دهان هستم و شاید به همین خاطر است که ما تا این حد با هم تفاهم داریم و در کنار هم احساس خوشبختی می کنیم چون مانند تکه های پازل همدیگر را کامل می کنیم.

ما زندگی سنتی داریم

الهام چرخنده: در عین حال که تفکرات مدرنی داریم اما هر دوی ما به شدت به زندگی سنتی ایرانی علاقمند هستیم و به نوعی به ریشه هایمان احترام می گذاریم. شاید برای بعضی ها جالب باشد، من هنوز دوست دارم در کنار آن که یک زن مدرن و رو به پیشرفت باشم، همانند یک زن ایرانی در بعضی از موارد سنتی رفتار کنم و برای بیرون رفتن از خانه حتی به منزل مادرم از فرشید اجازه بگیرم.

این اجازه گرفتن به معنای محدود کردن نیست بلکه نوعی احترام است و از این طریق او را در جریان کارهایم قرار می دهم.

فرشید نوابی: وقتی ما می گوییم «زندگی سنتی» منظورمان این نیست که خودمان را محدود کنیم و اجازه رشد تفکر و باورها را به خودمان ندهیم بلکه منظور ما از بیان سنت همان اشاره به فرهنگ کهن ایرانی و فولکلوریک است. ما نباید هیچ گاه فراموش کنیم که از کجا آمده ایم.

علاقه من و همسرم به فرهنگ ایرانی باعث شده است که نوع زندگی مان را براساس همین باورها بسازیم.

به خانواده های هم احترام می گذاریم

فرشید نوابی: من و همسرم همیشه به خانواده های هم احترام می گذاریم و آنها را بخشی از اعضای خانواده خودمان می دانیم. متاسفانه برداشت اشتباه بعضی از افراد از سنت باعث می شود که آنها فکر کنند باید نسبت به خانواده های همسرشان گارد داشته باشند و گاهی این مورد حتی پیش از ازدواج پیش می آید و افراد نسبت به واژه هایی مانند مادرشوهر، مادرزن و خواهرشوهر گارد دارند و با همین ذهنیت وارد زندگی مشترک می شوند. دور از ذهن نیست که این ذهنیت باعث تیرگی روابط شان بعد از ازدواج گردد اما من یاد گرفتم همیشه به آدم ها ورای روابط فامیلی که با آنها دارم احترام بگذارم و به همین جهت ارتباط بسیار نزدیکی با خانواده همسرم دارم.

الهام چرخنده: با حرف های فرشید کاملاً موافق هستم. من مادر فرشید را مادر خوبم می دانم و ارتباط بسیار خوبی با او دارم. از طرفی خیلی دوست دارم که با اقوام همسرم رفت و آمد کنم و از هر فرصتی برای معاشرت با آنها استفاده می کنم.

همکاری در کارهای خانه

فرشید نوابی: به نظرم در دنیای مدرن دیگر خط کشی بین زن و مرد وجود ندارد و هر دوی آنها باید در کنار هم حضور در جامعه را تجربه کنند.
وقتی چنین شرایطی پیش می آید از مرد هم این توقع می رود که در کارهای خانه به همسرش کمک کند و این را صرفاً یک وظیفه زنانه نداند. من هر کاری که از دستم بر می آید برای کمک به همسرم انجام می دهم؛ از نظافت خانه گرفته تا رسیدگی به امور بچه ها و فکر می کنم این موضوع باعث می شود تا هر دوی ما با فراغ بال بیشتری به مسائل رسیدگی کنیم.

روزی که با موسیقی آشنا شدم

فرشید نوابی: شاید این جمله خیلی کلیشه ای به نظر برسد اما از دوران کودکی من شیفته موسیقی بودم و از وقتی که خودم را شناختم به واسطه برادران بزرگترم با ساز گیتار و پیانو آشنا شدم. به همین خاطر موسیقی خیلی زود به رفیق تنهایی من بدل شد و در غم و شادی کنارم قرار گرفت به گونه ای که این روزها زندگی ام را به دور از موسیقی نمی توانم حتی تصور کنم و در لحظه به لحظه زندگی ام این هنر جاری است.

هفت های محبوب زندگی من

الهام چرخنده: عدد محبوب زندگی من هفت است چرا که افراد محبوب زندگی من در روز هفتم ماه های مختلف به دنیا آمده اند؛ فرشید؛ هفت تیر، شایان؛ هفت بهمن و ارسطو هم هفت اردیبهشت. به همین خاطر به این عدد علاقه ویژه ای دارم.

مشورت در کار

فرشید نوابی: طبیعی است که چون من و الهام با یکدیگر هم صنف هستیم حرف های مشترک زیادی از جهت کاری با هم داشته باشیم. خیلی وقت ها درباره فیلمنامه هایی که به دست مان می رسد با یکدیگر مشورت می کنیم و نظرات مان را بدون تعارف با یکدیگر در میان می گذاریم.
الهام چرخنده: من به سلیقه فرشید به نوعی ایمان دارم و از نظرات او در کار بسیار استفاده می کنم. به همین خاطر زمانی که او با دلیل از من می خواهد در کاری حضور نداشته باشم از بازی در آن کار به راحتی صرف نظر می کنم.

ساخت مسابقه ستاره آواز

این روزها درگیر مراحل پیش تولید مسابقه «ستاره آواز» هستم. برخلاف شایعاتی که پیرامون نام این مسابقه وجود داشت، ما از عنوان «آکادمی ایرانی» برای مسابقه خودمان استفاده نمی کنیم. آکادمی در اصل فضایی است که در آن هنرجوها آموزش می بینند؛ اما متاسفانه کاربرد این اصطلاح به شکلی نامطلوب در مورد این سبک مسابقه ها باب شده است. درست است که ما در این مسابقه به هنرجویان مان آموزش می دهیم، اما نمی توان این ادعا را داشت که این آموزش ها کارآیی یک دانشگاه موسیقی را دارند. این برنامه در اصل یک مسابقه و انتخاب بهترین هاست. به هر حال موسیقی، هنری نیست که بتوان آن را در مدتی کوتاه به کسی آموزش داد.

به همه سبک ها پرداختیم

بیش از یک سال است که روی فرم و ساختار کلی این برنامه کار می کنیم. قصد ما این است که مسابقه را از طریق شبکه ویدیویی نمایش خانگی به دست مخاطبان برسانیم. در این مسباقه به همه سبک های موسیقی از قبیل پاپ، سنتی و کلاسیک می پردازیم و این طور نیست که بخواهیم در آن صرفاً بر موسیقی پاپ متمرکز شویم. «ستاره آواز» در ۱۸ قسمت ۱۰۰ دقیقه ای تولید خواهد شد که در آن، دو زمان ۴۰ دقیقه ای برای موسیقی پاپ و سنتی و یک زمان ۲۰ دقیقه ای برای موسیقی کلاسیک در نظر گرفته شده است.

داوران این مسابقه

در حال حاضر با برخی از بزرگان موسیقی کشور مانند «فریدون شهبازیان» و «ناصر چشم آذر» وارد گفتگو شدیم اما حضورشان به طور قراردادی تعیین نشده است.

تعداد شرکت کننده های ستاره آواز

در مورد نحوه حضور شرکت کنندگان در این مسابقه هم باید بگویم همواره برایم کیفیت مهمتر از کمیت است؛ به همین دلیل، از افرادی که استعدادهایشان را می شناختم استفاده کردم. تعداد شرکت کننده هایمان در مسابقه در هر رشته ۵۰ نفر است. در حال حاضر، تست ها نیز از این افراد گرفته شده و طراحی دکور هم انجام شده و فقط منتشر این هستیم که شرایط فراهم شود تا بتوانیم این مسابقه را کلید بزنیم.

«ستاره آواز» آبروی موسیقی ایران است

اعتقادم این است که «ستاره آواز» به نوعی آبروی موسیقی ایران به شمار می رود و درست به همین دلیل با وجود مشکلات مالی و پیشنهادهای زیادی که برای سرمایه گذاری در این زمینه داشتم، حاضر نشدم هر برندی را به عنوان اسپانسر بپذیرم؛ چون می دانستم این مسابقه علاوه بر مخاطبان داخلی بینندگان خارجی نیز دارد و آنها ممکن است این مسابقه را با مسابقه های بزرگ قیاس کنند. به همین دلیل، در این راه باید هوشیارانه قدم برداشت.

شایان و ارسطو؛ فرشته های زندگی ما

الهام چرخنده: شایان و ارسطو فرشته های زندگی ما هستند و هر دوی ما به شدت آنها را دوست داریم. حکایت انتخاب اسم بچه های ما هم بسیار جالب است؛ اسم پسر اولم شایان است و او درست مانند اسمش فرد شایسته ای است و از هوش سرشاری برخوردار است و جزو نخبه های ریاضی محسوب می شود. پسر کوچکم هم شیفته هنر است و مانند فرشید علاقه زیادی به موسیقی دارد و به نظرم ارسطو هم مانند اسمش علاقه زیادی به فلسفه، نجوم و موسیقی دارد، البته من بر این باورم که وقتی اسمی برای فردی انتخاب می کنید ناخودآگاه زندگی آن فرد از اسمش تاثیر می گیرد.

از اینکه زود ازدواج کردم پشیمان نیستم

الهام چرخنده: برخی به من می گویند: «از این که زود ازدواج کردی و مادر شدی پشیمان نیستی؟ چون ازدواج زود هنگام معمولاً جلوی پیشرفت افراد را می گیرد!» اما من در جواب آنها می گویم از اینکه زود ازدواج کردم خیلی خوشحالم چون بر این باورم که ازدواج در ۱۸ سالگی و مادر شدن در آن سن و سال باعث شد تا من زودتر در جریان زندگی قرار بگیرم. بعضی ها وقتی من و شایان را می بینند باور نمی کنند بچه ای به این بزرگی داشته باشم اما خودم همیشه از این موضوع خوشحالم چون این موضوع باعث نشد که من از دانشگاه ورزش و بازیگری دور بیفتم بلکه به من کمک کرد در زندگی ام هدفمند شوم.

خودم ماست درست می کنم

الهام چرخنده: همیشه سعی می کنم با دقت خاصی امور مربوط به خانه را رسیدگی کنم. اگر سر کار نباشم و فرصت کنم خودم به کارهای خانه رسیدگی می کنم و اگر هم این شرایط مهیا نباشد از فردی کمک می گیرم اما در مورد آشپزی همیشه سعی می کنم خودم غذا درست کنم چون فرشید هر غذایی را نمی خورد و معمولاً علاقه ای به غذاهای آماده ندارد اما دستپخت من و البته پسرم شایان را خیلی دوست دارد. من به ریزه کاری های خانه آشنایی دارم به همین خاطر حتی خودم ماست درست می کنم چون کیفیت ماست هایی که در بیرون وجود دارد تعریفی ندارد.

آرامش/ شماره ۱۴/ نیمه اول شهریور ماه ۹۲/ نگار حسینی/ صفحه ۱۸

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه