قرص کلر دیاز پوکساید 5 + نحوه مصرف و عوارض قرص کلر دیاز پوکساید

معرفی یکی از داروهای آرام‌ بخش، قرص کلر دیاز پوکساید 5 می باشد که بیشتر  با نام تجاری لیبریوم نیز شناخته می‌شود. و در مطلب زیر با نحوه مصرف و عوارض قرص کلر دیاز پوکساید شما را آشنا می کنیم.

قرص کلر دیاز پوکساید 5 

نحوه مصرف و عوارض قرص کلر دیاز پوکساید

قرص کلردیازپوکساید چیست؟

کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) برای کاهش علایم ترک اعتیاد به الکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی شما به الکل اعتیاد دارید، بدن شما عادت می‌کند تا مقدار زیادی الکل مصرف کند. رایج‌ ترین دارو که برای ترک اعتیاد به الکل مورد استفاده قرار می‌گیرد قرص کلردیازپوکساید می‌باشد. این دارو همچنین برای درمان اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام تجاری لیبریوم 

کلردیازپوکساید اولین دارو از خانواده معروف بنزودیازپین‌ها است که در سال ۱۹۵۷ خواص درمانی آن کشف شد و در سال ۱۹۶۰ با نام تجاری لیبریوم وارد بازار شد.
مصرف همزمان یک داروی بنزودیازپین همراه با داروهای مخدر به عوارض جانبی بسیار بدی از جمله مشکلات تنفسی و حتی به مرگ منجر خواهد شد. این داروهای مخدر که برای درمان درد و برخی از آنها برای درمان سرفه استفاده می‌شود، می‌تواند شامل کدئین، اکسید کوردون و مورفین باشد. بنابراین اگر از هر یک از این داروها استفاده می‌کنید، قبل از مصرف کلردیازپوکساید پزشک خود را در جریان بگذارید.

اگر بطور ناخواسته کلردیازپوکساید را با یک داروی مخدر مصرف کردید و احساس خواب آلودگی، گیجی، مشکل در تنفس یا حالت بیهوشی به شما دست داد، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

موارد مصرف، عوارض و اختلال دارویی

موارد مصرف تسکین علایم اضطراب
رفع علایم قطع مصرف الکل
کنترل اختلالات افسردگی
کاهش فشار روحی
عوارضخواب آلودگی طولانی مدت، سرگیجه، سردرد، تحریک‌پذیری، ضعف و خستگی، یبوست، خشکی دهان ، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، خارش، کاهش فشارخون، تاری دید و وزوز گوش
تداخل دارویی داروهای مضعف CNS، ضد دردهای مخدر، بیهوش‌ کننده‌ها، مهارکننده مونو آمینو اکسیداز، ضد افسردگی، داروهای فشار خون بالا، آنتی‌ اکسیدان‌ ها، کاربامازپین، سایمتیدین

 

مقدار و نحوه مصرف کلردیازپوکساید

این دارو از راه خوراکی جذب و از طریق ادرار دفع می‌شود. میزان دوز مصرفی این دارو به عوامل زیادی از جمله سن، شرایط درمان، شدت بیماری، دیگر شرایط پزشکی و چگونگی واکنش نشان دادن بدن شما به اولین دوز مصرفی بستگی دارد. دکتر شما در مورد میزان دوز مصرفی و زمان مصرف این دارو شما را راهنمایی خواهد کرد.

اگر از این دارو برای اضطراب استفاده می‌کنید به شما تجویز می‌شود تا روزی سه بار و هر بار یک قرص کلردیازپوکساید مصرف کنید

اگر از آن برای کاهش علایم قطع مصرف الکل استفاده می‌کنید بهتر است ۴ بار در روز از آن استفاده کنید ممکن است در روز اولی که مصرف الکل را قطع می کنید مصرف دوز بالایی از آن توصیه شود سپس دوز مصرفی شما به تدریج به ۵ عدد در روز کاهش می‌یابد. می‌توانید این دارو را قبل و یا بعد از غذا مصرف کنید.
وقتی مصرف یک دوز آن را فراموش کردید به محض اینکه به یاد آوردید آن را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک بود از مصرف دوز فراموش شده چشم‌ پوشی کرده و هرگز از دو دوز مصرفی برای جبران دوز فراموش شده استفاده نکنید.

chlordiazepoxide

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. اگرچه مصرف این قرص در زمان بارداری عوارض جانبی متعددی دارد اما اگر حامله هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
  2. چنانچه از دیگر داروها استفاده می‌کنید حتما آن را به اطلاع پزشک برسانید.
  3. اگر مبتلا به مشکلات تنفسی و یا اختلالات کبد و کلیه هستید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  4. این دارو در بیماران با سابقه افسردگی و افزایش ریسک خودكشی و کسانی كه سابقه سو مصرف و وابستگی دارویی دارند، باید با احتیاط مصرف شود.
  5. در طی مصرف این دارو تغییرات ناگهانی وضعیت ممكن است موجب سرگیجه شود. بنابراین قبل از بلند شدن، پاهای خود را برای چند دقیقه از تخت آویزان كنید تا از افتادن و صدمه دیدن جلوگیری شود.
  6. از مصرف این دارو در دوران شیردهی خودداری شود.
  7. سیگار كشیدن زیاد موجب افزایش متابولیسم كلردیازپوكساید و در نتیجه كاهش اثرات بالینی این دارو می‌شود.
  8. از رانندگی و انجام وظایف یا اقدامات دیگر که لازم است هشیاری و بینایی بالایی داشته باشید، تا زمانی که متوجه شوید کلردیازپوکساید چه تاثیری بر شما خواهد گذاشت، اجتناب کنید.
  9. همزمان از مصرف این دارو با الکل یا داروهای دیگر و محصولات طبیعی که باعث کاهش فعالیت شما می شود، پرهیز نمائید.
  10. اگر شما ۶۵ ساله یا بیشتر هستید، این دارو را با احتیاط بیشتری مصرف کنید. مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی بیشتری بر روی شما داشته باشید.
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه