مزایا و فواید استخر چیست ؟

یکی از سالم ترین ورزش ها شنا می باشد. ورزش شنا را می توان از استخر شروع کرد. استخر برای سلامت بدن فواید و مزایای بسیار زیادی دارد. اگر می خواهید بدانید فواید استخر چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد استخر و مزایای استخر و اثرات استخر بر بدن می خوانید.

مزایا و فواید استخر چیست ؟

مزایا و فواید استخر چیست ؟

فواید استخر چیست

اصولاً از قدیم الایام شنا در آب یکی از مهارت ها و سرگرمی های انسان بوده است  و هر گاه محلی را بطور مصنوعی انسان  جهت نگهداری حجم معینی از آب کاملاً پاکیزه و بهداشتی بمنظور شنا و سایر ورزش های آبی برای خود آماده کند به آن استخر شنا می گویند.

در قدیم انسانها بیشتر از استخرهای  موجود در طبیعت مانند برکه ها و آبگیرها استفاده می کرد ولیکن از قرون گذشته برای برخی امور مانند کشاورزی و همچنین ذخیره آب از استخرها استفاده شد.

ساخت استخر برای شنا و سرگرمی در قرن اخیر با توسعه تکنولوژی و ایجاد رفاه نسبی برای زندگی ، خصوصاً جهت انجام ورزش ها و سرگرمی های آبی بطور چشمگیری افزایش یافته است

در حال حاضر ساخت استخر های شنا در منازل ، هتل ها و محل های کاری ، علاوه بر استفاده های ورزشی بسیار رایج شده است و حتی امکان ساخت مجموعه های کوچک شامل استخر ، سونا و جکوزی در باغ ها و منازل بسیار ساده وآسان شده است.

از طرف دیگر امروزه با توسعه امکانات و تجهیزات ، در این استخرها رعایت اصول بهداشتی بسیار مورد توجه قرار گرفته بطوری که علاوه بر تصفیه مداوم ذرات معلق در آب از تجهیزات مخصوص مانند کلر زنی ، اشعه یو وی و ازن زنی برای ضد عفونی کردن و از بین بردن باکتری های مضر در آب استفاده می گردد.

فواید استخر برای بدن : جلوگیری از کهولت سن با ورزش شنا

شنا کردن از زود پیر شدن شما نیز جلوگیری می‌کند و همچنین به عنوان یکی از در دسترس ترین ورزش ها شناخته می شود زیرا که شما در هر نقطه ای می توانید آن را پیدا کنید. شنا می تواند برای افرادی که مشکلات حرکتی نیز دارند بسیار مفید باشد و همچنین می‌توانید این ورزش را جایگزین باشگاه های بدنسازی کنید. مراقبت از پوست و مو قبل و بعد از شنا

 با شنا کردن به تقویت قلب خود بپردازید

بیماری‌های قلبی یکی از انواع بیماری است که در بیشتر جوامع امروزی مشاهده می‌شود. از جمله عوامل این بیماری می‌توان به فشارهای عصبی و استرس‌های زیاد اشاره کرد. برای کنترل این بیماری باید در کنار یک تغذیه درست و استفاده از غذاهای مناسب ورزش نیز انجام داد. در بین ورزش‌ها شنا می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای بیماران قلبی باشد.

شنا می تواند تمام عضلات بدن شما را به حرکت وا دارد و رگ های خونی شما را بهبود می بخشد و همین امر باعث از بین رفتن سموم در رگ های شما می شود. همچنین شنا می‌تواند میزان زیادی از کلسترول  خون شما را کم کند که این خود می‌تواند به سیستم قلب و عروقی شما بسیار کمک کند.

 افزایش انعطاف پذیری بدن با رفتن به استخر و سونا

با گذشت زمان و افزایش سن انعطاف پذیری بدن نیز کاهش پیدا می کند و همین امر موجب می‌شود تا بیماری‌های متفاوتی به سراغ شما آیند. بهترین راه برای این که در سنین پیری انعطاف بدن شما از بین نرود شنا کردن است. در هنگام شنا کردن نقاطی مانند گردن، پا و پشت شما به حرکت در می آید و این امر به مرور بر انعطاف شما می‌افزاید.

همچنین عده‌ای هستند که بر اثر بد نشستن یا ایستادن دردهایی در قسمت پشت خود دارند می توانند از شنا و ورزش‌های آبی برای رفع این درد استفاده کنند.

فواید استخر برای بدن : با شنا کردن در استخر استرس خود را از بین ببرید

راه های از بین بردن استرس نیزبسیار زیادهستند اما در این میان شنا به عنوان بهترین ورزش برای از بین بردن استرس شناخته می‌شود. بر همین اساس محققان تحقیقاتی انجام داده اند که بر حسب آن متوجه شده‌اند لحظه ای که شما در آب شیرجه میزنید تمام استرس روزانه از بدن شما خارج می‌شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه