سبک زندگی سفره ماهی چگونه است؟

تاريخ : 31 اردیبهشت

یکی از حیوانات دریایی و آبزی، سفره ماهی است. سفره ماهی شکل بسیار متفاوتی نسبت به همه حیوانات آبزی دارد و همانطور که از اسم آن پیدا است، از نظر فیزیکی تقریبا سطح صافی دارد. اگر می خواهید سبک زندگی سفره ماهی چگونه است؟ این بخش گهر را بخوانید.

سبک زندگی سفره ماهی چگونه است؟

سبک زندگی سفره ماهی چگونه است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

زندگی سفره ماهی

سفره ماهی که سفره دریایی هم خوانده می شود یکی از حیوانات آبی است که تقریبا کمیاب نیز هست. نکته جالبی که در مورد یکی از انواع سفره ماهی وجود دارد این است که این حیوان آبی می توند برق تولید کند و به وسیله آن طعمه هایش را شکار می کند.

سفره‌ماهی نوعی ماهی تخت از خانواده رامَک‌ماهیان و وابسته به کوسه‌ها است. به سفره‌ماهی، دال‌ماهی هم گفته شده‌است. سفره‌ماهیان نتیجهٔ چرخه تکاملی کوسه‌ها هستند.

سفره ماهی‌ها معمولاً در گروه‌های بزرگ و به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند.

استخوان بندی سفره ماهی‌ها از غضروف که ماده‌ای سخت ولی نرم‌تر از استخوان است تشکیل شده‌است.

انواع سفره ماهی

Raja erinacea

مشهورترین و پر جمعیت‌ترین سفره ماهی دریای عمان است و دارای ظاهری کایت مانند و دمی طویل است.

به علت اینکه ظاهری مثلث مانند دارد به این اسم مشهور شده‌است.

Myliobatis

نوعی سفره ماهی عظیم با باله‌های سینه‌ای بسیار قوی که دارای برجستگی‌ها و فرو رفتگی‌های متعددی است. ضرباتی که توسط باله‌های این ماهی به سایر ماهی‌ها وارد می‌شود باعث زخمی شدن شدید طعمه شده و شکار آنها را راحت می‌کند. این نمونه به خون‌آشام دریا مشهور است.

Manta

این ماهی که به خاطر شاخکهایش چرتنه هم خوانده می‌شود بزرگترین نوع سفره ماهی‌ها می‌باشد این گروه از ماهیها از گروه‌های خیلی نزدیک به کوسه‌ها می‌باشند علیرغم اندازه آن این ماهی یک شکارچی خطرناک نیست او به آرامی در مسیر دریای باز شنا می‌کند و باله‌های بزرگ خود را به آرامی به یگدیکر می‌زند و با استفاده از شاخکهای جلویی خود پلانگتونها و موجودات ریز دریایی را به درون دهان بزرگ خود هدایت می‌کند.

Rhinobatus

پوزهٔ جانور طویل و عضوی منقار مانند را بوجود آورده و بالهٔ پشتی به چندین قسمت تقسیم و هر قسمت به یک خار مبدل شده‌است. با توجه به شکل ظاهری به گیتار ماهی هم مشهور است.

Torpedo

این ماهی قادر است برق قوی تولید کند و توسط آن طعمه‌هایش را فلج می‌کند.

مطالب عمومی درباره سفره ماهي ها Rays

Dasyatidae از خانواده سفره ماهی ها ، ماهی های غضروفی آب شور هستند که وابسته اند به کوسه ها.

انواعی از آنها هم ساکن آبهای شیرین آسیا – آفریقا و فلوریدا هستند.

بیشتر این سفره ماهی ها نه ترسناک و تهدید آمیز هستند و نه خطرناک.

این سفره ماهی ها با حرکاتی شبه پروازی شنا می کنند و در واقع با حرکت دادن باله های سینه ای شان این کار را انجام می دهند.

آنها بدن تختی دارند و به همین دلیل قادرند خود را در اعماق دریا مخفی کنند. از آنجاییکه چشم آنها در بالای بدنشان و دهانشان در زیر بدن قرار گرفته است، نمی توانند طعمه خود را ببینند. در عوض از حواس بویایی یا گیرنده های الکتریکی مشابه برخی کوسه ها استفاده می کنند.

غذای آنها را نرم تنانی مثل حلزون ، خرچنگ ها و نیز گاهی ماهی های کوچک تشکیل می دهند.

آنها چنان در زیر شن ها به کمین می نشینند که گاهی جز چشم ها و دمشان چیزی دیده نمی شود.

نیش تیز خار مانندی در انتهای دم شلاق مانندشان قرار دارد و قابلیت رشدش هم تا ۳۷ سانتیمتر است.

در زیر نیش خار مانند این ماهی، دو شیار محتوی غده زهر وجود دارد. تمام طول نیش با یک پوست نازک پوشیده شده و زهر در داخل آن قرار گرفته است. به این دلیل به این نوع سفره ماهی، سفره ماهی خاردار یا نیش دار Stingray می گویند. ممکن است به این ماهی، سفره ماهی دم شلاقی whip-tailed ray هم بگویند.

سفره ماهی ها معمولا” با یک حالت تهاجمی حمله نمی کنند حتی زمانیکه از خود دفاع می کنند. بیشتر به هنگام تهدید با شنا از محل خطر دور می شوند.

تمام زخم هایی که توسط سفره ماهی خاردار ایجاد می شوند باید تحت تشخیص و درمان پزشکی قرار گیرند. زخم باید کاملا” تمیز شود و حتی با یک عمل جراحی، احتمالا” خرده های خار از داخل زخم خارج شود. حتی پس از تمیز کردن محل جراحت باید با انجام رادیوگرافی از خارج شدن تمام قسمتهای احتمالا” شکسته و خرد شده خار مطمئن شد.

انسانها معمولا” از ناحیه پا از طرف این سفره ماهی ها گزیده می شوند که البته بستگی به سایز سفره ماهی هم دارد.

غالبا” خار زهردار در زخم می شکند که البته برای سفره ماهی کشنده نیست چرا که دوباره رشد می کند ولی برای انسان می تواند مرگ آفرین باشد.

اما سفره ماهی های کشنده و قاتل خیلی نادر هستند.

یکی از معروف ترین کسانی که مورد حمله سفره ماهی خاردار قرار گرفت Steve Irwin بود که حمله سفره ماهی به او منجر به مرگش شد.

در سال ۲۰۰۶ ، استیو مورد حمله یک سفره ماهی خاردار قرار گرفت و قفسه سینه اش با ضربه دم این ماهی سوراخ شد آنهم زمانیکه مشغول غواصی در آبهای استرالیا بود.

متاسفانه قبل از اینکه تیم فیلمبرداری اش او را به بیمارستان منتقل کنند، زندگی را بدرود گفت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي