قیمت لانه خفاش ، تجارت پرسود این روزها!

قیمت لانه خفاش و تجارت پرسود خرید و فروش لانه خفاش

لانه خفاش امروزه ظاهرا به یک تجارت پرسود و البته عجیب و غریب بدل شده است. معاملات میلیونی در خرید و فروش لانه خفاش حاکی از آن است که ظاهرا بزاق دهان خفاش خاصیت پزشکی دارد!

قیمت لانه خفاش ، تجارت پرسود این روزها!

خفاش، شبکور و در کوردی شەمشەمەکوێرە از راسته بال دستان و تنها پستانداری است که بال دارد و قادر به پرواز است. بسیاری از جانورشناسان تاکید بر منفعت این پستانداران در زندگی بشر دارند، زیرا آنها به مقدار زیادی از حشرات موذی تغذیه می‌کنند، حشراتی که هر سال میلیاردها دلار به کشاورزان و جنگلبانی ضرر می‌رسانند. تولید مثل خفاشها در مقایسه با پستانداران کوچک دیگر بسیار کمتر است، بیشتر ماده‌ها فقط یک بار در سال یک بچه به دنیا می‌آورند. در زمستان حتی کاوشگران بی آزار هم باعث بیدار شدن آنها از خواب زمستانی می‌شوند و هر دفعه که آنها از خواب بیدار شوند چربی ذخیره شده در عرض ۲ ماه خود را از دست می ‌دهند بنابراین ممکن است تا بهار دوام نیاورند.

اما آنچه ممکن است حتی بیشتر از خود خفاشها مهم باشد زیستگاه و نیز لانه آنها می باشد. لانه های خفاش که در غارها به وفور یافت می شود بازار مناسبی را برای سودجویان فراهم کرده است. در نقاط مختلف مناطق کردنشین خصوصا سقز، مهاباد، بانه و بوکان وجود غارهای طبیعی یکی از زیستگاههای این جانداران به حساب می آید.

اخیرا برداشت لانه های خفاش بازار مناسبی را برای سودجویان فراهم کرده و تعدد متقاضیان این لانه های گرانبها باعث شده است کمتر جایی را بتوان پیدا کرد که کمافی سابق لانه خفاش در آنجا یافت شود، برای مثال غار کونه کوتر (لانه کبوتر) مدتیست مکان مناسبی برای کاسبان لانه های خفاش شده است.

بنا به اطلاعاتی که واکاوی به دست آورده است هرکدام از لانه خفاش ها چیزی حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند. از قرار معلوم بزاق خفاش ها که در این لانه ها یافت می شود در پزشکی کاربرد بسیار مهمی دارند.

بدون شک محافظت از زیستگاهها و گونه های زیستی و خصوصا آن دسته از جانورانی که ممکن است نقش مهمی در منافع انسانی داشته باشند وظیفه تک تک افراد جامعه است اما در این زمان بیشترین نگاهها به سمت اداره حفاظت از محیط زیست برمی گردد که می بایست در چنین موردی ورود کرده و راه سودجویان و متخلفین را ببندد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه